Skip to content

סופית: ראש ממשלת ישראל לשעבר ילך לכלא

בית המשפט העליון בבירה, זיכה את אולמרט מהאישום המרכזי והפחית את עונשו מ-6 שנות מאסר ל-18 חודשים. הרשעתו של אולמרט בקבלת שוחד של 60 אלף שקלים, נותרה על כנה "אמרתי בעבר כי מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד ואני אומר זאת גם היום, אך מטבע הדברים ועל פי אמונתי ודרכי כל חיי אני […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה ראש ממשלה בישראל ילך לכלא – בדעת רוב של ארבעה שופטים מול אחד קיבל בית המשפט העליון בירושלים חלקית את ערעורו של אהוד אולמרט ראש הממשלה לשעבר וקבע שיאסר ל ל-18 חודשי מאסר במקום שש שנות מאסר שגזר לו השופט דוד רוזן בבית המשפט המחוזי בתלת אביב. אולמרט יחל לרצות את עונשו ב-15 לחודש פברואר הקרוב בכלא מעשיהו.
העליון זיכה את אולמרט מהעבירה המרכזית בה הואשם בקבלת 500 אלף שקל עבור אחיו יוסי. עם זאת השאיר בית המשפט על כנה את הרשעתו בקבלת 60 אלף שקלים מידי שמואל דכנר, כסף ששימש לכיסוי חובות מערכת הבחירות. ההכרעה התקבלה על ידי הרכב חמישה שופטים – סלים ג'ובראן, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל. עם תום הדיון אמר אולמרט: "אבן גדולה הוסרה מעל לבי כאשר בית המשפט העליון קבע בהחלטתו שאני מזוכה באישום המרכזי שהוא פרשת הולילנד ופסק שאני זכאי בפרשה זו שהייתה מבחינת ענן שחור מציק ומעיק מעליי ומטבע הדברים גם על משפחתי, ילדיי, נכדיי, וכל הקרובים אליי במשך תקופה ארוכה מאוד. בית המשפט הרשיע אותי בפרשה שאיננה נוגעת בפרשת הולילנד". אולמרט חזר והדגיש: : "אמרתי בעבר כי מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד ואני אומר זאת גם היום, אך מטבע הדברים ועל פי אמונתי ודרכי כל חיי אני מכבד את החלטת שופטי בית המשפט העליון".

מותש אך קר רוח - אולמרט עם תום הדיון בעליון (צילום מסך)
מותש אך קר רוח - אולמרט עם תום הדיון בעליון (צילום מסך)

פרשת הולילנד התפוצצה בשנת 2009. יזם הנדל"ן שמואל דכנר, ששימש בשלב מאוחר יותר עד מדינה, הציע למשטרה מידע על שלוש פרשות שוחד בהיקף של מיליונים. דכנר שימש במשך שנים יועצו של הילל צ'רני, בעל מתחם הולילנד, וסייע לו להגיע לבכירי העירייה ולאחרים בממשל כדי לקדם את הפרויקט שלו, בתמורה לשוחד שהעביר דכנר לאישים השונים. הסיבה לפניית דכנר למשטרה ולהציע להם מידע אודות השוחד הענק, הגיעה לאחר שבמשך כמה שנים שקע בחובות ונקלע למחלוקת עם צ'רני על חלוקת הכספים ביניהם. בעדותו בפני החוקרים ומאוחר יותר בבית המשפט תיאר דכנר את מנגנון העברת השוחד לפקידי עירייה בכירים, נבחרי ציבור וגורמים במנהל מקרקעי ישראל. כל זאת, תמורת הטבות והקלות ליזמי נדל"ן בהולילנד ובפרויקטים נוספים. על פי עדויותיו ועדותה של שולה זקן ראש לשכתו של אולמרט בעת שכיהן כראש עיריית ירושלים, שר בממשלה וראש ממשלה, קיבל אולמרט סך של חצי מיליון שקלים לטובת יוסי אולמרט אחיו שנקלע לחובות בחו"ל. אולמרט ערער על הכרעתו של בית המשפט בתל אביב שהאשימו וגזר עליו 6 שנות מאסר. אישום השוחד השני שבו הורשע אולמרט נוגע לסכום של 60 אלף שקלים שקיבל מדכנר באמצעות שולה זקן, כסף שהובהר לאחר מכן כי שימש לכיסוי חובות מערכת בחירות של אולמרט. הסכום המקורי שאותו העביר דכנר היה מאה אלף שקלים, אולם 40 אלף מהם נטלה זקן לעצמה. "סכום כסף זה לא נחת במפתיע בקופתו של הנאשם… סכום כסף זה מחובר בטבורו למערכת הקשרים המושחתת ששררה בין עד המדינה לנאשם לאורך שנים רבות", נכתב בפסק הדין. "הנאשם כיהן בתפקיד רם, רב סמכויות וכוחות כראש עיר וכיו"ר הועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים וניצל את תפקידו הרם לגריפת כספים מיזם, שנזקק לסיועו והתערבותו בקידום פרויקט הולילנד".

ג'ובראן: מי שהיה לראש ממשלת ישראל חטא בקבלת כספי שוחד, מה יחשוב האזרח הקטן על מנהיגיו?

בנוגע ליתרת הנאשמים בפרשה שערעורם נדון בפני בית המשפט נפסק כי אורי לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר ירצה 6 חודשי עבורות שירות במקום 6 שנות מאסר, דני דנקר יו"ר תעשיות מלח ירצה שנתיים במקום 3 שנים שנגזרו עליו, אורי שטרית, מהנדס עירית ירושלים לשעבר ירצה 7 שנות מאסר כפי שגזר עליו השופט רוזן, הלל צ'רני, מבעלי הולילנד ירצה 26 חודשי מאסר במקום 3 שנות מאסר, מאיר רבין, ה"מעכר", ששימש כעוזרו של דכנר ירצה 5 שנות מאסר כפי שגזר עליו רוזן, אליעזר שמחיוף, סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר ירצה 3.5 שנים כפי נגזר עליו בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שולה זקן שהודתה בלקיחת שוחד אך שימשה כעדת מדינה סיימה לאחרונה לרצות שישה חושי מאסר מתוך 11 חודשי מאסר כפי שנפסקו לה בעסקת טיעון.
"המלחמה בשחיתות מחייבת מאבק חסר פשרות. אם מי שהיה לראש ממשלת ישראל חטא בקבלת כספי שוחד, מה יחשוב האזרח הקטן על מנהיגיו, בבחינת אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?", כתב השופט סלים ג'ובראן בגזר הדין.

אולמרט בדרכו לבית המשפט (צילום מסך)
אולמרט בדרכו לבית המשפט (צילום מסך)

"בית המשפט הרשיע אותי בפרשה שאיננה נוגעת לפרשת הולילנד. אמרתי בעבר: מעולם לא הוצע לי ומעולם לא קיבלתי שוחד. אני אומר זאת גם היום. אני מכבד את החלטת שופטי בית המשפט העליון" אמר אולמרט לסיכום והוסיף: "זו הזדמנות, דווקא עכשיו ודווקא ברגע הלא קל הזה, שמעורבים בו גם סיפוק על הזיכוי על העניין העיקרי והמרכזי, שיצר את התהודה לפרשה כולה וגם על ההרשעה בפרשה השנייה. זה הזמן להודות לכל אחת ואחד מהם, לחבק אותם חיבוק אוהב. אני רוצה לנצל את ההזדמנות לפרקליטיי שליוו אותי לכל אורך הדרך".

במערכת הפוליטית הגיבו תגובות של תמיכה, בפסק הדין של בית המשפט העליון.

יו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג: "יום חשוב למערכת המשפט הישראלית, שיש המעזים בחוצפתם לאיים עליה, ולמדינת ישראל בה, כדברי השופט העליון ניל הנדל : 'הציבור משול לילד בודד החש נבגד ע"י אלה שנבחרו להנהיג ולשמש דוגמא אישית. נחמה חלקית היא בכך שאין אדם העומד מעל החוק'. מי יתן ויהיה זה שיעור לאנשי הציבור כולם: בכח שניתן לנו כפיקדון קדוש אסור, לעולם, להשתמש לטובתנו האישית".

ח"כ שלי יחימוביץ': "שנים של עבריינות בצמרת השלטון, מלוות במתקפה אלימה על שלטון החוק, תמו בשליחתו לכלא של ראש ממשלה מושחת שזיהם את מוסדות המדינה זיהום עמוק", אומרת ח"כ יחימוביץ'. "זה לא יום עצוב למדינה – ימינו העצובים היו ימי נטילת השוחד. זה יום אופטימי של ביעור השחיתות מקרבנו, יום בו יודע כל אדם כי העני והעשיר, החלש והחזק, שווים בפני החוק בישראל.

"יום אופטימי". שלי יחימוביץ' (צילום: דן בר דוב)
"יום אופטימי". שלי יחימוביץ' (צילום: דן בר דוב)

"אני מצדיעה לפרקליטות, למשטרה ולמערכת המשפט על העבודה היסודית והאמיצה שעשו, כנגד רדיפה שלוחת רסן של אולמרט ומלחכי פנכתו בממשלה, בכנסת ובתקשורת", נאמר עוד בתגובתה של ח"כ יחימוביץ'. "הם היו קורבן למערכת משומנת של הפחדות, קללות, השמצות, איומים, התנכלויות וניסיונות מיטוט והחלשה שאת פירות הביאושים שלהם אנחנו אוכלים עד היום. לעונש המאסר יש משמעות לאומית מרחיקת לכת, מעבר לענישה עצמה, והיא משדרת מסר חוקי, חינוכי ומוסרי לציבור ומגבירה את האמון במערכת הצדק".

ח"כ יחימוביץ' אף תוקפת אישית את ראש הממשלה לשעבר: "אין לפקפק בסבלו האישי של אולמרט, אבל נזכור שאולמרט עצמו, יחד עם עדת חנפניו ומשרתיו בכל מוקד כוח אפשרי, עינה ורדף ומירר את חייהם של הרבה אנשים טובים במערכות שלטון החוק שהעזו להתריע על מעשי השחיתות שלו ולבדוק אותם. זליכה, לדור, לינדנשטראוס, והרשימה ארוכה.

"הליכים פליליים הם קשים מנשוא לכל אדם. דמו של אולמרט לא כחול יותר מדמו של עבריין מורשע אחר. את הקשב לסבל אפשר לחלק גם לנאשמים עניים שידם אינה משגת לסוללת יחצ"נים, עורכי דין צמרת. עצוב שאדם כה מושחת שלט בחיינו. משמח שיש דין ויש דיין בישראל".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון: "כשמדובר על נבחר ציבור, אין דבר כזה שוחד קטן. מי שהשתמש בכוח שהציבור העניק לו כדי לחלק תמורת כסף משאבים שאינם שלו, בגד בגידה חמורה באמון שהציבור נתן לו, וההחלטה לשלוח אותו לכלא נכונה וחשובה. החלטה שמשדרת מסר לפיו פוליטיקאים בכירים לא רק שאינם מעל החוק, אלא שנדרש מהם דין וחשבון מחמיר במיוחד.

"כל הכבוד לפרקליטות על המאבק הנחוש והעיקש שלה לאורך כל הדרך הארוכה הזאת, אל מול איומים וניסיונות השתקה, אל מול סוללת היחצ"נים והסנגורים מטעם עצמם שמקיפים את אולמרט כבר שנים.

"אין שוחד קטן". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)
"אין שוחד קטן". זהבה גלאון (צילום: ציפי מנשה)

"שליחתו של אולמרט לכלא היא מסר לכל פוליטיקאי ששוקל לעשות שימוש לרעה בכוח האדיר שהציבור העניק לו. והיא מסר גם לכם, שבוחרים למי לתת את הכוח הזה – אל תכניסו לכנסת ולמועצות המקומיות אנשים מושחתים. אל תוותרו לנשים והאנשים שכן הכנסתם למקומות האלה. אל תעצמו עיניים לשחיתות, היא מרקיבה את השלטון ואת המדינה ומעבירה את המשאבים של כולנו למי שיש לו כסף והשפעה. דרשו מנבחרי הציבור שלכם שקיפות, דרשו מהם הגינות, דרשו מהם לשרת אתכם. דרשו מהם לפרסם הצהרות הון, לספר לכם מה הם מתכוונים לעשות עם הכסף שלכם ואיך הם הולכים לנצל את הכוח שנתתם להם כדי לשפר את החיים שלכם פה, ולא את חשבון הבנק שלהם.

"אנחנו במרצ כבר עושים את כל זה, ומבטיחים להמשיך. בחרו במי שמבטיח, וחשוב יותר – במי שאתם מאמינים להבטחות שלו. אל תתפשרו על יושרה ונקיון כפיים, אל תתנו לאולמרט נוסף את המפתחות למדינה".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: "זהו יום לא פשוט למדינת ישראל כאשר ראש ממשלה לשעבר נשלח לכלא על האשמות כה חמורות,  אבל זהו גם יום חשוב לשלטון החוק ולבית המשפט הישראלי אשר שב ומוכיח כי כל האזרחים שווים בפני החוק וכי מוסדות החוק והמשפט בישראל חזקים ועושים עבודתם נאמנה. אני מייחלת לימים בהם לא נצטרך להשתמש בשלטון החוק ובזרועות שלו, בטח שלא כנגד נבחרי הציבור ומי שעיניי כל נשואות אליו."

"פרשת הולילנד נגמרת ואחרות מתחילות" דב חנין (צילום: דן בר דוב)
"פרשת הולילנד נגמרת ואחרות מתחילות" דב חנין (צילום: דן בר דוב)

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "פרשת הולילנד אחת נגמרה ואחרות רק מתחילות: בדיוק בשעה בה מורשעים המעורבים בפרשיית הולילנד, ביניהם ראש ממשלה לשעבר, אני נמצא בדיון שיזמתי בועדת הפנים על עוד תכנית בנייה מקוממת, מיותרת, על שטח שמהווה ריאה ירוקה חשובה לתושבי ירושלים והסביבה. במקום לבנות בתוך הערים ולחזק אותן, אנחנו שוב מקבלים פרוייקט מגלומני לעשירים על שטח שחשוב שישאר פתוח לציבור.

"לתכנית בהר חרת ישנה התנגדות ציבורית רחבה אך היא ממשיכה להיות מקודמת במסלולים עוקפי תכנון ועוקפי ציבור שהממשלה פיתחה כדי לדאוג לבעלי ההון.

"הביטו בעבריין אהוד אולמרט". אלדד יניב (צילום: דן בר דוב)
"הביטו בעבריין אהוד אולמרט". אלדד יניב (צילום: דן בר דוב)

"פרשת הולילנד חשפה איך עובדים קשרי הון-שלטון במטרה לקדם בדרך עקומה תכניות בנייה שלא משרתות את הציבור. וגם שמאחורי איומים סביבתיים בדרך כלל עומדים אינטרסים כבדים. במקרה של הר חרת ותכניות נוספות יקח עוד זמן עד שיתגלו כל הפרטים. אבל אנחנו ממשיכים להיאבק, יחד עם התושבים והארגונים הנחושים, נגד התכנית הרעה הזו וגם למען שינוי רחב שיעדיף את האינטרסים של הציבור על פני עוד מזומנים לכיסים של מקורבים".

עו"ד אלדד יניב (המחנה הציוני) פנה לפוליטיקאים ולפוליטיקאיות הצעירים וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הביטו בראש הממשלה אהוד אולמרט שנשלח היום לשנת מאסר וחצי בכלא, כאחרון העבריינים. הביטו בעבריין אהוד אולמרט ותזכרו לאן לא להגיע לעולם.

"במעטפה הראשונה שמציעים לכם, פוליטיקאים ופוליטיקאיות צעירות, לכו למשטרה. הביטו באולמרט ואל תשכחו את רגע הנפילה הגדול, כי זה יקרה גם לכם אם תבחרו במעטפה הראשונה. בשלמונים. בבגידה בציבור. תבחרו להשאר ישרים ונאמני הציבור ששלח אתכם לייצגו. אל תהיו אולמרט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן