Skip to content

העליון בארה"ב: ירושלים אינה ישראל

אחרי מאבק משפטי של יותר מעשור החליט היום בית המשפט העליון של ארה"ב סופית כי אזרחים אמריקניים שנולדו בירושלים לא יירשמו כילידי ישראל, אלא כילידי ירושלים. השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, הגיב באמרו: ״ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינת היהודים, מדינת ישראל, ותישאר ככזאת לעולמי עד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מכה לישראל ולקונגרס האמריקני, מבית המשפט העליון בארצות הברית. אחרי מאבק משפטי של יותר מעשור החליט היום בית המשפט העליון של ארה"ב סופית כי אזרחים אמריקניים שנולדו בירושלים לא יירשמו כילידי ישראל, אלא כילידי ירושלים. ההחלטה ניתנה ברוב של שישה שופטים מול שלושה.

העליון בארה"ב: ילידי ירושלים לא יוכרו כילידי ישראל (צילום: ויקיפדיה)
העליון בארה"ב: ילידי ירושלים לא יוכרו כילידי ישראל (צילום: ויקיפדיה)

להחלטת בית המשפט העליון משמעות מדינית מובהקת, שלפיה רק נשיא ארה"ב – ולא הקונגרס – הוא שיכול לקבוע את מדיניות החוץ של ארה"ב. החלטה זו היא סופית וחלוטה ובעצם משמעותה היא שרק נשיא ארה"ב יוכל להחליט אם להתייחס לירושלים כבירתה של מדינת ישראל.

ראשיתו של המאבק המשפטי עוד בימי ממשלו של הנשיא ג'ורג בוש הבן, מידידיה המובהקים ביותר של ישראל. הוריו של הילד מנחם זיבוטופסקי, יליד ירושלים, פנו לבית המשפט וביקשו ממנו להורות למחלקת המדינה האמריקנית לרשום בדרכונו האמריקני של הבן – כי הוא נולד במדינת ישראל.

העתירה התבססה על חקיקה של הקונגרס מ-2002, שקבע אז כי אמריקנים שנולדו בירושלים יוכרו גם כמי שנולדו בישראל. אולם ממשלו של הנשיא ג'ורג' בוש התנגד להחלטת הקונגרס וקבע כי עתידה של ירושלים ייקבע רק במשא ומתן על הסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים. גם ממשלו של אובמה התנגד לעתירה וטען כי קבלתה עלולה לגרום "נזק בלתי הפיך" למדיניות החוץ האמריקנית.

במשרד החוץ נמנעו מלפרסם תגובה לעניין, אבל השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, הגיב באמרו: ״ירושלים המאוחדת היא בירתה של מדינת היהודים, מדינת ישראל, ותישאר ככזאת לעולמי עד. אני קורא לממשל האמריקאי לאמץ את חקיקת הקונגרס ולהכיר בעובדה פשוטה שהיא אבן היסוד של המורשת היהודית, ואגב גם של המורשת הנוצרית,- ירושלים היא לב לבה של ארץ ישראל ובירתה הניצחית של מדינת ישראל״.

פגישת נתניהו זאוראלק - גם צ'כיה מאבדת סבלנות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
פגישת נתניהו זאוראלק - גם צ'כיה מאבדת סבלנות (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בתוך כך, ראש הממשלה נפגש הבוקר עם שר החוץ של צ'כיה, לובומיר זאוראלק, ואמר לו כי ישראל מעוניינת בפתרון שתי המדינות לשני עמים – מדינת לאום יהודית, ישראל, שחיה בשלום עם מדינה פלסטינית מפורזת. אולם גם צ'כיה, שהיא אחת המדינות היותר ידידותיות לישראל, מאבדת את סבלנותה. שר החוץ הצ'כי אמר אתמול לסוכנות הידיעות הצ'כית כי הבנייה על אדמה פלסטינית מטרפדת את תהליך השלום במזרח התיכון, שמטרתו שתי מדינות עצמאיות. הוא הדגיש עוד כי הדברים נכונים גם באשר לבנייה במזרח ירושלים, שהפלסטינים רואים בה הבירה העתידית של המדינה העצמאית שלהם.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה לשכנעו כי האשמה מוטלת על הפלסטינים. "למרבה הצער הפלסטינים לא נושאים ונותנים", אמר ראש הממשלה. "הם בורחים ממשא ומתן. הם ברחו מברק, הם ברחו משרון, הם ברחו מאולמרט והם ברחו ממני. זוהי מלכודת מושלמת – הם מסרבים לשאת ולתת, מסרבים לעסוק בתנאי המסגרת של ג'ון קרי בזמן שהיו בבית הלבן, רצו לחמאס שקורא להשמדתנו ופונים לאו"ם בניסיון להטיל סנקציות על ישראל. הם מסרבים לנהל משא ומתן ואז מנסים להטיל חרמות על ישראל עקב העדר משא ומתן, שאותו הם מסרבים לנהל. זהו מלכוד 22 – והאשמה מוטלת על ישראל.

"יש דיבורים על סימון מוצרים מישראל, יש דיבורים על דרישות מועצת הביטחון של האו"ם מישראל – דבר זה רק ירחיק יותר ויותר את השלום", אמר נתניהו. "מדוע שהפלסטינים ינהלו משא ומתן אם האו"ם ייתן להם הכל ללא משא ומתן? אני חושב שיש לעצור את המעגל הזה, יש לשוב למשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. אני חושב שהגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תפסיק לוותר לפלסטינים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן