Skip to content

מעשה נתניהו בפרס ישראל לספרות ומהפכות ההשכלה והרומנטיקה

כדי שהשמאל בישראל יוכל לשוב ולכבוש את השלטון בה, עליו להיות שמאל לאומי. השמאל שאפיין את אבותיה המייסדים של המדינה. הזלזול בלאומיות היהודית והפיחות שלה בעיני השמאל אל מול הערכים האוניברסליים, רק ינציחו את כשלונו הדורי הגדול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים צריך ללכת רחוק כדי להגיע קרוב. כך למשל, אפשר כמעט להתנסח ולומר שהשמאל בישראל הוא תוצר מובהק של פילוסופיית ההשכלה ואילו הימין בה של הפילוסופיה הרומנטית.

כך כותב פרופסור יוסף אגסי בספרו "בין דת ולאום":

"תנועת ההשכלה הייתה תנועה אידיאליסטית, שניסתה לראות את כל בני האדם כשווים ולבנות פילוסופיה מדינית המבוססת על רעיון חירות האדם באשר הוא אדם. תורה זו אינה מציאותית ובהכרח נכשלה. ירשה אותה תורת הריאקציה שסיגלה לעצמה פילוסופיה רומנטית, על פיה הלאום הוא החברה, והחברה קודמת לפרט שאינו אלא איבר מאבריה. היא ראתה את האדם הפשוט כחסר השכלה ועל כן חסר יכולת שלטון עצמי – חסר אוטונומיה. הווה אומר: אינו ראוי לחרות".

"רעיונות ההשכלה, כולל חירות הפרט וזכויות האדם, הם שהביאו את הרוחות שגרמו למהפכה הצרפתית, ועוד קודם לכן נכתבו בהצהרת העצמאות ובהצהרת זכויות האדם והחוקה המקורית של ארה"ב".
"תנועת ההשכלה לחמה למען חופש הפרט והתעלמה מחירות לאומית, ואילו הרומנטיקה לחמה לחירות לאומית וראתה את חופש הפרט כמוגבל לשרות האומה. התוצאה הייתה – תהפוכות, מלחמות ומלחמות-אזרחים שהיו באירופה מאז המהפכה הצרפתית ועד לאמצע המאה העשרים".

"התפתחות החברה הדמוקרטית הליברלית-הלאומית המודרנית הייתה התשובה לצורך לחבר בין רעיונות תנועת ההשכלה לרעיונות ומהוויים של תנועת הרומנטיקה. כך לאומיות אין פירושה לאומנות, שכן היא יכולה להיות ליבראלית בעוד הלאומנות היא לאומיות אנטי–ליברלית".

השמאל בישראל, המרבה להתנאות בערכים האנושיים האוניברסליים ולרומם את עצמו מעלה מעלה, מן הראוי לו שיקרא את דפי ההיסטוריה וילמד מהם משהו, וייתן כבוד ומשקל ראוי לצרכים האנושיים הטבעיים והבסיסיים לשייכות לאומית ותרבותית. ואילו הימין חייב לעשות כל מאמץ כדי ששאיפות לאומיות לגיטימיות לא תאפלנה על הערכים האוניברסליים ולשלבם גם יחד.

מצבה המיוחד והבלתי נורמלי של מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה ומדינתו של העם היהודי כולו באחת, והיותה מאוימת תדיר על ידי שכניה הערבים שאינם מקבלים אותה כעובדה מוגמרת באזורנו בשנייה, הוא שמחדד ומעצים את הקונטרסט הגדול בין ערכי ההשכלה, שנדמה לשמאל שהם משכנה הבלעדי ולאנשיו מונופול עליהם, לבין המהווים הלאומיים הרומנטיים היאים – לתפיסת השמאל המזלזלת והמתנשאת – לימין. כל זאת תוך התעלמות מן המציאות שלאומיות יכולה להיות גם ליברלית, וזו צריכה גם להיות הדרך לגישור הפערים הגדולים והמלאכותיים בין הימין לשמאל בישראל.

כדי שהשמאל בישראל יוכל לשוב ולכבוש את השלטון בה עליו להיות שמאל לאומי. שמאל שכה אפיין את אבותיה המייסדים של המדינה. הזלזול בלאומיות היהודית והפיחות שלה בעיני השמאל אל מול הערכים האוניברסליים רק ינציחו את כישלונו הדורי הגדול.

התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסדרי חלוקת פרס ישראל לספרות ולאומנויות היא שערורייתית. בהחלט יש מקום לבחון את הדברים ולעשות זאת כראוי. אך לא זו הדרך. אף שניתן לזהות במהלך זה את הדיהם הרוויים של שתי המהפכות הגדולות, ההשכלה והרומנטיקה, ואת הקונפליקט הגדול בישראל בין שמאל לימין, הפרובלמטיקה כאן היא הרבה יותר פרוזאית ועניינית ועיקרה סדרי ממשל ושלטון תקינים ואיכות התנהלותן של מערכותיה הציבוריים של המדינה ובראשם המערכת הפוליטית.

בעבר זיהיתי, כבר ברמת המערכת הפוליטית, מצב בו הפוליטיקאים הנבחרים שלנו פועלים במציאות של חיים ללא גבולות. זהו מצב בלתי נסבל שרק רע יכול לצמוח ממנו. מלבד הכפיפות לחוקי ישראל, נדמה שאנו חיים בריק אחד גדול באשר לחיינו הציבוריים במדינה. כמעט ואין הסדרים מחייבים שעל נבחרינו לעמוד בהם. ועם הירושה הזו הם צועדים אל הכנסת והממשלה בתחושה שהם כל יכולים וכל מותרים.

עלינו להגביל את מוטת שליטתם של נבחרינו ושרינו ככל שניתן, כולל כמובן גם את ראש הממשלה. וככל שנקדים לעשות זאת כן ייטב. התערבותו הגסה בסדרי פרס ישראל היא רק קצה הקרחון למציאות הכאותית ההולכת ומתחזקת בקרבנו. נדמה לי שטוב נעשה אם נוריד קצת את מפלס העיסוק בערכים ובאידאולוגיות, המשמשים לנו מפלט מן הצורך הפרוזאי לכאורה לעסוק באורחות חיינו הציבוריים במדינה, ונקבע זאת כצו דורי מחייב. וזו אכן מהפכה קופרניקאית של ממש שבעת הזאת נבצר מעמנו לחוללה.

הבחירות הקרובות אינם מהפכה של ממש אלא עשיית עוד מאותו הדבר. על כן יש להוריד את רף הציפיות ולהבין ששינויים מהותיים לא יתרחשו, ובעיות היסוד והאמת של חיינו הציבוריים רק תלכנה ותחרפנה, ועמן גם המחלוקות בין הימין לשמאל. ללא מנהיגות מכווננת לא נוכל לצלוח את ים האש, וזאת עדיין איננה נראית באופק.

[related-posts title="מאמרים קודמים של נמרוד נוי"]

5 Comments

  1. שרה
    22 בפברואר 2015 @ 23:08

    נמרוד, יש עדיין מספר רעות חולות במדינה שהן המשך ישיר לתקופת שלטון מפא״י. אנחנו חייבים לנסח חוקה ולהפריד את הדת מהמדינה. מדינה יהודית – בטח, והחוקה יכולה להתבסס על הרבה חוקים שנמסרו לעם ישראל בתורה, ועדיין להיות מדינה דמוקרטית לעילא. אולי אנחנו שייכים עדיין לדור המדבר, ולא מוכנים נפשית להשתחרר ולנסות לחשוב ולהתנהל בצורה תרבותית יותר. כולם משקרים לכולם ומשקרים לעצמם, כולם מקללים ומגדפים, ימין, שמאל, חילונים, דתיים, אשכנזים, מזרחים, ״צפונים״ וההיפך, ערבים ויהודים, אליטות כאלה ואחרות ״מדינת תל אביב״ והפריפריה, שכחתי משהו? זה לא רק הריבון, לא רק הממשלה. זה כולנו. מפחיד.

  2. גורן
    22 בפברואר 2015 @ 9:01

    כדי שהשמאל בישראל יוכל לשוב ולכבוש את השלטון הוא הוסיף לשמו " המחנה הציוני" הוא הבין שהציבור לא רואה בשמאל תנועה ציונית לא נראה לי שהתוספת המחנה הציוני תעזור לשמאל לכבוש את לב הציבור כאשר המעומדים שלו לא בדיוק כנראה מבינים מה זה ציוני למשל סתיו שפיר " התקוה שיר גזעני" או המנהיג יצחק הרצוג אומר שמדינה יהודית הוא ביטוי מוטעה לחלוטין

  3. גידי
    20 בפברואר 2015 @ 12:39

    נמרוד
    אני שמעתי את שר החינוך פירון מסביר את עבודת הוועדה לפרס ישראל בספרות.לא יאומן כי יסופר, פירון אמר שהוועדה עשתה את "עבודתה" והוא רק חתם על ההמלצות…! ראה כמה פחד יש לממונה ,שר בישראל פוחד מקבוצה קטנה והופך לחותמת גומי. זה "חיים ללא גבולות " על מה אתה שח ?
    התערבות נתניהו היא לא בעיתוי המתאים אך היא במקומה !!!
    אתה בתמימות בונה על השכל הישר והאינטלגנציה בשמאל הקיצוני. דוגמה: במגפון תגובות אנשי הימין לכתבות ארסיות נגד המדינה והימין הם ברובם מנסות להכיל ולשכנע ופונות לרגש היהודי המשותף …ראה את התגובות העלובות של השמאל הקיצוני שישר משוות את הימין והמרכז(גם לך) לנאצים לפאשיסטים ושאר ירקות. לכן אני חושב שטעות בידך.

    • עמית מנדלזון
      20 בפברואר 2015 @ 13:33

      גידי אתה מבייש את עצמך עם התגובות הללו, אתה מציג בורות חוסר ידע בהסטוריה, באזרחות, ומציג את מערומיך האידיאולוגים לעיניי כל. זה ששירתת בצבא ובצנחנים ושבניך גם הם. עדיין לא הופך אותך לחסין בפני בורות.

    • נמרוד נוי
      20 בפברואר 2015 @ 13:52

      גידי, תודה על דבריך.
      בספרי על הפוליטיקה "לקראת פרדיגמה חדשה", הקדשתי פרק שלם לתופעה שכה מאפיינת את המערכת הזו של "חיים ללא גבולות". לא כאן המקום להרחיב ולפרט. אך בהחלט אנו סובלים ממחסור בגבולות בחיינו הציבוריים. מתוך עבודתי זו אני גוזר ואומר שיטב לכולנו שנבחרינו יפעלו אך ורק במסגרת הסדרים וגבולות מקובלים. כך למשל,'חוקה לישראל' בהחלט מהווה מסגרת מחייבת שכזו ועיקר תפקידה הוא לעצב את גבולות חיינו הציבוריים. במובן זה היא הריבון ולא נבחרינו. כך למשל, המפלגה כארגון חסרה עד מאוד מסגרת של התנהלות נורמטיבית ומקובלת שלה גבולות ברורים. ואנו משלמים על כך ביוקר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן