Skip to content

בכיר בבית הלבן על נתניהו: פחדן עלוב, שחצן ואטום

היחסים עם ארה"ב מגיעים לתחתית השפל, עם פרסום כתבה ב"אטלנטיק" שבה מכנה בכיר בבית הלבן את נתניהו בכינויי גנאי ואף מדביק לו אבחנה רפואית כלוקה בתסמונת אספרגר. בכירים בממשל גם צוטטו כאומרים כי כבר בשנה הבאה הממשל האמריקני עלול להסיר את ההגנה הדיפלומטית על ישראל באו"ם. רק בחלוף שעות ארוכות פרסם הבית הלבן הסתייגות: "התגובות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ההתדרדרות חסרת התקדים ביחסי ישראל ארה"ב מגיעה לשפל חדש. גורם בכיר בממשל אובמה, שאינו מזדהה בשמו, מכנה את נתניהו בכינוי "צ'יקן-שיט" (פחדן עלוב) ואינו מהסס אף להדביק לו אבחנה רפואית, כשהוא קובע כי נתניהו לוקה בתסמונת אספרגר. ההתבטאויות חסרות התקדים נגד נתניהו מתפרסמות בכתב העת "אטלנטיק", ע"י העיתונאי ג'פרי גולדברג.

תמונה מימים אחרים. הקרע בין השניים בלתי ניתן לאיחוי (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)
תמונה מימים אחרים. הקרע בין השניים בלתי ניתן לאיחוי (צילום ארכיון: קובי גדעון/לע"מ)

עוד מפרסם גולדברג, מפי בכירים בממשל, כי כבר בשנה הבאה הממשל האמריקני עלול להסיר את ההגנה הדיפלומטית על ישראל באו"ם.

בכיר אמריקני ששוחח עם גולדברג  מצוטט בכתבה כאומר כי נתניהו "שחצן", "אטום", קצר רואי ויהיר. אותו בכיר מצוטט כאומר כי נתניהו "לוקה ב"תסמונת אספרגר" (סוג של אוטיזם קל) בכל הנוגע לתהליך המדיני עם הפלסטינים וכי גם בנושא האירני ראש הממשלה מהסס. הבכיר עלום השם טוען עוד כי נתניהו הוא פחדן גם בכל הנוגע לתכנית הגרעין של איראן. לדבריו, בממשל אין מאמינים שנתניהו יורה לצה"ל לתקוף את מתקני הגרעין של איראן, משום שמאוחר מדי. "לפני שנתיים-שלוש זו הייתה אפשרות, אבל הוא לא יכול היה ללחוץ על הכפתור. זה היה שילוב של לחץ מצידנו וחוסר הרצון מצידו לנקוט צעד דרמטי. עכשיו זה כבר מאוחר מדי", אמר הבכיר.

"הדבר הטוב בנתניהו הוא שהוא פוחד להתחיל מלחמות", מצוטט אחד הבכירים בכתבה. "הדבר הרע בו הוא שהוא לא יעשה דבר כדי להגיע להסדר עם הפלסטינים או עם המדינות הערביות הסוניות. הוא לא רבין, לא שרון ולחלוטין לא בגין. פשוט אין לו אומץ".

הפתיח בכתבתו של גולדברג ב"אטלנטיק"
הפתיח בכתבתו של גולדברג ב"אטלנטיק"

עוד לפני שפורסמה הכתבה ב"אטלנטיק" הגיבה דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, על דברי נתניהו כי ימשיך לבנות בירושלים, כי הממשל מתנגד לצעדים חד צדדים שיקבעו מראש את תוצאות המשא ומתן, וכי השר ג'ון קרי הבהיר זאת לנתניהו בשיחת הטלפון ביניהם בשבת. לדבריה, וושינגטון תומכת בחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, אך הדבר תלוי בצדדים עצמם והיא לא תוכל לעשות זאת במקומם.

הבית הלבן מסתייג: "תגובות לא מכובדות"

רק לאחר שעות ארוכות שבהן התחוללה סערה בישראל, בעקבות הביטויים הבוטים, פורסמה אחר הצהריים הסתייגות מטעם הבית הלבן. "התגובות נגד נתניהו הן לא מכובדות, לא ראויות ואינן מייצגות את עמדת ממשל אובמה", נאמר בהודעת דובר המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית, אליסטר בסקי. עוד נאמר בהודעה כי "בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה יש מערכת יחסים מועילה והם מתייעצים באופן תדיר".

גם דוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, הסתייגה מהדברים שצוטטו בכתבה ב"אטלנטיק". "ההתבטאויות האלו אינן ראויות והן אינן במקומן", אמרה סאקי. " יש לטפל בסוגיות באופן הולם ומכובד ולא בהתקפות אישיות. מלחמת מילים אינה מועילה לאיש. הדברים אינם מייצגים בשום אופן את עמדת ארצות הברית. יחסי ישראל וארצות הברית בלתי ניתנים לערעור".

דוברת הבית הלבן גם הבטיחה כי מזכיר המדינה, ג'ון קרי, "יבהיר את הדברים בשיחתו הבאה עם נתניהו".

ראש הממשלה התייחס בקולו, ישירות לפרשה, רק בשעות הצהרים, בנאום שנשא במליאת הכנסת, בישיבה לזכרו של רחבעם (גנדי) זאבי.

"כשיש לחצים על ישראל, הכי קל  לוותר על ביטחונה", אמר נתניהו. "מקבלים מחיאות כפיים וטקסים על מדשאות – אחר כך באים הטילים והמנהרות", אמר נתניהו. "כראש ממשלה אני עומד על ביטחון ישראל, אכפת לי מחיי כל אזרח ואזרח וחיי כל חייל וחייל", אמר נתניהו. "הייתי בשדה הקרב פעמים רבות, סיכנתי את חיי למען המדינה, ואינני מוכן לעשות ויתורים שיסכנו את המדינה שלנו.

"אמשיך להגן על אזרחי ישראל"

"צריך להבין", אמר נתניהו, "האינטרסים העליונים שלנו, בראשם הביטחון ואחדות ירושלים, אינם עומדים בראש מעייניהם של אותם גורמים אנונימיים שתוקפים אותנו ואותי אישית, כי המתקפה עליי באה רק בגלל שאני מגן על מדינת ישראל. אם לא הייתי מגן על מדינת ישראל, אם לא הייתי עומד בנחרצות על האינטרסים הלאומיים והביטחוניים שלנו, לא היו תוקפים אותי. ולמרות כל ההתקפות שאני סופג, אני אמשיך להגן על המדינה שלנו, אני אמשיך להגן על אזרחי ישראל".

"המתקפה עליי באה רק בגלל שאני מגן על מדינת ישראל". בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)
"המתקפה עליי באה רק בגלל שאני מגן על מדינת ישראל". בנימין נתניהו (צילום: חיים צח/לע"מ)

ראש הממשלה הוסיף: "אני מבקש גם להוסיף, אני מכבד ומוקיר את הקשר העמוק שלנו עם ארה"ב. מאז קום המדינה היו לנו ויכוחים עם ארה"ב, עוד יהיו לנו. אבל זה איננו בא על חשבון הקשר העמוק בין העמים ובין המדינות. ואנחנו רואים את זה פעם אחר פעם, וגם השנה, בתמיכה עולה במדינת ישראל בקרב הציבור האמריקני, תמיכה שהגיעה לשיא של כל הזמנים. הברית האסטרטגית והברית הערכית בין המדינות נמשכת ותימשך".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, הגיב בחריפות גדולה יותר ואמר: שר הכלכלה נפתלי בנט התייחס הלילה לדברים שפורסמו בשם גורמים בבית הלבן ביחס לראש הממשלה ואמר: ״ישראל חזקה מכל מגדפיה. ראש הממשלה הוא לא אדם פרטי, אלא מנהיג מדינת היהודי והעולם היהודי כולו. קללות חמורות כאלה כלפי ראש ממשלת ישראל הם פוגעניות כלפי מיליוני אזרחי ישראל ויהודים בכל העולם.

"בורות וחוסר הבנה מוחלט"

"לא מנהיג סוריה שטבח 150,000 מאזרחיו, ולא מנהיג ערב הסעודית שסוקל נשים והומואים זכו לכינוי Chickenshit", אומר בנט. "אם מה שנכתב הוא נכון, הרי שהממשל הנוכחי מתכוון לזרוק את ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס.

"ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון, והיא נאבקת מזה 66 שנים על קיומה. ישראל היא המוצב הקדמי של העולם החופשי כנגד הטרור האיסלאמי של דאעש, חיזבאללה, חמאס ואיראן. במקום לתקוף את ישראל ולכפות עליה תנאי התאבדות, ראוי לחזק אותה. אני קורא לממשל בארצות הברית להתנער מהדברים הגסים ולדחות אותם על הסף".

השר אורי אריאל הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "האמריקאים הוכיחו בשנים האחרונות בורות וחוסר הבנה מוחלט בכל הנוגע למזרח התיכון, כפי שראינו בשורה של טעויות בהתנהלותם בסוריה, מצרים לוב ועוד. הם לא ישיגו שום דבר על ידי הטחת עלבונות ומילות גנאי בראש ממשלת ישראל. אני מקווה שמי שמסתתר מאחורי 'פקידי ממשל' יתחבר חזרה למציאות בהקדם…"

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין: "הביקורת חסרת הרסן כלפי ישראל והעומד בראשה, שצוטטה היום מפי "בכירים" בבית הלבן  –  חוצָה כל גבול!  מותר לחלוק, אבל ביחסים דיפלומטיים – בוודאי בין ידידות קרובות – מקובל וראוי לשמור על יחסי כבוד. כשמטיחים עלבונות כאלה בראש ממשלה, מטיחים אותם בכל אזרחיה של מדינת ישראל.

"לכל הטוענים ללא הרף שיחסינו עם ארצות הברית מצויים בשפל – יש לי חדשות בשבילכם: גם כל זה, איננו מערער את היחסים האיתנים בין המדינות והעמים, יחסים שיוסיפו להיות כאלה- בלי כל קשר לגורם אינטרסנטי זה או אחר שנמצא בקרבת הבית-הלבן ומפזר רעל בזדון.

"הקשרים בין המדינות ארוכים ומשמעותיים מכדי שאירועים חולפים, גם אם מטרידים, יערערו אותם".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושׂאור, אמר הבוקר, בתוכנית "הבוקר הזה" ברשת ב', כי ההתקפה האישית על נתניהו אינה תורמת דבר ואינה משקפת את מצב הקשרים בין ישראל לוושינגטון. לדבריו, ארצות הברית היא בעלת ברית אסטרטגית של ישראל והדבר ניכר בדרך שבה היא ניצבת לימינה של ישראל בכל מאבק באו"ם.

ובתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון מיוחד שעניינו המתיחות בירושלים. הדיון ייערך לבקשת ירדן והפלסטינים, בעקבות הודעת ראש הממשלה נתניהו מתחילת השבוע על ההחלטה לבנות 1,000 יחידות דיור מעבר לקו הירוק.

בעניין הדיון שיהיה היום במועצת הביטחון על המתיחות בירושלים, אמר פרושאור כי אבו-מאזן מסית נגד ישראל ומבעיר את ירושלים ואחר-כך רץ להתלונן באו"ם. הוא הדגיש כי ישראל תמשיך לבנות בבירתה ולשמור על חופש הפולחן במקומות הקדושים.

השגריר פרושאור אמר עוד כי נציגים של צה"ל יבואו השבוע למוסדות האו"ם כדי להגביר את המודעות לפעילות הטרור של חמאס ולהציג את מקורות המימון של הארגון.

[related-posts]

5 Comments

  1. יצחק שילוני
    29 באוקטובר 2014 @ 9:23

    ישר כח לרפי אשכנזי ידידי היקר. אני מצטרף בכל לב לדבריו הנ"ל.

  2. יצחק
    29 באוקטובר 2014 @ 9:19

    ברור שהסובבים את אובמה (אנטישמים כולם) אוכלים את הלב שביבי לא נותן להם את מבוקשם ועוזר לרפובליקנים להעיף אותם לעזאזאל. כל ה"מגרעות" שהם ציינו אצל ביבי הם יתרונות מבחינתנו. (לא ממהר לפתוח במלחמה, לא נותן כלום לפלסטינאים ועוד.) שילכו ללקק למוסלמים הפונדמנטליסטים והם יתפוצצו להם בפרצוף. הערבים המתונים לא סופרים את אובמה ומרעיו.

    • נדב לוין
      29 באוקטובר 2014 @ 15:48

      ואתה באמת חושב שבוז'י הרצוג לא היה מצליח להתנהל טוב יותר מביבי? רק אובמה אשם?!?!?!? אז אני אומר לך שבוזס'י יותר אחראי ויותר מתון ויותר רציני ויותר טוב למדינת ישראל

  3. רפי אשכנזי
    29 באוקטובר 2014 @ 8:26

    העיתונאי ג'פרי גולדברג, הוא יהודון קטן, יהודון החצר של ממשל אובמה.
    הכינויים כלפי נתניהו מתאימים מאד לדפוס התנהגות של יהודי חצר מסוג זה.
    אינני איש ליכוד אך אומר ברור, כי נתניהו מגן בחירוף נפש על האינטרסים של ישראל, אותם אינטרסים שרוב מוחץ בציבור היהודי שותף להם.
    לקחת דוגמא מרבין או משרון, כמודלים לאומץ זהו כתב פלסטר אמתי לאינטליגנציה של הקוראים.
    האש החתום על אסון אוסלו הוא לא אמיץ, הוא משהו אחר לגמרי. כנ"ל האיש החתום על ההתנתקות מעזה…

    • נדב לוין
      29 באוקטובר 2014 @ 15:49

      קרא את התגובה שלי על בוז'י הרצוג, עם יד על הלב הכי דוגרי-האם אתה מסכים שהוא יהיה הרבה יותר טוב מביבי?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן