Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הבוקר) יום שני ה-24 ביוני 2019

כותרות המהדורה     דיווח: יוזמה בליכוד ובכחול-לבן, ביטול הבחירות והקמת ממשלת אחדות; עם ביטול הבחירות המנדט יחזור לנשיא (פוליטי)     מעזה, לבנון או מהגולן הסורי | מחשש לפעולה איראנית על רקע המתיחות במפרץ, בישראל מגבירים כוננות (בטחוני)     ניסיון ההפיכה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל על ידי מאבטחו; רוב המעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו (חוץ)     "מתקפות סייבר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    דיווח: יוזמה בליכוד ובכחול-לבן, ביטול הבחירות והקמת ממשלת אחדות; עם ביטול הבחירות המנדט יחזור לנשיא (פוליטי)

    מעזה, לבנון או מהגולן הסורי | מחשש לפעולה איראנית על רקע המתיחות במפרץ, בישראל מגבירים כוננות (בטחוני)

    ניסיון ההפיכה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל על ידי מאבטחו; רוב המעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו (חוץ)

    "מתקפות סייבר והפצת פייק ניוז" | דיווח: ארה"ב מתכננת מבצעים חשאיים נגד איראן (חוץ)

    טראמפ: "מאמין שאיראן מעוניינת במשא ומתן. לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט" (חוץ)

    מכה לארדואן: האופוזיציה ניצחה גם בבחירות החוזרות לראשות העיר איסטנבול; ארדואן בירך את מנהיג האופוזיציה על נצחונו (חוץ)

    תחזית מזג אוויר (השירות המטאורולוגי)

    היום: נאה עם עלייה קלה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ. הלילה: מעונן חלקית

    שלישי: תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. ייעשה חם מהרגיל בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף. תחול הכבדה בעומסי החום.

    רביעי: יוסיף להיות חם ויבש בהרים ובפנים הארץ והביל במישור החוף.

    חמישי: מעונן חלקית עד נאה. תחול ירידה בטמפרטורות אך יוסיף להיות חם מעט מהרגיל ברוב האזורים.

חדשות

מלחמות הכבאים: יו"ר ארגון עובדי הכבאות אבי אנקורי הגיש תביעת לשון הרע עס 50 אלף שח נגד ראש מטה הנציבות, אמיר לוי בטענה שהפיץ דיבתו בתוכנית רדיו בצפון. אנקורי דורש צלוי 50 אלף ₪ ופרסום התנצלות באותו רדיו, על מנת שיסיר את התביעה. לוי הגיב לדרישה: "משעשע".

דימונהכביש 25 (קרוב למתחם ח. חשמל)

לוחמי האש הוזעקו למשאית עם מיכלית המובילה חומר מסוכן וקיימת דליפה מהמיכלית.

המיכלית הורדה מהכביש לשטח,

הלוחמים ביצעו ניטור לשלילת המצאות ערכים חריגים וטיפול בדליפה.

הצוות המפעלי יחד עם לוחמי האש מעבירים את החומר למיכל נוסף בכדי לשנע.

במהלך הפעולות הכביש נחסם לתנועה. לקראת 07:30 הציר נפתח לתנועה

משאית התנגשה בגשר רמות בירושלים, הכביש נחסם למשך 3 שעות

משאית פגעה אתמול (ראשון) בקונסטרוקציה של מבנה גשר הולכי הרגל בשכונת רמות שבירושלים החומה את כביש גולדה מאיר, והביאה לקריסת חלקים ממנו לכביש. * בעקבות התקרית המסוכנת שהסתיימה ללא נפגעים, המשטרה חסמה למשך שלש שעות את שדרות גולדה מאיר בשני הכיוונים מחשש לקריסה של חלקים נוספים מהגשר.

בהלה בנתב"ג: אזרח בריטי איים לפוצץ מטוס; קבוצת צעירים בריטים הורדה מהמטוס

דרמה בטיסת בריטיש איירווייז מטיסת "בריטיש איירוויז" (BA164) מנתב"ג לנמל התעופה הית'רו בלונדון: שוטרים ומאבטחים הוזנקו אתמול (ראשון) אחר הצהריים למטוס בעקבות דיווח שווא של אחד הנוסעים, אזרח בריטי, על כך שבכוונתו לפוצץ את המטוס. צוות של ביטחון נתב"ג שביצע בידוק לנוסעים ולמטוס שבסופו לא נמצאו ממצאים ביטחוניים.

– הטיסה שהייתה אמורה להמריא לקראת השעה 17:00, עוכבה למשך כשעתיים וחצי עד שהמריאה הטיסה בלי הנוסע הבריטי ו-17 חבריו שהורדו מהמטוס. * חברי הקבוצה הכחישו שניסו לעשות מעשה קונדס שבמהלכו טענו בפני צוות האוויר שיש פצצה במטוס. אחד מחברי הקבוצה אמר ל'ידיעות אחרונות' "אף אחד מאיתנו לא אמר למישהו מהצוות שיש לו פצצה במטוס. עובדה שהמשטרה החליטה לשחרר אותנו לחופשי בלי לעשות לנו כלום. הדבר היחיד שאכפת לנו ממנו עכשיו זה רק לחזור הביתה".

– בעקבות איום פיצוץ המטוס, הקברניט הודיע לחברת הטיסה על האיום וקיבל הוראה להוריד את הקבוצה מהמטוס. בהמשך הם צפויים ככל הנראה יוכנסו לרשימה השחורה של חברת התעופה הבריטית.

צרכנות

החל מהיום: הנסיעות במוניות יתייקרו ב-3.2%

תעריפי הנסיעה במונית המיוחדות יתייקרו החל מהיום (שני) בשיעור ממוצע של 3.2 אחוזים, בהתאם לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים. על פי התעריף החדש, מחיר התחלתי של נסיעה במונית יעמוד על 12.40 שקלים, במקום 12 שקלים כיום. * התעריף עבור הזמנת מונית יהיה 5.20 שקלים, במקום 5 שקלים כיום. התשלום עבור נוסע שלישי ומעלה במונית יהיה 5 שקלים, במקום 4.80 שקלים כיום. התשלום עבור תוספת מזוודה יהיה 4.40 שקלים, במקום 4.30 שקלים

    החל משבוע הבא: המים לבתים יתייקרו ב-2.4% * מועצת רשות המים הודיעה ביום חמישי האחרון כי החל מיום שני הבא יעלו תעריפי המים לבית בכ-2.4%. המשמעות לצרכן הממוצע, לפי חישובי רשות המים, היא תוספת של כ-3 שקלים לחודש, כולל מע"מ, עבור משפחה ממוצעת (4 נפשות שצורכות כ-15 מ"ק לחודש בעלות של כ-112 שקלים).

פוליטי

השר לבטחון הפנים ארדן הודיע כי עקב הפגיעה הקשה בבטחון הפנים הוא יצביע היום נגד הצעת  ההחלטה לקיצוץ הרוחבי שתועלה מחר להצבעה בממשלה

השר ארדן הדגיש במכתבו כי אם יאושר מחר  הקיצוץ במתכונתו הנוכחית, תהיה לצערו ומחוסר ברירה הפסקה מיידית של התכנית לחיזוק האכיפה בחברה הערבית ועצירת הקמת תחנות משטרה ביישובים הערבים וכן הפסקת יישום התכנית לחיזוק בטחון ירושלים.

השר פירט את הקיצוצים שהושתו השנה על המשרד ואת חוסר יכולת גופי המשרד ליישם גם את הקיצוץ המוצע מבלי לפגוע באופן ממשי בתכניות המרכזיות של המשרד אשר יש להן השלכה ישירה ומשמעותית על בטחון הפנים.

דיווח: יוזמה בליכוד ובכחול-לבן, ביטול הבחירות והקמת ממשלת אחדות; עם ביטול הבחירות המנדט יחזור לנשיא

מחשש לתבוסה בבחירות? גורמים בכירים בליכוד ובכחול לבן בוחנים ביחד ולחוד את האפשרות לבטל את החוק לפיזור הכנסת ולהמשיך בזו הנוכחית, כשהמטרה היא הקמת ממשלת אחדות. כך דווח ב'החדשות12'. גורמים בסיעות נוספות בכנסת טענו כי הצדדים גיששו גם אצלם אם יתמכו בביטול הבחירות, וראשי שלוש מפלגות טענו כי "דיברו איתנו בשבועות האחרונים מטעם הליכוד וכחול לבן על האפשרות שנתמוך בביטול הבחירות". לדבריהם, הם לא פסלו את המהלך. בבית היהודי אף הודיעו על תמיכה בביטול החוק לפיזור הכנסת.

– לפי הפרשנות המובילה את המהלך אם 80 חברי כנסת יצביעו בעד ביטול פיזור הכנסת, אז החוק שעבר לפני שלושה שבועות מתבטל – ועמו גם מערכת הבחירות כולה. במצב כזה, המערכת הפוליטית חוזרת למצב בו ראש הממשלה לא הצליח להרכיב ממשלה והמנדט אמור לחזור לנשיא. בשלב זה התכנית אם תצא לפועל, תהיה הקמת ממשלת אחדות של הליכוד ושל כחול לבן, כשגישושים ברוח זו כבר היו עוד ביום פיזור הכנסת. לפיד שלל אז על הסף, אבל רוב צמרת כחול לבן דווקא הייתה – ועודנה מוכנה – לשקול שותפות עם נתניהו בנסיבות מסוימות.

– לא ברור מה הסיכויים של היוזמה להבשיל, אבל מהעובדה שכבר שבועיים בשתי המפלגות הגדולות דמויות דומיננטיות עוסקות בה, אפשר להבין עד כמה הם מבינים שיש להם הרבה מה להפסיד בבחירות האלה. לפי הסקרים האחרונים מפלגת הליכוד שהתאחדה יחד עם כולנו יורדת בחמשה מנדטים, ובכל מקרה לא מצליחה להשיג רוב של 61 חברי כנסת גם אחרי הבחירות הקרובות, כשבמקביל מסתמנת הקמת מפלגה חדשה בראשות ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שעשוי לפגוע אנושות במפלגות כחול-לבן והעבודה שגם כך נמצאת על סף אחוז החסימה.

– מכחול לבן נמסר בתגובה: "יש רק אפשרות אחת לביטול הבחירות – נתניהו יתפנה לטפל בענייניו המשפטים וכחול לבן תוביל ממשלה רחבה".

ברק סיכם עם גולן על הצטרפותו למפלגה חדשה, מנהל שיחות עם בכירים בשמאל

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, סיכם עם סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן על הצטרפותו למפלגה חדשה, במקביל, ברק מנהל שיחות עם דמויות בכירות בשמאל והציע להם מקומות ריאליים. כך דווח אמש (ראשון) בחדשות 12. בחדשות 13 דווח כי יאיר גולן פועל בתקופה האחרונה לגייס ח"כים בכירים לשעבר במפלגת העבודה למפלגתו החדשה של אהוד ברק.

– על פי ההערכות, הרשימה שמגבש ברק צפויה לנסות לחבור לגורמים נוספים בשמאל, כגון מפלגת העבודה ואולי אף מרצ. ברק דיבר בעבר על הצורך להקים מפלגת מרכז-שמאל גדולה שתפעל לצד כחול לבן במטרה לגבש גוש חוסם שיביא לסיום שלטון הימין.

– עד לפני כשבועיים שקל ברק להתמודד על ראשות מפלגת העבודה, אולם החליט לסגת מהרעיון לאחר שהגיע למסקנה כי הסיכויים לייצר גוש חוסם גדולים יותר אם תוקם מסגרת פוליטית חדשה.

הפריימריז לראשות מפלגת העבודה תתקיים בשבוע הבא; הרשימה לכנסת תוקפא

ועידת מפלגת העבודה שהתכנסה אמש בגני התערוכה בתל אביב הכריעה כי הבחירות לתפקיד יושב ראש המפלגה יתקיימו ביום שלישי בקרב כלל חברי המפלגה. אם אף אחד מהמועמדים לא יגיע בסיבוב הראשון ל-40% תמיכה מקולות הבוחרים – ייערך סיבוב בחירות שני כעבור שבוע * כמו כן, חברי ועידת המפלגה הצביעו בעד הקפאת רשימת חברי הכנסת לבחירות הקרובות.

שר התקשורת איוב קרא הסיר את מועמדותו לשגריר ישראל במצרים

שר התקשורת איוב קרא (הליכוד) הודיע אתמול (ראשון) כי הוא לא יתמודד לתפקיד השגריר במצרים. "החלטתי להסיר את מועמדותי לתפקיד שגריר במצרים. ההתקפות עלי וההכפשות שאיני ראוי להן וההתמהמהות בשל משחקים פוליטיים כדי לפגוע בי אישית הביאו לסיום סאגה זו מבחינתי".

– בראיון להחדשות12 אמר קרא "פנו אליי, לא אני ביקשתי. חשבו שאני הכי מתאים בתקופה הזאת כי אני היחיד שמכיר את הנשיא המצרי", "יש לי ייתרון גם מהתרבות שאני בא ממנה. פעם ראשונה שיש דרוזי במינוי פוליטי במדינה ערבית. במקום שיהיה קונצזוס על כך כדי שיהיה גשר לשלום – חטפתי גם מהליכוד וגם מסביבת רה"מ תקפו אותי". * קרא שובץ בבחירות האחרונות במקום ה-39 ברשימת הליכוד ולא נכנס לכנסת אך המשיך לכהן כשר התקשורת.

היועמ"ש: מועד השימוע לא יידחה שוב – גם אם סנגורי רה"מ יתפטרו

היועץ המשפטי לממשלה, מנדלבליט, טען אתמול (ראשון) כי מועד השימוע של ראש הממשלה נתניהו לא יידחה פעם נוספת – גם אם סנגוריו יתפטרו. * בתוך כך, עורך הדין בועז בן צור החליט שלא להיענות לראש הממשלה לבקשתו כי יצטרף לצוות ההגנה במקום עורך הדין נבות תל צור. בנצור, שייצג את ארנון מילצ'ן, את העניין לחיוב ובעקבות זאת אף נרשמה מתיחות גדולה בינו לבין מילצ'ן, אך לבסוף החליט בן צור כאמור שלא להיענות לבקשה. * כעת ראש הממשלה ממשיך בחיפושיו אחרי סנגור נוסף – לקראת השימוע שייערך לו אצל היועמ"ש

בטחוני

פעילות לילית בגדה המערבית – במהלך הלילה עצרו לוחמי צה"ל וכוחות שב״כ, מג"ב ומשטרת ישראל באיו"ש ובבקעה 16 מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור, טרור עממי ובהפרות סדר אלימות לעבר אזרחים וכוהב"ט. החשודים הועברו לחקירת כוהב"ט(דו"צ)

מעזה, לבנון או מהגולן הסורי | מחשש לפעולה איראנית על רקע המתיחות במפרץ, בישראל מגבירים כוננות

למרות שטראמפ ביטל את התקיפה והמצב המתוח באזור נמצא בבלימה, בישראל מגבירים את הכוננות ונערכים לאפשרות שהמהלכים במפרץ הפרסי יגררו ניסיון אירני לפגוע בישראל. מבחינת טהרן, עומדות על הפרק ארבע דרכים עיקריות לפגוע בישראל: פעילות מסוריה, פעילות מלבנון (חיזבאללה), פעילות מעזה (ג'יהאד אסלאמי) ופעילות נגד יעדים ישראליים ויהודיים בעולם, או שילוב של שני תרחישים ויותר. * התרחיש הסביר ביותר הוא העזתי – הג'יהאד האסלאמי כבר הוכיח בשנה האחרונה יכולת להתפרע משום מקום. התרחיש הלבנוני מסוכן יותר, אם כי סבירותו נמוכה, משום שלמרות האיומים שהשמיע חסן נסראללה באיומו האחרון, גם בחיזבאללה יש מעט מאוד התלהבות להיגרר להרפתקאות שלאיש אין מושג כיצד הן יסתיימו. התרחיש הרביעי, של פעילות בעולם, הוא הפחות סביר כרגע, משום שספק אם איראן תרצה להסתבך עם מדינות נוספות.

התחדשות בלוני התבערה: שבע שריפות בעוטף עזה; ישראל אישרה הכנסת גז הליום לרצועה

לאחר שבוע רגוע יחסית, במהלכו לא שוגרו בלוני תבערה ליישובי העוטף, אתמול (ראשון) פרצו שבע שריפות כתוצאה מבלוני נפץ ששוגרו מרצועת עזה. * במקביל, לראשונה מזה יותר משנה אישר המתפ"ש להכניס הליום נוזלי לעזה דרך מעבר כרם שלום. ההליום הנוזלי הועבר לצורך רפואי למכונות MRI. * לדברי גורמים מקצועיים: "מדובר בחומר שיכול לשמש גם לניפוח בלוני טרור כמו גז הליום. הליום נוזלי הוא יקר משמעותית מגז".

– הפרחת הבלונים היום מעזה מתרחשת על אף מאמצי ההסדרה בדרום, במסגרתם הועבר לרצועה הכסף הקטרי, ומרחב הדיג נפתח לטווח של עשרה מיילים ימיים. מקורות מצרים אף אמרו בשבוע שעבר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד כי קהיר קיבלה מסרים מחמאס ולפיהם הארגון אינו מעוניין בהסלמה אלא בהמשך הרגיעה, וכי הוא סיכל חוליית שיגור רקטות מקרב הפעילים הקיצוניים ברצועה.

מדיני

לקראת פסגת ישראל-רוסיה-ארה"ב: מזכיר מועצת הביטחון הרוסית צפוי לנחות היום בישראל

מזכיר מועצת הביטחון הרוסית ניקולאי פטרושב, צפוי לנחות היום בישראל, לקראת הפסגה המשולשת שתתקיים מחר (שלישי) בין ישראל ארה"ב ורוסיה שצפויה לעסוק בסוגיות ביטחוניות באזור, בדגש על התבססות איראן בסוריה. * במהלך הפסגה, תציג ישראל את עמדותיה באשר למעורבות האיראנית בסוריה ולהתפתחות באזורי המפרץ, ותשמע גם את עמדותיהן של רוסיה וארה"ב, בפגישה בין היועצים לביטחון לאומי ישתתפו גם בכירים ממערכת הביטחון הישראלית. כשהמטרה היא להגיע להסכמות בין שלושת הצדדים בסוגיה הסורית. * בשל המתיחות במפרץ הפרסי בין ארה"ב לאיראן – סביר להניח כי הפסגה תעסוק גם בנושא זה.

– במפגש ינסו ישראל וארה"ב להציע לרוסים תמריצים שונים כדי להפחית את ההתבססות האיראנית בדמשק, בתמורה להכרה בשלטונו של בשאר אסד. * מזכיר מועצת הביטחון הרוסית צפוי להבהיר כי איראן סייעה לסוריה במלחמתה נגד דאע"ש ונגד ארגונים אחרים, כך שסילוקה המיידי מהשטח הוא משימה כלל לא פשוטה.

שרי הכלכלה של העולם הערבי סיכמו על הפעלת רשת ביטחון בסך 100 מיליון דולרים בחודש בכדי למנוע את קריסת הרשות

על רקע המשבר הכלכלי הכבד ברשות הפלסטינית, שלדברי בכירים בישראל נמצאת במרחק שבועות ספורים מקריסה מוחלטת, נציגי הליגה הערבית הסכימו אתמול (ראשון) להקים רשת ביטחון כלכלית בניסיון לשמור על יציבותה של רמאללה בהיקף של כ-100 מיליון דולרים – כל חודש. * במפגש החירום שנערך בבירת מצרים, לקחו חלק שרי האוצר והכלכלה של העולם הערבי * לדברי מזכ"ל הליגה הערבית לדבריו, הגירעון של הרשות הגיע ל-700 מיליון דולרים בשנה האחרונה, וזאת בשל חסרונם של כספי המיסים שהיו צריכים להגיע מישראל ומהווים כ-70% מההכנסות של רמאללה. (החדשות12)

לקראת ועידת בחריין: ישראל נמנעת מלאשר בבנייה ביו"ש

על רקע כינוס ועידת בחריין ביום שלישי הקרוב, שבמהלכה אמור ממשל טראמפ להציג את החלק הכלכלי של "עסקת המאה", החליט ראש הממשלה נתניהו, המשמש גם שר הביטחון, לדחות אישורי בנייה ביהודה ושומרון. * ע"פ הדיווח ב"ישראל היום", ישיבת מועצת התכנון העליונה (מת"ע) במינהל האזרחי הייתה אמורה להתכנס ביום חמישי האחרון, אולם לבסוף הוחלט שלא לקיימה. זאת אף שמועד הישיבה נקבע כבר לפני כמה שבועות. * לפי הידוע בשלב זה, המועצה אמורה להתכנס לישיבה חלופית בעוד כשבועיים.

    אבו מאזן על התוכנית הכלכלית של טראמפ: "אנו זקוקים לתמיכה כלכלית, אבל לפני כל דבר אחר יש פתרון פוליטי". לדבריו, אין מה לדבר על עסקת המאה, שכן כדי שהפלסטינים יחדשו את הקשר עם הממשל, עליו לסגת מהחלטותיו ולקבל את פתרון שתי המדינות

    שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר על תוכנית השלום של טראמפ: "שיפור מצבם של הפלסטינים צריך להתקבל בברכה. כמו כן, על החלק מדיני להעמיד בבסיסו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית עם מזרח ירושלים בירתה"

    התאחדות העיתונאים הערבים (היושבת בקהיר) גינתה את ההחלטה להזמין כלי תקשורת ישראליים לסקר את הוועידה בבחריין ואומרת כי מדובר בהפרה של החלטה קודמת של ההתאחדות האוסרת על נורמליזציה עם הכיבוש. ההתאחדות קוראת לעיתונאים הערבים להחרים את כלי התקשורת הישראליים.

חוץ

ניסיון ההפיכה באתיופיה: הרמטכ"ל חוסל על ידי מאבטחו; רוב המעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו

רמטכ"ל צבא אתיופיה ולפחות שלושה בכירים נוספים נהרגו במהלך ניסיון ההפיכה במדינת המחוז אמהרה שבאזור הבירה אדיס אבבה. כך דיווחה אתמול (ראשון) בצהריים התקשורת הממלכתית במדינה. לפי הדיווח, הרמטכ"ל נורה בביתו שבאדיס אבבה על ידי שומר הראש שלו. וראש מדינת המחוז, אמבצ'ו מקונן, ויועצו נהרגו בתקיפה במשרדיהם. * ראש הכוחות המיוחדים באמהרה, טפרה מאמו, אמר ש"רוב המעורבים בניסיון ההפיכה נעצרו, אך ישנם כמה שעדיין חופשיים".

– ראש הממשלה הכריז כי גורמים בצבא, כולל קצין בדרגה גבוהה, הם אלו שעומדים מאחורי ניסיון ההפיכה, וכי ניסיון ההפיכה התחיל בזמן פגישה של בכירים בממשל. לדבריו, "ניסיון ההפיכה במדינה האזורית הוא נגד החוקה והוא נועד כדי להרוס את השלום, שהושג באזור. ניסיון בלתי חוקי זה צריך להיות מגונה על ידי כל האתיופים. לממשל הפדרלי יש את היכולת להתגבר על הקבוצה החמושה הזו".

– בתקשורת הממלכתית דווח כי גנרל אסאמנו טסיגה, הממונה על הביטחון באמהרה, הוא זה שעומד מאחורי ניסיון ההפיכה. בהצהרה שנשאה מפלגת השלטון במחוז, היא האשימה את מפקד הביטחון הראשי לשעבר, ששוחרר מהכלא לאחר עליית ראש הממשלה לשלטון אשתקד, כמי שעומד מאחורי המתקפה.

– ראש הממשלה אחמד נבחר בשנה שעברה וניסה להשקיט את התסיסה הפוליטית במדינה באמצעות שחרור אסירים פוליטיים, הסרת מגבלות על מפלגות והעמדה לדין של פקידים שנאשמו בהפרות זכויות. עם זאת, אי היציבות במדינה נמשכת, כאשר לפי האו"ם טרם נמצא פתרון ל-2.4 מיליון בני אדם שהפכו לפליטים.

– אתיופיה אמורה לקיים בחירות לפרלמנט בשנה הבאה, וכמה קבוצות אופוזיציה קראו לשלטונות שלא לדחות אותן למרות האלימות ומספר העקורים הגדול.

"מתקפות סייבר והפצת פייק ניוז" | דיווח: ארה"ב מתכננת מבצעים חשאיים נגד איראן

הבית הלבן דרש לפתח אפשרויות חדשות שיוכלו לסייע להביא לכניעתה של טהראן מבלי להחמיר את המתיחות ולהידרדר למלחמה כוללת. כך דווח הלילה ה'ניו יורק טיימס' בשם גורמים צבאיים. לפי הדיווח, המודיעין והצבא האמריקני גיבשו תכניות חשאיות נגד התקיפות האיראנית, הכוללים בין השאר מתקפות סייבר שנועדו להשבית את הסירות שבהן משתמשים האיראנים במתקפות. אופציה נוספת שהועלתה היא האפשרות לסייע להפגנות נגד המשטר באיראן, על ידי הפצת מידע או שמועות שווא מתוכננות, שמטרתן לערער את התמיכה של האליטות במנהיגי איראן. כמו"כ ארה"ב עשויה לבחון דרכים להחליש את יעילות השלוחות של איראן. * גורמים בצבא ובמודיעין אמרו למקבלי ההחלטות בבית הלבן, כולל טראמפ, שאם ארה"ב לא תמשיך להגיב לתוקפנות האיראנית טהרן תמשיך לערער את היציבות באזור. בבית הלבן דרשו מהצבא והמודיעין אפשרויות תגובה שדומות למבצעים של משמרות המהפכה באיראן.

טראמפ: "מאמין שאיראן מעוניינת במשא ומתן. לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס אתמול ראשון) פעם נוספת למתיחות עם איראן ואמר בריאיון לרשת NBC כי "אני לא מאמין שאיראן מנסה לאתגר אותי על ידי הפלת המל"ט. אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו, הכלכלה שלהם שבורה לגמרי". טראמפ אמר כי אין לו תנאים מוקדמים למו"מ – מלבד שמשמרות המהפכה ימשיכו להימנע מפיתוח נשק גרעיני.

– שר החוץ של איחוד האמירויות, התייחס אתמול למתיחות במזרח התיכון עם איראן וקרא לנהל דיאלוג. לדבריו, "המתחים במפרץ יכולים להיפתר רק בדרך פוליטית. המשבר דורש תשומת לב קולקטיבית, בראש ובראשונה למאמצי הרגיעה ומציאת פתרונות פוליטיים באמצעות דיאלוג ומשא ומתן".

טראמפ: הדיווחים לפיהם הצבתי אולטימטום לאיראן לפני המתקפה שבוטלה אינם נכונות

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכחיש אתמול (ראשון) ברשת NBC את הדיווחים לפיהם הוא הזהיר את איראן מראש בדבר המתקפה האמריקנית שתוכננה, אך לבסוף התבטלה. * מוקדם יותר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס בשם גורם איראני כי טראמפ העביר מסר לטהראן, דרך עומאן, ולפיו אם לא תיפתח במשא ומתן, הוא יתקוף אותה. את הידיעה הכחישו גם בכירים במועצה לביטחון לאומי של איראן שאמרו לאל-ג'זירה כי "הידיעות כאילו איראן קיבלה מסר מארה"ב דרך עומאן אינן נכונות כלל".

– ע"פ הדיווח ברויטרס בשם גורם איראני "טראמפ אמר כי הוא מתנגד למלחמה עם איראן וכי הוא רוצה לפתוח בשיחות עם טהרן על מגוון סוגיות. הוא נתן טווח זמן קצר לתגובה, אך איראן הודיעה לו באופן מיידי שהשליט העליון עלי חמינאי צריך להחליט בנושא". גורם אחר הוסיף: "הבהרנו שהשליט העליון מתנגד לכל סוג של שיחות, אך גם שהמסר יעבור אליו. בנוסף, הודענו לעומאן שכל מתקפה נגד איראן תגרור השלכות אזוריות ובינלאומיות".

החלטת טראמפ שלא לנקוט בפעולה צבאית בעקבות יירוט המל"ט צפויה לחזק את השמרנים; בכירים במשמרות המהפכה התכנסו לארוחה חגיגית

העובדה שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחר שלא להגיב צבאית – צפויה לחזק את רוחו של המשטר הנתון תחת סנקציות כלכליות כבדות. העיתונאי האיראני שהנד איראנמהר כתב כי "הגישה של טראמפ חיזקה את משמרות המהפכה באיראן". לדבריו, "המתונים נחלשו והמוסדות הנבחרים נדחקו לשוליים. הרעיון של משא ומתן כבר לא פופולרי (גם כשאנשים יחוו עוד לחץ כלכלי כתוצאה מהסנקציות הנוספות".

– בניו יורק טיימס דווח כי במשמרות המהפכה ניסו לפגוע במל"ט המתקדם רק כדי להוכיח שהם יכולים לעשות זאת, לאור זלזול שנשמע מצד הממשל האמריקני ביכולות הצבאיות של איראן. לפי הדיווח, קבוצה של 30 בכירים במשמרות המהפכה של איראן התכנסו ביום חמישי בלילה בווילה בצפון-מזרח הבירה והתיישבה סביב שולחן אוכל שבו הוגשו מנות של עוף ואורז, וחגגו את הפלת המל"ט האמריקני, הישג צבאי שהפתיע גם את בכירי המשטר בטהראן. אחד הנוכחים בחדר אף בירך את הקצין שהורה על הפלת המל"ט ואת החיילים שהוציאו את ההתקפה לפּועל. * באירן התרברבו בכך שכל הפעולה בוצעה בהצלחה באמצעות מערכת הגנה אווירית מתוצרת עצמית ולא בנשק שנקנה מבעלות בריתה.

בכיר בצבא איראן מתריע: "אם יפרוץ עימות באזור, אף מדינה לא תוכל לשלוט על ההיקף ועל התזמון שלו"

על רקע המתיחות הגוברת במפרץ הפרסי, בכיר בצבא איראן אמר אתמול (ראשון) בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית פארס, כי כל עימות באזור עלול לצאת משליטה – "אם יפרוץ עימות, אף מדינה לא תוכל לשלוט בהיקפו ובטווח הזמן שלו". לדבריו, "אנו צריכים להיות בדרך לעבר יציבות, או שכל האזור יהיה מושפע מחוסר יציבות ומלחמה", "כדי למנוע מלחמה, דיבורים בלבד לא יספיקו ודרושה התנהגות ראויה". * הגנרל ציין כי "על הממשל האמריקני לפעול באחריות כדי להגן על חייהם של הכוחות האמריקניים ולהימנע מטעויות באזור".

מכה לארדואן: האופוזיציה ניצחה גם בבחירות החוזרות לראשות העיר איסטנבול; ארדואן בירך את מנהיג האופוזיציה על נצחונו

בדרך למהפך בעיר אחרי 25 שנה: מפלגתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הפסידה אמש (ראשון) בסיבוב החוזר בבחירות לראשות העיר איסטנבול. מספירת 95% מהקולות עולה כי מועמד האופוזיציה, אקרם אימאמולו, זכה בבחירות החוזרות לראשות עיריית איסטנבול עם רוב של 53.6% מהקולות לעומת 45.4% לבינאלי יילדירים – המועמד של מפלגת הצדק והפיתוח AKP של ארדואן. * מדובר בניצחון מפתיע לאופוזיציה, לאחר שהסקרים במדינה צפו הפסד לאימאמולו.

– ראש העיר הנבחר אמר שהוא מוכן לעבוד "בהרמוניה" עם הנשיא ארדואן לטובת תושבי איסטנבול. * כלי התקשורת בטורקיה דיווחו כי מאות אלפים מתומכי אימאמולו יצאו לרחובות איסטנבול על מנת לחגוג את ניצחונו.

– מועמד מפלגת השלטון יילדירים הודה בהפסדו ובירך את יריבו הפוליטי על ניצחונו ואמר שהוא מקווה שהוא ישרת היטב את תושבי העיר.

– ניצחון האופוזיציה מהווה מדובר במכה קשה לארדואן ולמפלגתו בבחירות המקומיות, לאחר שמועמדו הפסיד ברוב דחוק גם בבחירות הקודמות שבוטלו על ידי וועדת הבחירות בגלל חשש לזיופים.

– איסטנבול היא העיר הגדולה בטורקיה, הכוללת כמעט חמישית מאוכלוסייתה בת ה-82 מיליון בני אדם, ותקציבה עומד על כארבעה מיליארד דולרים. * מפלגתו של ארדואן שלטה באיסטנבול ב-25 השנים האחרונות, והיא אף היוותה קרש הקפיצה של הנשיא ארדואן לראשות הממשלה בשנות התשעים, לאחר שכיהן שם כראש עיר. * בעבר אמר ארדואן שניצחון בעיר זהה לניצחון בטורקיה כולה.

צ'כיה: רבע מיליון הפגינו בדרישה להתפטרות ראש הממשלה

רבע מליון מפגינים צ'כים יצאו אתמול (ראשון) לרחובות פראג וקראו להדחתו של ראש הממשלה אנדריי באביש החשוד בהונאה וניגוד עניינים. חלק מהמפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "תתפטר" ו"הספיק לנו". אחרים נופפו בדגלי צ'כיה והאיחוד האירופי. * הורים רבים הביאו את הילדים להפגנה * לפי ההערכות מדובר בהפגנה הגדולה ביותר במדינה מאז מהפכת הקטיפה וסוף המשטר הקומוניסטי ב-1989.

– בתגובה למחאה הגדולה אמר באביש שהוא מכיר בזכות האזרחים למחות, אך מסרב בתוקף להתפטר. המפלגה הפופוליסטית שלו, ANO, היא עדיין המפלגה הפופולרית ביותר בצ'כיה – למרות שהתמיכה בה ירדה בחודשיים האחרונים. היא מקבלת היום 27.5% תמיכה מהציבור. באביש צפוי לצלוח בשבוע הבא הצבעת אי אמון נגדו בפרלמנט.

    מאוריטניה: בבחירות הראשונות מאז קיבלה עצמאות – מועמד מפלגת השלטון זכה בבחירות לנשיאות * מועמד מפלגת השלטון במאוריטניה, מוחמד גאזואני, ניצח בבחירות לנשיאות המדינה שבצפון-מערב אפריקה עם 52% מקולות הבוחרים. כך הודיעה ועדת הבחירות במדינה. * ניצחונו מבסס עוד יותר את שלטונה של מפלגת "איחוד הרפובליקה", שמבטיחה להילחם בקבוצות טרור איסלאמיסטיות באזור יחד עם המערב. * הבחירות הן הראשונות במדינה שבה צפוי מעבר שלטון שלא בהפיכה צבאית, מאז קיבלה עצמאות מצרפת ב-1960. (רויטרס)

    סעודיה: הרוג ו-7 פצועים במתקפה של החות'ים על נמל תעופה * אדם אחד נהרג ושבעה נוספים נפצעו במתקפת מל"טים, אותה שיגרו אמש המורדים החות'ים בתימן נגד שדה התעופה אבהא שבסעודיה. לפי הדיווחים בממלכה, ההרוג הוא תושב סעודי בעל אזרחות סורית. * לאחרונה גברו המתקפות של החות'ים נגד יעדים אזרחיים שונים בסעודיה, שנאבקת בה בתימן ומובילה קואליציית מדינות ערביות נגד המורדים, בהם תומכת איראן. לפני כשבועיים שיגרו החות'ים טיל שיוט שפגע באותו נמל תעופה, וגרם לפציעתם של 26 בני אדם, בהם נשים וילדים. (AP)

    צ'אד: שבעה אנשי צבא נהרגו במתקפה של בוקו חרם * גורם בכוחות הביטחון בצ'אד אמר אתמול (ראשון) כי שבעה אנשי צבא צ'אד נהרגו במתקפה של אנשי בוקו חראם. אנשי הארגון הג'יהאדיסטי תקפו את אנשי הצבא במארב מתוכנן במערב המדינה סמוך לימת צ'אד.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן