Skip to content

"אור ירח": סרנדה קולנועית רגישה, אמנותית ואינטימית

הדרך הטובה ביותר להגדיר את "אור ירח" היא כסרט פיוטי, אמנותי, יפה, איטי ומיוחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כשמונה שנים לא ביים בארי ג'נקינס סרט באורך מלא, מאז ההפצה הסינמטקית של סרטו "Medicine for Melancholy" משנת 2008 (הסרט נמצא להשכרה באוזן השלישית). מאז יצר כמה סרטים קצרים בלבד. עם זאת, כפי שחווים בסרטו החדש, "אור ירח", ג'נקינס חידד את כישוריו בתקופה זו כמספר סיפורים, כדי ליצור את אחת מהעלילות העדינות ביותר בקולנוע בימים אלו. המבקרים בעולם משבחים אותו כאחד הסרטים הטובים השנה, והוא בוודאי סרט פיוטי, אמנותי, יפה, איטי ומאוד מיוחד.

"אור ירח": סרנדה בשלוש מערכות

"אור ירח", שגם כתב ג'נקינס, מבוסס על מחזה הנקרא 'Moonlight Black Boys Look Blue', כפי שכתב טארל אלווין מקרייני, ומחולק לשלוש מערכות: 'קטן', 'שיירון' ו-'שחור', אשר מותאמות לכינויים שעובר שיירון במהלך חייו המוקדמים: שלושתן סיפורי התבגרות בגיל שונה, וכל מערכה עומדת בפני עצמה. המבנה העלילתי מאפשר לסרט ליצור תמונה כוללת אודות חייו של שיירון, ולראות איך האירועים המחוללים עיצבו אותו (לפעמים באי נוחות) אינטימית, אך גם באופן מעשיר, מלמד ובר משמעות. ג'נקינס מעדיף להראות לקהל ולא לספר על המתרחש, כלומר הוא סומך על הצופים כי ימלאו את החסר ללא צורך באקספוזיציה, שמסבירה איך הגענו בכל פעם מחדש לשלב זה בחייו של שיירון.

שלושת השחקנים שמגלמים את שיירון מונלייט הם אלכס היברט במערכה 'קטן', טרוונטה רודס כ'שחור' הבוגר ו-אשטון סנדרס כנער 'שיירון' – מסייעים להבין כי הסרט עוקב אחר התפתחות חייו של אותו אדם. עובדה זו מפשרת ל-"אור ירח" להמחיש בצורה חלקה כיצד שיירון עובר ממצב של ילד רך דיבור לנער רגיש ולאחר מכן למאצ'ו בעל חזות קשוחה, ונראה כי אלו תגובות הגנתיות טבעיות לעברו (ואפילו השתקפות שקטה של דמות האב שהעניקה לו חסות). "אור ירח" יעיל כסיפור הנבנה כעוגת שכבות, ובכך מאיר על מצוקתו החברתית לאורך השנים, במקביל, לזהותו הגברית והמינית.

"אור ירח" מביא את סיפור חייו של שיירון למסך באופן פואטי, אם זה באמצעות תאורה מדהימה אל מול צילומים נאים (צולמו דרך מצלמה ידנית פשוטה ללא חצובה) – כאשר כמה מהרגעים הדרמטיים והטעונים רגשית מצלומים באופן מלוטש יותר, כדי להדגיש את רגשיות הנושא. צורה זו הופכת את הסרט לחי, אמיתי וכנה, כפי שמצטיירת דמותו של שיירון. ג'נקינס וצלמו הראשי, ג'יימס לקסטון ("מחנה אקס-ריי") משתמשים רבות בתקריבים כדי להבטיח שהסרט ייראה אינטימי ואישי (גם בסצינות המרגשות ביותר). החזות של "אור ירח" מושלמת באמצעות פסקול אקלקטי, הכולל לחן בסגנון מוזיקה קלאסית, כפי שהלחין ניקולס בריטל ("מדינת ג'ונס החופשית"), וכן מנגינות רטרו לצד שירי פופ עכשוויים.

צוות שחקני המשנה עושה גם הוא את הסרט מיוחד. מהרשלה עלי ("בית הקלפים") ואנדרה הולנד ("סלמה") מספקים נשמה ולעיתים הופעה קורעת לב, כמגנים של שיירון – אם זה כדמות אב או כאהבתו הראשונה, בהתאמה. אפילו נעמי האריס ("סקייפול", "ספקטר") מגלמת את אמו המכורה לסמים של שיירון, פאולה, אולם לא נכנסת לקלישאה של אם מתעללת תחילה, אלא רק בהמשך.

"אור ירח" עשיר מבחינה עלילתית ומבחינת איכות המשחק. מלבד הישג מאוד מרשים של ג'נקינס – שיהדהד בלב הצופים עוד שעות רבות לאחר עזיבת אולם הקולנוע, חשוב לציין, כי זוהי יותר יצירה אמנותית ופחות סרט מיינסטרים, ולכן לא תתאים לטעמו של כל אחד, אבל למי שסקרן לגלות על מה כל הדיבורים, או רוצה להבין מהו אחד הסרטים המובילים בטקס האוסקר, אז זהו סרט חובה.

XXXXX

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן