Skip to content

ההכרעה בנושא הסכם הגז עוברת לממשלה ואולי גם לכנסת

זאת לאחר שהשר אריה דרעי הודיע בישיבת הקבינט כי הוא לא מוכן לחתום על המתווה העוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים ומוותר על סמכותו. דרעי טען כי אין לו יתרון על שרים אחרים בנושא זה, המערב שיקולים מדיניים וביטחוניים - והנושא יעבור כולו להכרעת מליאת הממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הכדור בהכרעה על גורל משק הגז עובר למליאת הממשלה ויתכן כי גם לכנסת. זאת, לאחר שישיבת הקבינט הסתיימה ללא הכרעה, משום ששר הכלכלה, אריה דרעי, סירב לחתום  על סעיף 52 – המאשר את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים.

סירב לחתום. אריה דרעי (צילום: נירה ידין)
סירב לחתום. אריה דרעי (צילום: נירה ידין)

שרי הקבינט אישרו, פה אחד את הנימוקים המדיניים-ביטחוניים, שבגללם הועבר הדיון לקבינט המדיני-בטחוני. אבל, בשלב שבו היו השרים אמורים להצביע, על הסמכתו של שר הכלכלה, אריה דרעי, לחתום על הסעיף, שיאפשר את עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים, דייוויד גילה – התפוצץ הכל. לתדהמת ראש הממשלה והשרים הודיע השר דרעי כי הוא לא מוכן לחתום ומוותר על סמכותו. זאת, בטענה כי אין לו יתרון על שרים אחרים בנושא זה, המערב שיקולים מדיניים וביטחוניים.

כאמור, בשל סירובו של דרעי לחתום על הסעיף, העוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים – יוכרע הנושא במליאת הממשלה, פורום שקוף ופתוח הרבה יותר מהקבינט המדיני-ביטחוני.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתום הדיון בקבינט כי "הקבינט אישר פה אחד שבעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת לקידום מהיר של פיתוח והרחבת שדות הגז הטבעי שהתגלו מול חופי ישראל משיקולי ביטחון המדינה ויחסי החוץ של מדינת ישראל. בנוסף הקבינט אימץ את הצעתו של שר הכלכלה להעביר את סמכותו להפעלת סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים לאישור מליאת הממשלה. המתווה יפורסם בימים הקרובים ויובא לשימוע בפני הציבור".

ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה על כך בציוץ בטוויטר: "מעולם לא היו רבים כל כך מוכנים להיפטר מהר כל כך מסמכויות רבות כל כך. תזכירו לי למה כל כך רציתם להיות שרים?"

יצחק תשובה. יצטרך להמתין (צילום: ויקיפדיה)
יצחק תשובה. יצטרך להמתין (צילום: ויקיפדיה)

בינתיים פנה יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, ליו״ר הכנסת יולי אדלשטיין בדרישה שיפעיל את סמכותו המוסרית והפוליטית – כדי שמתווה עסקת הגז יגיע לדיון גם במליאת הכנסת. לדבריו, אדלשטיין הסכים שהדיון חייב להגיע למליאת הכנסת והבטיח לטפל בפנייתו ולהשקיע לשם כך מאמץ רב. הרצוג תבע גם מראש הממשלה, להביא את מתווה הגז בפני הכנסת. "זו החלטה בסדר גודל של הכרעות שהכנסת נדרשה אליהן בעבר בסוגיות גורליות בחיי המדינה ולא ניתן לקבל אותה בחדרי חדרים".

בינתיים, בפוסט שפרסמה אחר הצהריים, טוענת ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) כי בנוסף לג'ון קרי, שהחזיק מניות של נובל אנרג'י, גם למייקל מק'קול, יו"ר ועדת הקונגרס לביטחון המולדת ותומך נלהב של נתניהו, יש 2 מיליון דולר במניות נובל.

"נתניהו בחר במודע לתת לאמריקאים את המתנה הזאת ואף התחייב בפניהם לסגור עסקה, מהר, ובתנאים מופלגים לנובל (על החברות שלו עם תשובה בפעם אחרת)", כתבה יחימוביץ בעמוד הפייסבוק שלה. "וכך, באופן אבסורדי, ראש ממשלה שהמומחיות שלו היא התגרות באמריקאים והליכה עד הקצה ביחסים איתם, ראש ממשלה שהלאומיות וזקיפות הקומה בגרונו, הוא זה שנכנע כניעה מוחלטת ללחץ האמריקאי במקום הכי כואב, הכי משפיע על החברה והכלכלה בישראל בעשרות השנים הבאות".

בהמשך כותבת ח"כ יחימוביץ': "אני מאמינה, בצער, שאנחנו אוכלים את פירות הבאושים של היחסים הקשים עם האמריקאים. לו הייתה קצת יותר מחשבה תחילה בתחזוק הקשר עם הבית הלבן, לו היו פחות התגרויות, לו היה לנו ראש ממשלה שלפחות משמיע קולות של נכונות להסדר מדיני – לא היינו משלמים עכשיו את המחיר היקר הזה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן