Skip to content

"מר הולמס": אז מי אתה באמת שרלוק הולמס?

איאן מק'קלן מגדיר מחדש את דמותו של הבלש המפורסם - בדרמה תקופתית שמנסה לחקור את אופיו של הגיבור ואת אורח חייו, וגם לשבור כמה מיתוסים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

הסרט "מר הולמס" מתרחש בשנת 1947, כששרלוק הולמס (איאן מק'קלן, "ההוביט") בן 93, מבלה את ימיו בחווה מרוחקת בכפר סמוך לסאסקס ומטפל בדבורים שלו. הזיכרון של הולמס החל לדעוך, למרות שהוא מנסה לפעול בנמרצות נגד הידרדרות זו על ידי צריכת דבש מלכות, כמו גם חומר ייחודי (המכונה אפר קוצני), שהוא אסף בטיול האחרון שלו ליפן.

ביצוע חזק. מק'קלן. באדיבות קולנוע לב

כבר בתחילת הסרט מתברר שהולמס מנסה להיזכר בפרטי המקרה האחרון שלו, שבו מעורבת אישה נשואה בשם אן קלמוט (הטי מורהאן, "קיץ בפברואר"). הולמס, עם קצת עזרה מסוכנת הבית שלו, הגברת מונרו (לורה לייני, "המופע של טרומן"), ובמיוחד מבנה הצעיר – רוג'ר (מיילו פארקר, "השדון הראשון שלי"), יוצא לשחזר את חלקי הסיפור האמיתי מאחורי פרישתו, בניגוד לגרסה הרשמית שכתב ד"ר ג'ון ווטסון. מה שהולמס מגלה, משנה את נקודת המבט שלו ושל הצופים על תהילתו, זמנו כבלש ולאן חייו הארוכים הובילו אותו.

בשנים האחרונות נעשו אינספור פיתוחים לדמותו של שרלוק הולמס, אם זה במסך הגדול ("שרלוק הולמס" של הבמאי גיא ריצ'י משנת 2009 וכן סרט המשך בשנת 2011), או בטלוויזיה (המיני-סדרה "שרלוק" וכן הסדרה "אלמנטרי"). עם זאת, "מר הולמס" יוצא דופן כתוספת ייחודית לפנתיאון הבלש הפיקטיבי המפורסם בהיסטוריה, ומציע דרמה תקופתית שקטה ואיטית על אדם מזדקן. זהו פרט שולי שהוא מר הולמס האמיתי, אם כי זה נחמד שמדי פעם מבליחים פרטים שונים על דמותו ומורשתו.

"מר הולמס" מבוסס על ספרו של מיטש קולין: "A Slight Trick of the Mind", שעובד למסך הגדול על ידי התסריטאי ג'פרי האצ'ר ("המין היפה", "הדוכסית"). הסרט קופץ הלוך ושוב בהצלחה בין מרבדי סיפור רבים, וקופץ מהעבר להווה בדרך של פלאשבקים, שמשתלבים יפה בעלילה, בשל מאמצי הולמס להיזכר בחייו. יסודות המסתורין והדרמה חושפים צדדים לא צפויים בהולמס עצמו, ופחות מתמקדים בפיתולי עלילה חכמים או בהפתעות בלתי צפויות.

הסיפור האמיתי מאחורי פרישתו. מק'קלן ולייני. באדיבות קולנוע לב

הבמאי ביל קונדון ("דמדומים") והשחקן מק'קלן חוקרים רעיונות ונושאים דומים, כפי שעשו בשיתוף הפעולה הקודם שלהם: "אלים ומפלצות". קונדון והצלם טוביאס א. שליסלר ("השורד האחרון") מדגישים את צניעותו של הולמס באופן חזותי יפהפה. בשילוב עם תפאורה מלאת פרטים שעוצבה על ידי מרטין צ'יילדס ("שייקספיר מאוהב", "הילד בפיג'מת הפסים"), "מר הולמס" מביא רקע היסטורי מסקרן, ולעיתים באופן בלתי נשכח.

(סר) מק'קלן מביא ביצוע חזק, בעודו מגלם את הולמס כקשיש שנאבק לשבור את מיתוס האדם שהוא היה, המתערבב באופן בלתי נמנע באדם שכולם מאמינים שהוא היה (הודות לסיפוריו של ווטסון), אך עדיין מחזיק במוזרויות שיגרמו לו להרגיש כמו "שרלוק האמיתי". מי שגונב את ההצגה הוא פארקר, כילד שאפתן החולם להיות שרלוק כשיגדל, ואילו לייני נהדרת כאימא חסרת השכלה, שמביאה משקל רגשי כבד לתפקידה בסיפור.

"מר הולמס" הוא דרמה תקופתית טובה (אם כי חסרת ייחוד), שמעוגנת בביצועיו של מק'קלן. הסרט מגולל מחקר אופי אינטליגנטי המגדיר ניגודי רקע היסטורי. אם אתם נהנים מסיפורי אופי חכמים, ולאו דווקא ממתח או מיסתורין המאפיינים את סיפורי הולמס, משמע הסרט ראוי להמלצה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן