Skip to content

נחשפה הטיוטה הראשונה של דו"ח המבקר בפרשת "ביבי טורס"

המבקר קובע בטיוטת הדו"ח, בין השאר, כי ילדיו של נתניהו מומנו בחלק מהטיסות על ידי גורמים זרים. כן נמצאו מספר טיסות בהן נתניהו מומן על ידי גורם זר אחד כאשר במקביל רעייתו ועוזריו ממומנים על ידי גורם זר אחר - ובמילים אחרות, מימון כפול. בליכוד מאשימים: מאחורי V15, הארגון שקורא להחלפת השלטון, עומדים ארגונים שמומנו […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במסיבת עיתונאים שכינס היום הליכוד, נטען כי עמותות וארגונים של השמאל, הממומנים ע"י גורמים זרים, מנהלים תעמולה בניגוד לחוק – כדי לסייע למפלגות השמאל. אולם, בעוד הליכוד יוצא במתקפה נגד מה שכינה עמותות השמאל – חשף העתונאי רביב דרוקר בבלוג שלו, חלק מתוכן הטיוטה הראשונה, של דו"ח מבקר המדינה, בפרשת "ביבי טורס" – אחרי כמעט 4 שנים שהמבקר החל בבדיקת הפרשה.

נתניהו. האם גורמים זרים מימנו את נסיעות ילדיו? (צילום ארכיון: ציפי מנשה)
נתניהו. האם גורמים זרים מימנו את נסיעות ילדיו? (צילום ארכיון: ציפי מנשה)

מדובר בטיסות שבוצעו בזמן שנתניהו כיהן כשר האוצר בממשלת שרון. הטיוטה הראשונה הייתה גמורה כבר לפני כמעט שנתיים וחצי, אבל עד היום לא פורסם הדו"ח.

המבקר קובע בטיוטת הדו"ח, בין השאר, כי ילדיו של נתניהו מומנו בחלק מהטיסות על ידי גורמים זרים. כן נמצאו מספר טיסות בהן נתניהו מומן על ידי גורם זר אחד כאשר במקביל רעייתו ועוזריו ממומנים על ידי גורם זר אחר – ובמילים אחרות, מימון כפול. עפ"י טיוטת הדו"ח, "יש במימונים האלה שמסתכמים בעשרות אלפי דולרים משום קבלת מתנה אסורה ובחלק מהמקרים אף פגיעה בטוהר המידות".

בין השאר נכתב בדו"ח:

  • "ארגון בשם EFR שייתכן וקשור לאוניברסיטת רוטרדם, הזמין את מר נתניהו. בחומר שהתקבל ממשרד האוצר יש חשבון שמשרד האוצר משלם על חדרי ילדים במלון. 624 אירו…עוזרו של נתניהו, רן ישי, ליווה את ילדיו של מר נתניהו להולנד…לדעת משרד מבקר המדינה, מימון שהותם בחו"ל של ילדיו של מר נתניהו על חשבון קופת המדינה נעשה שלא כדין. משרד מבקר המדינה רואה זאת בחומרה…על המדינה ומשרד האוצר לפעול להשבת הכספים ששולם שלא כדין עבור שהות ילדיו של מר נתניהו בחו"ל".
  • "בתקופת כהונתו של מר נתניהו כשר אוצר, התלוותה אליו רעייתו לרוב נסיעותיו בחו"ל. מרבית נסיעותיה של רעיית השר מומנו על ידי גורמים זרים בסכום כולל של למעלה מ – 50 אלף דולר עבור טיסות בלבד (פה בא פירוט של המממנים, נסיעה אחר נסיעה – ורביב דרוקר מפרט: ג'ייקוב שוסטר, ממשלת רומניה, הבונדס, ידידי הליכוד בארה"ב, EFR, AEI, הבונדס, הבונדס, יהודה ויינגרטן, הבונדס, ממשלת אוגנדה, הבונדס)…המימון שמעניק גורם זר לנסיעתה של רעיית השר המתלווה לנסיעותיו עשוי לגלם מרכיב של טובת הנאה. בשל כך, היה על השר לפנות לוועדת המתנות. מהאמור לעיל עולה (אוקטובר 2004) שניתן לכאורה מימון כפול לנסיעתה של מנהלת הלשכה דאז ומנגד לא ברור מי מימן את טיסתה של גברת נתניהו. במצב האמור עולה חשש כי למעשה מימון הגברת נתניהו נעשה על ידי הבונדס".
  • "הביקורת העלתה כי נסיעותיו של מר נתניהו ובני משפחתו במימון זר בתקופת היותו שר אוצר חרגו בחלק מהמקרים מכללי מנהל תקין…גורמים שונים מימנו את נסיעות מר נתניהו לחו"ל ביניהם גופים שונים ואנשים פרטיים עם קשרים מסוגים שונים לשר האוצר דאז ו/או  למשק הישראלי. מימון זה נעשה ללא בחינה משפטית של האפשרות לניגוד עניינים…ממכלול הממצאים המתוארים לעיל על חומרתם, כמותם והיקפם משתקפת תמונה קשה המצביעה על קבלת טובות הנאה על ידי מר נתניהו העולה לכדי חשש לפגיעה בטוהר המידות".
מבקר המדינה: "רואה בחומרה רבה הדלפה" (צילום: יצחק הררי)
מבקר המדינה: "רואה בחומרה רבה הדלפה" (צילום: יצחק הררי)

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: " מבקר המדינה רואה בחומרה רבה הדלפה של טיוטות או  מסמכים הנחזים להיות טיוטות. זוהי תופעה פסולה ולא ראויה, המהווה עבירה על החוק. המבקר פנה בעבר ליועץ המשפטי לממשלה, לאחר שטיוטות שנמסרו לתגובת מבוקרים הודלפו. המבקר קורא ליועץ המשפטי לממשלה להפעיל את סמכותו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "שוב מתברר שאין גבול לניסיונות להפיל את שלטון הליכוד בראשות נתניהו כולל שימוש באמצעים פליליים. המסמך שפורסם על ידי רביב דרוקר, אינו תואם את הטיוטה הראשונית שקיבל ראש הממשלה, והוא אינו כולל את התייחסותם של ראש הממשלה ושל אנשים נוספים.

"ראש הממשלה דחה מכול וכול את הטענות הכלולות במסמך ובכול מקרה רק הדו"ח הסופי של מבקר המדינה הוא הרלוונטי. ברור כי רביב דרוקר שותף לדבר עבירה פלילית שדינה מאסר".

במסיבת העיתונאים שכינס הליכוד בצהריים הופיעו עו"ד דוד שמרון, פרקליטו של בנימין נתניהו וחברי הכנסת אופיר אקוניס, יריב לוין, ציפי חוטובלי ומירי רגב.

בליכוד מאשימים: פרשת עמותות חדשה (צילום: דן בר דוב)
בליכוד מאשימים: פרשת עמותות חדשה (צילום: דן בר דוב)

עו״ד דוד שמרון, פרקליטו של בנימין נתניהו, טען כי מאחורי V15, הארגון שקורא להחלפת השלטון, עומדים ארגונים שיש להם זיקה ישירה למחנה הציוני ולמפלגת העבודה. "חלק מאותה תעמולה נעשית באמצעות ארגון 'מולד' וארגון 'קול אחד', תחת אייל ארד. זו תעמולת בחירות מוחלטת. יש הוכחות שמראות זיקה ישירה בין הארגונים האלה לבין המחנה הציוני, לדוגמה בדף הפייסבוק של המחנה הציוני הם משתפים קישורים של V15", טען עו"ד שמרון.

"אנו מזהים התערבות גסה ובלתי חוקית של גורמים המבקשים להחליף את השלטון בשיטה הישנה והמוכרת, שיטת העמותות. עמותות, שממומנות על ידי גורמים זרים מנהלות מסע תעמולה המנוגד לחוק בניסיון לסייע לקמפיין הפוליטי של השמאל", אמר ח"כ אופיר אקוניס, במסיבת העיתונאים. "אנחנו קוראים לבוז'י להשיב לציבור ולספק תשובות אמיתיות. נסיר את המסכות מעל מפלגת העבודה, מסכה אחר מסכה: בתחום הביטחוני, המדיני והכלכלי-חברתי".

ח"כ יריב לוין אף טען כי קמפיין ארגון V15 (ניצחון 2015) הקורא להחלפת שלטון נתניהו, הוא "פרשת העמותות 2", שהיא חמורה בהרבה מפרשת העמותות הראשונה. "אז יכלו לומר 'לא ידעתי ולא הבנתי'. עכשיו הדברים ברורים", אמר ח"כ לוין. לדבריו, "מדובר בהתנהגות נכלולית מהסוג הנמוך ביותר מבוז'י וציפי ושותפיהם, המתיימרים להנהיג את ישראל".

ח"כ מירי רגב קראה ליצחק הרצוג "להגיע למשטרה ולחשוף את פרשת העמותות הראשונה" ושאלה: "איך יכול להיות שבוז'י שוב לא יודע שמי שמממן את המפלגה שלו אלו שוב עמותות ותאגידים?"

אנשי הליכוד טענו כי ההוכחה לקשר בין "המחנה הציוני" לעמותת "קול אחד", המממנת את V15, היא בעובדה שבין חברי הוועד המנהל שלה מצויים דני עטר ויואל חסון – המצויים ברשימת המועמדים לחברי הכנסת של המחנה הציוני.

במהלך מסיבת העיתונאים הפגינו חברי ארגון V15 מחוץ לבית סוקולוב, תחת הסיסמה "הם מפחדים". על אחת הכרזות נכתב: "אנחנו הקמנו את ניצחון 2015. יש לכם שאלות? אנחנו כאן".

"הם מפחדים". הפגנת אנשי V15 מחוץ למסיבת העיתונאים של הליכוד (צילום: דן בר דוב)
"הם מפחדים". הפגנת אנשי V15 מחוץ למסיבת העיתונאים של הליכוד (צילום: דן בר דוב)

יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, אמר בתגובה: "ראינו היום מופע מבוהל של הליכוד, שמפחד אחרי שש שנים לאבד את השלטון. זה היה מביש, ללא עובדות, ללא שום ביסוסים. פשוט שקר אחד גדול. אז שיפסיקו להיתמם, ויפסיקו להתבכיין. הציבור לא טיפש. כל הבכיינות הזו לא תעזור להם. ב- 17 במרץ אזרחי ישראל יצביעו כולם בשביל ראש ממשלה שמשרת את המדינה ולא רק את עצמו!"

בתנועת "קול אחד" דחו את הטענות ומסרו בתגובה: "תנועת קול אחד היא תנועה לקידום הסדר מדיני, שעובדת עם כל המפלגות בכנסת. דני עטר ויואל חסון אינם פעילים בארגון ומעולם לא היו חברים בוועד המנהל. אנו מציעים לדוברי הימין לבסס את טענותיהם ביתר רצינות ולא על סמך קריאת ישראל היום".

מההמחנה הציוני נמסר בתגובה: "ביבי והימין הקיצוני בפאניקה. הפחד מספסלי האופוזיציה המצפים להם אחרי הבחירות מעביר אותם על דעתם. הטענות של הימין הקיצוני שקריות ומשוללת כל יסוד ומטרתן היחידה היא להסית את הדיון מכישלונותיו של נתניהו בשש השנים האחרונות בנושאי הדיור, יוקר המחייה והביטחון".

מארגון V15 נמסר: "הזוג נתניהו והליכוד צברו כל כך הרבה בקבוקים ממוחזרים עד כדי כך שהם משוכנעים שהם יוציאו מהם שדים דמיוניים שלא קיימים במציאות. פעילי V15 ימשיכו לכבוש את הצמתים והרחוב, והם ימשיכו למחזר ולדמיין".

ובינתיים, בעוד הליכוד תוקף את עמותות השמאל, מתברר ששניים מאנשי הליכוד הבולטים – השר יובל שטייניץ וח"כ גילה גמליאל – השתתפו בעצמם בכינוסים מטעם "קול אחד", אחת העמותות שהואשמה בניסיון להפיל את נתניהו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן