Skip to content

עיקר החדשות – יום רביעי 31 ינואר 2018 (מהדורת הלילה)

  כותרות המהדורה     סוכל פיגוע דקירה בדרום הר חברון; פלסטיני נעצר עם סכין ומפה (בטחוני)     ליברמן: אם בישראל יישבו במקלטים – כל ביירות תהיה במקלטים (בטחוני)     דיווח: סוס טרויאני חדר למחשבי טיסנקרופ וגנב את תכניות הצוללות הישראליות (בטחוני)     שר החוץ הגרמני: נעביר השגרירות לירושלים כשיהיו שתי מדינות (מדיני)     האו"ם דחה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

כותרות המהדורה

    סוכל פיגוע דקירה בדרום הר חברון; פלסטיני נעצר עם סכין ומפה (בטחוני)

    ליברמן: אם בישראל יישבו במקלטים – כל ביירות תהיה במקלטים (בטחוני)

    דיווח: סוס טרויאני חדר למחשבי טיסנקרופ וגנב את תכניות הצוללות הישראליות (בטחוני)

    שר החוץ הגרמני: נעביר השגרירות לירושלים כשיהיו שתי מדינות (מדיני)

    האו"ם דחה את פרסום רשימת החברות הפועלות ביו"ש (מדיני)

    האיחוד האירופי: "נעביר כ-150 מיליון אירו לפלסטינים ולאונר"א" (מדיני)

    נשיא קטלוניה המודח בהודעה פרטית: תנועת העצמאות הסתיימה, הממשלה בספרד ניצחה (חוץ)

    טראמפ בנאום "מצב האומה" הראשון: אני קורא לכולנו לשים בצד את המחלוקות, לחפש את המשותף; על כספי הסיוע לעבור לידידים ולא לאויבים; סקר: 75% מהאמריקנים תמכו בנאום (חוץ)

    קצבאות הנכים: ברוב של 90 וללא מתנגדים אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית להעלאת הקצבאות (חדשות)

מנדלבליט: אנו בסיום חקירות תיקי 1000 ו 2000. בוצעו גם חקירות ונגבו עדויות שטרם נודעים לציבור

תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    הלילה: לרוב בהיר. בעמקי הצפון ובנגב ישררו ערפילים.

    חמישי: נאה. תחול עלייה קלה בטמפרטורות.

    שישי: נאה. תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות אשר ייעשו גבוהות מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

    שבת: נאה עד מעונן חלקית בעננות בגובה רב. תחול עליה קלה נוספת בטמפרטורות. ייעשה חם מהרגיל לעונה ויבש.

    ראשון: מעונן חלקית בעננות בגובה רב. יוסיף להיות חם מהרגיל ויבש.

חדשות

קצבאות הנכים: ברוב של 90 וללא מתנגדים אושרה בקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית להעלאת הקצבאות

אושר בקריאה ראשונה הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכים, וכבר מחר יחלו ההכנות לאישור החוק בקריאה שנייה ושלישית. * הצעת החוק כוללת בשלב הראשון הגדלת הקצבה ב-340 שקלים. התקרה שממנה מתחילים לקצץ בקצבה יועלה בהדרגה ל-3,500 שקלים * 90 חברי כנסת הצביעו בעד ולא נרשמו מתנגדים

בניגוד להסכמות עם ישראל: חוק השואה הפולני מקודם בפרלמנט

הסנאט בפולין צפוי להצביע כבר הערב על החוק מעורר המחלוקת, שאוסר על האשמת פולין בשואה, בניגוד מפורש לסיכום עם ישראל על הקמת צוותי עבודה שיבחן את נוסח החוק. גורמים מדיניים מזהירים מ"משבר חריף" בין המדינות * ובינתיים רב האנטישמיות בפולין עולה. מנהל תחנת תקשורת ממלכתית אמר בין היתר שמחנות ההשמדה צריכים להיקרא "יהודיים", ושדרן הציע שתומכים בעמדת ישראל יוותרו על אזרחותם. משרד החוץ: "אנו עוקבים בדאגה אחר התבטאויות בעלות אופי אנטישמי באמצעי התקשורת הפולנים, ושוקלים פניה בנדון באמצעות השגרירות בורשה"

    משרד הפנים מערים קשיים, ובאום אל-פחם ממתינים עדיין לשמות לרחובות * התוכנית לחלוקת שמות לרחובות אום אל-פחם הוקפאה בעקבות סירוב המדינה לאשר כמה מהשמות שבחרה העירייה. בינתיים, התושבים נאלצים להתמודד עם שירותי דואר משובשים (הארץ)

    יוזמה: חקירות המשטרה יוגבלו בזמן * הכנסת החלה לדון במשך זמן החקירה המשטרתית והתיישנות העבירות * ח"כ חנין: "לא יכול להיות שייקח חודשים ארוכים ושנים כדי לקבל החלטות" * ח"כ לפיד: "הדעת לא סובלת שאזרח לא יהיה מוגן" * לשכת עורכי הדין: "הזמן הקובע לפתיחת חקירה צריך להיחשב מרגע פתיחת חקירה סמויה" (News1)

    רואנדה הפכה למדינה המתפתחת הראשונה המעניקה טיפולי עיניים לכל אזרחיה * הממשלה הכשירה כ-3,000 אחיות כדי להנגיש טיפולי עיניים לאזרחים. יותר מ-80% מהסיבות לבעיות העיניים במדינה ניתנות למניעה (הארץ)

    נציגי האו"ם בבירת רואנדה: "הטענות שחיי המורחקים מישראל בסכנה – מופרכות" * בקיגאלי, בירת רואנדה, אין זכר לתיאורי הזוועות והמוות * אולם למרות שחיי המורחקים מישראל בטוחים, נציגי הסיוע מאשרים ששמעו עדויות ושמועות על גניבת מסמכים וכסף (ישראל היום)

פוליטי

ח"כ חזן הורחק לחצי שנה ממליאת הכנסת וחלק משכרו נשלל; בנאום אחרון טרם הרחקתו: "יו"ר הכנסת אדלשטיין – סטאלין"

ועדת האתיקה קבעה כי הח"כ מהליכוד יורחק לפרק הזמן המקסימלי – חצי שנה. בנוסף נשלל ממנו שכר של שבוע – הפעם הראשונה בה מוטל עונש כזה בשל התנהגות לא ראויה של ח"כ. * יצויין כי הדרך היחידה לשלול שכר היא רק באמצעות החלטה פה אחד של כל חברי ועדת האתיקה * חבר הכנסת התייחס להחלטה ואמר כי "מדובר בפרס למחבלים אותו נותן אדלשטיין, בשעה שבחר להעלים את הלוחם היחיד בטרוריסטים בכנסת"

– ח"כ חזן בכנסת: "אחרי שהעזתי להעיר לסטאלין, אה, סליחה, יו"ר הכנסת אדלשטיין". "הוא מכר את הערכים שלו לערבים תומכי הטרור רק כדי שיצביעו לו בבחירות לנשיאות"

מנדלבליט על חקירות נתניהו: אנחנו בישורת האחרונה; חלק מהפרסומים בימים האחרונים המוצגים כעדות של עד כזה או אחר אינם נכונים

היועץ המשפטי לממשלה נשא דברים בכנס להשקת פורום היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה ואמר כי "חלק מהפרסומים בימים האחרונים המוצגים כעדות של עד כזה או אחר אינם נכונים".  "באשר לתיקי חקירות ראש הממשלה נחתם הסכם עד מדינה משמעותי. נחקרו עשרות עדים גם במדינות שונות ויש פעולות שבכלל לא שמעתם עליהם אנו בישורת האחרונה של החקירות. הן מתנהלות בשיתוף פעולה מיטבי בין המשטרה לפרקליטות. תנו למערכת אכיפת החוק לעשות את עבודתה"

– פרשת הצוללות: ראש הממשלה נתניהו, ושר האנרגיה שטייניץ צפויים למסור עדות בתיק 3000. עם זאת השנים אינם חשודים לפי שעה במעורבות בפרשה. היועמ"ש סבור כי נכון לעכשיו לא נמצא שנתניהו היה מעורב בהבטחה שלטונית שתיטיב עם מקורביו שומרון ומולכו.

בטחוני

סוכל פיגוע דקירה בדרום הר חברון; פלסטיני נעצר עם סכין ומפה

פלסטיני נעצר בסמוך ליישוב נגוהות שבדרום הר חברון, כשהוא לובש מעיל צבאי ובכליו סכין ומפת היישוב נגוהות. * החשוד הועבר לחקירה

ליברמן: אם בישראל יישבו במקלטים – כל ביירות תהיה במקלטים

שר הביטחון התייחס בכנס של מכון המחקר INSS לאיום הגובר על ישראל בגבול הצפון ולאפשרות של התלקחות עימות מול חיזבאללה וציין כי בעימות הבא ישראל תקוף במלוא העוצמה יעדים מרכזיים בלבנון. "המטרה לסיים את זה כמה שיותר מהר, בצורה חד משמעית". "אין יותר מלחמה בנוסח של צעד קדימה צעד אחורה, המטרה היא לסיים כמה שיותר מהר". "אם בישראל יישבו במקלטים – כל ביירות תהיה במקלטים"

ארה"ב: מודאגים מהעברת טכנולוגיה לייצור טילים מדוייקים מאיראן לחיזבאללה; ארה"ב תמשיך לתמוך בצבא לבנון

דאגה גוברת בישראל מיכולות הפיתוח של האיראנים בתחום הנשק הקונבנציונלי. בעיקר חוששים שאיראן עושה מאמץ עליון בדרכים מגוונות להעביר ללבנון מכללים המסוגלים להפוך ירי בלתי מזיק בעיקרו של רקטות, לטילים קטנים אך מדוייקים ומסוכנים. עוזר שר החוץ האמריקאי דיוויד סאטרפילד: "אנו מודאגים מאוד מהעברת טכנולוגיה לייצור טילים מדוייקים מאיראן לחיזבאללה. לא נקבל זאת". "ארה"ב תמשיך לתמוך בצבא לבנון. הוא הגוף הצבאי הלגיטימי היחיד בלבנון והוא יכול לשמש כמשקל נגד לכוחו של חיזבאללה".

דיווח: סוס טרויאני חדר למחשבי טיסנקרופ וגנב את תכניות הצוללות הישראליות

ח"כ לשעבר אראל מרגלית בכנס הסייברטק: כשישראל הזמינה את הצוללות מגרמניה לפני כשנה, האקר החדיר סוס טרויאני למחשבי טיסנקרופ וגנב מידע רגיש בו גם מפרטי הצוללות והספינות שישראל רכשה ועתידה לרכוש * חברת טיסנקרופ טענה בעבר כי שום מידע שקשור לחטיבה ימית של החברה לא נפגע או נגנב במתקפה זו, כולל מידע הקשור לפרוייקטים ישראליי

ארה"ב: מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הוכנס לרשימת הטרור

מחלקת המדינה ומשרד האוצר האמריקני הודיעו כי המנהיג של ארגון חמאס הוכנס לרשימת הטרור במדינה. בכך אמריקה הופכת להיות המדינה הראשונה, פרט לישראל, שעושה זאת. * משרד החוץ בוושינגטון הסביר שלהנייה יש "קשר קרוב לזרוע הצבאית של הארגון, והיה מעורב בתקיפות נגד אזרחים ישראלים" * משמעות ההחלטה כי הנייה, ועוד ארגון נוסף שפועל מרצועת עזה, לא יוכלו לעשות שימוש במערכת הבנקאות האמריקנית, וכן נאסר על אזרחים אמריקנים ליצור עמם קשר או לעבוד עמם.

– דובר חמאס: "ההחלטה האמריקנית היא ניסיון כושל ללחוץ על ההתנגדות, שלא תגרום לחמאס לנטוש את דרך ההתנגדות עד לגירוש הכיבוש"

    חיזבאללה לישראל: נשבעים להגן על זכויות הנפט והגז של לבנון

    הזרוע הצבאית של חמאס הודיעה על מותו של פעיל הארגון, בזמן שעבד במנהרה

מדיני

שר החוץ הגרמני: נעביר השגרירות לירושלים כשיהיו שתי מדינות

כעשרה חודשים לאחר שביטל את פגישתם, נתניהו נפגש הבוקר עם שר החוץ הגרמני. השר אמר כי הוא "שמח לשמוע שישראל תומכת בפתרון שתי המדינות", רה"מ השיב לו: "מעדיף לא לדון בהגדרות, מדינה או לא".  * לפני כחצי שנה בוטלה פגישתם עקב סירוב השר הגרמני לבטל פגישה עם ארגוני השמאל "בצלם" ו"שוברים שתיקה"

האו"ם דחה את פרסום רשימת החברות הפועלות ביו"ש

אחרי לחץ אמריקני וישראלי: מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה דוח חריף על ההתנחלויות, אך הסירה ממנו את שמות העסקים הפועלים בהן, זאת בכדי לאסוף "מידע נוסף" * הנציב הודיע כי ישנה את המועד שבו תכנן לפרסם את הרשימה שכוללת בתוכה למעלה מ-200 חברות, בהן כ-143 ישראליות, החשודות בפעילות בהתנחלויות

האיחוד האירופי: "נעביר כ-150 מיליון אירו לפלסטינים ולאונר"א"

על רקע הודעת טראמפ על הפסקת הסיוע האמריקני, שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, הודיעה כי הארגון אימץ חבילת סיוע כספי לבניית החברה והכלכלה הפלסטינית – "אימצנו חבילת סיוע לפלסטינים בסך 42.5 מיליון יורו, זאת בנוסף ל-107 מיליון שיועברו לסוכנות הסיוע אונר"א". "אנו צריכים לשמור על אפיק פתרון שתי המדינות, כיוון שאנו סבורים שאין שום פתרון אחר מעשי ובר־קיימא אשר ימלא אחר השאיפות של שני הצדדים"

    ישראל מציעה תוכנית לשיקום התשתיות בעזה – במימון בינלאומי * התוכנית, שתוצג בכנס המדינות התורמות לפלסטינים בבריסל, כוללת הקמה של מתקני התפלה, חשמל וגז. זאת, על רקע האזהרות מפני קריסה כלכלית מוחלטת ברצועה (הארץ)

    הפרלמנט הדני ידון בסיוע לרשות * לאחר שהודיע כי יקשיח הכללים לקבלת סיוע כלכלי לארגונים פלסטיניים, כעת נקרא שר החוץ הדני להצדיק את המהלך בפני הפרלמנט. הקולגות שלו ידרשו ממנו להבהיר אם מדינאים ישראלים עומדים מאחורי המהלך, שזכה לתמיכה רבה בישראל (החדשות)

    ההצבעה על היוזמה האירית נגד ההתנחלויות נדחתה למועד בלתי ידוע – "ממשלת אירלנד מתנגדת ל-BDS" * בשיחת הבהרה שנערכה היום לשגרירת אירלנד בישראל במשרד החוץ, הדגישה השגרירה שהיוזמה האוסרת על ייבוא או מכירת מוצרים ושירותים שמקורם בשטחי יהודה ושומרון הועלתה ע"י נציגים עצמאיים בסנאט האירי ושממשלת אירלנד מתנגדת ליוזמה. היא הוסיפה שלא מדובר ביוזמת BDS ושממשלת אירלנד מתנגדת ל-BDS (כאן)

    ישראל לסלובניה: להכרה בפלסטין יהיו השלכות שליליות על היחסים בין המדינות * השגריר הישראלי במדינה האירופית הזהיר מפני הרעה ביחסים בין המדינות – "להכרה בפלסטין יהיו השלכות שליליות ביותר על סלובניה ועל יחסיה עם ישראל" * היום דן הפרלמנט הסלובני בסוגייה והחליט כי ההצבעה תתרחש רק לאחר דיון נוסף בממשלה (חדשות10)

    הרש"פ תפנה לבית הדין בהאג נגד טראמפ. * לדברי בכיר באש"ף, בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יידרש לקבוע עמדה בנוגע לתוכנית טראמפ ליישוב הסכסוך. (ערוץ7)

    אבו מאזן: "תהליך המשא ומתן נמצא במשבר חמור אך אנו סומכים על גרמניה וצרפת שימלאו תפקיד במסגרת האיחוד האירופי, עם ארה"ב, כדי להגיע לשלום"

    ליברמן: "אין לנו סכסוך עם הפלסטינים, יש לנו סכסוך עם העולם הערבי שזה כולל את מדינות ערב, הפלסטינים וערביי ישראל. כל ניסיון לפתור רק חלק מהסכסוך – נועד לכישלון"

חוץ

נשיא קטלוניה המודח בהודעה פרטית: תנועת העצמאות הסתיימה, הממשלה בספרד ניצחה

הנשיא הגולה פוג'דמון הודה בכישלון המאבק בהודעה פרטית לאחד מעמיתיו. לאחר מכן פרסם הודעה ובה הוא מכריז שלא נכנע וימשיך במאבק לעצמאות המחוז (הארץ)

טראמפ בנאום "מצב האומה" הראשון: אני קורא לכולנו לשים בצד את המחלוקות, לחפש את המשותף; על כספי הסיוע לעבור לידידים ולא לאויבים; סקר: 75% מהאמריקנים תמכו בנאום

נשיא ארה"ב התייצב לראשונה לשאת את הנאום המסורתי בפני העם אמריקני, שני בתי הקונגרס ואורחים מיוחדים. בנאומו סיכם את שנת הכהונה הראשונה שלו. כשהוא פותח בסקירה של הטרגדיות של השנה החולפת כמו אסונות טבע, ואירועי ירי, ואמר כי לא מספיק להתאחד רק בעיתות של טרגדיה ואסונות. "אני קורא לכולנו לשים בצד את המחלוקות, לחפש את המשותף ולהיות מאוחדים, אנו צריכים לשרת את האנשים שבחרו בנו"

– בטחון: טראמפ קרא לשקם את ארסנל הנשק הגרעיני כדי "להרתיע כל פעולה תוקפנית"  – "לא אחזור על טעויות העבר. עלינו לבנות מחדש את הארסנל הגרעיני שלנו". "הורתי לשר ההגנה באמצעות צו להשאיר את מתקן המעצר בגואנטנמו פתוח"

– נמשיך במאבק עד שדאעש יובס: "שנה לאחר שאמרתי שנמחה את הארגון מעל פני האדמה, אני גאה לבשר שאחיזת דאע"ש בעיראק ובסוריה טוהרה בכמעט 100% על ידי כוחות הקואליציה. יש עוד עבודה לעשות, נמשיך עד שארגון הטרור יושמד כליל"

– כלכלה: מעולם לא היה טוב יותר לחיות את החלום האמריקני, "במשך שנים מקומות עבודה עזבו את אמריקה, אך כעת חברות רבות פותחות כאן מפעלים", האבטלה בשפל של 45 שנה.

– הגירה: הציג את תוכנית ההגירה שלו: "התכנית שאנו מציגים היא פשרה בין שני הצדדים, היא תאפשר ל-1.8 מיליון ילדים שהגיעו עם הוריהם כמהגרים להתאזרח"

– ארה"ב הכירה בירושלים, והיו מדינות שהצביעו נגדה: "לפני כחודש הכרתי בירושלים בירת ישראל. זמן קצר לאחר מכן היו מדינות באו"ם הצביעו נגד החלטת ארה"ב. אנו מעבירים למדינות אלה סיוע ב-20 מיליארד דולר. אני מבקש שהסיוע יגיע רק לידידותינו, ולא לאויבנו"

– סקר בארה"ב: 75% מהאזרחים תמכו בנאום "מצב האומה" של טראמפ

לראשונה: יפן סייעה לארצות הברית נגד קוריאה הצפונית

אחרי שיפן העבירה חוק חדש שמאפשר לצבא שלה לסייע לארה"ב באופן פעיל, ולא רק במלחמה, יצאה המשימה הראשונה אל הפועל. ראש ממשלת יפן   אישר השבוע, שכוחות ההגנה של יפן ביצעו בימים האחרונים משימת סיוע לכלי טיס צבאי של ארה"ב. אולם סרב לספק פרטים על האירוע. "המתיחות מול קוריאה הצפונית גואה וכוחות ההגנה העצמאיים של יפן ביצעו בפעם הראשונה משימות להגנת כלי שיט וכלי טיס של צבא ארה"ב. (החדשות)

    תקרית התרעת השווא בהוואי: העובד שפרסם את ההתרעה פוטר * תקרית התרעת השווא בהוואי לפני כשבועיים גרמה להתפטרותו של ראש מערך החירום של המדינה ופיטוריו של העובד שפרסם את התרעת השווא. מוקדם יותר פורסם דו"ח של רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב ולפיו העובד פרסם התרעת אמת כי חש שהוא נמצא בסכנה אמיתית על רקע תרגיל ספיגת טילים שנערך במדינה. (ynet)

    ארה"ב: שלושה הרוגים בהתרסקות מסוק לבית בקליפורניה

    הונג קונג: הפרלמנט העביר החלטה האוסרת סחר בשנהב, דבר שעשוי לשפר את מצבם של הפילים באסיה ובאפריקה

    טורקיה: ראש ארגון אמנסטי אינטרנשיונל במדינה שוחרר ממעצר

    סוריה: 15 בני אדם נהרגו בתקיפה אווירית באידליב

    – מקרון: על טורקיה לתאם עמנו את פעולותיה בצפון סוריה

    – ארדואן ופוטין: שבעי רצון מפסגת השלום הסורית בסוצ'י

    – ארה"ב תטיל בקרוב סנקציות נוספות על סוריה

    קוריאה: רוסיה: "עצירת אספקת הנפט לצפון קוריאה תיחשב כהכרזת מלחמה"

    – דיווח: קוריאה הצפונית מתכננת להציג לראווה מאות טילים ארוכי טווח במצעד ביום חמישי הבא (CNN)

    תימן: רוסיה: דוחים את הטענה שאיראן סיפקה טילים לחות'ים בתימן

כלכלה

    שערים יציגים (31/01/18): דולר = 3.405 ▲; ליש"ט = 4.8205 ; אירו = 4.2413 ; פרנק שוויצרי = 3.6502

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן