Skip to content

נשלל רישיון העבודה של שדלני חברת "גלעד" למשך 30 יום

אחד משדלניה הורחק לשנתיים מהכנסת. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין: "החריגות בפעילות הלובינג בכנסת, כפי שנחשפו בתחקיר, הן חמורות ביותר והסבו נזק כבד לאמון הציבורי בכנסת ובחברי הכנסת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אחד משדלניה הורחק לשנתיים מהכנסת. יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין: "החריגות בפעילות הלובינג בכנסת, כפי שנחשפו בתחקיר, הן חמורות ביותר והסבו נזק כבד לאמון הציבורי בכנסת ובחברי הכנסת"

מאת צבי זינגר

רישיון העבודה של שדלני "גלעד, לובינג בע"מ" בכנסת נשלל למשך 30 יום. אחד משדלניה הורחק מהכנסת למשך שנתיים ויו"ר החברה הורחק למשך שלושה חודשים. כך החליטה ועדת ההיתרים לעיסוק שדלנים בכנסת, בראשותו של  יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין. בוועדה חברים סגני יו"ר הכנסת יצחק ועקנין ויעקב אדרי.

כזכור, בתחקיר ששודר בתוכנית הטלוויזיה "עובדה", הובאו קטעים שצולמו במצלמה נסתרת בקורס להכשרת לוביסטים, שאורגן על ידי המרכז הישראלי להכשרה פוליטית, וכללו תכנים שהועברו בקורס על ידי מרצים הנמנים על עובדי גלעד, ומתארים את שיטות הפעולה של החברה ושל השדלנים הפועלים מטעמה בכנסת. למחרת פרסום התחקיר, הנחה ריבלין את קצין הכנסת לשלול את היתרי הכניסה הקבועים למשכן הכנסת של כל בעלי ההיתרים מטעם גלעד, ולהגביל את כניסתם של כלל השדלנים לעשרה מתחמים במשכן הכנסת; וכן הורה למנכ"ל הכנסת להגביל את קשריהם של עובדי הכנסת עם כלל השדלנים.  לצד זה, הודיע ריבלין לחברת גלעד, כי הוא בוחן את שלילת היתרי השדלן של עובדיה.

צח בורוביץ', אחד משדלני החברה בכנסת, הורחק בהחלטת יו"ר הכנסת וסגניו למשך שנתיים מהכנסת. "מר צח בורוביץ', אחד משדלני החברה בכנסת, תיאר בפני משתתפי הקורס, תוך הצגת מספר דוגמאות ומקרים ספציפיים, כיצד גלעד מפעילה ומתמרנת את חברי הכנסת, ועדות הכנסת ויחידות הכנסת, לטובת האינטרסים העסקיים של לקוחותיה", נכתב בהחלטת הוועדה. "מאופן הצגת הדברים על ידי אנשי גלעד, ובעיקר על ידי מר בורוביץ', עלתה תמונה קשה ביותר באשר לאופן שבו תופסים אנשי גלעד את עבודת הלובינג בכנסת, את יחסיהם עם חברי הכנסת ואת קשרי העבודה שלהם עם עובדי הכנסת ויחידותיה."

החברה עצמה הגיבה ב"התנצלות כנה ועמוקה" וטענה בשימוע שנערך לה, בהקשר לדברי בורוביץ', כי הדברים שאמר רחוקים מן המציאות וכי חלקם הם דברי רהב וחלקם "מבוסס על עובדות שהוצגו בדרך מקוטעת ומסולפת".

עוד טענה החברה, כי היא לא הטעתה בשום שלב מי מחברי הכנסת או מעובדי הכנסת ועל כן לא עברה על כל איסור, ואין מקום להטיל ענישה קולקטיבית על כל החברה בשל דבריו של שדלן בודד מבין שדלניה.

החריגות הסבו נזק לאמון הציבור בנבחרים. ריבלין (צילום: רפי מיכאלי)
החלטה שקולה ומאוזנת. ריבלין (צילום: רפי מיכאלי)

אולם הוועדה בראשותו של יו"ר הכנסת דחתה את בקשותיה של חברת "גלעד" והחליטה לשלול את רשיונו של צח בורוביץ' בכנסת, לתקופה של שנתיים. עוד החליטה הוועדה כי ההיתר לפעול כשדלן, שניתן ליו"ר גלעד, אריאל סנדר, יישלל למשך שלושה חודשים, עד לתחילת כנס הקיץ, בנימוק שיש להטיל עליו אחריות כמי שעומד בראש החברה וגם מכוח היותו השדלן הראשי מטעמה בכנסת.

כאמור נשלל ההיתר של שאר השדלנים בחברת גלעד למשך 30 יום.

עוד הוחלט על שלילה לשנה על תנאי, של ההיתר לפעול כשדלנים בכנסת, שניתן למנכ"ל החברה ומייסדה, וליו"ר החברה – אם מי מהשדלנים הפועלים מטעם חברת גלעד יפר את הוראות החוק הנוגעות לפעילות השדלנים, תוך שנתיים מיום מתן ההחלטה. "מנהלי החברה אינם יכולים ליהנות מפרי עבודתם של השדלנים מטעמה, מבלי לשאת באחריות לפעולותיהם".

 יו"ר הכנסת ראובן ריבלין הדגיש, כי "החריגות בפעילות הלובינג בכנסת כפי שנחשפו בתחקיר, הינן חמורות ביותר והסבו נזק כבד לאמון הציבורי בכנסת ובחברי הכנסת. מיד לאחר הפרסום נקטתי בצעדים תקיפים, שהתבקשו עוד לפני פרסום התחקיר. עם זאת, לצד חומרת הדברים, הענישה הספציפית כלפי חברת 'גלעד' חייבת להיות מידתית והגונה, ואני שמח על שחבריי לוועדה קיבלו החלטה שקולה ומאוזנת".

1 Comment

  1. שירה ר
    6 במרץ 2012 @ 2:23

    השאלה היא האם ריבלין מתכנן לבדוק את אופן הפעולה של חברות לובינג אחרות, את מעורבותן בחקיקה ואת האינטרסים העיסקיים הטמונים במעורבותן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן