Skip to content

בקו 5 נוסע אל הים – בשבת

בעיריית תל אביב תועלה הצעה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב. מאחורי היוזמה תנועת "ישראל חופשית" ומרצ. גם ראש העיר, רון חולדאי, בעד • תום וגנר, דובר "ישראל חופשית": "אני לא חושב שאפשר לכנות את המצב הנוכחי דו-קיום"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעיריית תל אביב תועלה הצעה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב. מאחורי היוזמה תנועת "ישראל חופשית" ומרצ. גם ראש העיר, רון חולדאי, בעד • תום וגנר, דובר "ישראל חופשית": "אני לא חושב שאפשר לכנות את המצב הנוכחי דו-קיום"

מאת שרון ליבנה

סבתא מחכה. (צילום: אייל יסקי-וייס, "ישראל חופשית")

חברת מועצת העיר ת"א, תמר זנדברג (מרצ), בשיתוף תנועת "ישראל חופשית", תעלה הצעה למען הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב. לפי ההצעה, עיריית ת"א תעביר בקשה מפורטת למשרד התחבורה להפעיל בשבת קווים חיוניים משכונות מרוחקות למרכז העיר, לים ולמקומות בילוי; אם יתקבל סירוב, תכין העירייה תוכנית להפעלת קווי הסעות עירוניים באמצעות חברה עירונית, וכן תעביר בקשה למשרד התחבורה להרחבת קווי השירות בשבת.

את היוזמה בישרה פעולה של תנועת "ישראל חופשית", הנאבקת בכפייה הדתית: בשבת בצהריים לפני שבוע יצאו עשרות פעילים למפגן מחאה מצולם: הפעילים התייצבו בתחנות אוטובוס ברחבי תל אביב והצטלמו ובידם השלט: "אני מחכה לאוטובוס בשבת". בעצומה שהעלו הפעילים לאינטרנט הם דורשים לקדם הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. עד כה חתמו על העצומה 1,239 איש.

במגיבים לקמפיין החדש היה גם ראש העיר ת"א, רון חולדאי, שכתב בעמוד הפייסבוק שלו:

"שימו לב לפעילות מיוחדת וחשובה שקיימה תנועת ישראל חופשית בסוף השבוע בקריאה להפעיל תחבורה ציבורית בחג ושבת. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה ברבע מימות השנה לא פועלת תחבורה ציבורית בחג ובשבת. עלינו לשאול את עצמנו – מה עושה מי שאין ביכולתו לרכוש רכב פרטי ומבקש לבקר בשבת את משפחתו או לבלות בחוף הים? המצב היום, לצד העדרה של מערכת תחבורה ציבורית יעילה, פוגע בהתפתחות התקינה של המדינה וביכולת של הציבור לוותר על הרכב הפרטי היקר והמזהם."

תום וגנר, דובר "ישראל חופשית", מסביר, כי אין מניעה חוקית להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, אלא שיש להגיש בקשה למשרד התחבורה: "משרד התחבורה יכול לאשר הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כפי שקיימת בחיפה, באילת  וביישובים נוספים. יש שלושה קריטריונים לבקשה: הימצאות של בית חולים ביישוב (המצדיק תחבורה ציבורית כדי להגיע אליו), הימצאות אוכלוסייה לא-יהודית, וקביעה של הרשות המקומית כי זהו צורך חיוני.

"תל אביב עונה על שני הקריטריונים הראשונים, ואם תחליט מועצת העירייה כי תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני, יתקשו במשרד התחבורה לדחות את הבקשה. אמנם אני מניח ששר התחבורה והממשלה בכלל אינם ששים לטלטל את הסטטוס-קוו בנושא, אבל אם ידחו בקשה שעונה על כל הקריטריונים – זו כבר עילה לעתור לבג"ץ."

האם שמעתם התחייבות מצד ראש העירייה לאשר את ההצעה?

"לא היתה התחייבות מצדו, אבל לפי הסטטוס בדף הפייסבוק שלו נראה שהוא תומך בעניין. יש רוב התומך בעניין. אמנם חבר המועצה בנימין בביוף מש"ס פנה ליועץ המשפטי של העירייה כדי לבטל את ההצבעה, לכן יכול להיות שהישיבה תידחה, אבל בסופו של דבר ידונו בה, ואז, אנחנו מאמינים, היא תעבור."

האם אינכם חוששים מהפרת הדו-קיום החילוני-דתי העדין בעיר תל אביב?

"אני לא חושב שאפשר לכנות את המצב הנוכחי "דו-קיום". אנחנו לא מכירים היום בישראל דו-קיום שקט, אלא שדה קרב שבו אנשים לא יכולים לנסוע הביתה בשבת, כי אין תחבורה ציבורית, שבו נשים מודרות, שבו הרבנות שולטת בכל תחום הנישואים והגירושים. הסטטוס-קוו הקיים הוא הסדר כובל מוזר, שאף אחד לא שאל אותנו אם אנחנו רוצים בו. הוא בטל מזמן, כשהבנו שיש הרבה יותר מכמה מאות תלמידי ישיבה ש"תורתם אומנותם".

ומה בנוגע לפגיעה בזכות יום המנוחה של העובדים בגלל הפעלת תחבורה בשבת?

"בכל העולם מפעילים שירותים ציבוריים בכל ימות השבוע, כך שוודאי אפשר גם לעשות את זה וגם לדאוג לזכויות העובדים. אין כאן שום כוונה לפגוע בזכויות העובדים או לחייב מישהו לעבוד בשבת. כמו כן, בעיר מעורבת, שיש בה עשרות אלפי לא-יהודים, וכמובן לא מעט יהודים חילוניים, אני מאמין שלא תהיה בעיה למצוא עובדים שירצו לעבוד בשבת."

ישיבת המועצה תתקיים הערב (ב', 20.02.12) בשעה 18:00 והיא פתוחה לציבור.              

1 Comment

  1. עמית
    20 בפברואר 2012 @ 11:39

    כל הכבוד חולדאי ! מתל-אביב תבוא הבשורה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן