Skip to content

קול קורא לנדוד, לנדוד

מדי שבת, החל מהשבת הקרובה, 6 בספטמבר, ועד 14 באוקטובר, תתקיים בסמוך לצומת קסם ספירת הציפורים השנתית של מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע. עמדות מיוחדות יוצבו בשטח, כשהן מאוישות בצפר או מספר צפרים, במשקפת טלסקופית, במשקפות מקצועיות ובטפסי רישום. הציבור מוזמן להגיע ולקחת חלק בספירה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
להקת חסידות. מיליוני ציפורים ממאות מינים שונים הופכים את ציר הנדידה בישראל לשני בצפיפות בעולם. (צילום: יואב פרלמן)
להקת חסידות. מיליוני ציפורים ממאות מינים שונים הופכים את ציר הנדידה בישראל לשני בצפיפות בעולם. (צילום: יואב פרלמן)

מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מזמין את הציבור להשתתף ולקחת חלק בספירת הציפורים השנתית, בחודשים ספטמבר ואוקטובר, סמוך לצומת קסם, מדי שבת, החל מיום שבת, 6 בספטמבר ועד 14 באוקטובר, כולל ראש השנה וחול המועד סוכות, סמוך לצומת קסם, ללא תשלום.

בעמדות הסקר, הממוקמות בין אזור תעשייה סגולה במערב, למחלף אורנית במזרח, יסייעו המשתתפים לזהות ולספור את הציפורים שנצפות בשמים וימלאו את הטפסים שמשמשים את החוקרים לסקר הנדידה. צפרי החברה להגנת הטבע יסבירו לציבור על הנדידה, על ציפורים ועל חשיבות הספירה. בשעות 09:00, 10:30, 12:00, תתקיים הדרכה ללא תשלום ולאחריה הקהל יוזמן לצפות בנדידה עם הצפרים במקום. הפעילות, כאמור, היא ללא תשלום, אך יש להירשם מראש בטלטבע: 03-6388688. איך להגיע: האתר נמצא כ-300 מטרים ממזרח לצומת קסם. רשמו ב-waze "סקר העופות הדואים" ותגיעו בקלות.

מדוע ציפורים נודדות? 

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי ישנם בעלי חיים הנודדים בעקבות מזון, ישנם כאלו הנעים בהשפעת מזג האוויר, אבל ברוב המקרים ובמיוחד אצל הציפורים, מדובר בשאלה של הישרדות.

אז מדוע ציפורים נודדות? רובנו מקשרים את הנדידה עם מזג האוויר המתקרר באזורי הקינון הצפוניים, המאלץ את הציפור לנדוד. שירים, פיוטים וסיפורים רבים נכתבו על נדידת הציפורים "אל ארצות החום", או "מארצות הקור אל חלוני…", אולם הדבר נכון רק בחלקו. ציפורים מסוגלות להסתדר עם טמפרטורות נמוכות. הסיבה האמיתית היא מזון. הטמפרטורות הנמוכות בחצי הצפוני של כדור הארץ לא מאפשרות פעילות של חרקים, אין פירות ואין זרעים, כך שלציפורים אין מה לאכול.

למה ישראל ? למדינת ישראל חשיבות רבה כצומת מרכזית של נדידה. לישראל מיקום אסטרטגי עבור ציפורים נודדות, הן בהסתכלות רוחבית והן אורכית, כלומר: מיקומה הגיאוגרפי של ישראל בין הגוש האירו אסיאתי מצפון, לבין יבשת אפריקה מדרום, הופכים את ישראל למעין גשר יבשתי ממזרח לים התיכון וציר נדידה עמוס וחשוב. אוכלוסיות שלמות של מינים מסוימים חולפות דרך ישראל בדרכם לאפריקה בסתיו ובחזרה למחוזות הקינון באביב. מיליוני ציפורים ממאות מינים שונים הופכים את ציר הנדידה בישראל לשני בצפיפות בעולם – אחרי תעלת פנמה. בין הציפורים הנודדות, נמצא את החסידות והעופות הדורסים שעוברים בשמי הארץ, כמעט מבלי לעצור, במשך 8-10 שעות, במהירות ממוצעת של 50 קמ"ש לשעה ואפילו יותר.

סקר העופות הדואים של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מתקיים ברציפות למעלה משלושים שנה, מאז 1982, בשיתוף חיל האוויר. לסקר שלוש מטרות עיקריות: דיווח בזמן אמת למוקד חיל האוויר, כדי לצמצם תאונות אוויריות בין ציפורים למטוסי חיל האוויר; ספירה של העופות הדואים בסתיו, בדגש על ניצים קצרי אצבעות ועיטי חורש, שכלל אוכלוסייתם העולמית עוברת דרך ישראל; חינוך וחיבור הקהל הרחב לערכי שמירת טבע וצפרות.

איית צרעים. הן מתחילות לנדוד בלהקות של מאות פרטים, החל מהשבוע האחרון של אוגוסט. (צילום: יהונתן מירב)
איית צרעים. הן מתחילות לנדוד בלהקות של מאות פרטים, החל מהשבוע האחרון של אוגוסט. (צילום: יהונתן מירב)

עד שנת 1987 נערך הסקר במרכז הארץ ונפרש מרמת השרון ועד בקעת הירדן. מאז, הועבר לעמקים הצפוניים – עמק בית שאן, חרוד ויזרעאל. השנה, יש חזרה אל אזור הסקר המקורי, והתמקמות בחמש עמדות הפרוסות בקו שבין אזור תעשייה סגולה במערב, למחלף אורנית במזרח.

בשל הנגישות הגבוהה והמיקום האסטרטגי על ציר נדידה מרכזי, המעבר למרכז הארץ מביא איתו הזדמנות מיוחדת לפתוח בפני הקהל הרחב את אחת מתופעות הטבע המרשימות בעולם, באחד האזורים הטובים בעולם לצפות בנדידת העופות דורסים. שיתוף הקהל נעשה בשני ערוצים מרכזיים – הדרכות לקהל הרחב, ללא תשלום, ומתנדבים שלוקחים חלק פעיל בתפעול הסקר, בהדרכות לקהל הרחב, בעזרה באיתור וספירה, בדיווח לחיל האוויר ובתפעול לוגיסטי. איך זה עובד? בכל 2-3 ק"מ יושב סוקר בנקודה קבועה במהלך היום, שם הוא מאתר וסופר את העופות הדואים הנודדים דרכו.

הראשונות לנדוד, מבין העופות הדואים שנודדים מעל ישראל בסתיו, הן החסידות הלבנות. בזמן שרוב האנשים מצטננים במזגן מהחום הכבד, להקות ראשונות מופיעות בסוף יולי וכבר בתחילת אוגוסט ניתן לראות להקות המונות אלפי פרטים. החסידות נודדות בנתיב מזרחי, מעל ירדן, עמק בית שאן ומדבר יהודה. אחריהן מגיעות איות הצרעים, המתחילות לנדוד בלהקות של מאות פרטים, החל מהשבוע האחרון של אוגוסט. מאמצע ספטמבר מתחילות להופיע להקות של ניצים קצרי אצבעות. ספירתם חשובה במיוחד, מאחר וכלל אוכלוסייתם העולמית עוברת דרך ישראל. שיא הנדידה של הניצים קצרי האצבעות מתרחש בשבוע השלישי של ספטמבר. מין זה נודד לעיתים בלהקות המונות אלפי פרטים. הניצים זריזים וקשים במיוחד לאיתור, בבחינת "חלמת – פספסת".

עיטי החורש, כהים ובעלי מוטת כנף של כ-1.5 מטר, הניתנים לאיתור יחסית בקלות, מתחילים את נדידתם בשבוע השלישי של ספטמבר, וכל אוכלוסייתם העולמית עוברת דרך ישראל. בשונה מהדורסים שהוזכרו, תזמון הגעת השקנאים אינו קבוע, ישנן שנים בהן נדידת השקנאים מתחילה מוקדם ולהקות ראשונות מגיעות החל מאמצע אוגוסט, ולעומת זאת, ישנן שנים בהן הנדידה מתחילה רק בסוף ספטמבר. מינים נוספים רבים חולפים מעל ישראל ונספרים במסגרת הסקר, כ-35 מינים שונים נספרים במהלך הסקר מדי שנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן