Skip to content

תרבותיות בכל גוון

כנס בינלאומי בעקבות הצטרפות העיר חיפה לתכנית "ערים בין תרבותיות" במועצת אירופה התקיים בבית הגפן. הפורום מקדם את החיים המשותפים בערים בהן חיים מהגרים ממקומות שונים, תוך שימת דגש על זכויות אדם וחיבורים בין תרבותיים, במטרה לטפח את הזהות התרבותית המקומית ואת השונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
כנסיית סטלה מאריס. בפינות האולם המרכזי מתנוססים תבליטים המוקדשים לדמויות הכרמליתיות. (צילום: עירית רוזנבלום)
כנסיית סטלה מאריס בחיפה. בפינות האולם המרכזי מתנוססים תבליטים המוקדשים לדמויות הכרמליתיות. (צילום: עירית רוזנבלום)

העיר חיפה צורפה באחרונה לתכנית "ערים בין תרבותיות" במועצה האירופית, הודות למרקם האנושי ואופייה המיוחד ובמטרה להתפתח על פי העקרונות המנחים של המודל התואם את חזון העיר.

חיפה הוזמנה להצטרף לתכנית כ-Associated city על ידי פורום הערים הבין תרבותיות שנוסד ב-2008, וחברות בו כיום 47 ערים. הפורום מקדם את החיים המשותפים בערים בהן חיים מהגרים ממקומות שונים, תוך שימת דגש על זכויות אדם, דמוקרטיה, שלטון החוק וחיבורים בין תרבותיים, במטרה לטפח את הזהות התרבותית המקומית ואת השונות.

אוכלוסיית חיפה מונה יותר מ-270 אלף תושבים וכוללת, לצד הרוב היהודי, מיעוטים של ערבים-נוצרים, ערבים-מוסלמים, נוצרים שאינם ערבים (בעיקר מבין עולי חבר המדינות ) אחמדים, בהאים ודרוזים.

מספר עקרונות מובילים את תפיסת העולם של הפורום, בהסתמך על המחקר האקדמי וניסיון ערים שונות: יצירת מבנים ארגוניים שיביאו לחיבור ופעולה משותפת של כלל הקבוצות החיות בעיר; עיקרון המגע הרציף בין הקבוצות/תרבויות השונות לצורך שימור הייחודיות של כל תרבות תוך קבלת הקבוצות האחרות, בניית אמון וחיזוק המרקם הקהילתי המשותף; מיצוי כלל יתרונות השוני הקיימים בקהילה, לטובת העצמת המפגש הבין תרבותי בין הקהילות הבאות מרקעים, קבוצות גיל, אמונות דתיות ועמדות שונות.

למצות את יתרונות השוני של הקהילות

לפי הגדרת הפורום, עיר בין תרבותית היא עיר בעלת תושבים מקבוצות אתניות ולאומיות שונות, דוברי שפות שונות דתות ואמונות שונות. העיר הבין תרבותית רואה הבדלים אלה כיתרון ולא חיסרון, ומעצימה כל אחת מהקבוצות במרחב הציבורי; המנהיגות העירונית, בבואה לעצב את זהות העיר, מדגישה, מאירה וחושפת את החשיבות שיש לתת לכלל הקבוצות האתניות המתגוררות בעיר; העיר מבטיחה, הלכה למעשה, שוויון הזדמנויות בכל התפקידים הציבוריים; המנהיגות העירונית בשיתוף הציבור, המוסדות המסחריים והמגזר השלישי, מפתחים מדיניות שמעודדת מפגש ושיתוף בין הקבוצות השונות.

כמו כן, העיר הבין תרבותית מחויבת להטרוגניות ועידוד השונות כחלק מתהליך התפתחות העיר ובחינת כל הנעשה בעיר דרך ה"עדשה הבין תרבותית". במקרים רבים התהליך מביא להתייעלות וחיבורים פרודוקטיביים בין מוסדות ופעילויות קיימות. בנוסף, העיר אינה נמדדת בפעילות כזו או אחרת – אלא בראייה הכללית של התהליכים.

במהלך כנס בינלאומי שהתקיים בבית הגפן ב-22 בספטמבר, נפגשו מובילי התכנית מאירופה עם מנהלי מוסדות ציבור, ארגוני חברה אזרחית ונציגי שלטון מקומי, במטרה לגבש המלצות לתכנון העבודה הבין תרבותית בחיפה.

בכנס השתתפו, חדוה אלמוג – סגנית ומ"מ ראש העיר חיפה; אסף רון, מנכ"ל בית הגפן; מקס גילברט היועץ לקשרי חוץ של מועצת אירופה; פיל ווד – מטפל אורבני וד"ר וורנר פוצ'חרה מנכ"ל פרידריך אברט ישראל. קרן פרידריך אברט היא קרן גרמנית רעיונית המחוייבת לסוציאל-דמוקרטיה, לפלורליזם ולשיתוף פעולה בינלאומי. היא נוסדה בשנת 1925, על פי צוואתו הפוליטית של פרידריך אברט, אשר היה הנשיא הגרמני הראשון אשר נבחר בבחירות דמוקרטיות.

למידע נוסף על פורום ערים בין תרבותיות:

http://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/culture/cities/Index/default_en.asp

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן