Skip to content

הנשיא לשעבר פרס: "המלחמה מיצתה את עצמה"

פחות משבוע לאחר שהוריש את תפקידו לראובן (רובי) ריבלין, מאתגר הנשיא לשעבר שמעון פרס את הממשלה וקורא לסיים את המלחמה ולמצא דרכים להחזרת אבו מאזן לרצועת עזה. לעומתו אמר היום שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "אנו לא מגבילים את עצמנו בזמן או במקום, ומגיעים לכל מקום שידוע לנו על מנהרות או פירי מנהרות, גם אם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פחות משבוע לאחר שסיים את כהונת הנשיא, שמעון פרס חוזר לעניינים – ובמלוא המרץ – ומגלה מעורבות בנושאים המדיניים והצבאיים. בביקור שערך היום אצל פצועים, בבית החולים סורוקה בבאר שבע, קרא פרס לסיים את המלחמה ולהחזיר את עזה לאבו מאזן. בפגישה שקיים לאחר מכן עם שליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר, קרא לקהיליה הבינלאומית לקדם את הכנסת אבו מאזן לרצועת עזה.

חוזר לעניינים. פרס בפגישה היום עם שליח הקוורטט טוני בלייר (צילום: בוריס סרברניק)
חוזר לעניינים. פרס בפגישה היום עם שליח הקוורטט טוני בלייר (צילום: בוריס סרברניק)

"המלחמה בעזה מיצתה את עצמה ועכשיו צריך למצוא דרך איך להפסיק אותה", אמר הנשיא לשעבר. "ייקח עוד כמה זמן, אני לא יודע בדיוק, אולי ימים או קצת יותר – אבל המלחמה תסתיים. אני מקווה שבסופו של יום גם הצד השני יגיע למסקנה שניצחון הגדול ביותר בשבילנו זה לגמור את זה באופק מדיני ושלום".

 עוד אמר פרס: "אבו מאזן הוא היחיד שיש לו רשות לגיטימית. הדבר הכי נכון זה להחזיר את עזה לאבו מאזן. הוא הוכיח שהוא יודע לנהל את העניינים גם ביהודה ושומרון, הוא בעד שלום וגם בעד להציל את עזה. יש לו היום את התמיכה של מצרים ואת התמיכה של העולם הערבי יותר מאשר לכל אחד אחר".

פרס הדגיש כי הוא בטוח כי גם למנהרות ימצא פתרון טכנולוגי ואנושי וכי בסופו של דבר יבינו רוצחי החמאס שהפתרון חייב להיות מדיני ושעליהם להתפרק מנשקם ומארסנל הטרור. הנשיא לשעבר הוסיף כי הוא תקווה כי האומות המאוחדות יתאחדו סביב הדרישה למנוע את המשך שלטון החמאס ואת החזרת השלטון לאבו מאזן.

הנשיא לשעבר, שמעון פרס, קיים מפגש אישי עם עשרה לוחמים קרביים שנפצעו במהלך פעילות בעזה במסגרת מבצע "צוק איתן". הוא עבר בין מיטות הפצועים, חיבק את האימהות והאבות וביקש להצדיע ללוחמים על גבורתם והקרבתם. בדברים שנשא בפני הפצועים אמר הנשיא לשעבר:  "כאזרח מן השורה שבא לפגוש אתכם, אני יכול להעיד כי זה הוא ביקור מרגש מאוד עבורי, לחמתם כאריות באומץ לב, במקצועיות אל מול ארגון טרור, רצחני ומנוול שלא מהסס לפגוע בנשים ובילדים חפים מפשע, אפילו מבני עמו, ואין לו שום כבוד לערך חיי אדם.

"לחמתם בזירה של גיהנום", אמר פרס. "כל מדרך רגל היה בגדר פצצה, נכנסתם לבתים ולסמטות ללא היסוס ללא תלונה וכול העם נחשף לסיפור גבורתכם. אני גאה על כך שכול אזרחי מדינת ישראל עומדים מאוחדים, גאים בכם ובעיקר מוקירים את ההקרבה והסיכון שלקחתם על עצמכם".

בתום הביקור עם הפצועים נפגש הנשיא לשעבר עם צוות הרופאים והאחיות במחלקה האורתופדית בסורוקה והודה להם על טיפול מסור ומציל חיים בחיילי צה"ל.

הנשיא שלעבר שמעון פרס קיים היום גם פגישת עבודה עם שליח הקוורטט למזרח התיכון טוני בלייר ודן עמו במשבר הביטחוני בעזה ובצורך להוריד את גובה הלהבות ולמצוא פתרון ארוך טוב לשקט ובטחון באזור.

"המנהיגות הלגיטימית – אבו מאזן"

בפתח הפגישה הדגיש הנשיא פרס כי  חמאס ממשיך בירי ומעלה את גובה הלהבות, וכי במצב שנוצר בשטח ישראל לא תסכים עם שום התפשרות בנושא המנהרות: "חמאס חפר מנהרות של הרג כדי לרצוח נשים וילדים בישראל וישראל מצידה צריכה ותמשיך לפעול בשטח עד שיוסר איום המנהרות ותיפגע משמעותית תשתית הטילים. אף מדינה לא תסכים לירי טילים ולחפירת מנהרות לשטחה נמשיך עד לעצירה של איומים אלו".

בהמשך התייחסו השניים לעתיד השלטון ובעזה ובהקשר זה שב והדגיש פרס כי מנהיגות החמאס בעזה אינה לגיטימית ואמר: "ישנה מנהיגות לגיטימית יחידה בעזה והיא הרשות הפלסטיני בראשות אבו מאזן. מנהיגי העולם דרך מוסדות האו"ם הרלוונטיים חייבים לפעול לקבלת החלטה גורפת לפיה שלטון החמאס אינו לגיטימי ולאפשר למנהיג הלגיטימי היחידי אבו מאזן לחזור ולשלוט בעזה".

ובינתיים, הקבינט המדיני-בטחוני התכנס שוב בצהריים כדי לדון בהמשך הלחימה ברצועת עזה – ובמיוחד בשאלה האם להרחיב את המערכה, או להתחיל לצמצמה. בתום ישיבת הקבינט הונחה צה"ל, לדברי גורמים מדיניים, להמשיך ולתקוף בעוצמה מטרות ברצועת עזה ולהשלים את נטרול המנהרות. ההחלטה התקבלה פה אחד. לדברי אותם גורמים צה"ל ימשיך לפעול ולהרחיב את הפגיעה, ובה בעת ימשיך לאפשר הפוגות הומניטריות שונות באזורים שבהם לא מתקיימת לחימה, בתנאי שהדבר לא יסכן את הלוחמים בשטח.

השר ישראל כץ שיבח את ההחלטה להמשיך במבצע. "לחמאס יש כרגע שתי ברירות: להפסיק את האש ללא תנאי כפי שדורשים המצרים, או להמשיך להילחם תוך חשש שיקרוס תחת הלחץ הישראלי. המצרים מגלים קו קשוח, יש להם עניין שישראל תרסק את החמאס!", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

"כל עוד החמאס נלחם אין בישראל ויכוח. כולם בעד להמשיך במבצע. אם החמאס יסכים יתפתח ויכוח – הרוב יהיה בעד להמשיך ולהכריע", כתב השר כץ. "אני בעד להכריע!".

עם זאת דווח הערב כי שני נציגים ישראלים הגיעו לקהיר במסגרת השיחות להשגת הפסקת אש. לדיווח לא התקבל כל אישור ממקור ישראלי רשמי.

החלטת הקבינט תואמת דברים שאמר שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, קודם לכן – לאחר הערכת המצב שקיים היום.  "אנחנו ממשיכים בפעולה הצבאית במלוא העוצמה", אמר יעלון. "אנו לא מגבילים את עצמנו בזמן או במקום, ומגיעים לכל מקום שידוע לנו על מנהרות או פירי מנהרות, גם אם זה מצריך אותנו להעמיק את הכניסה לתוך שטחים שטרם היינו בהם".

האתגר הגדול מאז מלחמת העולם השניה

שר הביטחון הדגיש כי כל האפשרויות המבצעיות נמצאות על השולחן, וחשוב מאוד להמשיך לשמור על ערנות ודריכות. "הפעולה מתבצעת ומנוהלת באחריות ובשיקול דעת, ומתוך ראייה של התמונה הכוללת כדי להשיב את השקט והביטחון לדרום בפרט ולשאר האזורים בישראל".

שר החוץ, אביגדור ליברמן נפגש הבוקר במשרד החוץ בירושלים עם משלחת של חברי פרלמנט מגרמניה שהגיעו על מנת להזדהות ולהביע תמיכה בישראל.

השר ליברמן עם חברי המשלחת הפרלמנטרית הגרמנית (צילום: משרד החוץ)
השר ליברמן עם חברי המשלחת הפרלמנטרית הגרמנית (צילום: משרד החוץ)

השר ליברמן הודה לחברי הפרלמנט על תמיכתם והביע הערכה לגרמניה ולעמדתה החיובית, באיחוד האירופי ובמוסדות בינלאומיים נוספים, ביחס לישראל. השר ליברמן אמר בפגישה כי מה שקורה היום במזרח התיכון זו התנגשות ציביליזציות בין העולם החופשי לאיסלאם הרדיקאלי וכי המתרחש בעזה זו רק התגלמות אחת של הדבר מתוך שורה ארוכה של עימותים, כמו בלוב, בעיראק ובמקומות נוספים.

השר ליברמן אמר כי המאבק הזה הוא האתגר הגדול ביותר של העולם החופשי מאז מלחמת העולם השניה ולאירופה צריכה להיות מחויבות לתמוך בישראל. "מעבר להיבטים המוסריים של העניין, ישראל היא הקו הראשון בחזית הזו משום שהיא מייצגת את ערכי המערב וזו הסיבה שהקיצונים האיסלאמיים נלחמים בנו", אמר השר ליברמן. "לצערנו לא בטוח שכולם באירופה מבינים זאת.

השר ליברמן הדגיש בפגישה כי בכל הנוגע לעזה ישראל עשתה את מה שהקהילה הבינלאומית  ואירופה מטיפים לה במשך שנים, כשפינתה משם את כל היישובים הישראלים, אך במקום שלום ויציבות קיבלנו את האיסלאם הקיצוני שתוקף משם את ישראל בטילים ובפעולות טרור אחרות כמעט בכל יום מאז ההתנתקות.

"החמאס לא מדבר על הקמת מדינה פלסטינית או על פתרון שתי המדינות אלא על הקמת מדינה איסלאמית אחת גדולה", אמר השר ליברמן. לדבריו, הדבר החשוב ביותר לעתיד הוא שיוקם מנגנון בקרה ופיקוח שיבטיח שהכספים וחומרי הבניה הנכנסים לעזה ינוצלו אך ורק לבניית תשתיות אזרחיות, כגון בתי ספר ומרפאות ולא לייצור רקטות או חפירת מנהרות חדשות.

"מוחמד דף בן מוות"

גם יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין אירח הבוקר בלשכתו קבוצת חברים מהבונדסטאג בגרמניה שהגיעו להביע הזדהות עם ישראל בתקופת הלחימה בעזה. "אין בעזה מיליון וחצי טרוריסטים אלא מיליון וחצי אזרחים שסובלים", אמר. "צריך לוודא שיגיעו לשם מזון ותרופות וכל סיוע הומניטרי. אלא שבכל הניסיונות לייצר הפסקות אש החמאס הפר אותן מידית. גם כשהחמאס עצמו הודיע על הפסקת אש – אפילו אז היא הופרה על ידו.

"כל העולם ראה את 'מנהרות המוות' שחפר החמאס. ברור היום לכל שכשהוכנס בטון לרצועת עזה, הוא לא שימש לבניית בתי ספר. לא נוכל לסגת מבלי לפתור את בעיית  המנהרות. כל מנהרה כזו היא פוטנציאל למתקפת מוות על אחד היישובים, הקיבוצים, גן ילדים או חדר אוכל. אינני יודע מתי, אבל נגיע גם ל'יום שאחרי'. נהיה חייבים לוודא שהעזרה ההומניטרית לעזה אכן מופנית למקומות הנכונים של עזרה הומניטרית ולא להתחמשות וניסיונות פגיעה בישראל".

ואילו שר האוצר יאיר לפיד איים בחיסולו של מוחמד דף. "שמענו אתמול את הנאום שהפיץ מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של החמאס", אמר. "הוא נשמע כמו שר ההסברה של סדאם חוסיין, שהמשיך לטעון שעיראק מביסה את ארה"ב עד שיום אחד הוא נעלם ומאז לא ראו אותו. מוחמד דף מסתתר כבר שנים במחילות מתחת לעזה ושם הוא יישאר מפני שהוא בן מוות, ומפני שהוא יודע שבמוקדם או במאוחר אנחנו נמצא אותו ונחסל אותו. החמאס מוכה וחבול ופוחד, והוא מפסיד את המערכה בזכות הגבורה והנחישות של צה"ל וחייליו.

"מתחילת המבצע תקף צה"ל מעל 4000 יעדי טרור, פגע במאות מחבלים והשמיד חלק ניכר מתשתיות הטרור של החמאס ורוב מוחלט של מנהרות הטרור", אמר לפיד. "גילויי האומץ, הלחימה והרעות של חיילי צה"ל מעוררים התפעלות. ההתגייסות של הציבור הישראלי, החיבוק החם לחיילים ולתושבי הדרום, והרצון לתרום ולתת בכל רגע נתון מחממים את הלב, ונותנים לכולנו כוח".

ובינתיים: אחר ברזיל, גם אל סלבדור, פרו וצ'ילה החזירו את שגריריהן להתייעצויות במחאה על הלחימה ברצועת עזה. בתגובה שפרסם משרד החוץ נאמר כי "ישראל  מביעה אכזבה עמוקה מההחלטה החפוזה של ממשלות אל סלבדור, פרו וצ'ילה להחזיר את שגריריהן להתייעצויות. צעד זה מהווה עידוד לחמאס, ארגון המוכר כארגון טרור ע"י מדינות רבות בעולם".

עוד נאמר בהודעת משרד החוץ כי ישראל מצפה ממדינות המתנגדות לטרור לנהוג באחריות ולא להעניק פרס לטרוריסטים. "עד עתה, כל  הסכמה של ישראל לקבל הצעות להפסקת אש ולהביא לרגיעה נענתה בירי מתמשך של טילים מצד חמאס. מוטב היה אילו אל סלבדור, צ'ילה ופרו היו נרתמות למהלך הבינלאומי לסייע לישראל במאמציה להגן על אזרחים חפים מפשע ולהביא להפסקת אש ממושכת תוך פירוז רצועת עזה".

מנכ"ל המרכז העולמי של בני ברית בישראל, אלן שניידר, אמר היום בתום ביקורה של משלחת רמת דרג של הארגון, כי "יהודים רבים במערב אירופה ובמיוחד בצרפת חשים שהמדינה אינה מגינה עליהם ורצוי שהקהילות היהודיות לא יפגינו באופן פומבי בעד ישראל".

חברי המשלחת נפגשו עם ראשי מועצות ועיריות באשקלון, שדרות, מרחבים ומועצת חוף אשקלון. כמו כן, ביקרו בסוללת כיפת ברזל ונועדו עם ראשי המועצה לביטחון לאומי, בכירים במשרד ראש הממשלה ומשרד החוץ.

בתגובה לדברי פרס כי המבצע בעזה מיצה את עצמו, אומרת ח"כ מירי רגב כי פרס הוא זה שמיצה את עצמו. "עם כל הכבוד לפרס מדינת ישראל חיבת לחתור להכרעה צבאית מול החמאס, רק הכרעה צבאית מול החמאס תתן לישראל מרחב מדיני והסדר עתידי. רק הפסקת אש לאחר הכרעה צבאית, תתן סוף סוף שקט לישובי הדרום והפסקת ירי הטילים לישראל.

"הפוגת האש ההומניטריות רק נותנות זמן לחמאס להתארגן ולפגוע בחיילי צה"ל ולהמשיך לירות טילים על ישראל ולכן על מדינת ישראל לא לאפשר הפסקות אש הומניטאריות". 

1 Comment

  1. איציק בן
    30 ביולי 2014 @ 16:59

    הקשקשן והטרחן הבלתי נלאה שילך לכתוב זכרונות ויעזוב אותנו בשקט סוף סוף נגמרה הקדנציה שלו,לא נצטרך לממן טיוליו בעולם ודיבוריו הלא מתאימים ,איש לא זוק לדעות אחיתופל משלו ,אולי שייעץ לאובמה ויסביר לו מה זה מזרח תיכון חדש,

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן