Skip to content

יעלון: מכתב הסרבנים – סיוע למסעות הדה-לגיטימציה נגד ישראל

יו"ר מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, בוגר יחידת 8200: "את מחיר הקריאה לסרבנות ישלמו אזרחי ישראל"; ראש הממשלה הסתפק בתגובה לאקונית שבה שיבח את עבודת חיילי 8200; השר שטייניץ: "צריך להעניש את חותמי המכתב בדיוק כמו כל סרבן מצפון אחר. אם אנחנו מדינה מסודרת, לפחות מי שארגן את המכתב הזה צריך לשבת בכלא"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתגובה ראשונה למכתב הסרבנים של יוצאי יחידת 8200 הסתפק אמש במשפט לאקוני אחד, שנכתב בעמוד הפייסבוק שלו. נתניהו נמנע מגינוי מפורש של מכתב הסרבנים.

"חיילי 8200", כתב נתניהו, "אזרחי המדינה חבים לכם תודה על שירותכם המקצועי והמסור למדינת ישראל. המשיכו בעבודתכם החשובה כל כך למען ביטחון אזרחי ישראל".

נמנע מגינוי מפורש. בנימין נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
נמנע מגינוי מפורש. בנימין נתניהו (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

בתגובה שפרסם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הוא מאשים את מפרסמי מכתב הסרבנות בסיוע למסעות הדה לגיטימציה השקריים בעולם, נגד מדינת ישראל.

"אני מכיר את יחידה 8200 ואת פעילותה עשרות שנים, ובוודאי מאז מוניתי לראש אמ"ן והתוודעתי להיקפי התרומה האדירה של אנשי היחידה לביטחונם של אזרחי ישראל", נאמר בתגובת שר הביטחון.

"קציני וחיילי היחידה מבצעים עבודת קודש, לילות כימים, ועושים זאת באופן מעורר השתאות, ביצירתיות יוצאת דופן ובמסירות עצומה. יחידה 8200 מנציחה את קיומה של מדינת ישראל. הניסיון לפגוע בה ובפעילותה, באמצעות קריאה לסרבנות המבוססת על טענות שאינן תואמות את דרכה של היחידה ואת דרכם הערכית של אנשיה, הוא ניסיון נואל ומגונה שמסייע למסעות הדה-לגיטימציה השקריים בעולם נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל, על לא עוול בכפם. אנשי יחידה 8200 הם מוסריים, ערכיים ומבצעים בצנעה את תפקידיהם המגוונים, ואני מבקש לחזק אותם בעשייתם ובפעילותם החשובה כל כך לביטחונה של מדינת ישראל ולביטחונם של אזרחיה".

"ניסיון נאל ומגונה". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"ניסיון נאל ומגונה". משה (בוגי) יעלון (צילום ארכיון: דן בר דוב)

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס בעמוד הפייסבוק שלו ל'מכתב הסרבנות' של 43 אנשי המילואים של יחידת 8200. "אין מקום לסרבנות בצה"ל", הוא הדגיש. "אנחנו בצה"ל מהווים מכנה משותף, אולי הרחב ביותר בחברה הישראלית – ומקפידים שבעתיים על הבעת עמדות פוליטיות בפורומים שלא נועדו לשם כך".

לדברי תא"ל אלמוז, מדובר בניצול השירות הצבאי לצורך הבעת עמדה פוליטית. "אנחנו בצה"ל, עד למפקדו העליון, רואים זאת בחומרה והטיפול המשמעתי יהיה חד וברור", הוא פירט. "בשעות אלו מסיימים ביחידה את התחקיר על מסקנותיו", סיפר, והדגיש כי רק עשרה מתוך 43 החותמים על המכתב שייכים למעגל העשייה והשאר הם חיילים המשרתים במעטפת.

ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, מגנה במפורש את מכתב הסרבנים של יוצאי יחידת 8200 וכותב כי את מחיר מכתב הסרבנות והפרסום העולמי המזיק – ישלמו אזרחי המדינה כולם.

"גילוי נאות, אני רב סרן ביחידה 8200 ומלווה אותה עשרות בשנים", כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו. "אני אוהב את היחידה חייליה ומפקדיה. תרומתה לביטחון ישראל ואזרחיה ואף מעבר לכך היא עצומה. אלפי אלפים מאזרחי ישראל חבים לה את חייהם. מלחמה בטרור היא עבודת נמלים קשה ומורכבת שמחייבת את מיטב המוחות.

"לאור הפרסומים האחרונים בנוגע ל-8200 חשוב לומר: אני מתנגד לסרבנות וסולד ממנה בכל מאודי", כותב הרצוג. "היחידה הזו ופעולותיה חיוניות לא רק לזמן מלחמה אלא דווקא ובעיקר לשלום. כשמדברים על הסדר מדיני וקביעת גבולות מדברים על תחנות התראה ויכולות מודיעיניות כדי לאתר ולבלום את הכוחות הקיצוניים שיעשו הכל כדי לחבל בשלום.

"את המחיר ישלמו אזרחי ישראל". יצחק הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
"את המחיר ישלמו אזרחי ישראל". יצחק הרצוג (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

"אני לא אומר שאין טעויות", אומר הרצוג. "בהחלט ייתכנו כאלה וההיסטוריה הצבאית של ישראל רצופה בהן. אבל יש דרכים כיצד להתלונן וכיצד להביא את הטענות לבירור ולדיון. אני גם חושב שיש דרכים לשנות ובוודאי כשיש תחושה של עוול שנעשה במקום כזה או אחר. אבל לא בעידוד וקריאה לסרבנות או בפרסום עולמי מזיק, שאת מחירו נשלם אנחנו, אזרחי ישראל".

השר לענייני מודיעין, יובל שטייניץ, אמר בראיון לתכנית "המטה" בערוץ 10 כי הוא מתנגד לכך בכל תוקף.

"זאת סרבנות מהסוג האידיאולוגי, אני גיניתי סרבנות מימין ומשמאל והאנשים האלה צריכים להיענש", אמר השר. "אם כולם היו מתנהגים כמוהם, מדינת ישראל הייתה קורסת. ההתנהגות הזו היא לא מוסרית בעיניי, לא מצפונית וכך מדינה לא יכולה להתקיים. צריך להעניש אותם בדיוק כמו כל סרבן מצפון אחר. אם אנחנו מדינה מסודרת, לפחות מי שארגן את המכתב הזה צריך לשבת בכלא".

"האנשים האלה צריכים להיענש". יובל שטייניץ. (צילום ארכיון: נמרוד סונדרס)
"האנשים האלה צריכים להיענש". יובל שטייניץ. (צילום ארכיון: נמרוד סונדרס)

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין הגיב: "מכתבם הפוליטי של כמה יוצאי יחידת המודיעין 8200 מצער אותי במיוחד בשל עיתוי פרסומו וההקשר שלו, במצב רגיש בו ישראל נתונה תחת זכוכית מגדלת לאחר "צוק איתן". מדובר בהצהרה פוליטית מובהקת, המתריסה נגד צה"ל ומתפרסמת דווקא כאשר מוטחת בנו בעולם ביקורת קשה וחסרת בסיס או הבנה של מציאות חיינו כאן. בכך, עשתה החבורה הזו שירות מצוין לשונאי ישראל, וכואב לי שיש כאלו גם בתוכנו. 8200 עושה עבודת קודש של והצלת חיים ומהווה תשתית חיונית לעבודת הכוחות בשטח. אם יש ביקורת עניינית ומוצדקת, ראוי לה שתיבדק – אך לא בדרך זו של הטלת רפש על צה"ל ועל מדינת ישראל".

"למה לא סירבתם פקודה בזמן אמת?" שלי יחימוביץ' (צילום: דן בר דוב)
"למה לא סירבתם פקודה בזמן אמת?" שלי יחימוביץ' (צילום: דן בר דוב)

גם ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הגיבה על מכתב הסרבנים. בין השאר כתבה בעמוד הפייסבוק שלה, ישירות לכותבי המכתב: "לדברי הבלע שלכם על האזנה מכוונת ל'שיחות סקס' ושאר שטויות מן הסוג הזה אין קשר למציאות. אתם מכפישים לשווא את חבריכם ביחידה. במהלך השבת דברתי עם כמה וכמה מהם, אנשים מוסריים לא פחות מכם. הם חשים כלפיכם זלזול וגם כעס. הם אמרו לי: אם הם באמת השתתפו באירוע חריג ומגעיל כזה, של עמעום אורות והאזנה קבוצתית לשיחה אינטימית, למה הם פשוט לא עצרו את זה בזמן אמת?

"זאת שאלה טובה לכל טענותיכם. אם עשיתם דברים כל כך לא מוסריים, למה לא סירבתם פקודה בזמן אמת? הייתם מסרבים, נשפטים, מודחים מהיחידה, משלמים מחיר, וחיים בשלום עם מצפונכם. כך עושים אנשים שמצפונם מייסר אותם באמת. כולכם מכירים את הסיפור על סגן א' מ-8200 ששירת גם הוא בזירה הפלסטינית, סירב פקודה כי חשב שדגל שחור מתנוסס מעליה, והודח. למה לא הלכתם בעקבותיו? כמה נוח כעת באזרחות, לייצר את הנרטיב שלא העזתם לייצר בצבא, מלווה בצילומי דוגמנות מעוצבים. פחדנים".

"זכותם וחובתם לסרב". משה פייגלין (צילום: דן בר דוב)
"זכותם וחובתם לסרב". משה פייגלין (צילום: דן בר דוב)

ח"כ משה פייגלין: "זו זכותם המלאה של החבר'ה מ 8200 לסרב לבצע פקודה הנראית להם בלתי מוסרית. זו אפילו חובתם. במקביל חובתה של המערכת היא להענישם בכל חומרת הדין ועליהם לקבל זאת ולשמוח בעונש. זו תמציתה של הסרבנות המצפונית. הבעיה היא ששני הצדדים לא באמת מבצעים את תפקידם ולכן המכשיר הדמוקרטי החשוב הזה לא מביא את הערכים המתנגשים לבירור של ממש".

בתגובה למכתב הסרבנים, יזמה תנועת ״שמאלה – שמאל ציוני ישראלי״, מכתב נגדי של אנשי שמאל היוצאים נגד תופעת הסרבנות.

התנועה פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה נוסח של מכתב המיועד לראש הממשלה, וקראה לאנשי השמאל המזדהים עם תוכנו לצרף לו את שמם.

במכתב נאמר: "לאחרונה למדנו על יוזמת סרבנות חדשה של חיילים ביחידת המודיעין 8200 המתנגדים להמשך הכיבוש בשטחים. אנו שמאלנים שמתנגדים בנחרצות למדיניות ממשלתך, סבורים שהמשך השליטה על עם זר ימיט אסון על החזון הציוני, ותומכים בפתרון שתי המדינות.

"אולם עוד לפני שאנו שמאלנים, אנו ציונים ודמוקרטים, ועל כן אנו מתנגדים בכל תוקף לגילויי סרבנות – הן מימין והן משמאל. את המאבקים הפוליטיים יש לקיים בכלים לגיטימיים. הסרבנות הפוליטית, שבמסגרתה כל אדם וכל קבוצה עושים דין לעצמם, חותרת תחת המחנה המשותף שמאחד את כולנו – שמאלנים וימניים – ומערערת את היסודות שעליהם הוקמה המדינה.

"אל מול אלה שבוחרים בדרך פסולה זו, אנו בוחרים להמשיך לשרת ולהשמיע קול ברור המחזק את חיילי צה״ל ואת הדמוקרטיה".

ערן חרמוני, מראשי ״שמאלה״, אמר: ״הסרבנות – מימין ומשמאל – היא שורש כל רע. מדובר בתופעה ש׳שמה פס׳ על הדמוקרטיה. אנו חלוקים לחלוטין על מדיניות הממשלה וסבורים שהמשך השליטה בעם אחר ימיט אסון על החזון הציוני, אך ניאבק בכך רק באופן דמוקרטי ולא נסכים לשום צעד שיפגע בצה״ל״.

הפורום המשפטי למען ישראל פנה לרמטכ"ל במכתב בדרישה להדיח מהמילואים את חיילי 8200 שהודיעו כי יסרבו.

מנכ"ל הפורום נחי אייל כתב לרמטכ"ל: "האנשים הללו לא ראויים ללבוש מדי צה"ל. עוד בטרם חלפו חודשיים  מרצח הנערים בידי חמאס, מחשיפת והפעלת מנהרות רצח וטרור וירי על מדינת ישראל והם מתעלמים מההרוגים ומהפצועים ומוכנים לפגוע בביטחון תושבי המדינה".

בפורום אומרים כי פניה דווקא במועד כה סמוך למלחמה שעברה מדינת ישראל כולה, מהווה תמרור אזהרה על כשל מוסרי משמעותי של האנשים הללו מה גם שכעת, אין למדינה ולצה"ל אפשרות לסמוך עליהם ואין דרך אחרת  אלא להדיחם משירות".

הסערה הציבורית קמה בעקבות מכתב סרבנות ששלחו 43 מחיילי היחידה בעבר ובהווה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, לרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ולראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי. "אנו מסרבים להיות כלי להעמקת השלטון הצבאי בשטחים הכבושים", כתבו החיילים. "איננו מסוגלים מצפונית להמשיך ולשרת את המערכת הזו ולפגוע בזכויותיהם של מיליוני בני אדם. לכן, אלה מביננו שהם חיילי מילואים, מצהירים שיסרבו לקחת חלק בפעולות נגד הפלסטינים".

במכתב תגובה שעליו חתמו כ-150 מיוצאי היחידה הואשמו חותמי מכתב הסרבנים בעשיית שימוש פוליטי וציני בחובתם לשרת הת המדינה. החותמים על המכתב הנגדי הביעו "זעזוע, שאט נפש והתנערות" ממכתב הסרבנים. "לסרבנות פוליטית אין מקום בצבא בכלל וביחידה 8200 בפרט. משעה שאנו כחיילי המילואים נקראים לדגל, אנו שמים בצד את נטיותינו ודעותינו הפוליטיות ובאים לשרת את המדינה. כך ראוי, שכל חייל יעשה, בוודאי גם ביחידה כמו שלנו. צר לנו שחברינו עושים שימוש פוליטי וציני בחובתם החוקית והמוסרית לשרת את היחידה במילואים, חובה שהיא בעיננו גם זכות נעלה ביותר, ומבקשים לקעקע את פעולותיה והישגיה בהגנה על ביטחון המדינה ותושביה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן