Skip to content

נסיעה לאילת או לגולן בלילה – סכנה לחיים

אם אתם יורדים לאילת בכביש 90, אחד הכבישים המסוכנים והאדומים בישראל, או מתכננים טיול לצפון בפסח, תעשו לעצמכם טובה ותיסעו בשעות הבוקר, כי החל משמונה בערב, אם תזדקקו להגיע אל בית החולים במהירות, לא יהיה מי שיטיס אתכם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני מיליון שקלים, זה הסכום שמונע את המשך הפינוי המוסק של פצועים אל מרכזי הטראומה ובתי החולים. מסוקי הפינוי, פועלים בעיקר באזורי הצפון והדרום, המרוחקים ממרכזי טראומה בבתי חולים. מטרת הפינוי המוסק, היא לאפשר לפצועים להגיע במהירות לבית החולים בכדי להציל את חייהם.

חברת "להק תעופה" שאחראית על הפעלת המסוקים לפינוי, הבהירה כבר לפני כמה שנים כי הסכום שניתן לה בגין שירות זה אינו מספק נוכח העלויות הגבוהות שבהפעלת שני מסוקים, אך הסכימה כי עד אשר יוסדר הנושא יפעילו בחברה את המסוקים יממה מלאה תוך הבטחה ממשרד הבריאות לבחינה מחודשת של תוספת התקציב בתוך שנה.

על פי טענת החברה, לאחר שנתיים בהן נשאה על גבה את מימון השירות הוחלט כי לא ניתן להמשיך לפעול במתכונת זו. במשרד הבריאות לעומת זאת, טענו כי אין להם תקציב נוסף לנושא ולכן נוצרה התוצאה העגומה: שירותי החילוץ המוטס פועלים רק 12 שעות ביממה, משמונה בבוקר עד שמונה בערב. בשעות הלילה, אין מי שייתן מענה מהיר ומציל חיים לנפגעים.

לא מדובר רק בפצועים מתאונות דרכים, אלא גם אנשים שלקו באירוע לב והגעה מהירה אל בית החולים היא הדבר היחיד שיכול להציל את החיים שלהם, או אנשים שהיו מעורבים בתאונת עבודה או כל תאונה אחרת בבית. הפינוי המוסק מפנה פצועים קשים יותר מאשר הפינוי הקרקעי, ולפצועים קשה שמפונים במסוק, סיכוי הישרדות גדולים יותר.

ב-9 בפברואר 2015, פנתה עמותת אור ירוק אל פרופ' אמנון אפק בבקשה לדעת מה מונע את הפעלת השירות לאורך כל שעות היממה ומה בכוונת המשרד לעשות לשם הפעלת השירות 24 שעות ביממה.
"שירות הפינוי המוסק הינו שירות בעל תרומה משמעותית לטיפול ולהצלת חיי נפגעי תאונות דרכים ונפגעים ככלל", נכתב בפניה, "השירות מקטין באופן משמעותי את זמן הפינוי ומאפשר לצוות הרפואי להביא את הפצועים בזמן הקצר האפשרי לקבלת טיפול רפואי במרכז טראומה".

ביום חמישי, 30.01.2014, נפגעה ילדה בת ארבע מהכפר טורען שבגליל בתאונת דרכים, הילדה פונתה אל בית החולים פוריה שבטבריה באמבולנס, משם היא הועברה באמבולנס אל בית החולים רמב"ם שבחיפה להמשך טיפול רפואי. לו היה מסוק שיפנה את הילדה אל בית החולים רמב"ם, היא היתה מגיעה אל בית החולים רמב"ם, לאחר 45 דקות ולא לאחר מספר שעות.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: ""פינוי מוסק עולה אמנם כסף למדינה, אבל הגעה לבית חולים ממרחק רב באמצעות מסוק יכולה לעיתים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. מעבר להצלת חיי אדם מדובר בחסכון כלכלי גדול למשק הישראלי, כאשר כל הרוג עולה למדינה שישה מיליון שקלים. במקום שמדינת ישראל תלך קדימה ותוסיף עוד מסוק פינוי נוסף שיציל את חייהם של רבים, המדינה דווקא בוחרת לקצץ בשעות הפינוי ולסכן את חייהם של אותם אנשים שזקוקים להגיע המריות אל בית החולים".

הפינוי המוסק – סיפור הצלחה
כבר בשנת 2005 החליטה הממשלה להרחיב ולשפר את מערכי הטראומה בבתי החולים ולפעול להבטחת פינוי באמצעות מסוקים מאזורים מרוחקים ממרכז הארץ. זמן ההגעה של פצוע אל בית החולים הוא קריטי בסיכוי של הפצוע להישאר בחיים ולכן כל דקה חשובה. יתרונות המסוק ברורים מאוד – המסוק מדלג מעל פקקי התנועה, חוסך את זמן ההגעה הארוך אל בית החולים במקומות רחוקים (ערבה צפון) ומצויד באנשי מקצוע שכבר בשטח מעניקים טיפול רפואי.

פינוי הפצועים באמצעות מסוק החל למעשה ב-5 בנובמבר 2007, ובתחילתו פעל רק בצפון הארץ. נרכש מסוק מיוחד מגרמניה שמותאם לפינוי פצועים לטיפול נמרץ, הצוות הורכב מטייס יוצא חיל האוויר ושני פרמדיקים בכירים ונקבע כי המסוק יהיה מוכן בכוננות הזנקה בתוך 10 דקות מרגע ההזנקה, בהמשך הקימה החברה מערך פינוי בהיטס באמצעות שני מסוקים הפעילים 24 שעות ביממה

עד סוף שנת 2009 הייתה האחריות למימון ההוצאות הרפואיות של נפגעי תאונות דרכים מוטלת על חברות הביטוח. בינואר 2010 הוחלה על קופות החולים האחריות למימון טיפולים רפואיים הכלולים בסל שירותי הבריאות לנפגעי תאונות דרכים. בינואר 2011 החליטה ועדת סל שירותי הבריאות (בהמשך ובהתאם למסקנות ועדת שמיס שעסקה בבחינת הצורך למערך פינוי בהיסק אזרחי) להוסיף לתקציב משרד הבריאות ארבעה מיליון שקלים למימון הפינוי הרפואי באמצעות מסוקים לנפגעים שאינם זכאים למימון השירות לפי חוק אחר.

מתחילת הפעלת הפינוי המוטס פונו 1,800 בני אדם לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים ומרכזי הטראומה – מאז שנוסף מסוק נוסף בממוצע כמעט בכל יום מתבצע פינוי
• בשנת 2014 חולצו 267 בני אדם על ידי הפינוי המוטס – 105 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בדרום הארץ ו-162 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בצפון הארץ.
• בשנת 2013 חולצו 363 בני אדם על ידי הפינוי המוטס – 174 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בדרום הארץ ו-189 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בצפון הארץ.
• בשנת 2012 חולצו 366 בני אדם על ידי הפינוי המוטס – 144 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בדרום הארץ ו-122 בני אדם חולצו על ידי המסוק שנמצא בצפון הארץ.

פינוי מוסק (צילום יח"צ אור ירוק)

בשנת 2007 פעל רק מסוק אחד, בצפון הארץ (מנחת בית החולים פוריה שבטבריה), בשנת 2008 נוסף מסוק נוסף בדרום הארץ (שדה תימן) אשר הפסיק את פעולתו בסוף אותה שנה. לאחר לחץ של עמותת אור ירוק, בשנת 2012 הוחזר מסוק הפינוי בדרום, ושני המסוקים העניקו מענה חילוצי של 24 שעות עד לאחרונה.

לקט של מחקרים מהעולם וביחוד מארצות הברית, מוכיח כמה נחוץ ואפקטיבי להשתמש במסוקים להגעה מהירה אל בית החולים.
מתוך 60% מהפצועים קשה (דרגת פציעה ISS 15 ומעלה) שהגיעו אל בתי החולים, 75% מהם נשארו יותר מיממה אחת בבית החולים, נתון שמראה כי הפינוי במסוק היה הכרחי ונחוץ וכי לא מדובר בפצועים בדרגת פציעה קלות.
נתונים מהשנים האחרונות מראים כי 62% מהפצועים שמפונים בפרויקט זה מוגדרים קשים עד קשים מאוד (דרגת פציעה ISS 16 ומעלה) , וכ85% מהם אושפזו במחלקות הטיפול נמרץ השונות.

גם בדיקה שבוצעה בבית החולים רמב"ם בחיפה (מתייחס לשנים 2009-2010) מראה כי 60% מהנפגעים שהגיעו בפינוי המוסק הוגדרו בדרגת פציעה קשה (דרגת פציעה ISS 16 ומעלה). מתוך 247 הנפגעים שהגיעו אל בית החולים במסוק, 147 מהם הוגדרו פצועים קשה (דרגת פציעה ISS 16 ומעלה) ואושפזו בבית החולים ליותר מיממה אחת, 135 מהם אושפזו בטיפול נמרץ (55%).
93% מכלל הפצועים אושפזו ליותר מיממה אחת בבית החולים, נתון שמראה כי הפינוי במסוק היה הכרחי ונחוץ וכי לא מדובר בפצועים בדרגת פציעה קלות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן