Skip to content

"קומדיה אלוהית": קולנוע קסום, אלוהי ומבדר

סרט שבו תורת הבריאתנות נלקחת לקיצוניות המגוחכת ביותר, בליווי הרבה הומור וצילומים פוערי פה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סרטו הקודם של הבמאי / תסריטאי, ג'קו ואן דורמיל, "אף אחד לא מושלם", היה אחד מן הסרטים הטובים והמשעשעים ביותר של שנת 2009.

"קומדיה אלוהית": אלוהים מוחק את העבר האנושי בהקשת עכבר מחשב

בסרטו החדש, "קומדיה אלוהית", אנו לומדים כי אלוהים (בנואה פולוורדה, "אהבה ושוקולד", "ברוכים הבאים למכס") ברא את האדם, אך קודם לכן בדק כיצד פועל כדור הארץ עם יצורים שונים; אולם זה לא עבד…

הסרט מצחיק כבר בתחילתו – ברגע שרואים ג'ירפות בסופרמרקט. אלוהים החליט גם לסבך את החיים האנושיים, כי הוא היה משועמם, ועל כן אילץ את בני האנוש לחכות בתורים ארוכים ואיטיים או להתמודד עם משימות רבות בו זמנית.

בתו של אלוהים, איאה (פילי ג'ירון) רוצה לעשות משהו בקשר לזה. בשביל לעצבן את אבא שלה, איאה מודיעה לכל בני האדם מתי הם מתעתדים למות. לאחר מכן, היא יורדת לכדור הארץ כדי לגייס שישה שליחים חדשים במטרה לכתוב את 'הברית החדשה דנדשה'. שישה אנשים שאולי הושפעו באופן דרמטי למדי כשלמדו כמה זמן נותר להם לחיות.

"אף אחד לא מושלם" טיפל בנושאים רוחניים רבים, והציע מסר עמוק המתמודד בבחירות שאנו עושים ולא עושים, בליווי דימויים ויזואליים נפלאים. "קומדיה אלוהית" הולך באופן ברור למדי על נושא הדת, בליווי צילומים פוערי פה. יש כאן את מושג הבריאה, כיוון שאלוהים יוצר עולם מודרני, לאחר שמחק את כל העבר האנושי בהקשה על עכבר מחשב. אין אבולוציה, ותורת הבריאתנות נלקחת לקיצוניות המגוחכת ביותר.

יש כל כך הרבה דרכים לפרש את ההתרסה של איאה, והבמאי (יחד עם התסריטאי המשותף, תומאס גונזיג) – חוקרים את כולן. מה שבני האנוש בוחרים לעשות עם הזמן שנותר להם נע בין שמחה, למאקברי ולקורע לב. שיטת ההצגה גורמת לחלק מהמקרים להיראות כאירוניה מטורפת למדי.

הסרט מאזן שלושה סיפורים חזקים באופן שווה: בני תמותה שלומדים את תאריך פקיעתם, אלוהים שחובק בבת מרדנית והשליחים החדשים. יש רזולוציה מסקרנת לסיפורים מורכבים אלה, ולאורך הדרך, אלוהים זוכה ללא מעט מכות, בדיוק כמו בסרט "שכחו אותי בבית", וסצנות אלה בהחלט משעשעות.

XXXXX

"ריאליזם קסום" הוא מונח המשמש לתיאור סיפורים המקובעים בעולם האמיתי, אך הכוללים אלמנטים של פנטזיה. "קומדיה אלוהית" בוודאות שייך לסוגה זו. ישנם היבטים טבעיים של אמונה נוצרית, אשר התפתחו למעשה אל תוך עולם של טכנולוגיה מודרנית. הקסם בסרט הוא הסטאטוס קוו והמציאות האמיתית היא רק אורחת במסע אלוהי זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן