Skip to content

לראשונה – חייל בצבא ארה"ב הוכר כחסיד אומות העולם

הקצין הגרמני שלף את נשקו האישי, הצמידו לראשו של אדמונדס ואיים: "אתה תצווה על כל היהודים לצאת קדימה מהשורות, או שתקבל כדור בראש". אדמונדס השיב: "אמנת ג'נבה קובעת שחייל שבוי חייב למסור אך ורק את שמו, דרגתו ומספרו האישי. אם אתה תירה בי, תצטרך לירות בכולנו, כי אנו יודעים מי אתה וכשהמלחמה תסתיים תוכרז כפושע […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה הוכר חייל אמריקאי כחסיד אומות העולם. רודי אדמונדס, שנפל בשבי הגרמני, הציל את חבריו לנשק היהודים כאשר מנע את הוצאתם להורג.

רודי אדמונדס. הצילום באדיבות יד ושם
רודי אדמונדס. הצילום באדיבות יד ושם

רודי אדמונדס, אמריקאי תושב נוקסויל טנסי, ששירת בתקופת מלחמת העולם השניה בצבא ארצות הברית בדרגת נגד, השתתף בפלישת צבאות הברית לאירופה ב-1944. באחד מהקרבות נשבה על ידי הגרמנים והובא למחנה השבויים "Stalag IXA", ליד העיר זיגנהיים בגרמניה, שבו היו כלואים גם כמה עשרות חיילים יהודים של צבא ארצות הברית.

בשל דרגתו מונה אדמונדס על ידי הגרמנים כאחראי על צריפי השבויים של החיילים האמריקאים שאינם קצינים, ביניהם שני חיילים יהודים. בינואר 1945, באחד הערבים, נשמע ציווי של הגרמנים ברמקולי המחנה שעל כל השבויים היהודים להתייצב למחרת בבוקר בחזית הצריפים. בשמעו זאת, הודיע רודי אדמונדס לכל השבויים החיילים האמריקאים שעל כולם, ולא רק על היהודים, להתייצב למחרת בבוקר במסדר צבאי לפני הצריפים.

למחרת בשעות הבוקר, כשהמפקד הגרמני של המחנה, הקצין זיגמן, הבחין במתרחש, הוא פנה לאדמונדס באמרו: "זה לא יתכן שכולם יהודים". על כך ענה אדמונדס: "כולנו יהודים". הקצין הגרמני שלף את נשקו האישי, הצמידו לראשו של אדמונדס ואיים: "אתה תצווה על כל היהודים לצאת קדימה מהשורות, או שתקבל כדור בראש". אדמונדס השיב: "אמנת ג'נבה קובעת שחייל שבוי חייב למסור אך ורק את שמו, דרגתו ומספרו האישי. אם אתה תירה בי, תצטרך לירות בכולנו, כי אנו יודעים מי אתה וכשהמלחמה תסתיים תוכרז כפושע מלחמה".

תשובתו של אדמונדס השפיעה כנראה על מפקד המחנה הגרמני. הוא החזיר את אקדחו לתוך הנרתיק, עזב את המקום, וכל השבויים חזרו אל הצריפים.

לאירוע הזה היו כמה עדים שהצליחו לשמוע את חילופי הדברים בין רודי אדמנוד למפקד הגרמני של המחנה, בינהם גם החיילים האמריקאים היהודים פול סטרן  ולסטר טאנר. סטרן עמד קרוב מאוד לאדמונדס במהלך חילופי הדברים עם המפקד הגרמני של המחנה, ומתוך העדות שנתן לוועדה לציון חסידי אומות העולם, חילופי הדברים היו באנגלית. בעדותו ציין שטרן, "למרות שעברו 70 שנה, אני עדיין יכול לשמוע את המילים שהוא אמר למפקד הגרמני". טאנר ציין בעדותו לוועדה כי הם היו מודעים לכך שהגרמנים רצחו יהודים והם הבינו שהפקודה להפריד בין שבוי המלחמה היהודים ללא יהודים תסכן את חייהם.

רודי אדמונדס, שהלך לעולמו בשנת 1985, הוא החייל האמריקאי הראשון שמוכר כחסיד אומות העולם  והוא מצטרף לעוד ארבעה אמריקאים שיד ושם כבר הכיר בהם כחסידי אומות העולם מתוך כ-26,000 חסידי אומות העולם שהוכרו על ידי יד ושם עד היום. בימים אלו בנו של רודי – כריס אדמונדס – משתתף בסמינר של בית הספר הבין-לאומי להוראת השואה למנהיגי דת נוצרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן