Skip to content

כחודש לפני הגשת הדו"ח, התפטר פרופ' ויליאם שאבאס מתפקידו

מי שהיה יו"ר הוועדה, שמונתה כדי לחקור את "פשעי המלחמה" שישראל ביצעה במבצע "צוק איתן", נימק את התפטרותו בהאשמותיה של ישראל, לפיהן הוא מוטה לטובת הפלסטינים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דורש בתגובה לגנוז את הדו"ח שכתיבתו נעשית בימים אלה. שר החוץ ליברמן: "הישג נוסף לדיפלומטיה הישראלית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פרופ' ויליאם שאבאס, יו"ר הוועדה שמונתה כדי לחקור, את "פשעי המלחמה" שישראל ביצעה במבצע "צוק איתן", התפטר הלילה מתפקידו, כחודש לפני הגשת הדו"ח. שאבאס – שמונה לתפקיד ע"י המועצה לזכויות האדם של האו"ם – גוף אנטי ישראלי מובהק – נימק את התפטרותו בהאשמותיה של ישראל, לפיהן הוא מוטה לטובת הפלסטינים. "באו"ם בודקים האם אני יכול לכהן כיושב ראש הוועדה, ואני לא רוצה שהניסיון הזה של ישראל לתקוף אותי יחבלו בכל הדוח שאנו מחברים", הוא אמר.

לוגו הוועדה לזכויות האדם שמינתה את ועדת שאבאס
לוגו הוועדה לזכויות האדם שמינתה את ועדת שאבאס

בתגובה לכך תבע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגנוז את הדו"ח שכתיבתו נעשית בימים אלה. "אחרי התפטרותו של יו״ר הוועדה שהיה מוטה נגד ישראל, צריך לגנוז את פרסום הדו״ח שנכתב ביוזמת מועצת זכויות האדם של האו״ם שהיא גוף אנטי ישראלי שהוכיח בהחלטותיו כי אין בינו ובין זכויות אדם דבר", אמר נתניהו.  לדברי, רק בשנת 2014 קיבלה המועצה יותר החלטות נגד ישראל מאשר נגד איראן, סוריה וצפון קוריאה ביחד.

"חמאס, ארגוני הטרור הנוספים ומשטרי הטרור שמסביבנו הם אלה שצריכים להיחקר ולא ישראל שפעלה גם בקיץ האחרון בהתאם לדין הבינלאומי כשהגנה על עצמה מפני פושעי המלחמה של חמאס שהשתמשו בתושבי עזה כמגן אנושי כדי לירות על אזרחי ישראל. ישראל תמשיך להגן על עצמה מול הטרור המכוון נגדה בכל הגזרות"", אמר נתניהו.

ליברמן: ההתפטרות לא תשנה את מסקנות הוועדה (צילום: רפי מיכאלי)
ליברמן: ההתפטרות לא תשנה את מסקנות הוועדה (צילום: רפי מיכאלי)

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי התפטרותו של וויליאם שאבאס מראשות ועדת החקירה של האו"ם ללחימה בעזה, לא תשנה את מסקנות דו"ח הוועדה, שהן מוטות מראש בהתאם לגוף שהקים אותה – ושכל מטרתו היא ניגוח ופגיעה בישראל. לדבריו, ההתפטרות הזו מדגישה שוב מי הם האנשים שמרכיבים את הוועדה ואת ההטייה המובנית שלה.

השר ליברמן אומר כי העובדה ששאבאס התפטר היא הישג נוסף לדיפלומטיה הישראלית ולפעילותם המסורה של אנשי משרד החוץ והיא מוכיחה שאפילו הצבועים הגדולים ביותר בגופים הבינלאומיים אינם יכולים להתעלם מכך שמינויו של שאבאס לחקור את ישראל היה משול למינויו של קין בכדי לחקור מי רצח את הבל.

ידלין: לחקור את ארגוני הטרור
ידלין: לחקור את ארגוני הטרור

האלוף (מיל') עמוס ידלין, מועמד המחנה הציוני לשר הביטחון, אומר כי התפטרותו של שייבאס אינה מספיקה וכי רעיון ועדת החקירה חייב לרדת מסדר היום. הניסיונות החמורים לגזור גזרה שווה בין מפקדי וחיילי צה״ל לבין ארגוני טרור רצחניים – נמשכים כל העת. ארגוני הטרור הם אלו שמבצעים פשעי מלחמה ואותם יש לחקור. ישראל מחויבת להגן על לוחמיה מכל וועדה ומכל ארגון שמנסה לפגוע בהם באמצעות אמתלות משפטיות מופרכות ושקריות.

ד"ר מייקל אורן ("כולנו"): "מינויו של שאבאס נולד בחטא, והתפטרותו היא צעד מתבקש ומבורך. עצם הבחירה למנות אדם ששימש כיועץ משפטי של אש"ף וקרא לנתניהו ולפרס 'פושעי מלחמה', מהווה אמירה בפני עצמה לגבי האג'נדה המוטה המובילה את פעילותה של "המועצה לזכויות אדם". הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תתחיל לעסוק בפשעי המלחמה הקשים ובעוול הגדול שנגרם בעזה- לא ע"י ישראל אלא ע"י החמאס. חמאס אשר מחזיק את עמו שלו כבני ערובה תוך שימוש ציני וסיכון חיי אדם".

האלוף במילואים יעקב עמידרור, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי התפטרותו של שאבאס היא הצלחה גדולה לדיפלומטיה הישראלית. "זאת הצלחה גדולה מאוד של הדיפלומטיה הישראלית, האיש הזה הוא אנטי ישראלי", אמר עמידרור, "אני חושב ששאבאס היה יכול להיות יותר גרוע מגולדסטון כי הוא באמת גורם אנטי ישראלי קלאסי".

ובינתיים מגלה הבוקר גלי צה"ל כי גורמים אירופיים דיווחו לעמיתיהם בישראל כי האמריקנים מוכנים לשלם בשיחות הגרעין כדי להשיג שקט באזור. על פי המידע, שנחשף הבוקר בגלצ, מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, דנו בפגישתם האחרונה על הגדלת מספר הצנטריפוגות ובתמורה איראן תבטיח לדאוג לשקט בעיראק אפגניסטן וסוריה.

על פי דיווחים אלה, ארצות הברית הסכימה בשבועות האחרונים ללכת עוד צעד גדול לקראת איראן בשיחות הגרעין ולהשאיר בידי האיראנים כ-6,500 צנטריפוגות, וכן לשחרר את איראן מכל האילוצים לאחר עשר שנים.

גורמים אירופאים שנפגשו בימים האחרונים עם עמיתיהם בישראל דיווחו שההקלות האלה הן בתמורה לכך שאיראן תבטיח שקט בעיראק, אפגניסטן וסוריה. האירופאים מתנגדים לחיבור בין הגרעין לשאר התחומים, אבל חוששים שארצות הברית פועלת בעניין מאחורי גבם, ושזה היה הנושא העיקרי שנדון בפגישה בין קרי לבין זריף לפני כשבועיים.

החשש בישראל שאם זה אכן יהיה ההסכם, איראן תישאר מדינת סף שרחוקה רק חודשים ספורים מגרעין, משוחררת מאילוצים ומשקמת את הכלכלה שלה. לאחר עשר שנים, איראן תוכל להגיע תוך זמן קצר ליכולות גרעיניות צבאיות.

בירושלים אומרים שצריך לדרוש מאיראן להפסיק לתמוך ולקדם טרור, אבל זו צריכה להיות דרישה חד משמעית של מדינות המערב כתנאי להסכם ולהפחתת העיצומים ולא בתמורה להקלות בנושא הגרעין.

יעקב עמידרור התייחס לנושא, הבוקר בגלצ, ואמר: "האמריקנים עושים את כל הוויתורים שיאפשרו לאיראנים להגיע לנשק גרעיני, לא מיד אבל בעוד עשר שנים, ובלבד שהם יתנו שקט לאמריקנים במקומות אחרים. זה מחדל בסדר גודל היסטורי".

1 Comment

  1. גיורא כץ
    4 בפברואר 2015 @ 22:29

    כמובן שאת התשלום עבור השתתפותו בועדה הוא יגבה במלואו וכן יפורסם הדוח כפי שהוא כתב אותו. בין היתר משמשות הועדות האלה לתגמל היטב את ההולכים בתלם. לנהודים שמור בונוס מיוחד שנקרא, איך לא, תוספת בושה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן