Skip to content

מציתי השנאה

בידי המשטרה אין כרגע ולו חשוד אחד בהצתה על רקע לאומני. מה שנראה בתחילה כגל הצתות זדוניות ששטף את הארץ הולך ומתחוור כגל של הסתה וגזענות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אינתיפאדת האש", "טרור הצתות", "טרור אקולוגי". אלו הם רק חלק משלל הביטויים הפומפוזיים שהוצמדו לגל השריפות, שפקד את הארץ לפני פחות מחודשיים.

השמועה על מחבלי האש, שנוהרים אל היערות חמושים במכלי בנזין, פשטה ברחבי המדינה כאש בשדה קוצים.

אך מה שהחל בקול תרועה רמה הסתיים בימים האחרונים בקול ענות חלושה.

בשבוע שעבר התבשרנו על כך שעלי מחאג'נה, תושב אום אל-פחם שהואשם כי ביצע הצתה בעיצומו של גל השריפות, שוחרר ממעצר לאחר חודש וחצי.

וכך כתב בהכרעתו שופט העליון מזוז: "המדינה אמנם שוללת את הסברו של מחאג'נה שמדובר בהצתת פסולת אך אינה מייחסת לו הצתה על רקע לאומני. איני רואה כל עילה המצדיקה להימנע משחרורו של העורר לחלופת מעצר בתנאים מתאימים".

מחאג'נה, כך דווח, הוא אחרון העצורים שנחשדו במעורבות בגל השריפות שנמשך כ-5 ימים.

דווקא היום שווה לחזור אחורה לשיח המופקר שהתנהל כאן כשהאש פשטה ברחובות.

חקירות המשטרה לא הניבו כתב אישום אחד בגין הצתה על רקע לאומני אך נבחרנו הנמהרים והציניים, שמנצלים כל אירוע על מנת לקושש מנדטים, לא המתינו שתתנהל חקירה יסודית ומיהרו לקבוע שמדובר ב"טרור הצתות".

ראשון המתסיסים היה שר החינוך נפתלי בנט שכתב בעמוד הפייסבוק בתחילתו של גל השריפות: "רק מי שהארץ לא שייכת לו מסוגל לשרוף אותה", ברמז ברור לכיוונם של ערביי ישראל.

לא חלף יום מאז הסטטוס של בנט וראש הממשלה נתניהו, שמנהל עם שר החינוך מלחמה על ה"בייס" הימני, הצהיר בחפ"ק בחיפה: "אנחנו עומדים מול טרור מציתים. אני רוצה לומר באופן הברור ביותר: כל דליקה שנגרמת כתוצאה מהצתה או מהסתה להצתה היא טרור לכל דבר".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שככל הנראה ניחן ביכולת נבואית, ידע מיד מי הם האחראים לשריפות ומה גרם להם לפעול : "אנחנו צריכים להיערך לסוג חדש של טרור – טרור המציתים – שגם הוא מונע מהסתה ברשתות החברתיות",

וזה ממש לא הכל. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, שסיים כנראה למגר את תאונות הדרכים, מצא זמן להפריח השערות באוויר: "שריפות רבות שמשתוללות כעת ברחבי הארץ, מקורן בהצתה", אמר המיניסטר ולא שכח להציע צעדים מעשיים, "בכוונתי ליזום את שינוי החוק ולאפשר לחלט את ביתו ורכושו של מי שיורשע בהצתה".

גם שרת המשפטים, שלמדה דבר או שניים מיושב ראש המפלגה שלה, שפכה שמן למדורה ומיהרה להזכיר בפייסבוק את סעיף 448 לחוק העונשין לפיו המצית רכוש, צמחיה או נכס השייך למדינה, בכוונה לפגוע בתושביה, צפוי ל-20 שנה מאחורי סורג ובריח.

ואיך מסע הסתה, הכולל שטחיות מתלהמת וסימון קבוצות מוחלשות, יכול להתנהל כסדרו ללא שרת התרבות?

מירי רגב, שאילו חרחור שנאה היה ענף אולימפי סביר להניח שהייתה זוכה בזהב, לא פספסה הזדמנות לקפוץ על עגלת השיסוי: "כל בר דעת יודע שהשריפות במוקדים הרבים אינן דרך הטבע. חייבים לשים יד על הטרוריסטים שמבעירים את היערות שלנו ומסכנים חיי אדם"!

חברתה לסיעה, חוקרת הדליקות והח"כית נאווה בוקר, כתבה בעמוד הפייסבוק (העילגות המביכה במקור): "200 שריפות ביום. הגיע הזמן לומר בפה גלוי- זהו טרור אקולוגי". העיקר שלא ביקשה לומר זאת בפה מוסתר.

ואיך אפשר בלי השר בנט שהיה הראשון להסית עם פוסט ילדותי ורדוד?

ב-27 בנובמבר, חמישה ימים לאחר שהחלו השריפות, שר החינוך הגיע ליישוב חלמיש, שעשרות מבתיו נחרכו עד היסוד, והצהיר בזחיחות אופיינית: "אנחנו רואים פה גל טרור לאומני, מחבלי אש ניסו לרצוח יישוב שלם על תושביו. הכוונה הייתה לשרוף ולהרוג יישוב בישראל".

זה הזמן להזכיר – נכון להיום, על אף ההתלהמות הפופוליסטית מצד השרים והח"כים, אין בידי המשטרה עצור או חשוד אחד בהצתה על רקע לאומני.

אם השרים והח"כים שמיהרו לסמן אוכלוסייה מיד עם פרוץ השריפות היו ניחנים בקמצוץ של יושרה ציבורית הם היו מבקשים סליחה מערביי ישראל. מכיוון שיושרה איננה תכונתם הבולטת אני משער שההתנצלות תבושש להגיע.

אינני יודע מה מקור השריפות שפשטו ברחבי הארץ.

ייתכן שבעתיד ייעצרו ערבים ישראלים שהציתו יישובים במזיד.

אלא שבניגוד לשרים אינני חורץ דין בטרם יתבררו העובדות.

בדבר אחד אין לי בדל של ספק – מי הם אותם ציניקנים שבעבור רווח פוליטי מלבים את אש השנאה.

3 Comments

  1. גידי
    23 בינואר 2017 @ 10:36

    עמית, גנטלמן לא מתווכח עם עובדות !

  2. גידי
    22 בינואר 2017 @ 19:53

    לפעמים כל אחד יודע בלי צורך בחקירה ,מה שמובן בחושים , תסמכו עליהם …! שאלה קטנה נותרה ,איך ידעה האש האנטישמית להגיע רק לרכוש לישובים ולבתים של יהודים … ?!

    • עמית מנדלזון
      22 בינואר 2017 @ 22:49

      אתה לא מתבייש לפעמים גידי? אתה יודע היטב שהאש כילתה יישובים ערביים רבים אבל זה לא מזיז לך , אתה משקר וממציא המצאות רק שיתאימו לתאוריה שלך למרות שאפילו הממשלה האולטרא ימנית הנאלחת והמשטרה כבר הודו בפה מלא שלא היה ולא נברא רק גידי ממשיך לעבוד על עצמו חזק

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן