Skip to content

"מי שחושב להחרים את ישראל מחרים את עצמו ובוגד בעתידו"

כך אמר ראש ממשלת איטליה, מתיאו רנצי, בנאום שנשא בכנסת. עם זאת הדגיש רנצי: "השלום שאנחנו מבקשים עבור ירושלים יהיה אפשרי רק כאשר יהיו שתי מדינות לשני עמים. איטליה תעשה הכל כדי לאפשר שהשטחים הפלסטיניים יצאו ממצוקתם". הוא הביע תמיכה בהסכם עם איראן: "אני מבין את חששותיכם בנוגע להסכם עם איראן, אך אנחנו סבורים שההסכם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מי שחושב להחרים את ישראל איננו מבין שהוא מחרים את עצמו ובוגד בעתיד שלו. תדע הכנסת כי איטליה תתייצב תמיד בחזית למען שיתוף הפעולה, לעולם לא למען חרם. זה טיפשי ועקר". כך אמר ראש ממשלת איטליה, מתיאו רנצי, בנאום שנשא במליאת הכנסת.

קבלת הפנים לראש ממשלת איטליה ברחבת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
קבלת הפנים לראש ממשלת איטליה ברחבת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

"ההיסטוריה של האנושות חייבת לא מעט לעם ישראל ולעם האיטלקי", אמר רנצי. "הייתי רוצה שנהיה גם קנאים לעתיד שלנו. הטרור רוצה שנמות בדרך נוראית, אך כשאינו מצליח בכך הוא גורם לנו לחיות  כשאנו מוכי חרדה ללא יכולת לדיאלוג.

"היבט הביטחון אינו חומק מעיניי", המשיך ואמר ראש ממשלת איטליה. "העולם כיום מאופיין כולו באי יציבות טריטוריאלית, אשר עד לפני מספר שנים היתה מנת חלקם של חלק מהאזורים בלבד. זהו מאבק נגד הברבריות, נגד מיעוט של אלימים קיצוניים לבין הרוב הגדול שמאמין בדיאלוג. אין לנו ספק באיזה צד אנחנו. לא נפסיק להילחם יחד איתכם ולהיות בצד הצודק, לצידכם ולצד ארה"ב והאו"ם, כולל רוסיה, ויחד עם מדינות ערב, כמו מצרים, שבראשן מדינאים דגולים שיכולים לקדם אותנו ליציבות ולשלום. בפיגוע נגד הקונסוליה האיטלקית בקהיר, הטרוריסטים חשבו להפחיד אותנו, אך זה גרם לנו לעמוד עוד יותר לצד השלטון במצרים".

רנצי המשיך ואמר: "השלום שאנחנו מבקשים עבור ירושלים יהיה אפשרי רק כאשר יהיו שתי מדינות לשני עמים, והדבר יקרה רק אם יובטח ביטחונם המלא של כולם. קיומה של מדינת ישראל איננו מחווה של הקהילה הבינלאומית לאחר השואה; מדינת ישראל קיימת למרות השואה ותמשיך להתקיים, בתמיכת ידידותיה באירופה ובעולם. אין לכם סתם זכות להתקיים, אלא חובה להתקיים, וחובה לחיות למען ילדיכם וגם למען ילדיי שלי. אתם נקודת משען בעולם ונעמוד לצדכם. בנוסף, איטליה תעשה הכל כדי לאפשר שהשטחים הפלסטיניים יצאו ממצוקתם. יש להשיב לאיתנה את פלסטין".

"יש להשיב לאיתנה את פלסטין". ראש ממשלת איטליה, מתיאו רנצי (צילום: דוברות הכנסת)
"יש להשיב לאיתנה את פלסטין". ראש ממשלת איטליה, מתיאו רנצי (צילום: דוברות הכנסת)

על ההסכם עם איראן אמר ראש ממשלת איטליה: "אני מבין את חששותיכם בנוגע להסכם עם איראן, אך אנחנו סבורים שההסכם הזה יכול להיות פשרה שתועיל להפחית את אי היציבות באזור. נבדוק יום יום את יישומו. אנחנו יכולים להתווכח ואולי לא להסכים על הפשרה בעניין איראן, אבל לעולם לא תוכל להיות פשרה בנוגע לעתידה של מדינת ישראל. הביטחון שלכם הוא הביטחון שלנו. ידידיי חברי הכנסת, אנחנו חולקים שורשים וערכים משותפים, ומשהו גדול עוד יותר: אותו גורל. שלום לירושלים הוא שלום לעולם כולו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו בכנסת לכבוד ראש ממשלת איטליה: "ישראל מואשמת על לא עוול בכפה. איננו חפים מטעויות, אך כשמציירים אותנו כמקור הרוע בעולם, זהו שקר גס שמעלה לנו זיכרונות ברורים מהעבר. היחס של האנטישמים החדשים הוא המשך ישיר לעלילות הדם והאנטישמיות במהלך הדורות. היהודים עמדו תמיד במשפט בלתי צודק בהיסטוריה. מדינת היהודים עומדת למשפט מכור שתוצאותיו ידועות מראש בחלק ממדינות העמים. כיום יש לנו כוח להתנגד למבקשי רעתנו, להזים את השקרים שטופלים עלינו ולכונן בריתות עם מדינות נאורות כמו שלך, נגד השקר ובעד האמת".

נתניהו: "היחס של האנטישמים החדשים הוא המשך ישיר לעלילות הדם". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
נתניהו: "היחס של האנטישמים החדשים הוא המשך ישיר לעלילות הדם". (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בהתייחסו להסכם עם איראן, אמר ראש הממשלה: "איראן, שחותרת לייצא את המהפכה החומייניסטית לרחבי העולם, מוסיפה לקרוא יום יום להשמדת ישראל. היא מפיצה טרור רצחני, היא מערערת את היציבות ברחבי המזרח התיכון. אני אומר בצורה הברורה ביותר – הסכם הגרעין שנחתם עם איראן בשבוע שעבר מאיים לא רק עלינו, הוא מסכן גם אתכם באירופה, הוא מסכן את ארצות הברית, הוא מסכן את הקהילה הבינלאומית כולה.

"ההסכם משאיר בידי איראן את היכולת להשיג ארסנל של פצצות גרעין בתוך כעשור, מקסימום תוך חמש עשרה שנה, משום שאז יוסרו כל המגבלות על איראן לייצור צנטריפוגות מתקדמות וגם לא מתקדמות, ולהעשיר אורניום לכל רמה שירצו. אז איראן תוכל לפרוץ להרבה פצצות גרעין בזמן אפסי ובלגיטימיות בינלאומית. העסקה גם תעשיר את קופתה של איראן כבר עכשיו במאות מיליארדי דולרים, מאה מיליארד לפחות בשנה הראשונה, כסף שישמש אותה להגברת תוקפנותה באזור ולהפצת טרור במדינות רבות.

הרצוג: "על ידידינו בעולם להציב רף הרתעה מוכח וברור מול איראן". (צילום: דוברות הכנסת)
הרצוג: "על ידידינו בעולם להציב רף הרתעה מוכח וברור מול איראן". (צילום: דוברות הכנסת)

"בישראל ובמדינות רבות במזרח התיכון יש הסכמה רחבה – זהו הסכם רע שצריך להתנגד לו", אמר נתניהו: "איראן, חיזבאללה ודעאש מחבלים בסיכוי להשיג הסדר שלום עם שכנינו הפלסטינים. פינינו שטחים ועליהם השתלט הטרור הקיצוני. לא נחזור על טעויות אלה שוב. אנחנו רוצים בשלום עם שכנינו, אבל זה חייב להיות שלום אמיתי ומוצק, שיהיו בו סידורי ביטחון ופירוז בשטח. מדינות באירופה ממשיכות למתוח ביקורות נוקבות על ישראל. הן תוכלנה לקדם שלום אמת רק כשתכרנה בעקרונות הכרה הדדית וביטחון לישראל".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר כי גם כיושב ראש אופוזיציה, הוא ימשיך להתריע מהסכנות שעודן ניצבות בפני ישראל. "אני חוזר וקובע כי  הסכם הגרעין שנחתם בווינה, אליו התייחס כבר ראש הממשלה, הוא הסכם רע, שישפיע באופן משמעותי על ביטחוננו ועל ביטחון האזור – במיוחד בכל הקשור להעצמת הטרור האיראני על שלוחותיו", אמר הרצוג. "כעת, על ידידינו בעולם להציב רף הרתעה מוכח וברור למול איראן שתשתחרר מכבלי הסנקציות, לסייע לנו כאן לבנות קואליציה אזורית רחבה ולקבל גיבוי בינלאומי חזק למען ביטחוננו וביטחון האזור כולו. ודווקא  בשל כך, ואולי אף ביתר שאת בשל כך עלינו לעשות מאמץ נוסף, בלתי מתפשר וללא רתיעה להסדר עם שכנינו הפלסטינים".

ריבלין: "האסטרטגיה של איראן נותרה הפצת פונדמנטליזם באזור ובעולם כולו". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
ריבלין: "האסטרטגיה של איראן נותרה הפצת פונדמנטליזם באזור ובעולם כולו". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הרצוג המשיך וקבע: "מנהיג הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, הוא פרטנר לשלום. איתו יש לשבת למשא ומתן. לנסות שוב ולא לוותר. אתם תרמתם לא מעט משאבים בשני העשורים האחרונים לדיאלוג ולהתקרבות בינינו לבין הפלסטינים, חוויתם איתנו את הסיכויים וגם את מפחי הנפש. אסור לנו ואסור לקהילה הבינלאומית להרפות ממימוש חזון שתי המדינות שכן הוא חיוני לנו כאן בישראל וחיוני לשכנינו הפלסטינים. לפנינו הזדמנות נדירה, היסטורית, לשינוי פני האזור, דווקא בשל דעאש, דווקא בשל איראן".

ראש ממשלת איטליה נועד גם עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. גם הנשיא ריבלין השמיע בפניו את דאגתו מההסכם עם איראן. "אנו מודאגים מאוד לנוכח ההסכם שנחתם לאחרונה בין העולם החופשי ואיראן", אמר הנשיא. "פנינו להביא לסיום כל קונפליקט, אך עדיין אנו רואים בדאגה גדולה כיצד האסטרטגיה של איראן נותרה הפצת פונדמנטליזם באזור ובעולם כולו". ריבלין גם הביע את תנחומיו על הפיגוע שאירע לפני כשבועיים, בשגרירות איטליה בקהיר, ואיחל החלמה מהירה לפצועים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן