Skip to content

אחרי 12 שנה – לכלא

הסתיימה פרשת ההונאה של ספקי המחשבים, שחקירתה החלה ב-1999. הנאשמים נידונו למאסר בפועל ולקנסות גבוהים. הזמן הרב שחלף מאז תחילת החקירה הוא שהביא את בית המשפט להקל מעט בעונשם של הנאשמים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסתיימה פרשת ההונאה של ספקי המחשבים, שחקירתה החלה ב-1999. הנאשמים נידונו למאסר בפועל ולקנסות גבוהים. הזמן הרב שחלף מאז תחילת החקירה הוא שהביא את בית המשפט להקל מעט בעונשם של הנאשמים

מאת אבירם זינו

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר את דינם של המעורבים בפרשת ההונאה של ספקי המחשב, שחקירתה החלה ב-1999. על הנאשמים בפרשה: אורי רש, יהושע שלוש, ארלדו פריזי, אברהם קלמרו ויגאל פדלון נגזרו עונשי מאסר בפועל וקנסות גבוהים. רוברטו וגמן זוכה בהכרעת הדין ונמצא כי אינו מעורב באופן פלילי בפרשה.

היקף ההונאה עמד על מיליוני שקלים במסגרת עוקץ רחב היקף כלפי יצרנים של ציוד מחשבים במזרח הרחוק ומרמה כלפי רשויות המס בישראל, ובכללם זיוף מסמכים בהיקף רחב. בפרשה היה מעורב אלחנן טננבוים, אשר נלקח בשבי החיזבאללה, מה שגרם לעיכוב בחקירה. העיכוב מאז תחילת החקירה בשנת 1999 ועד הגשת כתבי האישום בשנת 2005 הוא שהביא את בית המשפט להקל מעט בעונשם של הנאשמים.

האישומים בפרשה כוללים גניבה של 1,501 מסכי מחשב מחברת ריגנ'ט בטייוואן, ושחרורם באמצעות חשבונות מכר מזויפים, הונאת ספק מחשבים ניידים בארצות הברית, ועוד שורה ארוכה של חברות, בעיקר במזרח הרחוק. בחלק מהמקרים התחזו הנאשמים לנציגי חברות הרוכשות ציוד מחשבים לחברות ברשות הפלסטינית, זייפו חותמות של הבנק הערבי ברמאללה, הן כדי לרמות את רשויות המס והן כדי ליצור מצג שווא, כאילו קיבלו הספקים תמורה עבור המוצרים שסיפקו.

השופט אורי שהם התייחס כאמור בגזר דינו להתמשכות ההליכים בעניינם של הנאשמים, הזמן שחלף מאז תחילת הפרשה ועד לסיומה, שתים עשרה שנים, "עינוי הדין הנגרם לנאשמים עקב התמשכות ניכרת של ההליכים, יש בו משום נסיבה לקולא, ולעתים, עד כדי הימנעות מהטלת מאסר בפועל", כתב השופט שהם והוסיף, "שיקול הענישה המרכזי הינו גורם ההרתעה, הן כלפי הנאשמים עצמם, ובעיקר כלפי עבריינים פוטנציאליים".

אורי רש נתפס "כרוח החיה" בפרשה, כהגדרת השופט שהם, ונגזרו עליו 70 חודשי מאסר בפועל, 24 חודשים על תנאי וקנס של 750 אלף שקלים, או שנת מאסר בתמורה לו. על יהושע שלוש, שהיה יד ימינו, נגזרו 36 חודשי מאסר בפועל וקנס של 400 אלף שקלים. על ארלדו פריזי נגזרו 30 חודשי מאסר בפועל ועוד 24 על תנאי וקנס של 250 אלף שקלים. על אברהם קלמרו נגזרו 30 חודשים למאסר בפועל ועוד 30 על תנאי וקנס בשיעור של 250,000 שקלים, על יגאל פדלון נגזרו שמונה חודשי מאסר בפועל ועוד 24 על תנאי וקנס של 100 אלף שקלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן