Skip to content

פרי הגליל יפתח את שעריו בבוקר. יקבל מענק על פי חוק מיוחד שיקרא על שמו

מאות עובדים בפרי הגליל ובני משפחותיהם נשמו לרווחה לאחר שהושגה הסכמה להפעלתו מחדש של המפעל, המהווה עורק החיים של היישוב הקטן. המענק יוסדר באמצעות חוק מיוחד שיחוקקו לכבודו ביום ראשון הקרוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 מאות עובדים בפרי הגליל ובני משפחותיהם נשמו לרווחה לאחר שהושגה הסכמה להפעלתו מחדש של המפעל, המהווה עורק החיים של היישוב הקטן. המענק יוסדר באמצעות חוק מיוחד, שיחוקקו לכבודו ביום ראשון הקרוב

מאת אליק מאור

מפעל פרי הגליל יפתח הבוקר את שעריו וישוב לעבודה סדירה. כך מסר אמש אושיק אפרים, מבעלי המפעל. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מסר כי  נפגש בערב עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה, שעודכן בכל הפרטים והציפייה היא שהממשלה תעמוד בהצהרת שר התמ"ת לשעבר, בנימין בן אליעזר (פואד).

התרגיל יילמד בבתי ספר לעסקים. פרי הגליל
התרגיל יילמד בבתי ספר לעסקים. פרי הגליל

"מה שמונע כרגע את הסיכום הסופי", אמר שאמה,  "זה ששני השרים הרלוונטיים (אוצר ותמ"ת – א.מ.) האחד נמצא בחו"ל והשני על מטוס בדרך ליעד אחר ולא ניתן לעקוף אותם. אנחנו עדיין נדרשים לסגור קצוות, אבל עובדי המפעל, הבעלים ותושבי חצור הגלילית יחייכו הרבה לפני פורים". הודעה ברוח דומה מסר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני,  שהבטיח לנסות להשיג מהמדינה מקדמות סיוע, במקביל לקידום הליכי החקיקה להסדרת המענק. גם גפני מסר, כי פנה בערב לנתניהו בבקשה להתערב אישית בנושא השבתת המפעל. שאמה: "נוכחות ראש הממשלה בנושא היא דרמטית ומכריעה".

יו"ר ועד העובדים, מוטי חזיזה, אמר כי  "זו שמחה של 300 בעלי משפחות שהיו עלולים להיקלע למצוקה לא קטנה. צריך רק רצון אמיתי כי רצון מפוצץ קירות בטון".
אושיק אפרים, מבעלי המפעל, סיכם אמש באומרו "שהצעת החוק בעניין תעבור ביום ראשון בוועדת שרים לחקיקה ובוועדת כספים ינסו להעביר מקדמה ואחרי שהחוק יעבור הבעיה תיפתר. המפעל מחר בבוקר יעבוד. אני שמח שזה נגמר היום ולא בעוד שבועיים". בעניין החוק אמר ח"כ עמיר פרץ: "מבקש שאחרי שיתקבל החוק יתלו אותו במסגרת במפעל ויקראו לו חוק פרי הגליל והתודה שלנו היא שהמפעל יעבוד".

בקיץ האחרון הושבת המפעל על ידי בעליו. מאותה הסיבה : אי קבלת מענק של 18 מיליון שקל, שלטענת הבעלים הובטח להם על ידי  פואד. ההבטחה באה על רקע קנייתם את המפעל, שעמד בפני פשיטת רגל וסגירה. אז הוצאו 50 הודעות פיטורים ערב פסח, והמפעל הושבת על ידי ועד העובדים וההסתדרות. גם אז, כמו היום, טענו במשרד התמ"ת כי המפעל לא יכול לקבל שום מענק היות שאינו עומד בקריטריונים לקבלתו, על פי חוק עידוד השקעות הון במתכונתו הנוכחית. קרי: על המפעל להגיש בקשה ולהוכיח כי הייצוא לחו"ל עלה ב-25 אחוז, או לחלופין, מצבת כוח האדם עלתה ב-20 אחוז לפחות.

פרי הגליל בעצם לא הגיש בקשה כזו עד היום. הבעלים תבעו לעצמם את המענק באופן חריג לחוק. שלום שמחון, אז השר הממונה, אמר כי אינו יכול לפעול בניגוד לחוק. שוב התכנסה ועדת הכספים ושוב נתנו הבטחות. הפיטורים בוטלו והמפעל חזר לעבודה. כעת החליטו הבעלים להגביר את הלחץ והנה נסגר המפעל.

הבעלים התראיינו לתקשורת וסיפרו שהייצור יעבור למפעלם באזור הגליל המערבי, וכי בדיעבד הם השקיעו במפעל בחצור הגלילית 200 מיליון שקלים, כולל קווי יצור חדשים שהחלו לא מזמן לעבוד. הם דרשו מייד את המענק המובטח. ראש המועצה המקומית, שמעון סוויסה, התראיין וסיפר כי הביא לפני הבעלים הצעה של יזם שמוכן לרכוש את המפעל. הם סרבו. מסתבר כי הלחץ עבד. חוק פרי גליל יחוקק. הבעלים ימשכו לקופתם 18 מיליון שקל. עובדי פרי הגליל יחזרו לעבודה בשכר מינימום והתרגיל יילמד בבתי ספר לעסקים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן