Skip to content

עיקר החדשות – מהדורה מיוחדת – הסלמה בדרום – יום שלישי 29 במאי 2018

כותרות המהדורה     הסלמה בדרום|57 פצצות מרגמה נורו הבוקר לעוטף עזה; נפילה בחצר גן ילדים באשכול; אין נפגעים; פלגים פלסטיניים מפנים בסיסים (בטחוני) – 6 נפצעו קל עד בינוני. מהבוקר נרשמו 25 יירוטי כיפת ברזל     בתגובה לירי הפצמ"רים: תקיפה נרחבת של חיל האוויר ברצועת עזה; מצרים מנסה להרגיע (בטחוני)     לאחר התקיפות ברצועה: רקטות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    הסלמה בדרום|57 פצצות מרגמה נורו הבוקר לעוטף עזה; נפילה בחצר גן ילדים באשכול; אין נפגעים; פלגים פלסטיניים מפנים בסיסים (בטחוני)6 נפצעו קל עד בינוני. מהבוקר נרשמו 25 יירוטי כיפת ברזל

    בתגובה לירי הפצמ"רים: תקיפה נרחבת של חיל האוויר ברצועת עזה; מצרים מנסה להרגיע (בטחוני)

    לאחר התקיפות ברצועה: רקטות נורו מרצועת עזה ויורטו; רסיסי רקטה אותרו בחצר בית ספר בשדרות (בטחוני)

    הבנות בין ישראל לרוסיה על סוריה: ישראל תסכים לחזרת צבא אסד לרמת הגולן – ובתמורה רוסיה תתחייב לכך שאירן וחיזבאללה לא יתבססו בגבול   (בטחוני)

    נשק חדש בטרור מעזה: רחפן נפץ שחדר מרצועת עזה נפל בשטח ישראל – "יכול להגיע לעומק השטח" (בטחוני)

    הפלגת מחאה יצאה מעזה לכיוון קפריסין; דיווח: חיל הים חוסם את השיט בקו המצור (מדיני)

    בכיר מפיונגיאנג טס לארה"ב לשיחות על פסגת קים-טראמפ; טראמפ: "מאמין שיש פוטנציאל כלכלי רב בצפון קוריאה" (חוץ)

    מתווה הגיוס המתגבש: יעדי גיוס; סנקציות פליליות נגד בני הישיבות; במידה ולא יעמדו ביעדים יוטלו סנקציות כלכליות גם על הזכאים לדיחוי; לליברמן זכות ווטו לכל מתווה; הסיכויים להעבירו לפני פקיעת החוק הקודם אפסיים (חרדים)

פוליטי

    היועמ"ש: "חקירת תיק 4000 נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר" * היועמ"ש התייחס בכנס לשכת עוה"ד לקצב החקירות של תיקי נתניהו: "חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה מבצעים השלמות בתיקים 1000 ו-2000. מדובר בפעולות חיוניות להגעה לחקר האמת; ואילו חוקרי היחידה הכלכלית ורשות ניירות ערך חוקרים את תיק 4000. חקירה של תיק זה נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר", אמר היועמ"ש. * מנדלבליט ציין כי "בתיקים 1000 ו-2000 נגבו מאות עדויות גם מעבר לים, ונתפסו תיקים ומוצגים רבים". לדבריו, "אני ופרקליט המדינה עוקבים מקרוב אחרי פעולות אלה. אנו עושים ככל הניתן להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית. נמשיך ונפעל ללא מורא למען הציבור ושלטון החוק".

    תיק 1000: "הפרקליטות נוטה להאשים את נתניהו בשוחד בתיק המתנות" * ורמי אכיפת החוק מתכוונים להאשים בסעיף החמור את רה"מ בתיק 1,000, זאת, בשל עדויות רבות המעידות כי נתניהו דרש את טובות ההנאה (כאן)

    לפיד מאשים: "ניסיון להדיח את המפכ"ל – בגלל חקירות נתניהו" * יו"ר מפלגת "יש עתיד" תקף את יוזמות החקיקה של הקואליציה, אותן תיאר כ"ניסיון מכוון, מתוזמר, לערער את שלטון החוק בישראל". לפיד האשים ישירות את נתניהו ואמר: "מי שמוביל את המתקפה הוא מי שאמור היה להגן עלייה" (וואלה)

    השר חיים כץ: "אם יוגש נגדי כתב אישום – אתפטר" * ימים ספורים לאחר שהיועמ"ש הודיע על כוונתו להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בגין עבירות חמורות על חוקי ניירות ערך, אומר שר העבודה והרווחה: "לא היה כלום ולא יהיה שום דבר" (מעריב)

    טלטלה במשרד רה"מ: מנכ"ל המשרד הודיע כי יסיים את תפקידו * בתום שלוש שנים, מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר התפטר מתפקידו, אך יישאר בתפקיד עד לסיום מושב הקיץ של הכנסת, במהלכו ישלים את הרפורמה לרישוי עסקים. * עזיבתו מסמנת מכה נוספת ל"כוורת" של נתניהו שהולכת ומצטמקת בשנים האחרונות

    "למה את המשטרה צריך לעניין אם ראש הממשלה מתייעץ עם אשתו או בנו?" * ראש מפלג חקירות לשעבר ביחידה הארצית לחקירות הונאה, עו"ד מאיר ארנפלד, התייחס לפרסומים כי נתניהו נועץ בבני משפחתו בנושאים ביטחוניים: "מישהו פה איבד פרופורציות" (מעריב)

חדשות

בעקבות דרישה חריגה של פולין: "יד ושם" מחק מתמונה את הכיתוב "המשטרה הפולנית"

משרד החוץ הפולני מחה על תצלום של גטו לודג', שלידו הופיע כיתוב כי "גרמנים והמשטרה הפולנית" שמרו על המקום. * לפי יד ושם, בבדיקה התברר כי על אף שפולנים פעלו בגטו, הם לא בהכרח נראים בתמונה (הארץ)

    שרת המשפטים: "אפרסם תקנות המאפשרות לנחקר להקליט את חקירתו" * שרת המשפטים הודיעה כי תמנע צילום חשודים בבית המשפט ותאפשר להם להקליט חקירות. "החשודים, העצורים והנאשמים זכאים לזכויותיהם דווקא בשעה שהמערכת מתייצבת כנגדם"

    ח"כ זוהר: "לא סומך על חקירות המשטרה" * חבר הכנסת מהליכוד מגן על הצעת החוק שמטרתה לאסור לפרסם בתקשורת פרטים על חקירות של אנשי ציבור וטוען כי ח"כים מפחדים להתבטא נגד המשטרה מחשש להפוך למטרה בעיני החוקרים. "היום זה אני, דודי אמסלם ולאחרונה דוד ביטן ומחר זה יכול להיות חבר כנסת אחר" (החדשות)

    המדינה בוחנת אם ניתן לגרש לסודאן מבקשי מקלט שנמלטו מרצח עם ורדיפות * גורמים בכירים העוסקים בנושא בודקים אם קיימים אזורים בטוחים בסודאן שאליהם יהיה ניתן לגרש את מבקשי המקלט * כ-7,500 אזרחי סודאן חיים בישראל, והם נמצאים בסכנת כליאה, עינויים ורדיפות בארצם (הארץ)

    הסיבה לשלילת היתר העבודה: שם משפחה כמו של מחבל * בשנה האחרונה שללה ישראל מאות אישורי עבודה מפלסטינים כי שם המשפחה שלהם זהה לשל מבצעי פיגועים. אבל רבים מהנענשים כלל לא הכירו את המחבל, חלקם אפילו לא היו בני משפחתו (הארץ)

   הדרדרות לאפרטהייד – החוק שמפקיע מבג"ץ את הסמכות לדון בעתירות פלסטינים אושר בקריאה ראשונה * לפי ההצעה, בעתירות הנוגעות לגדה ידון מעתה בית המשפט המחוזי בירושלים, שבו מכהנת ראשת הוועדה להסדרת מאחזים. שקד: "זה צעד גדול לנרמול החיים ביהודה ושומרון" (הארץ)

    ההון של נסראללה: כרבע מיליארד דולר * העיתון הערבי הנפוץ "אלאיתחאד" פרסם תחקיר מקיף על הונו האישי של מזכ״ל חיזבאללה * לפי הדיווח, ארגון הטרור הגביר לאחרונה את הסחר בחומרים מסוכנים (ישראל היום)

    היום: משפחת גולדין עתרה לבג"ץ לכינוס צוות השרים לענייני שבויים ונעדרים * הוריו של גולדין יפנו לבית המשפט העליון בדרישה שנבחרי הציבור העוסקים בנושא השבויים והנעדרים, שלטענתם לא התכנסו מזה כשנתיים, יחלו לעבוד ולהביא תוצאות (מעריב)

    השב"כ והמשטרה מתנגדים להחלטת ארדן שלא להחזיר לקבורה גופת מחבל * השר לביטחון הפנים קבע שאין להעביר גופה של אסיר בטחוני שמת לקבורה בירושלים. בשב"כ ובמשטרה מתנגדים להחלטה, וטוענים כי המהלך עלול להוביל לתסיסה ועימותים בשל העיתוי הרגיש של הרמדאן וכי המהלך לא יגרום לחמאס להחזיר את השבויים והנעדרים. מי שצפוי לקבל את ההחלטה הסופית הוא רה"מ נתניהו (החדשות)

    40% מגני הילדים בתל אביב נמצאים במצב תברואתי ירוד * כ–40% מגני הילדים במחוז תל אביב נמצאים במצב תברואתי ותחזוקתי ירוד, עד כדי סיכון הילדים השוהים בו * לפי משרד הבריאות, חוסר פיקוח על גנים פרטיים וחלוקת אחריות בין גופים שונים הפכו את הליקויים למחזה שכיח במאות גני ילדים. בין הליקויים שנמצאו: מזון פג תוקף, מתקנים שבורים וציוד לא בטיחותי (דה מרקר)

    כ-5,000 עובדים פרה-רפואיים במערכת הבריאות שובתים במחאה על תנאי העסקתם * בין השובתים: פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ושינניות. השביתה כוללת את בתי החולים הממשלתיים, בתי החולים של כללית, "הדסה" ו"שערי צדק" בירושלים ומרפאות מאוחדת * כחלק מהשביתה: השובתים יפגינו מחר מול בניין ההסתדרות בתל אביב במחאה על חוסר בתקנים, תנאי העסקה פוגעניים והיעדר שימור עובדים במערכת הציבורית. בכוונת האוצר לפנות יחד עם שרותי בריאות כללית עוד היום לביה"ד לעבודה בבקשה שיורה לעובדים לחזור לעבודה תקינה

בטחוני

    הסלמה בדרום|משעות הצהריים לא מפסיקות האזעקות בעוטף עזה ובשדרות, ולראשונה נשמעו ב-16:15 גם באופקים. 6 נפצעו קל עד בינוני. מהבוקר נרשמו 25 יירוטי כיפת ברזל, נזק קל בשדרות מרסיסים. צה"ל תקף מנהרת טרור ליד כרם שלום

 יותר מ 57 פצצות מרגמה נורו הבוקר לעוטף עזה; נפילה בחצר גן ילדים באשכול; אין נפגעים; פלגים פלסטיניים מפנים בסיסים

    בשעות הבוקר נורה מטח של פצמ"רים לעבר ישראל מרביתן יורטו ע"י כיפת ברזל. אך לפחות 5 נחתו במועצה האזורית אשכול – אחת בסמוך לגן ילדים, בחסד שמים, איש לא נפגע באירוע אך נזק נגרם למבנה. * דיווחים בעזה: אנשי הזרועות הצבאיות של חמאס והג’יהאד האסלאמי מפנים מוצבים ומפקדות מחשש לתגובה ישראלית

    – גורם ביטחוני: הג'יהאד האסלאמי ביצע את הירי באישור חמאס * הג'יהאד האיסלאמי איים השבוע להגיב על תקיפת צה"ל בעזה שבה נהרגו שלושה מלוחמיו

    – הג'יהאד האסלאמי: "מברכים על תגובת ההתנגדות"
בשעה 14:40 נרשם סבב ראשון של אזעקות וחמש דקות מאוחר יותר נשמעה אזעקה באזור התעשייה אשקלון. כעבור כמה דקות נוספות נשמעו אזעקות בשדרות, בשער הנגב ובמועצה האזורית אשכול. הרצף נמשך עם אזעקות נוספות בעוטף גם בשעה 16:00. אחר כך נשמעו אזעקות במועצות האזוריות שער הנגב וחוף אשקלון. מערכת כיפת ברזל יירטה 25 רקטות ופצצות מרגמה שנורו לעבר עוטף עזה. תושבי האזור קיבלו הנחייה לשהות במקומות שנמצאים בטווח של 15 שניות מכניסה למרחבים מוגנים. בנוסף, רוחצים מחוץ זיקים פונו מהאזור.

בתגובה לירי הפצמ"רים: תקיפה נרחבת של חיל האוויר ברצועת עזה; מצרים מנסה להרגיע

חיה"א מפציץ מטרות של של הג'יהאד האיסלאמי והחמאס בעזה, חאן יונס, דיר אל-בלח ומחנה הפליטים א-נסיראת, זאת בעקבות ירי עשרות רקטות לעבר יישובי העוטף. * גורם פלסטיני ברצועה אמר ל"הארץ" כי מצרים מנהלת מגעים עם חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וישראל במטרה למנוע עימות רחב. לדבריו, הנהגת הג'יהאד בחו"ל משתתפת בשיחות. בעזה מעריכים כי הארגונים יבליגו אם לא יהיו הרוגים בתקיפה הישראלית.

– משרד החינוך הפלסטיני בעזה: בית ספר ממשלתי במזרח דיר אל-בלח ניזוק מרסיסי טיל ישראלי, בזמן שהתלמידים השתתפו במבחן

– בהנחיית הצבא חוף זיקים מפונה באופן מיידי

לאחר התקיפות ברצועה: רקטות נורו מרצועת עזה ויורטו; רסיסי רקטה אותרו בחצר בית ספר בשדרות

לאחר תקיפות חיל האוויר ברצועה, מטח הירי מתחדש: שורת אזעקות נשמעה בעוטף עזה ובלכיש. כיפת ברזל ביצעה מספר יירוטים. לא ידוע על נפגעים או נזק. * רסיסי רקטה אותרו בחצר בית ספר בשדרות

 

בתגובה לניסיון חדירה וירי לעבר סיור צבאי: טנק תקף עמדת תצפית בצפון הרצועה; אדם אחד נהרג ואחר נפצע בינוני

טנק פתח באש לעבר עמדת חמאס בבית להיה, לאחר ששני מחבלים נעצרו כאשר עליהם סכינים, קאטרים וחומרי בערה. * מחבל נוסף נמלט לשטח הרצועה, ובמהלך מרדף אחריו פתחו מחבלים באש לעבר הכוחות, ובתגובה ירה טנק לעבר עמדת התצפית הסמוכה. * לפי משרד הבריאות בעזה, אחד נהרג בתקרית, ואחר נפצע באורח בינוני מרסיסים כתוצאה מהירי.

הבנות בין ישראל לרוסיה על סוריה: ישראל תסכים לחזרת צבא אסד לרמת הגולן – ובתמורה רוסיה תתחייב לכך שאירן וחיזבאללה לא יתבססו בגבול

על פי גורם מדיני בכיר, בתקופה האחרונה הושגו הבנות והסכמות בין ישראל ורוסיה לגבי גבול הצפון. על פי ההבנות החדשות, צבא אסד יתפוס את העמדות סמוך לגבול עם ישראל, ובתמורה הרוסים יתחייבו שלא תהיה נוכחות אירנית ושל חיזבאללה באזור. * בעיתון א-שרק אל-אווסט דווח כי אסד העביר מסרים על נכונות להסיג את חיזבאללה מהגבול. * לפי דיווח באתר אופוזיציה בסוריה, בניסיון למנוע הפצצה ישראלית, דרש משטר אסד מאיראן לסלק את כוחותיה משדות תעופה סוריים

– אתמול בבוקר אמר שר החוץ של רוסיה לברוב כי רק כוחות המשטר בדמשק צריכים להימצא בגבולה הדרומי של סוריה

– ביום רביעי ייפגש השר ליברמן עם שר ההגנה הרוסי השניים ידונו בנוכחות האירנית בסוריה

– נתניהו צפוי לטוס בשבוע הבא לפגישות באירופה לדיון עם מרקל, מקרון ומיי על בלימת התפשטות טהראן באזור

נשק חדש בטרור מעזה: רחפן נפץ שחדר מרצועת עזה נפל בשטח ישראל – "יכול להגיע לעומק השטח"

רחפן עם חומר נפץ חדר לישראל מעזה לפני מספר ימים. ואותר על ידי כוח צבאי בשדה ליד קיבוץ כפר עזה שבשטח המועצה האזורית שער הנגב. * הערכות: הרחפן היה אמור להתרסק בשטח ישראל ולגרום לנפגעים * גורמי צבא ציינו כי מדובר ב"רחפן גדול מאוד ביחס לאלו שמפעילים הארגונים ברצועה".

דיווח: "תקרית אווירית בלבנון בין רוסיה לישראל"; ברוסיה מכחישים

מקורות לבנוניים טוענים כי חיל האוויר הישראלי הורחק מאזור טריפולי על ידי מטוסי סוחוי Su-34 שפעלו באזור * אך משרד ההגנה הרוסי הכחיש בתוקף את הדיווחים הללו, לפי הרוסים המטוסים שלהם לא מופעלים למשימות מהסוג הזה ולא פועלים מעל שמי לבנון (החדשות)

    מודיעין עלית: עפיפון תבערה ששוגר מאזור בילעין נפל בשטח פתוח, בחסדי שמים אין נפגעים ולא נגרם נזק (ישראל היום)

    סוכל ניסיון חדירה ליישוב הר ברכה: שני פלסטינים התקרבו לגדר ונלכדו * שני מחבלים הצליחו להיכנס ליישוב ונכנסו לבית ריק. לאחר שבוצע לעברם נוהל מעצר חשוד, אחד מהם נורה בירכו, השני הצליח להימלט ונעצר לאחר מכן

    אמש: כלי רכב ובתים בשדרות נפגעו מירי מקלעים מרצועת עזה; בחסדי שמים אין נפגעים * אזעקת "צבע אדום" הופעלה אמש בעיר שדרות לאחר שקליעים שנורו מצפון רצועת עזה זוהו על ידי מערכת כיפת ברזל. * הקליעים פגעו במספר מבנים וכלי רכב בשדרות, אך אין נפגעים.

    בישראל מודאגים ממכירת F-35 לטורקיה ומצפים שלא תקבל יכולת לשדרג את המטוסים * בימים אלה מתנהלים מגעים עם ארה"ב על מסירת המטוסים ללא התוכנה שמשפרת את ביצועיהם, כך שישראל תמשיך ליהנות מיתרון צבאי. * מקור בוושינגטון: "הנושא נמצא במשא ומתן" * במידה וארה"ב תחליט שלא למקום לטורקיה את המטוסים ארדואן שוקל לרכוש סוחוי Su-57 כתחליף

מדיני

הפלגת מחאה יצאה מעזה לכיוון קפריסין; דיווח: חיל הים חוסם את השיט בקו המצור

משט שמטרתו לשבור את המצור בעזה עושה דרכו כעת אל מחוץ לעזה: סירה ועליה 22 פלסטינים שלא יכולים לצאת מהרצועה יצאה מעזה בליווי מספר סירות קטנות יותר. תחת הכיתוב: "רוצים לקבל חירות". * לפי דיווחים, חיל הים חוסם את הסירה בקו 11 הק"מ. ההפלגה מציינת שמונה שנים לתקרית המרמרה

    גל גינויים מהעולם לירי הטילים לעבר ישראל * שליח האו"ם למזרח התיכון מלדנוב: מודאג מאוד מירי בלתי פוסק של חמושים פלסטינים מעזה לעבר דרום ישראל. לפחות אחד מהם פגע בסביבה הקרובה של גן ילדים ויכול היה להרוג או לפצוע ילדים. התקפות כאלה אינן מקובלות ומערערות את המאמצים הרציניים של הקהילה הבינלאומית לשפר את המצב בעזה

    – צרפת גינתה את ירי הרקטות מעזה לישראל. דובר משרד החוץ הצרפתי: "אי אפשר להסכים לירי שכוון למטרות אזרחיות, למרבה המזל בלי לגרום קורבנות. מחוייבותה של צרפת לביטחון ישראל היא ללא דופי. צרפת מגנה שימוש באלימות שאינו תואם פתרון של שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני"

    בארה"ב מקווים להשיג פריצת דרך במגעים להודנה בעזה במקביל להצגת תוכנית השלום * כמה שרים ישראלים רמזו כי ישראל מוכנה לרכך את דרישתה לפירוז מלא של הרצועה בתמורה לשיקומה (הארץ)

    חרף החרם המדיני, ראש המודיעין הפלסטיני נועד עם פומפאו בוושינגטון * הפגישה נערכה ימים לפני כניסתו של פומפאו לתפקיד שר החוץ, והיא נחשבת לפגישה בדרג הבכיר ביותר בין נציגים של שני הצדדים מזה כחצי שנה. השניים שוחחו בין היתר על כינוס המועצה הפלסטינית ועל מצבו הבריאותי של עבאס (הארץ)

    צרפת: הריסת הכפר חאן אל-אחמר מנוגדת לחוק הבינלאומי * משרד החוץ בפריז הביע דאגה מכוונת ישראל להרוס את הכפר, ומסר כי מדובר ב"איום מיידי על קהילה פגיעה מאוד, שממוקמת באזור אסטרטגי לפתרון שתי המדינות" (הארץ)

    אחרי תשעה ימים: אבו מאזן שוחרר מבית החולים * נשיא הרשות הפלסטינית בן ה-83 אושפז לפני כשבועיים עקב ניתוח באוזן ודלקת ריאות.

חוץ

בכיר מפיונגיאנג טס לארה"ב לשיחות על פסגת קים-טראמפ; טראמפ: "מאמין שיש פוטנציאל כלכלי רב בצפון קוריאה"

ראש סוכנות הביון לשעבר קים יונג צ'ול, צפוי להגיע לוושינגטון דרך בייג'ינג, בסימן נוסף לכך שהפסגה בין טראמפ לקים עשויה להתקיים. במקביל, בכיר אחר נשלח לסינגפור, שם אמורה להיערך הפסגה ההיסטורית * אתמול נחתו בכירים מוושינגטון וצפון קוריאה בסינגפור. * נשיא ארה"ב טראמפ התייחס לפגישת הפסגה שתוכננה ב-12 ביוני עם נשיא צפון קוריאה קים ג'ונג און: "הצוות שלנו הגיע לצפון קוריאה על מנת להשלים את הסידורים האחרונים לפגישת הפסגה בין קים ג'ונג און לביני. אני באמת מאמין שיש פוטנציאל כלכלי גדול בצפון קוריאה ויום אחד"

דיווח: צבא סוריה השלים את ההכנות למתקפה בגבול עם ישראל וירדן

מפקד בכוחות המשטר אמר כי המבצע להדיפת כוחות המורדים בדרום המדינה קרוב לצאת לדרך, ובארגון הסורי לזכויות אדם דווח כי המורדים תגברו את עמדותיהם בדרעא. זאת ברקע אזהרות ארה"ב מפני מתקפה באזור הנכלל בהסכם הפסקת האש עם רוסיה וירדן (וואלה)

    הודו: לא מחויבים לסנקציות האמריקניות על איראן * שרת החוץ ההודית הבהירה כי ניו דלהי תציית רק לסנקציות של האו"ם ולא כאלו שהוטלו באופן חד-צדדי. זאת בעקבות פרישת וושינגטון מהסכם הגרעין והחלטה להשית עיצומים על טהראן

    – בצל הדיון על הסכם הגרעין: סין תארח את נשיא איראן רוחאני לביקור ממלכתי

    סין רוצה לבודד את טייוואן מהעולם, והיא לא בוחלת באמצעים בדרך למטרה * לאחרונה דרשה סין מ-36 חברות תעופה לשנות את מערכת ההזמנות שלהן כך שלא תכלול את טייוואן, ולחציה הבינלאומיים יצרו מצב בו רק 17 מדינות בעולם מקיימות עדיין קשרים דיפלומטים עם טייפה (ניו יורק טיימס)

    ספרד קורסת תחת זרם המהגרים: "לא עומדים בעומס" * מאות מהגרים שעשו את דרכם מאפריקה לחופי המדינה חולצו על ידי השירותים הימיים, שהצילו אותם מסירות רעועות. נציבות הפליטים של האו"ם מזהירה כי הארגונים הגיעו לקצה גבול היכולת (וואלה)

    דיווח: בריטניה תקרא לטראמפ להתרחק מלונדון בביקורו נוכח ההפגנות הצפויות נגדו * ראשת ממשלת בריטניה תקרא לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ להימנע מלהגיע בדאונינג 10 ומהפרלמנט במהלך ביקורו בארצה נוכח ההפגנות הצפויות נגדו. * ראשת הממשלה תציע לנשיא ארה"ב לפגוש את המלכה בטירת וינדזור ולא בבקינגהאם שבלונדון. (סאן)

    איטליה: בדרך לבחירות: הנשיא מינה ראש ממשלת מעבר * כמעט שלושה חודשים אחרי הבחירות, באיטליה עדיין אין ממשלה. לאחר שנשיא המדינה פסל את המועמד של מפלגת חמשת הכוכבים לתפקיד שר האוצר המתנגד לאירו: "הוא מסוכן לאיטליה ויוביל לבריחת משקיעים" * הנשיא האיטלקי זימן בכיר לשעבר בקרן המטבע העולמי שישמש כראש ממשלת מעבר * במפלגות חמשת הכוכבים והליגה, שזכו במירב הקולות בבחירות, זועמים על הנשיא מטארלה שלא אישר את מועמדן לראשות הממשלה. גם שאר מפלגות הימין קראו להדיח את הנשיא בשל "בגידה בדמוקרטיה"

    ארה"ב: מושל מרילנד הכריז על מצב חירום בשל שיטפון

    – עיר הוצפה, מבנים קרסו חלקית * בעקבות שרשרת של סופות שהורידו גשמי בזק במרילנד הוצפה העיר אליקוט סיטי: תושבי העיר שלא פונו התבקשו להישאר בבתים ולעלות לקומות העליונות בבתים על מנת להיזהר מזרם המים שמאיים להפיל בתים וסוחף מכוניות ברחובות העיר

    – הסופה "אלברטו" הכתה בפלורידה: אלפים פונו מבתיהם, שני עיתונאים נהרגו * הסופה הטרופית "אלברטו" היכתה בפלורידה. שני עיתונאים נהרגו מקריסת עץ בצפון קרוליינה, בעת סיקור הסופה * במדינות אלבמה, מסיסיפי ופלורידה הוכרז מצב חירום עם הגעתה של הסופה הטרופית, שמביאה עמה גשמים עזים והרשויות בכוננות ספיגה. * באופן רשמי, עונת ההוריקנים אמורה להתחיל רק בסוף השבוע, ולכן "אלברטו" נחשבת לחריגה

    – ארה"ב מפרידה ילדי מהגרים מהוריהם, אך לא יודעת מה עלה בגורלם * אלפי ילדים נשלחו לבתי אומנה ולחונכים, אולם גורם בממשל הודה כי אבדו עקבותיהם של כ-1,500 מהם. * עם זאת, לטענתו כי הממשל אינו נושא באחריות עליהם מהרגע שבו הם יוצאים מחזקתו * סנאטור רפובליקאי תקף את הממשל: "זרקו את הילדים האלה לזאבים" – "לילדים מגיע יחס הולם". (וושינגטון פוסט)

    בריטניה: מאות הפגינו בלונדון בעקבות כליאתו החשאית של מנהיג ימין קיצוני בריטי * לפי הדיווחים מנהיג ימין קיצוני בריטי נכלא ל-13 חודשים לאחר שהפר את תנאי השחרור על תנאי בעבירה קודמת של ביזוי בית המשפט. צו איסור פרסום הוצא על מאסרו (הארץ)

    לבנון: מקרון: לולא צרפת, ככל הנראה כבר הייתה עכשיו מלחמה בלבנון * נשיא צרפת לקח לעצמו את הקרדיט על פתרון המשבר במדינה, והוא אף אמר בגלוי כי ערב הסעודית החזיקה את אל-חרירי במשך כמה שבועות. "זאת הדיפלומטיה הצרפתית", אמר מקרון כשהגן על מדיניות החוץ שלו. ריאד מכחישה (וואלה)

    מצרים: מתנגד לנשיא א-סיסי נעצר למשך שבועיים בשל "הפצת ידיעות כוזבות"

    פרגוואי: הנשיא התפטר מתפקידו על מנת לשמור על מקומו בסנאט * נשיא פרגוואי הורסיו קארטס התפטר מתפקידו במטרה לשמור על מקומו כחבר סנאט. הסנאט צפוי לאשר את התפטרותו. מדובר במהלך צפוי בשל העובדה שכהונתו של קארטס מסתיימת בעוד שלושה חודשים וכדי לכהן כחבר בסנאט עליו להתפטר, בהתאם לחוקת המדינה. * בשבוע שעבר הגיע קארטס ארצה על מנת לחנוך את שגרירות פרגוואי בירושלים. (ynet).

    קולומביה: הבחירות לנשיאות: הסנאטור מהימין הקיצוני והמורד לשעבר ממשיכים לסיבוב שני * המועמדים של הימין הקיצוני ושל השמאל הגיעו ראשונים בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות קולומביה שנערכו ביום ראשון. * מדובר בבחירות הראשונות לנשיאות המדינה מאז נחתם הסכם שלום עם המורדים הקומוניסטים. (ניו יורק טיימס)

    תימן: חרף הלחץ הבינ"ל: הכוחות הסעודיים מתקרבים לעיר הנמל אל-חודיידה בתימן * סעודיה הודיעה כי הכוחות שנתמכים על-ידי הקואליציה שבהובלתה מתקרבים לעיר הנמל אל-חודיידה שנשלטת על-ידי המורדים החות'ים בתימן. דובר הקואליציה לא ציין אם ישנן תוכניות לכיבוש העיר שבמערב המדינה, אך אמר כי "המבצע ממשיך כמתוכנן". (Ynet)

צרכנות

    השר להגנת הסביבה החליט: לא יוטל פיקדון על בקבוקי 1.5 ליטר * אלקין: "הטלת חוק הפיקדון על מכלי המשקה הגדולים תתרום להעלאת יוקר המחיה, במיוחד למשפחות חלשות" * היצרנים והיבואנים לא עמדו ביעדי האיסוף בחוק והמשרד להגנת הסביבה צפוי לקנוס אותם ב-48 מיליוני שקלים. תאגיד המיחזור אל"ה כבר הודיע כי יערער על החלטה זו בבית המשפט.

    רוקחים בקופות החולים מקבלים בונוסים על מכירת תרופות * בחלק גדול מבתי המרקחת של קופות החולים הרוקחים מתוגמלים על מכירת תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה — בניגוד להוראות משרד הבריאות. זאת, בגלל הרווחיות הגבוהה יחסית של מכירת המוצרים האלה לבתי המרקחת. * בשבוע שעבר נחשף בדה מרקר, כי ספקי תרופות ללא מרשם ותוספי מזון שילמו לסופר־פארם עשרות אלפי שקלים כדי שרוקחי הרשת יקדמו את מוצריהם — בתמורה, רוקחים שעמדו ביעדי גידול המכירות שסוכמו עם הספק זכו לדמי "פינוקים" בסך מאות שקלים. * בכיר בענף: "הרווחיות בשוק ללא מרשם – יותר מ-35%" (דה מרקר)

בריאות

    משרד הבריאות הזהיר את תושבי איתמר מקנסות ומאסרים אם לא יתחסנו נגד חצבת * נציג המשרד איים להפעיל באופן חריג סעיף בחוק המאפשר לפעול נגד המסרבים להתחסן, לאחר שבאחרונה אובחנו בהתנחלות שישה חולים בחצבת. בעקבות זאת התחסנו התושבים והמשרד לא מימש את האיום (הארץ)

    למרות תוספת התקנים: משרד הבריאות לא יחסן תלמידים בדרום נגד שפעת * לאחר שהוקצו תקנים לאחיות במרפאות בריאות הציבור קיוו במשרד לאייש אותם במהרה, אך עקב השכר הנמוך הם נותרו ריקים. במחוז הדרום שבו מתן החיסונים לא הופרט, לא יינתנו חיסונים לתלמידי כיתות ד'. "אין מענה לשחיקת כוח האדם", אמר מנכ"ל הסתדרות האחיות (וואלה)

נדל"ן

    בעקבות מקרי המוות התכופים: סין מקשיחה את הסכם הגעת פועלי הבנייה לישראל * בעקבות מותו של פועל באתר של סולל בונה לפני שבועיים – בממשל הסיני הקשיחו את יחסם כלפי קבלנים עם עבר של תאונות, וזימנו את סגן השגריר בבייג'ין לבירור. * לאחרונה סרבה שגרירות סין לאשר בקשות לקבלת פועלים שהוגשו מצד חברות עם היסטוריה של מקרי מוות של פועלים. * בינתיים הגיעו מסין רק 2,500 פועלים מ-20 אלף שהובטחו, וישראל פיצתה את הסינים במיליון דולר

בעולם

    טראמפ שלח מכתב למורה, וקיבל אותו בחזרה עמוס בתיקונים באנגלית * מורה לאנגלית בארצות הברית פרסמה תמונה של מכתב שקיבלה מהנשיא טראמפ ובו סימנה את טעויות הכתיב וטעויות הדקדוק של הנשיא. לאורך המכתב כתבה המורה בת ה-61 גם הערות: "וואו זו טעות – לא חשבתם פעם לבדוק את הדקדוק שלכם?" (ניו יורק טיימס)

גיוס חרדים

    בניגוד לסיכום הקואליציוני: טרם הוגש חוק לפתרון משבר הגיוס; ועדה חשאית תוקם מטעם הקואליציה לגיבוש חוק גיוס חדש

    מתווה הגיוס המתגבש: יעדי גיוס; סנקציות פליליות נגד בני הישיבות; במידה ולא יעמדו ביעדים יוטלו סנקציות כלכליות גם על הזכאים לדיחוי; לליברמן זכות ווטו לכל מתווה; הסיכויים להעבירו לפני פקיעת החוק הקודם אפסיים

    בניגוד לסיכום בין מפלגות הקואליציה לא הגיש ביום ראשון שר הביטחון את הצעת החוק הממשלתית לעניין גיוס בני הישיבות. ובשל כך מתקטן הסיכוי להעברת החוק לאחר דיון יסודי בטרם פקיעתו של החוק בעוד חודשים בודדים. * על פי הדיווח ב'ישראל היום', בשבוע הקרוב תגיש הועדה המיוחדת במשרד הביטחון דו"ח ומסקנות בעניין חוק הגיוס ותגישם לשר הבטחון שיעבירם לראש הממשלה. טיוטת החוק תועבר לידי ועדה חשאית מטעם הקואליציה שתעמול על ניסוח החוק במשך כשבוע בלבד, בסיום הדיונים יחזור הניסוח הסופי לוועדה המקצועית במשרד הביטחון לצורך אישור, משם יועבר לאישור היועץ המשפטי לממשלה, ורק לאחר מכן יפורסם טיוטת החוק ויחל הליך חקיקתו בכנסת * לפי הסיכום הקואליציוני, בכל השלבים שמורה לליברמן זכות ווטו בעניין * החוק צפוי לכלול מכסות ויעדים. ובני ישיבות שלא יעמדו בקריטריונים נוקשים לקבלת דיחוי (מספר תלמידים בישיבה ועוד) יעמדו בפני סנקציות פליליות ואף יושלכו לכלא הצבאי, במידה ולא יעמדו ביעדי הגיוס, יוטלו סנקציות כלכליות גם על מקבלי הדיחויים * במידה ויחליטו להריץ את החוק באופן חסוי, בלי לאפשר ללמוד את השלכות החוק, החוק יהפך ללא חוקתי בשל 'עיקרון ההשתתפות' ולפיו הליך החקיקה צריך להתקיים באופן שיאפשר לחברי הכנסת לקיים דיון, ולגבש עמדה בנוגע להצעת החוק הנדונה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן