Skip to content

מצלמות מהירות מוצבות היכן שנוח ולא בכבישים מסוכנים

מחקר קובע כי קטע הכביש בין מחלף גשר השלום ומחלף נתניה בכביש 2 הוא אחד ממאה קטעי הדרך המסוכנים בישראל שאין בהם מצלמת מהירות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר חדש שנערך על ידי פרופסור שלמה בכור, סמדר מוריק מהטכניון, וחברת דיסל (DECELL), עבור עמותת "אור ירוק", קובע מהם הכבישים וקטעי הדרך אשר יש להציב בהם את מצלמות האכיפה. מהמחקר עולה כי בכבישים שבהם ממליץ פרופ' בכור להציב את 100 המצלמות הראשונות נהרגו 140 בני אדם במהלך שלוש שנים (2009-2011).

מדובר במחקר מקיף אשר ממפה את נקודות הסיכון ב-27 כבישים מרכזיים בישראל וממליץ למדינה היכן להקים 280 מצלמות אכיפה. המחקר מתבסס על השוואת נתוני תאונות הדרכים ונתוני מהירות כלי הרכב שנסעו בכביש.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "אני קורא לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' לאמץ את המלצות המחקר ולהביא לפריסת מצלמות באותם מקומות שהמחקר ממליץ. פרויקט המצלמות חייב להיות שקוף וגלוי לציבור, כמו גם מיקום המצלמות, כדי למנוע תחושה בציבור של מסחטת כספים. המצלמות צריכות להיות משולטות, בולטות וממקומות רק באותם מקומות שבהם יש קשר ישיר בין המהירות לתאונות הדרכים".

כביש 5 (צילום דני בר)

מטרת המחקר היא לבחון את פריסת המצלמות הרצויה בכבישי ישראל, על מנת להביא להורדת מהירות הנסיעה וכתוצאה מכך להורדה במספר התאונות ובכמות ההרוגים.
המיקומים נבחרו על בסיס בחינה של נתוני מהירות ונתוני תאונות. כמות המצלמות נקבעת על פי אורך הקטע, על פי יחס של הצבת מצלמה כל חמישה קילומטרים. מספר המצלמות המוצג כולל הצבת מצלמה בשני כיווני הנסיעה. לקטעי דרך שאורכם קצר מחמישה קילומטרים שויכה מצלמה אחת לכל כיוון נסיעה.

תמונת מצב נכון להיום מראה כי רק בשמונה מקומות מוצבות כיום מצלמת מהירות, מתוך ההמלצה ל-100 מצלמות המהירות הראשונות.

המחקר בדק את הקמתן של 280 מצלמות מהירות בשלוש פעימות. מ-1-100, 101 עד 197 ו-198 עד 280. במקביל נבדקו מיקומי מצלמות המהירות הנוכחיות כיום ביחס להמלצות המחקר.

מתוך המלצה של 100 מיקומי מצלמות המהירות הראשונות, כרגע מותקנות בכבשים רק שמונה מצלמות מהירות. בפעימה השנייה אשר בדקה התקנת מ-101 עד 196 מצלמות מהירות, נמצאות רק ארבע מצלמות מהירות קיימות. בפעימה השלישית, מ-197 עד 280 מצלמות מהירות, מותקנות כיום 13 מצלמות מהירות בלבד.

עשר דוגמאות למקומות בהם יש להציב מצלמות אכיפה בכדי להציל חיי אדם:
1. בין צומת שורש למחלף שער הגיא בכביש 1.
2. בין מחלף גשר השלום ומחלף נתניה בכביש 2.
3. בין מחלף חולות למחלף יבנה בכביש 4.
4. בין צומת אחיהוד לצומת כרמיאל מערב בכביש 85.
5. בין מחלף קוממיות למחלף יוספטל בדרך איילון, כביש 20.
6. בין צומת בילו למחלף רמלה דרום בכביש 40.
7. בין צומת שוקת לצומת להבים בכביש 31.
8. בין בית חולים מאיר בכפר סבא לבית ברל בכביש 554.
9. בין מחלף יבנה למחלף אשדוד בכביש 4.
10.בין צומת עכו מזרח לצומת יסיף בכביש 85.

נהיגה במהירות מופרזת או בלתי הולמת את תנאי הדרך הינה אחד מהגורמים המרכזיים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות. אחד הפתרונות האפקטיביים לאכיפת מהירות הינו מצלמות מהירות דיגיטאליות. פרויקט המצלמות הומלץ על ידי ועדת שינין והתקבל כהחלטת ממשלה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון בשנת 2005 ועל ידי ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2007 אולם טרם יושם במלואו.

סקירת מחקרים רבים בעולם מוכיחים כי מצלמות מהירות גורמות להקטנה של כ-20% בתאונות דרכים עם נפגעים, בקטעי הדרך בהם נעשה שימוש במצלמות. מנתוני משטרת ישראל עולה כי בחינה השוואתית של מספר תאונות הדרכים לאחר שנה ממועד הצבת המצלמות, מצביע על ירידה של 26% במספר התאונות.

סקר שערכה עמותת "אור ירוק" באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה מצא כי רוב גדול של הציבור (71%) תומך מאוד בהצבת מצלמות מהירות בכבישים ובצמתים מסוכנים. על פי סקרי דעת קהל בהולנד, הצבת מצלמות מהירות בעמדות קבועות מקובלות יותר מאשר הצבת מצלמות בעמדות סמויות בניידות משטרה.

1 Comment

  1. מיצו
    14 ביולי 2014 @ 15:27

    הכל טוב ויפה, אבל הכותב מניח הנחה שכאילו לפיה המחקר של פרופ' שלמה בכור הוא האורים והתומים של הנושא. מי קבע שדווקא אלו הם המקומות הראויים ביותר? לדוגמה – על כביש 20 בין מחלף קוממיות למחלף יוספטל??? דווקא שם קטע כביש ישר לחלוטין שבו ממילא חלק גדול משעות היממה קיים פקק עם תנועה זוחלת? ושם מצלמות מהירות יעזרו במשהו? או על כביש 4 בין מחלף חולות למחלף יבנה??? כביש חדש לחלוטין, בעל 3 נתיבים, בו התנועה זורמת בקלות ואין בו כל הפרעה? דווקא שם? במה תשנה שם מצלמת מהירות את התנועה?
    אל תתבלבלו. זה לא שהמיקומים הנוכחיים הם מושלמים. חלילה וחס, ואני מכסה את הנושא מזה 4 שנים, אף יותר. אבל להציע הצעה נגדית פירושה להציב את המצלמות על כבישים מסוכנים, כבישים אדומים, כבישים בהם למהירות באמת יש משקל ומשמעות, ולא על קטע כביש ישר עם 3 או 4 נתיבים שבו גם אם תיסע 90 וגם אם תיסע 110 וגם אם תיסע 140 וגם אם תיסע 180 לא תהיה לכך שום השפעה על בטיחות הנהיגה???

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן