Skip to content

הרצוג ולבני יתמודדו במשותף ויכהנו ברוטציה כראשי ממשלה

כך הודיעו השניים הערב במסיבת עיתונאים משותפת. עפ"י ההסכמה בין השניים, אם תוטל הרכבת הממשלה על יצחק הרצוג – הוא ישמש בשנתיים הראשונות בתפקיד זה, ובשנתיים שלאחר מכן תחליף אותו ציפי לבני. הליכוד בתגובה: "השמאל מציע לנו את ממשלת הכסאות המוזיקליים: יחלקו כאן את ראשות הממשלה כמו עוגה בגן ילדים. ממש 'ממשלת היפה והחנון'. מישהו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופית: מפלגת העבודה בראשות יצחק (בוז'י) הרצוג והתנועה בראשות ציפי לבני יתמודדו בבחירות ברשימה אחת וישמשו ברוטציה כראשי ממשלה, אם ינצחו בבחירות. כך הודיעו הערב השניים במסיבת עיתונאים משותפת תחת הכותרת "מנצחים ביחד – המחנה הציוני".

מנצחים ביחד. הרצוג ולבני - המחנה הציוני (צילום מסך)
מנצחים ביחד. הרצוג ולבני - המחנה הציוני (צילום מסך)

עפ"י ההסכמה בין השניים, אם תוטל הרכבת הממשלה על יצחק הרצוג – הוא ישמש בשנתיים הראשונות בתפקיד זה, ובשנתיים שלאחר מכן תחליף אותו ציפי לבני. "מפלגת העבודה בראשותי תוביל בבחירות את הרשימה המשותפת שאעמוד בראשה. כאשר אקבל את המנדט אכהן כראש ממשלה במשך שנתיים, ובשנתיים הבאות ציפי לבני תכהן כראשת ממשלה", אמר הרצוג במסיבת העיתונאים המשותפת. לחברי מפלגתה של לבני – עמיר פרץ והשני, כנראה, עמרם מצנע – ישוריינו עוד שני מקומות ברשימה המשותפת – האחד במקום השישי בעשיריה הראשונה והשני באחד המקומות האחרונים בעשירייה השנייה. חברי הכנסת מאיר שטרית, דוד צור ואלעזר שטרן לא ייכללו ברשימה המשותפת.

את מסיבת העיתונאים המשותפת פתח יו"ר העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, שהצהיר: "לבני ואני מציעים לכם, אזרחי ישראל, תקווה חדשה ועתיד טוב יותר. אנחנו מציעים מודל מנהיגותי מסוג אחר: הנהגה משותפת שבה כולם פועלים ביחד למען הצלחת המדינה ושגשוג אזרחיה. אנו מביאים חיבור במקום פילוג, אחריות במקום הפקרות, ביטחון במקום פחד, דיאלוג במקום שנאה, הבנה במקום פירוד, שיתוף במקום שיתוק. את השיתוק נחליף ביוזמה, את הבידוד המדיני נחליף ביוזמה. את חוסר היציבות בביטחון ואת הקיבעון נחליף בחזון.

לבני פתחה את דבריה במסיבת העיתונאים בהצהרה: "אני כאן כדי לייצר את מכפיל הכוח שיחליף את השלטון בישראל. אני כאן כי אני מאמינה שיצחק הרצוג יכול וצריך להיות ראש הממשלה הבא של ישראל ושאנחנו צריכים להתגייס ביחד כדי ליצור את אותו כוח משותף. הרצוג הוא אדם ראוי, מוכשר וערכי והוא יהיה ראש ממשלה מצוין. אני מאמינה בכך בלב שלום והאמונה הזאת היא הבסיס לשותפות הזאת.

"העובדה שאנו כאן כמנהיגות משותפת מבוססת על ההכרה בכך שהשותפות תאחד את המחנה הציוני כולו, שקץ בשלטון הימין הקיצוני ומחפש הזדמנות אמתית להחליפו", הוסיפה לבני. "גדלנו בשני בתים עם מורשת שונה, אבל חזון משותף. אנו מקימים רשימה משותפת שמסמלת הבנה עמוקה של התמודדות עם האיומים האמתיים של הציונות, מה שמחייב לשים בצד את העוינות ההיסטורית ולפעול יחד לטובת אזרחי המדינה ונגד מפלגות הימין הקיצוני. הקיצוניים השתלטו על כל חלקה טובה גם בליכוד שהיה פעם הבית שלי, והופכים המדינה שלנו למבודדת מסוגרת ומנוכרת גם לאזרחיה שלה. הבחירות הן הזדמנות היסטורית להחזיר ישראל לעצמה".

הראשונה למהר ולברך על המהלך הייתה קודמתו של הרצוג בתפקיד יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אשר כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "גבירותי ורבותי, מהפך? מהערב ברור: תם עידן נתניהו. ההסכם בין הרצוג ולבני הוא חיבור חשוב וחכם, שמפיח רוח עזה של תקווה.

"לעיתים מתרחש נס", המשיכה וכתבה יחימוביץ'. "השלם נעשה גדול מחלקיו, והתמונה הפוליטית משתנה כהרף עין. לנתניהו יש תחליף שפוי ונבון, והוא יו"ר מפלגת העבודה יצחק הרצוג. זו נקודת זינוק מדהימה לתחילתו של קמפיין בחירות, אשר בסופו תורכב ממשלה טובה הדואגת לעמה".

גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, בירכה: "מרצ מברכת על המהלך החשוב לגיבוש גוש מרכז-שמאל שיוביל להרכבת גוש חלופי לגוש הימין הקיצוני של נתניהו. מרצ רואה עצמה חברה חשובה בגוש זה כמי שתפקידה ליישר את העבודה והתנועה ולמנוע התקפלות מול גורמים ימניים. גם נווט מיומן חייב מצפן טוב משמאל כדי שהסירה לא תתהפך ימינה. רק גוש מרכז-שמאל עם "העבודה"/"התנועה" במרכז, ומרצ גדולה וחזקה משמאל, יוכל ללכת למהלכים מדיניים, חברתיים ואזרחיים אמיצים".

מהליכוד נמסר בתגובה: "כעת בוז׳י וציפי יוכלו להתחרות ביניהם מי ייכנע ויוותר יותר. לאזרחי ישראל ברור כי הבחירות הפעם הן בין מחנה השמאל, בראשות הרצוג ולבני, לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו והליכוד בראשות המחנה הלאומי״.

ח״כ זאב אלקין, יו״ר הקואליציה הגיב: ״האם הייתם נותנים לחנון שעם 15 מנדטים סגר הסכם רוטציה חצי חצי עם אחת שלא עוברת את אחוז החסימה לנהל בשמכם איזשהו משא ומתן? השמאל מציע לנו את ממשלת הכסאות המוזיקליים: יחלקו כאן את ראשות הממשלה כמו עוגה בגן ילדים. ממש 'ממשלת היפה והחנון'. מישהו יקנה דבר כזה?"

3 Comments

  1. נמרוד נוי
    11 בדצמבר 2014 @ 7:52

    המהלך של איחוד העבודה עם התנועה הוא נכון, אך אין בזאת די. כמי שעוסק בפוליטיקה וכתב ספר עליה, אני עדיין לא נופל מן הכיסא לנוכח המעשה. לצערי המהלך הזה נראה יותר כקומבינה ולא כצעד מהותי הנגזר ממחשבת עומק ומעיון והגות. מדינת ישראל זקוקה כיום לחזון פוליטי חדש. למערכת פוליטית חדשה שתתבסס על שתי מפלגות גדולות והגמוניות, על תרבות פוליטית חדשה, ועל רפורמות מרחיקות לכת בדרכי התנהלותן של המפלגות. לצערי שום דבר מזה לא עומד מאחורי האיחוד הזה. כך למשל, מפלגת העבודה לא יכולה לשמש כפלטפורמה עליה תקום המפלגה ההגמונית הדמוקרטית הליברלית החדשה. איש מן הימין המתון לא יחבור אל פלטפורמה זו, המזוהה עם הציונות הקלאסית, עם האשכנזים הלבנים ועם הממסד. איש מן הימין לא יעשה זאת. ומפלגת מרצ נשארת עדיין תקועה בפנטסיות הנעורים של השמאל הגאולי. כך על כך צריך לעבוד. ועוד ועוד ועוד.

    • גידי
      11 בדצמבר 2014 @ 8:31

      נמרוד שלום
      האם בימין יכול להיות איחוד ,כמו ליכוד והבית היהודי ומה משקל הערכים (רק כיסאות ) ?

      שנאה לביבי זה מניע טוב ,האם הוא יחזיק מים אחרי הבחירות או במקרה של כשלון ?

      האם ססמאות כמו ,ביחד,כולנו,מנותק,לחיץ, מפחד ,וכו… יכולות לטשטש את האמת ולכמה זמן?

      • נמרוד נוי
        11 בדצמבר 2014 @ 16:05

        גידי, תודה על תגובתך.
        כידוע לכולנו נעשה משהו דומה בליכוד בבחירות האחרונות כשהליכוד הלך במשותף עם ליברמן. וכידוע ליברמן פירק את השותפות הזאת לאחרונה ועתה יש לו הסכם עודפים עם כחלון. להערכתי כל עוד הימין כגוש גדול יותר מן השמאל לא יפעל עליו לחץ להתאחד. כיום לצערי האיחודים הם קודם כל ומעל לכל לשם כיסאות ופחות לשם החלת רפורמות מרחיקות לכת במערכת הפוליטית שלנו. ככך, שום דבר טוב ומהותי לא יתרחש בקרבנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן