Skip to content

כסאות מוסיקליים בלשכת נתניהו

ד"ר הנדל, אחד משלושת הבכירים שפנו ליועץ המשפטי לממשלה בפרשת נתן אשל, הוא ראש מערך ההסברה הרביעי המתחלף בלשכת ראש הממשלה מאז תחילת הקדנציה. המזכיר הצבאי, אלוף יוחנן לוקר, פורש ממילא בקרוב. מזכיר הממשלה, צבי האוזר, נשאר בינתיים - אבל לנוכח ההשפלה הפומבית שעבר מצד נתניהו לא רבים מוכנים להמר על הישארותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ד"ר הנדל, אחד משלושת הבכירים שפנו ליועץ המשפטי לממשלה בפרשת נתן אשל, הוא ראש מערך ההסברה הרביעי המתחלף בלשכת ראש הממשלה מאז תחילת הקדנציה. המזכיר הצבאי, אלוף יוחנן לוקר, פורש ממילא בקרוב. מזכיר הממשלה, צבי האוזר, נשאר בינתיים – אבל לנוכח ההשפלה הפומבית שעבר מצד נתניהו לא רבים מוכנים להמר על הישארותו

מאת צבי זינגר

הזעזועים בלשכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא פוסקים. הערב הודיעה לשכת ראש הממשלה סופית על פרישתו של ראש המערך ההסברה הלאומי, ד"ר יועז הנדל  ומינויו של לירן דן, מנהל מערך התקשורת והדוברות בלשכה.

בהודעה רשמית שפירסמה לשכת ראש הממשלה נאמר כי נתניהו סיכם עם הנדל על סיום עבודתו. "ראש הממשלה  הודה להנדל על תרומתו הרבה להסברה של מדינת ישראל בארץ ובעולם", נאמר בהודעה.

נתניהו עצמו התייחס היום לראשונה בפומבי למצב בלשכתו.  לעיתונאים שבאו למסיבת העיתונאים על דו"ח ועדת הריכוזיות אמר ראש הממשלה: "זה מצב קשה, כואב, לא נוח ולא נעים מבחינה אנושית, אבל בני אדם מוצאים את הדרך להתגבר על הדברים האלה ונמצא את הדרך להתגבר על זה", אמר. על הסיבות לביקורת הקשה שמתח על שלושת הבכירים, שפנו ליועץ המשפטי לממשלה בפרשת נתן אשל, אמר נתניהו: "לדעתי לא ראוי שראש הממשלה לא יודע שדבר כזה מתרחש בלשכתו והוא צריך לקרוא על זה בעיתונים".

איש לא הופתע מפרישתו של הנדל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רתח מכעס על שלושת הבכירים בלשכתו, שפנו ליועץ המשפטי לממשלה מבלי ליידע אותו. בשיחות סגורות הבהיר כי הוא מאוכזב מהם. גם הסצנה שבה השפיל את מזכיר הממשלה, צבי האוזר, העידה יותר מכל על הלך הרוחות בלשכה. מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, אלוף יוחנן לוקר, עומד לעזוב ממילא את תפקידו בקרוב. מזכיר הממשלה צבי האוזר נשאר בינתיים בלשכה, אולם לא רבים הם האנשים, בסביבתו של ראש הממשלה, שמוכנים להמר על כך שיסיים את הקדנציה ביחד עם הממשלה הנוכחית. בעיקר לנוכח ההשפלה הפומבית שספג מפיו של נתניהו בישיבת הממשלה.

ד"ר יועז הנדל הוא הדובר הרביעי במספר, מאז תחילת הקדנציה של נתניהו, שעוזב את תפקידו. הראשון שעזב היה יוסי לוי, שליווה את נתניהו בהצלחה גדולה גם בקמפיין הבחירות שלו. לוי עזב לאחר ש"יובש" במשך תקופה ארוכה וסמכויותיו הועברו לניר חפץ.

כשנה לאחר מכן פרש חפץ על רקע יחסים מעורערים עם היועץ לביטחון לאומי, פרופ' עוזי ארד וגם עם נתן אשל. אחריו מונה גידי שמרלינג, שהיה דובר עיריית ירושלים. שמרלינג החזיק מעמד במשך כשנה וחצי עד שהחליט גם הוא לפרוש וללכת לתפקיד דובר עיריית תל-אביב. אחרי שמרלינג הגיע לתפקיד ד"ר יועז הנדל, שהחזיק מעמד עד היום.

בנוסף לדוברים, שתחלופתם בלשכת נתניהו שברה את כל השיאים, פרשו מן הלשכה גם ראש הלשכה הקודם, ארי הארו, שנאלץ לפרוש בגלל מצב בריאותו בסוף שנת 2010; היועץ הפוליטי שלום שלמה, היועץ לביטחון לאומי פרופ' עוזי ארד ומנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי. אולם המהלומה הקשה ביותר על לשכת נתניהו היתה פרישתו המאולצת של נתן אשל, שהיה המקורב  ביותר לנתניהו עצמו ולרעייתו שרה.

בינתיים פנתה התנועה לאיכות השלטון, בפניה דחופה לראש הממשלה, בדרישה ממנו לעמוד מאחורי שלושת הבכירים, חושפי העוולה, שפנו ליועץ המשפטי לממשלה. התנועה פנתה במקביל גם למבקר המדינה על מנת שיבחן את התנהלות ראש הממשלה בפרשה. זאת במטרה כי המבקר יביע עמדה, אשר תתקן את הנזק ותעביר מסר חד משמעי של גיבוי מלא לאנשי לשכת ראש הממשלה, אשר פעלו בשם טוהר המידות ועקרונות המינהל התקין, כפי שמתחייב מתפקידם.

 במכתב התנועה נכתב כי טוהר המידות וכללי המינהל התקין בשירות המדינה חייב את שלושת הבכירים להעביר את המידע  שהגיע לידיהם, לידי הרשויות המוסמכות. לדברי היועץ המשפטי לממשלה, כפי שפורסם, מוסרי המידע הראשוני ליועץ פעלו כמצופה מהם בנסיבות העניין, וכפי שמתחייב מתפקידם.

במכתבה כותבת עו"ד צרויה מידד-לוזון, היועצת המשפטית של התנועה : "מצופה מראש הממשלה לעמוד מאחורי חושפי עוולות למיניהן, ולגבות אותם במהלך, זאת על מנת לחזק נורמת התנהגות שכזאת, ובכך להגן על אנשי ציבור אשר יבחרו לפעול על פי צו המוסר והדין בעתיד. לא זו אף זו, ראש הממשלה חייב להתבטא ולצאת במסר חד משמעי המגן על ציבור הנפגעות, אשר פעמים רבות קולן אינו נשמע בשל חשש מהגשת תלונה, הגובר ביתר שאת במצבים של ניצול יחסי מרות".

 התנועה לאיכות השלטון פנתה, בנוסף, למבקר המדינה ויידעה אותו בפנייתה לראש הממשלה. בתנועה רואים חשיבות מרובה בכך שמבקר המדינה, נציב תלונות הציבור, ומגן חושפי השחיתות יבחן את התנהלות ראש הממשלה בפרשה ויביע עמדה, אשר תתקן את הנזק ותעביר מסר חד משמעי של גיבוי מלא לאנשי לשכת ראש הממשלה על פנייתם ליועץ המשפטי לממשלה, וגיבוי מלא לקרבן בפרשה זו.

 "במצב זה חשובה הישארותם של בכירי הלשכה אשר פנו ליועץ המשפטי, כמסר של שמירה על המתלוננות,  ומניעת השתקת מתלוננים ורדיפתם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן