Skip to content

הסכם הפיוס עם טורקיה: המרוויחים הגדולים מההסכם – טייקוני שדות הגז

תגובות נזעמות : ח"כ מרגלית (עבודה): "נתניהו שוב התקפל עם זנב בין הרגליים מול החמאס". השר לשעבר גדעון סער: "זוהי השפלה לאומית והזמנה למשטים נוספים". פעילי ימין: "כשל מוסרי וצעד לא חוקי". ח"כ אחמד טיבי: "אני מעריך שמשפטנים פלסטינים רושמים לפניהם את המודל הטורקי - מדד פיצוי לקרבנות פלסטינים שנהרגו על ידי צה"ל במהלך הכיבוש". […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

היום (שני) בצהריים הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הסכם הפיוס בין המדינות במסגרת מסיבות עיתונאים מקבילות בשעה 13:00 שעון ישראל. לאחר מכן, יועלה ההסכם לאישור הקבינט. בין אלו שיצטרכו לקבלו יהיה שר הביטחון אביגדור ליברמן, שבעבר התנגד לניסיונות הפיוס עם אנקרה. ליברמן עצמו אמר כי טרם ראה את פרטי ההסכם ויגיב לכך כשיקבלו.
"גורם מדיני בכיר" אמר אתמול לתקשורת כי ישראל צפויה לשלם כ-21 מיליון דולר לקרן הומניטרית טורקית שתשלם פיצויים למשפחות קורבנות המרמרה – הרוגים ופצועים. "עניין זה נסגר כבר לפני שלוש שנים", אמר הגורם המדיני. "הכסף יועבר רק אחרי שיעבור חוק בפרלמנט הטורקי שהם מתחייבים לסגור את כל התביעות נגדנו, לאחר שנערמו תביעות במיליוני דולרים נגד חיילי צה"ל. מה עיכב את ההסכם? הסגר על עזה והטרור מטורקיה". הטורקים נסוגו מהדרישה שלהם להסרת המצור על רצועת עזה, אולם ישראל הסכימה לאפשר לטורקיה להעביר כל ציוד וסיוע הומניטרי שתרצה לרצועת עזה דרך נמל אשדוד. ההסכם עם טורקיה גרר תגובות נזעמות מהימין ומהשמאל ומצד משפחות הנעדרים המצויים בעזה.

תגובות נזעמות מימין ומשמאל
ההסכם גרר כצפוי ביקורת קשה מימין ומשמאל – אראל מרגלית (עבודה) הגיב בעמוד הפייסבוק שלו: "נתניהו שוב התקפל עם זנב בין הרגליים מול החמאס, פגע בחיילי צה"ל בלי למצמץ, ופגע במשפחות הנעדרים. שוב מר ביטחון מחזק את הקיצונים ומחליש את ישראל".
השר לשעבר גדעון סער תקף בחריפות בחשבון הטוויטר לו את העסקה המסתמנת וכתב כי אם הפרטים נכונים, "זוהי השפלה לאומית והזמנה למשטים נוספים ועלילות נוספות של שונאי ישראל". ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס להסכם המתגבש ואמר: "צריכה להיות סיבה טובה מאוד כדי להצדיק את ההסכם עם טורקיה, שעל פניו נראה מביש. מקווה שיש דברים שאנחנו לא יודעים ושמצדיקים את זה".
גם בימין הקיצוני תקפו את ההסכם ואיימו בפניה לבית הדין הגבה לצדק. ראשי 'עוצמה יהודית', ד"ר מיכאל בן ארי, ברוך מרזל, עו"ד איתמר בן גביר ובנצי גופשטיין פנו אמש ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ודרשו ממנו למנוע העברת מיליוני הדולרים למשפחות הרוגי ופצועי המרמרה.

תגובות קשות מהימין והשמאל (למעלה, זועבי על רקע המרמרה, מימין אראל מרגלית, משמאל גדעון סער)
תגובות קשות מהימין והשמאל (למעלה, זועבי על רקע המרמרה, מימין אראל מרגלית, משמאל גדעון סער)

במכתב ששוגר ללשכת היועמ"ש כתב עו"ד בן גביר:" לתדהמתנו התקבלה החלטה לשלם סכום פיצוי למי שפעל בבריונות והפר את החוק ברגל גסה. המדובר בכנופיה של פושעים שביקשו לפרוץ את המצור  הימי פגעו בביטחון תושבי מדינת ישראל  ואף פגעו ופעלו נגד חיילי צה"ל והופתענו לגלות כי בכוונת ממשלת ישראל לפצותם… אנו דורשים מאדוני, שהוא גם ראש התביעה הכללית במדינת ישראל, להודיע לראש הממשלה כי מדובר בפיצוי שאינו חוקי ובמידה ולא תעשה כן נאלץ לעתור לבג"צ", לשון המכתב. "לא מדובר רק בכשל מוסרי אלא בצעד לא חוקי ואין למדינת ישראל כל רשות להעביר כספים בעבור מעשי עבירה, לא יכול להיות שחוטא ייצא נשכר והמסר לעולם כולו הוא שניתן להמשיך ולפגוע במדינת ישראל ואף לקבל פיצוי על כך", טוענים פעילי הימין הקיצוני.

חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) הגיבה ואמרה כי עצם הסכמתה של ישראל להעביר 21 מיליון ₪ לטורקים מהווה הודאה ברורה באשמה שהוטחה בה על ידי הטורקים.  לדבריה "גם אם ישראל לא הכירה בכך, זוהי הודאה באשמת רצח של  9 בני אדם, של פציעת עשרות, של חטיפה ופעולה פירטית בלב הים הבינלאומי ושל רדיפה שקרית רבת  שנים". לדברי זועבי: "הסכם זה הנו הודאה שדו"ח טרקל היה דו״ח שקרי, והרשויות  המדינה ניהלו פרופגנדה שקרית, ומסע של שקרים סביב כל מה שקרא על גב ספינת מרמרה". זועבי  קוראת להמשיך במשוטים לעזה מכיוון ש"בהסכם אין זכר להפסקת המצור. ועל כן אין ברירה: עוד משט ועוד משט, ועוד מאבק בלתי נפסק נגד המצור, עד שישראל תבין ותודה בפשע הקדמון שהוביל לפרשיית המרמרה, עד שתסיר את המצור הפושע מעזה". ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת צייץ בטוויטר: "מלבד הפנייה להאג, אני מעריך שמשפטנים פלסטינים רושמים לפניהם את המודל הטורקי – מדד פיצוי לקרבנות פלסטינים שנהרגו על ידי צה"ל במהלך הכיבוש".
בתוך כך הסביר גורם מדיני בכיר כי ליבת הסכם הפיוס עם טורקיה היא לפטור את חיילי צה"ל ומפקדיו מתביעות בבית הדין הבינלאומי בהאג. לדבריו, במסגרת ההסכם טורקיה התחייבה לכך שחמאס לא יבצע כל פעילות טרור או פעילות צבאית נגד ישראל משטח טורקיה. הבכיר הבהיר כי ישראל דחתה את התביעה הטורקית להסרת המצור על הרצועה – אך הסכימה לאפשר לטורקים להעביר סיוע הומניטרי לעזה. "המדיניות שלנו היא להפריד בין האוכלוסייה לבין חמאס. הפרויקטים שאישרנו עוסקים בנושאים כמו מים, חשמל ובתי חולים. בעזה יש סימנים מדאיגים לגבי קריסת התשתיות שם. בסוף זה יפגע בנו, ולכן זה אינטרס שלנו לטפל בזה, ונרצה שעוד מדינות יסייעו בנושא הזה", אמר הבכיר.
לנוכח הטענות כי בהסכם הופקרו חיילי צה"ל אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הדבר הראשון שיש בהסכם זה הגנה על מפקדי ולוחמי צה"ל מפני תביעות פליליות ואזרחיות, גם אלה שנתבעות עכשיו וגם אלה שתגענה בעתיד. כבר היום מצטברות הרבה מאוד תביעות כאלה, והיקף התביעות עולה, הוא יכול להגיע למיליוני דולרים רבים, למניעת חופש תנועה של חיילינו, חופש פעילות שלהם. כל זה מבוטל. ההסכם יבטיח שהחיילים, הלוחמים והמפקדים שלנו, לא יהיו חשופים לתביעות מצד טורקיה. יתר על כן, ההסכם גם מטפל בכך שיועבר חוק בפרלמנט הטורקי שיבטל הלכה למעשה את כל התהליכים הללו בטורקיה."

הנעדרים

בישיבת הממשלה שנערכה אתמול התייחס נתניהו נעדרים והדגיש: "אני מבקש להבהיר – אנחנו ממשיכים כל העת במאמצים גלויים ומאמצים נסתרים להשיב לישראל את אורון שאול והדר גולדין ז"ל, וגם את שני הישראלים המוחזקים בעזה. אנחנו נמצאים בקשר רצוף עם המשפחות, ואנחנו לא ננוח ולא נשקוט עד שנחזיר את הבנים הביתה" טען נתניהו בישיבת הממשלה שנערכה בטרם טס לטורקיה".
"נקודה אחת בולטת לרעה בהסכם והיא תשלום הפיצויים למשפחות הטורקיות שבניהן הגיעו להתעמת עם חיילי צה"ל. למדינת ישראל מחויבות אינסופית להחזרת חיילינו הנעדרים מידי החמאס. עם זאת, ראוי היה שהסכם אסטרטגי בסדר גודל שכזה יאושר על ידי הקבינט במקום שגוף זה ישמש כחותמת גומי", הגיב לנושא ח"כ, אלוף מיל', אייל בן ראובן (מחנה ציוני) .
"קיבלנו מכתב שלפיו נשיא טורקיה מנחה את הסוכנויות הרלוונטיות של טורקיה לסייע בכל דרך להחזרת השבויים והנעדרים על בסיס הומניטרי. אני מבין את סבלן של המשפחות, אני מדבר אתם ואני יודע מה עובר עליהם, ואני מבקש להבטיח להם: אני מבטיח לכם בני המשפחות, אני מבטיח לכם שאנחנו לא נפסיק ולא נעצור עד שנחזיר את הבנים הביתה. זו מחויבות אישית, לאומית, מוסרית. אני חושב שהמכתב שנלווה להסכם מייצר לנו עוד כלי לפעול במלאכה הקדושה הזאת", הגיב לנושא ראש הממשלה במסיבת העיתונאים שקיים היום.
"ברגע שראש הממשלה מפזר הבטחות שווא – הוא מפספס אותנו, את העם שיודע מה חשוב. זו טעות חמורה והפקרה, אין מילה אחרת בעיניי", אמרה איילת גולדין, אחותו של סגן הדר גולדין שנהרג בעזה, מקום קבורתו לא נודע וגופתו מצויה בידיי החמאס יחד עם גופתו של סמ"ר אורון שאול.

גולת כותרת ההסכם – הגז ומכירתו לטורקים

כשראש הממשלה נתניהו חתם ב17 בדצמבר 2015 על הפעלת סעיף 52 לחוק הממונה על ההגבלים העסקיים, שיאפשר לו להעביר סופית את מתווה הגז, הוא ידע על תוצאות פגישה סודית שהתקיימה יממה קודם לכן בשווייץ בין נציגים בכירים של טורקיה וישראל. בפגישה הובהר כי אישורו הסופי של המתווה ופריצת הדרך במגעים לפיוס עם טורקיה הם שני אירועים שיתרחשו בתום תהליך ארוך, ממושך ומסורבל, אבל הצמידות שלהם זה לזה אינה מקרית.
האפשרות לייצא גז טבעי מישראל לטורקיה, שכלכלתה רעבה למקורות אנרגיה זמינים ואמינים, היוותה את הזרז הגדול והמשמעותי ביותר לפיוס בין שתי המדינות.  המוטיבציה הטורקית לחתימת ההסכם גברה מאוד על רקע המשבר ביחסי טורקיה עם רוסיה. על פי דיווחים בתקשורת הטורקית, הורתה מוסקבה להקפיא את המגעים על הקמת צינור גז תת-ימי בין המדינות. במצב הזה, הגז הישראלי הפך לפתע לאטרקטיבי במיוחד עבור הטורקים. הטורקים ידעו זאת, אנשי נובל אנרג'י ידעו זאת ונתניהו ידע זאת. וכך, מאחורי חשיבותו של הסכם הפיוס המדיני מול חסרונותיו הקשים אותם תקפו בימין ובשמאל, חיככו טייקוני הגז ונתניהו את ידיהם בשקט ובהנאה. מה שדיבר כאן זה הכסף. והכסף כבר נכחנו, עונה על הכל.
"הגז הוא כל כך חשוב והוא טומן בחובו אפשרות של חיזוק המשק הישראלי וקופת המדינה בהון עתק. אבל הגז מורכב מכמה דברים: אחד, הוצאת הגז מהמים – ובכך כבר טיפלנו, אני לא ארחיב בדברים בעניין הזה. אבל הדבר השני זה יצירת השווקים לאותו גז שאנחנו מוציאים מהמים. אני מזכיר לכם – 60% מכל שקל שיוצא מהמים מגיע לקופת המדינה. מדובר כאן בסכומי עתק, אבל צריכים שווקים. לוויתן יכול לספק גם את השוק המצרי שאנחנו מתכוונים לפעול מולו, אבל לוויתן יכול לספק גם את השוק הטורקי ואספקת גז דרך טורקיה לאירופה, זה דבר אסטרטגי למדינת ישראל, הדבר הזה לא יכול היה להיות מקודם ללא ההסכם הזה, ועכשיו אנחנו נפעל לקדם אותו", הסביר נתניהו היום.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן