Skip to content

עיקר החדשות (מהדורת הערב) יום רביעי ה-18 בספטמבר 2019

החדשות מהיום מרוכזות במקום אחד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

מהפך? | אחרי ספירת למעלה מ90% מהקולות: כחול-לבן מובילה במנדט על הליכוד; הימין 55 מנדטים, השמאל 43 מנדטים, החרדים 17 מנדטים, הערבים 13 מנדטים; עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה (פוליטי)

יום הבחירות חלף. קשיים מסתמנים בהרכבת הממשלה; האופציות: נוסחה לאיחוד בין הליכוד לכחול-לבן, איתור עריקים מהמחנה הנגדי או בחירות חוזרות (פוליטי)

המגעים להקמת הממשלה: מפלגות הימין סיכמו על בלוק משותף לקראת הקמת ממשלה – הליכוד לא יהיה שותף בממשלה ללא הימין והחרדים; גנץ במגעים מול מפלגות השמאל, בכיר בבל"ד "אין סיכוי שנמליץ על גנץ וחבורת הגנרלים שלו" (פוליטי)

בעולם עוקבים אחרי הבחירות בישראל: "נתניהו יאלץ להמתין ולראות אם יהיה ניתן להגשים את החלטתו לספח עוד אדמות" (פוליטי)

בעקבות תוצאות הבחירות: נתניהו ביטל את נסיעתו לעצרת האו"ם בשבוע הבא (מדיני)

השימוע ידחה?: נתניהו ביקש מהתובע במשפט אולמרט לייצגו בשימוע – "אם היועמ"ש לא ימליץ על שוחד אלא על הפרת אמונים – יהיה אפשר להגיע להסדר". (פוליטי)

המרכז הסורי לזכויות אדם: לפחות עשרה הרוגים בתקיפה הישראלית אתמול על בסיס איראני בגבול סוריה-עירק (בטחוני)דיווח: מפקד כוח קודס ביקר שלשום בחשאי בעיראק ודן בתגובה על התקיפות הישראליות (בטחוני)

דיווח: חמאס פנה למצרים בדרישה לשפר את תנאי האסירים הביטחוניים – "שביתת האסירים עלולה להוביל לפיצוץ" (בטחוני)

תקיפת מתקני הנפט בסעודיה: מערכות ההגנה האוויריות כוונו לתימן אך המל"טים הגיעו מדרום מערב איראן דרך כווית ועירק (חוץ)

ארה"ב שוקלת מגוון אפשרויות תגובה לתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה; סגן נשיא ארה"ב טס לסעודיה (חוץ)

רוחאני: תקיפת מתקני הנפט בסעודיה הייתה מסר אזהרה מהמורדים בתימן (חוץ)

תחזית מזג האוויר

התחזית ליום חמישי: חם מהרגיל; בצפון שרבי ובחוף הביל

מזג האוויר מחר (חמישי) יוסיף להיות חם מהרגיל. בצפון הארץ ובהרים אף יורגש מזג אוויר שרבי. במישור חוף יהיה הביל, ומשעות הצהריים ינשבו רוחות צפוניות ערות. * ביום שישי תחול ירידה קלה בטמפרטורות, אך בפנים הארץ עדיין יהיה מעט חם מהרגיל. בשבת ייעשה מעונן חלקית עד בהיר, תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וייעשה מעט קריר מהרגיל. ביום ראשון צפויה עלייה קלה בטמפרטורות ומזג האוויר יהיה נוח. (הארץ)

חדשות

אכיפה מוגברת של אגף התנועה בכבישי הדרום

במסגרת הגברת האכיפה וההרתעה, היום משעות הבוקר נפרסו שוטרי אגף התנועה על כבישים 25, 4 , במטרה לבצע אכיפה ממוקדת נגד עבירות מסכנות חיים ובריונות, בדגש לעבירות היסח הדעת הגורמות לתאונות דרכים.

האכיפה התבצעה תוך שילוב ניידות גלויות וסמויות, אופנועים ואמצעי תיעוד-מצלמות סטילס המתעדות עבירות כגון: שימוש בטלפון נייד, עקיפות מסוכנות, נהיגה בחוסר זהירות ועוד.

מיקוד האכיפה באזור הדרום התבצע לאורך כביש 4 בין אשדוד לאשקלון, וכן בכביש 25 בין באר שבע לדימונה. במהלך הפעילות נרשמו 62 דו"חות תנועה.

בתוך כך נרשמו 27 דו"חות בגין עבירת השימוש בטלפון נייד, 17 דו"חות נרשמו בגין עבירות המהירות, 9 דו"חות בגין תקינות כלי רכב ו-4 דו"חות בגין סטייה מנתיב.

נסעה על כביש מהיר עם קלנועית

בתגובה מהירה של שוטרי אגף התנועה אותרה אישה מבוגרת הנוסעת עם הקלנועית על כביש 2 בניגוד לתנועה

לפני זמן קצר התקבל דיווח במוקד 100 של המשטרה אודות אישה מבוגרת הנוסעת בקלנועית בניגוד לתנועה על השוליים בכביש 2.

מיד עם קבלת הדיווח הוזנקה ניידת אגף התנועה שהגיעה תוך דקות ספורות למחלף ספיר (השלום), שם זיהו השוטרים את האישה נוסעת בשול הדרך לכיוון צפון בניגוד לתנועה שנוסעת דרומה.

האישה בשנות ה-60 לחייה שהייתה מבוהלת ומבולבלת טעתה ככל הנראה, ומצאה עצמה על כביש 2 בו יש סכנה ממשית לחייה בזמן שכלי רכב נעים במהירויות גבוהות מאוד.

השוטרים שהצליחו להגיע אל הגברת בזמן העלו אותה ביחד עם הקלנועית לניידת, והעבירו אותה לתוך עיר מגוריה נתניה.

כוחות משטרה פועלים כעת באבטחת פעילות הריסת מבנים לא חוקיים ביישוב שדה עוזיה הסמוך לאשדוד, פעילות המבוצעת עפ"י צו בית משפט על ידי רשות מנהל מקרקעי ישראל. בעקבות מימוש צו ביהמ"ש כאמור, החלו עשרות תושבי המקום להפר את הסדר תוך אלימות וזאת בניגוד לחוק. לוחמי יס"מ ומתפ"א במקום פועלים בנחישות להשלטת הסדר ומבצעים מעצרים ככל שנדרש, ועד כה נעצרו שני חשודים. "משטרת ישראל לא תאפשר לקומץ פורע חוק להפר סדר ולמנוע ביצוע החלטה שיפוטית בדרך שכזו", נמסר מהמשטרה.

המשטרה עצרה אמש תושב עוספיה בן 28 בחשד ששלח הודעות בעלות מסר מאיים אל שני חברי מועצת העיר, על רקע הצבעה שצפויה היום בנושא התקציב

משטרת ישראל עצרה אמש תושב עוספיה, עם קבלת תלונה משני חברי המועצה המקומית, בחשד כי שלח אל הטלפון הנייד שלהם הודעות עם מסר של איום ברצח, במטרה להשפיע על הצבעה בנושא תקציבי המועצה.

החשוד כאמור נעצר אמש במהלך פעילות ממוקדת, בהיותו ברכב בתנועה ברחובות הישוב, כאשר בחיפוש ברכבו נתפסו טלפונים סלולאריים שהועברו לבחינה ומיצוי ראיות וכן חומר החשוד כסם מסוג קריסטל.

החשוד נעצר לחקירה בתחנת המשטרה בחיפה ובשל חומרת העבירות, יובא היום לדיון בבימ"ש השלום בעיר בבקשה להאריך את מעצרו .

פוליטי

נתניהו: הקמתי גוש חוסם עם ש"ס, אגדת ישראל, הבית היהודי והימין החדש, מלך רק לממשלה בראשותי. בפתח ישיבת סיעת הליכוד הודיע ראש הממשלה שתוקם ממשלה רק בראשותו וכי הקים צוות משא ומתן בראשות השר לוין

מהפך? | אחרי ספירת למעלה מ90% מהקולות: כחול-לבן מובילה במנדט על הליכוד; הימין 55 מנדטים, השמאל 43 מנדטים, החרדים 17 מנדטים, הערבים 13 מנדטים; עוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה

ועדת הבחירות השלימה עד הצהריים (רביעי) ספירה של 91 אחוזים מכלל הקולות, והיא עדיין נמשכת. על פי הספירה הנוכחית, כחול לבן מובילה במעט על הליכוד, עם 32 מנדטים לעומת 31. הרשימה המשותפת מקבלת 13 מנדטים וישראל ביתנו וש"ס עם תשעה מנדטים. יהדות התורה קיבלה שמונה מנדטים, ימינה עם שבעה מנדטים, העבודה-גשר עם שישה מנדטים, המחנה הדמוקרטי עם חמישה מנדטים, ועוצמה יהודית לא עוברת את אחוז החסימה. * מבחינת החלוקה לגושים, גוש השמאל-ערבים עומד על 56 מנדטים, גוש הימין-חרדים עם 55 מנדטים וליברמן עם שמונה מנדטים.

– הרשימה המשותפת צפויה להיות הרשימה השלישית בגודלה עם 13 מנדטים. מדובר בעלייה של שני מנדטים לעומת סך המנדטים שקיבלו המפלגות בנפרד בבחירות הקודמות – חד"ש-תע"ל עם 6 מנדטים ורע"ם-בל"ד עם 4 מנדטים. * ברשימה המשותפת חגגו הלילה את תוצאות הבחירות. היו"ר איימן עודה אמר אחרי תוצאות המדגמים כי "העלנו את אחוזי ההצבעה של האזרחים הערבים. אם זה (התוצאות) יהיה נכון, אז אנחנו בקולות שלנו מנענו מנתניהו להרכיב את הממשלה".

– מפלגת עוצמה יהודית אינה עוברת את אחוז החסימה, אך גם אם היתה עוברת לא היתה מצליחה לספק לגוש הימין רוב של 61 מנדטים. במפלגה אמרו כי "נתניהו נלחם בנו ולכן אין ממשלה ימנית. אנחנו צדקנו – בגלל ביבי, סמוטריץ' ושקד אין ממשלת ימין. אם לא היו יורים בנגמ"ש הייתה היום ממשלת ימין".

– אחוזי ההצבעה בבחירות עמדו על 69.4%, 4,440,141 מצביעים. בבחירות לכנסת ה-21 שיעור ההצבעה עמד על 67.9%. מדובר בעלייה של אחוז וחצי מהבחירות לכנסת ה-21. ** הליך ספירת הקולות נמשך לרוב עד יומיים אחרי הבחירות. הלילה (בין רביעי לחמישי) בשעה 1:00 תחל ספירת הקולות במעטפות הכפולות, הכוללות, אסירים, מאושפזים, מוגבלי ניידות שהצביעו בקלפיות נגישות מיוחדות ונציגים דיפלומטים. מספר המעטפות הכפולות עשוי להיות שקול לשבעה מנדטים.

יום הבחירות חלף. קשיים מסתמנים בהרכבת הממשלה; האופציות: נוסחה לאיחוד בין הליכוד לכחול-לבן, איתור עריקים מהמחנה הנגדי או בחירות חוזרות

סוף עידן נתניהו? הבחירות חלפו, אולם סיכוייו של נתניהו להרכבת ממשלה פחתו. בעוד שבבחירות הקודמות הצליח גוש הימין כולל כולנו להשיג 60 מנדטים, עם אופציה להקמת ממשלת מיעוט. הרי שבבחירות אלו הצליח גוש הימין-חרדים להשיג 55 מנדטים בלבד. על מנת להרכיב ממשלה יש למצוא נוסחה לאיחוד בין הליכוד לכחול-לבן (באופציה כזה אין צורך בצירוף ליברמן לקואליציה), אלא שבכחול-לבן מסרבים לשבת בממשלה עם נתניהו. האופציות אם כן או החלפת נתניהו מראשות הליכוד, או פיצול כחול-לבן, וצירוף גנץ לממשלה. לחילופין ניתן לנסות לגייס קבוצה של לפחות 6 חברי כנסת אחרים משלל מפלגות השמאל. אופציה נוספת היא כניעת נתניהו לסחטנות של ליברמן ולגחמותיו השוטפות, אולם אופציה ריאלית הרבה יותר היא הליכה חוזרת לבחירות. * לבנתיים סיכמו מפלגות הימין על גוש מאוחד לקראת הקמת הממשלה הבאה (ראו ידיעה נפרדת)

– בניגוד להערכות קודמות, במערכת הפוליטית מעריכים כי ריבלין לא יזמן אליו לפני ההתייעצויות עם נציגי הסיעות השונות את ראש הממשלה נתניהו ויו"ר כחול לבן גנץ לפגישה לא פורמאלית שבה יציע להם לשקול אחדות * מפגש משולש בין ריבלין לשני ראשי המפלגות הגדולות הוא תסריט אפשרי לנוכח המבוי הסתום אליו נקלעה המערכת הפוליטית, אך פגישה כזו לא תיערך לפני שיסתיים שלב ההתייעצויות עם נציגי כל הסיעות שנבחרו.

– אחרי שנשיא המדינה יטיל את הרכבת הממשלה יעמדו לרשותו של המועמד להרכבת הממשלה 28 ימים להשלמת המלאכה. אם יזדקק, יוכל לבקש 14 יום נוספים למשימה. אם הוא לא הצליח, הנשיא יכול לבקש מחבר כנסת אחר להקים ממשלה, ולרשותו יעמדו 28 ימים בלבד. אם חבר הכנסת הנוסף שעליו הוטלה משימת הרכבת הממשלה לא מצליח בה, רשאים חברי הכנסת להמליץ לנשיא המדינה תוך 21 יום להטיל את התפקיד על חבר כנסת נוסף. במידה שלא הורכבה ממשלה בפעם השלישית, נשיא המדינה יודיע על כך ליו"ר הכנסת ותוך 90 יום יתקיימו בחירות.

המגעים להקמת הממשלה: מפלגות הימין סיכמו על בלוק משותף לקראת הקמת ממשלה – הליכוד לא יהיה שותף בממשלה ללא הימין והחרדים; גנץ במגעים מול מפלגות השמאל, בכיר בבל"ד "אין סיכוי שנמליץ על גנץ וחבורת הגנרלים שלו"

על רקע המבוי הסתום המסתמן בהרכבת ממשלה בעקבות תוצאות הבחירות: בליכוד ובכחול לבן החלו בפעילות במטרה להשיג את מלאכת הרכבת הממשלה. נתניהו שוחח אמש עם כל מפלגות הימין במטרה ליצור חזית אחידה בנסיון להקים ממשלה. במקביל גם יו"ר כחול לבן גנץ הודיע על הקמת צוות משא ומתן קואליציוני.

– בצהריים הגיעו ראשי סיעות הימין לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים. בפגישה התחייבו ראשי סיעות הימין על בלוק ימין אחד בהובלת ראש הממשלה נתניהו, שיפעל יחד לכינונה של הממשלה הבאה. עוד נמסר כי הוחלט להקים צוות מו"מ משותף לכל סיעות בלוק הימין. * המשמעות של בלוק כזה היא שאף אחת מהסיעות לא תנהל שיחות מו"מ עם גנץ – והן נשארות יחד ולא נפרדות לטובת ממשלה שבה לא לוקח חלק אחד מהשותפים האלה. נתניהו מתחייב בפניהם שהם נכנסים יחד לכל ממשלה, והם במהלך הזה מצהירים אותו דבר כלפיו.

– בכירים בליכוד אומרים שההצהרה של נתניהו וראשי סיעות הימין מכניסה את המערכת הפוליטית כעת למצב מורכב יותר מזה שהייתה בו בבוקר – משום שהכרזה כזו מקטינה את מרחב התמרון של נתניהו וגם את מרחב התמרון של גנץ. זאת, לדבריהם, משום שהסיכויים ש"כחול לבן" יישבו בממשלה אחת עם סמורטיץ' ופרץ הם קטנים, וכך גם במקרה של לפיד עם החרדים, והיכולת של כל גוש בנפרד לפרוץ לכיוון 61 מנדטים היא קטנה מאוד.

– במפלגות החרדיות, אמרו כי הם לא נגד ממשלת אחדות, אך יו"ר יהדוה"ת יעקב ליצמן אמר כי "זה לא יוכל לכלול את לפיד. לצערנו הבחירות הללו היו רוויות הסתה ושיסוי נגד החרדים והדת, ואנו מקווים ומייחלים שהשיח הנורא הזה ייפסק לאלתר". יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "מקווה שכל הפסילות וההחרמות ייעלמו" והביע תקווה שהממשלה הבאה תורכב במהירות.

– בפגישה עם ראש הממשלה נתניהו השתתף השר יריב לוין וראשי הסיעות: ליצמן, גפני, בנט, שקד, וסמוטריץ'. כשדרעי שלא יכל להשתתף בפגישה נפגש מוקדם יותר עם רה"מ. * במקביל, סיעת הליכוד צפויה להתכנס היום בשעה 18:00 במלון אוריינט בירושלים בכנס פתוח לתקשורת. בפתח ישיבת הסיעה רה"מ נתניהו ימסור הצהרה לתקשורת.

– במקביל, בגוש השמאל שוחח אמש יו"ר כחול-לבן בני גנץ שוחח ראשי המפלגות (העבודה והמחנה הדמוקרטי) והערבים ואף קבע להיפגש בימים הקרובים עם יו"ר הרשימה המשותפת. עם זאת, גורם בכיר בבל"ד אמר ל"ישראל היום": "לא רואים שום אפשרות שאנחנו ממליצים על בני גנץ וחבורת הגנרלים שלו. אם איימן עודה ילך איתו לגוש חוסם אנחנו נתפצל מהרשימה המשותפת. זה מעוגן בהסכם בין המפלגות".

– בתוך כך, בכיר בישראל ביתנו אמר ל"ישראל היום" כי ליברמן "יעשה הכל כדי למנות מועמד אחר מטעם הליכוד לראשות הממשלה". לדבריו , עוד לפני הבחירות היו פגישות בין בכירים בליכוד בינם לבין עצמם ולבין ליברמן (פגישות היערכות) לתרחיש של תיקו בין הגושים. בפגישות האלה נידונו דרכים להביא להחלפה של נתניהו ולמנות במקומו מועמד אחר מטעם הליכוד להרכבת הממשלה.

בעולם עוקבים אחרי הבחירות בישראל: "נתניהו הפסיד, אבל גנץ לא ניצח"; "נתניהו יאלץ להמתין ולראות אם יהיה ניתן להגשים את החלטתו לספח עוד אדמות"

לא רק בישראל: הבחירות בישראל מעסיקות את העולם וגוררות דיווחים בגופי תקשורת רבים במדינות שונות. רשת החדשות האמריקנית, ה-CNN, פתחה אולפן מול חומות ירושלים. והידיעה הראשית באתר של הרשת, נשאה את הכותרת המוכרת למצביעים האמריקנים: "TO CLOSE TO CALL", כלומר "צמוד מכדי להכריע". מתחת נכתב: "נתניהו נלחם על עתידו". * גם כתב סוכנת הידיעות הצרפתית AFP, דיווח מירושלים על "לילה מתוח מאוד". הכתב חידד והוסיף: "אולי אנו עדים לסוף עידן נתניהו".

– בעיתון "אינדיפנדנט" הבריטי נכתב: "נתניהו והימין לא הצליחו להשיג רוב על פי המדגמים". גם "הוושינגטון פוסט" דיווח כי "לפי המדגמים נתניהו מפגר מעט אחרי יריבו העיקרי בני גנץ". * רשת RT הרוסית דיווחה ש"נתניהו יאלץ להמתין ולראות אם יהיה ניתן להגשים את החלטתו לספח עוד אדמות ולפגוע בתהליך השלום עם הפלסטינים".

– העיתון האיטלקי קוריירה דלה סרה לא חרץ את גורלו של הימין, וכותרתו הייתה: "אין רוב לנתניהו – ראש בראש עם הגנרל לשעבר גנץ". * בלה רפובליקה האיטלקי נכתב "קרב צמוד צמוד", ודווח: "הימין הקיצוני, עוצמה יהודית, לא הצליחה לעבור את אחוז החסימה".

– ברשות השידור הטורקית TRT דווח שהמדגמים בישראל מצביעים על כך שנתניהו לא השיג את הרוב הפרלמנטרי הנחוץ וכי "עתידו לוט בערפל".

– העיתון ה"ניו יורק טיימס" הדגיש דווקא את סוגיית האופי הדתי של המדינה כסוגיה שעמדה במרכז הבחירות האלו. ודחק את הידיעה על תוצאות המדגמים לתחתית הדף "גנץ ונתניהו נראים צמודים".

– גם העולם הערבי לא נשאר אדיש לבחירות הישראליות. סוכנות הידיעות הפלסטינית "מעאן" בישרה בכותרת: "נתניהו הפסיד אבל גנץ – לא ניצח". רשת "אל ג'זירה" פרסה צילום מסך מאולפני החדשות בישראל והכריזה: "נתניהו מקבל פחות קולות מיריבו". בידיעה נוספת של הרשת ישנו פירוט של עמדות המפלגות השונות בנוגע לסוגיה הישראלית-פלסטינית, כשתחת "כחול לבן" נכתב שמנהיג המפלגה "נמנע מלהתייחס לסוגיה".

9 סיעות, 20 מפלגות, 120 ח"כים מתוכם 14 חברי כנסת לא יהודיים

למרות שבבחירות התמודדו 9 סיעות בלבד, המספר הנמוך ביותר אי פעם – בכנסת החדשה יהיו 20 מפלגות בסך הכול, כך עולה מניתוח של המכון הישראלי לדמוקרטיה. הפער המספרי הזה נובע מהאיחודים והחיבורים הרבים, שכתוצאה מהם 6 מבין הסיעות המתמודדות היו מורכבות מ-2 עד 4 מפלגות שונות. כך, לדוגמא, סיעת ימינה הורכבה ממפלגות הבית היהודי, האיחוד הלאומי והימין החדש, סיעת כחול לבן הורכבה מהמפלגות חוסן לישראל, יש עתיד ותל"מ, סיעת המחנה הדמוקרטי הורכבה מהמפלגות מרצ, ישראל דמוקרטית והתנועה הירוקה. וסיעת יהדות התורה הורכבה מאגודת ישראל ודגל התורה. * בכנס ה-22 צפויים להיות 14 חברי כנסת לא יהודים: 11 מהרשימה המשותפת, ו-3 נוספים מהליכוד, ישראל ביתנו וכחול לבן.

– בימינה כבר הודיעו על התפלגות לשתי סיעות בכנסת: הבית היהודי-האיחוד הלאומי בראשות פרץ והימין החדש בראשות בנט. * יו"ר רשימת ימינה, קראה אמש לאיחוד המפלגות להמשיך לפעול ביחד בכנסת. לדבריה, למרות הפיצול לימין החדש ולבית היהודי – האיחוד הלאומי, תפעל ביחד במשא ומתן הקואליציוני.

השכנים בחרו בליצמן גפני ולפיד, אך העדיפו את המתחרים לנתניהו, גנץ, פרץ, ליברמן וקובי

– בראש העין, שם מתגורר גנץ, נספרו נכון ל-6:00 בבוקר 45% מהקלפיות. לפי תוצאות חלקיות אלו, הליכוד מוביל שם עם 37.6%, כחול לבן 28.8%, ש"ס 11.5%, ימינה 5.6%, ישראל ביתנו 3.9% ועוצמה יהודית 3.4%.

– בקיסריה, שם מתגורר נתניהו, נספרו 75% מהקלפיות – והתוצאה הפוכה מראש העין. כחול לבן מקבלת 52.6% מהקולות, הליכוד 22.6%, המחנה הדמוקרטי 8.7%, העבודה-גשר 5.6%, ישראל ביתנו 5.1%.

– בתל אביב-יפו שם מתגורר לפיד, כמעט מחצית מהמצביעים הצביעו לכחול לבן 45% שמובילה בפער ניכר על כל מפלגה אחרת בעיר. הליכוד זכה ב-18% מהקולות, המחנה הדמוקרטי עם 14% תמיכה, העבודה-גשר עם 7%. הרשימה המשותפת זכתה לתמיכה של 2% מהמצביעים.

– בירושלים שם מתגורר ליצמן מובילה יהדות התורה עם 24.9% מהקולות, כשבבחירות האחרונות היא הייתה במקום השני בעיר, עם 23.1% . אחריה הליכוד עם 22.9%, ש"ס כרגע במקום השלישי עם 15.9%, כחול לבן עם 11.7%, 9.1% לימינה בראשות איילת שקד, 3.6% למחנה הדמוקרטי ו-3.4% למפלגת העבודה -גשר.

– בבני ברק שם מתגורר גפני זכו החרדים לתמיכה כמעט גורפת בקרב אלו שהצביעו. 61% הצביעו ליהדות התורה, 28% תמכו בש"ס, 5% הצביעו לליכוד ורק 1% מתושבי העיר תמכו בכחול לבן.

– בשדרות שם מתגורר יו"ר העבודה עמיר פרץ תמכו 43% מהמצביעים בליכוד, 13% הצביעו לליברמן וישראל ביתנו, 10% תמכו בימינה. ורק 8.5% מהמצביעים בעירו של עמיר פרץ תמכו במפלגתו, העבודה-גשר – ואחוז דומה הצביע לכחול לבן.

– בנוקדים שם מתגורר יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נספרו 50% מהקלפיות. ימינה קיבלה 45.4%, הליכוד 27.3%, ישראל ביתנו 10.4%, עוצמה יהודית 8.4%.

– בטבריה שם מתגורר יו"ר הימין החילוני רון קובי, נספרו 90% מהקלפיות, ושם ניצח הליכוד בפער גדול. עם 45% לעומת 18% לש"ס ו-10% לכחול לבן. מפלגתו של ראש העיר טבריה הפרובוקטור רון קובי קיבלה 2.2% בלבד. שלו.

– בערי הדרום, התמיכה בליכוד נותרה מובהקת אך בקיבוצים ובמושבים שבעוטף עזה, הביעו תמיכה גדולה במפלגות בגוש המרכז-שמאל: באשקלון הצביעו 40% לנתניהו ולליכוד וכמעט 20% תמכו בליברמן וישראל ביתנו. 16% מהמצביעים בעיר תמכו בכחול לבן, 13% בש"ס ו-12% הצביעו ליהדות התורה. * בקיבוץ בארי 38% תמכו בכחול לבן, 32% בעבודה-גשר ו-22% במחנה הדמוקרטי, במפלסים תמכו 55% בכחול לבן, 18% בעבודה-גשר ו-11% במחנה הדמוקרטי ובנחל עוז 48.5% תמכו בגנץ, 30% בעמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס ו-9% בהורוביץ, שפיר וברק.

– הליכוד נותר חזק בערים רבות בפריפריה, שנחשבות למעוזים של המפלגה: בטבריה כאמור תמכו 45% בליכוד, 18% הצביעו לש"ס ורק 10% הצביעו לכחול לבן. בקריית שמונה הצביעו 52% לנתניהו ורק 12% לגנץ, בדימונה תמכו 55% בליכוד ורק 13% בכחול לבן, במצפה רמון הצביעו 32% לליכוד ו-14% לכחול לבן ובנהריה זכה הליכוד ל-42% תמיכה, בהשוואה ל-23% בלבד לכחול לבן.

– בנוסף, מניתוח תוצאות הבחירות עולה כי מחאת יוצאי אתיופיה שפרצה בעוצמה רבה בין הבחירות הקודמות לבחירות הנוכחיות, הביאה לנטישה גדולה של בני העדה ממפלגת הליכוד. שהעדיפו להצביע לכחול-לבן שברשימתה הוצבו שני מועמדים מהקהילה האתיופית במקומות ריאליים, פנינה תמנו שטה וגדי יברקן. * דוגמה בולטת היא שכונת קריית משה ברחובות. בשכונה שבה ריכוז גבוה של בני הקהילה האתיופית ניכרת ירידה משמעותית מאוד בקרב מצביעי הליכוד. מפלגת השלטון קיבלה בבחירות הקודמות 53% מהקולות – ובבחירות הנוכחיות רק 42%. כחול לבן רשמה עלייה גדולה של 28% לעומת 13% בבחירות הקודמות. * בקריית מלאכי חיים רבים מבני הקהילה במספר שכונות. בשכונת וייצמן הפערים תהומיים בין מערכת הבחירות הקודמת לנוכחית. 50% מתושבי השכונה הצביעו בבחירות הקודמות לליכוד, הפעם רק 39%. הזינוק של כחול לבן לעומת זאת פשוט עצום עם 18% הפעם לעומת 6.5% בפעם הקודמת

השימוע ידחה?: נתניהו ביקש מהתובע במשפט אולמרט לייצגו בשימוע – "אם היועמ"ש לא ימליץ על שוחד אלא על הפרת אמונים – יהיה אפשר להגיע להסדר"

ראש הממשלה נתניהו פנה לעו"ד אורי קורב, שהיה התובע מטעם הפרקליטות במשפט אולמרט, שייצג אותו משפטית בשימוע, עם זאת, בשלב זה לא נחתם כל הסכם ייצוג. * קורב היה בכיר בפרקליטות מחוז ירושלים, והתפרסם בעיקר כתובע במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אולמרט. כמו"כ הוא שימש כפרקליט בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, תובע במשפטי שרים וחברי כנסת נוספים ועוד. לפני יותר משנה פרש קורב לשוק הפרטי וניהל פרקטיקה עצמאית בתחום הפלילי.

– על פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, על נתניהו להתייצב בעוד שבועיים לשימוע שישפיע על ההכרעה אם להגיש כתבי אישום נגדו. אולם אם אכן ימונה קורב לייצוג המשפטי הוא צפוי לבקש מהיועמ"ש הארכה לקראת השימוע בכדי שיוכל ללמוד את התיק

– בראיון לחדשות12 התייחס קורב לתיקי נתניהו, ואמר כי "השאלה הראשונה היא – מה יקרה בשימוע? אם היועץ לא יזוז מעמדתו יהיה קשה להגיע להסדר, אם היועץ זז, נגיד לא ימליץ על שוחד אלא על הפרת אמונים, אז יהיה אפשר להגיע להסדר".

בטחוני

המרכז הסורי לזכויות אדם: לפחות עשרה הרוגים בתקיפה הישראלית אתמול על בסיס איראני בגבול סוריה-עירק

תקיפה מסתורית נוספת בלילה שבין שני לשלישי באחד מהאתרים בגבול סוריה עיראק, באזור אל-בוכמאל. שעות ספורות לאחר מכן, בבוקר, פרסם המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם כי לפחות עשרה בני אדם נהרגו בתקיפה. בשעות הצהריים דווח ברשת "אל-מיאדין" על תקיפה נוספת באותו אזור – ללא נפגעים. * מנהל המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ראמי עבד א-רחמן, אמר כי "ישראל עומדת מאחורי המתקפה על אתרי המיליציות העיראקיות ומשמרות המהפכה באזור אל-בוכמאל".

– ע"פ הדיווחים, במהלך התקיפה הושמד לפחות מתקן אחסון אחד של עצמאי לחימה והעשן נראה מהעיר הסמוכה בוכמאל. כתב סוכנות הידיעות המזוהה עם המורדים, סטפ ניוז, דיווח כי אזור התקיפה נמצא ב"חגורה הירוקה", אזור סגור בגבול סוריה ועיראק שמחוזק על ידי כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים.

– מעבר הגבול אל-בוכמאל נמצא סמוך לגשר חשוב על נהר הפרת. מדובר במקטע חשוב, אולי החשוב ביותר, במסדרון היבשתי מאיראן דרך עיראק לחופי לסוריה וללבנון. דרך מסדרון זה אמורים לעבור האספקה הלוגיסטית והטילים המדויקים מאיראן לחיזבאללה ולחזית הנוספת נגד ישראל שמשמרות המהפכה של איראן מקימים בסוריה.

דיווח: מפקד כוח קודס ביקר שלשום בחשאי בעיראק ודן בתגובה על התקיפות הישראליות

כלי התקשורת הערביים מדווחים היום (רביעי) כי מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, ביקר לפני יומיים בחשאי בעיראק, נפגש עם רה"מ לשעבר נורי אל מלכי, וראש הזרוע הצבאי "באדר", וגורמים נוספים, וכן קיים מוקדם יותר השבוע פגישות עם המליציות הקרובות לאיראן. על פי הדיווחים בכלי התקשורת בעיראק, סולימאני קרא לכוחות המיליציות לתקוף אינטרסים של ארה"ב בעיראק. מקורות אחרים דיווחו כי הביקור עסק בהתקפות המל"טים האחרונים באלמוכבל, על גבול עיראק-סוריה.

סוכל ניסיון פיגוע דקירה סוכל במחסום קלנדיה; המחבלת חוסלה

סוכל הבוקר (רביעי) פיגוע דקירה במחסום קלנדיה. מחבלת הגיעה רגלית ככל הנראה ממחנה הפליטים קלנדיה לעבר המסלול המיועד למעבר כלי רכב במחסום, כשהיא חמושה בסכין, ושם ניסתה לבצע פיגוע דקירה נגד המאבטחים במקום. היא נורתה ברגליה ובהמשך נקבע מותה בבית החולים.

דיווח: חמאס פנה למצרים בדרישה לשפר את תנאי האסירים הביטחוניים – "שביתת האסירים עלולה להוביל לפיצוץ"

לאחר שכמאה אסירים ביטחוניים פתחו בשביתת רעב בסוף השבוע עקב חילוקי דעות עם שירות בתי הסוהר על התקנת טלפונים ציבוריים באגפים. העיתון הלבנוני אל-אחבאר דיווח אתמול (שלישי) בבוקר כי כחלק מהבנות הרגיעה, ביקש חמאס מהמצרים ליצור קשר עם ישראל ולדרוש את שיפור תנאי האסירים. עוד אמרו בחמאס כי הם ניצבים בפני שביתה נרחבת של האסירים שיכולה לדבריהם, להוביל לפיצוץ. * בקהיר הבטיחו כי ידונו בנושא עם ישראל, אך ביקשו מחמאס להמתין בעקבות הבחירות המתקיימות בארץ.

מדיני

בעקבות תוצאות הבחירות: נתניהו ביטל את נסיעתו לעצרת האו"ם בשבוע הבא

לאור המצב הפוליטי בעקבות תוצאות הבחירות, רה"מ שינה את תוכניתו ולא יטוס לעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע הבא. שר החוץ ישראל כ"ץ ינאם בעצרת האו"ם במקום נתניהו * כזכור, מוקדם יותר השבוע הודיע נשיא ארה"ב טראמפ כי הוא שוחח עם נתניהו על אפשרות לברית הגנה משותף בין המדינות, כשהשניים היו צפויים לשוחח על כך בשולי עצרת האו"ם בשבוע הבא.

חוץ

תקיפת מתקני הנפט בסעודיה: מערכות ההגנה האוויריות כוונו לתימן אך המל"טים הגיעו מדרום מערב איראן דרך כווית ועירק

ארצות הברית זיהתה מיקומים באיראן שמהם שוגרו כטב"מים וטילי שיוט לעבר מתקני נפט במזרח סעודיה, פקידים בכירים בממשל מסרו לרשת CBS שהמיקומים זוהו בדרום איראן ובקצהו הצפוני של המפרץ הפרסי. לדבריהם, מערכות ההגנה האוויריות הסעודיות לא פגעו במטרות משום שהן היו מכונות לכיוון דרום, על מנת למנוע מתקפות מתימן, היכן שנמצאים כוחות המיליציה החות'ית הנתמכת על ידי איראן. * ע"פ הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס המסתמכת על שלשה מקורות, התקיפה כללה בין היתר שימוש במל"טים ובטילי שיוט, דבר שמעיד על כך שהאירועים היו מורכבים יותר משחשבו בהתחלה.

– ברשת CNN דווח כי הטילים חלפו בשמי דרום עיראק ודרך המרחב האווירי של כווית לפני שפגעו במטרותיהם. אתמול אמרה כווית כי היא פתחה בחקירה אחרי דיווחים על כך שנצפו מל"טים או טילים לפני שהמטרות בערב הסעודית, בעלת בריתה, נפגעו.

ארה"ב שוקלת מגוון אפשרויות תגובה לתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה; סגן נשיא ארה"ב טס לסעודיה

ממשל טראמפ שוקל מגוון אפשרויות תגובה לתקיפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה בסוף השבוע החולף, כך דווח היום (רביעי) ברשת NBC על פי הדיווח, המסתמך על גורמים אמריקאים ואחרים, בין האפשרויות שהועלו – מתקפת סייבר ותקיפה של מתקני נפט איראנים או של נכסים השייכים למשמרות המהפכה. * בכירים בצבא האמריקאי הציגו לנשיא, בישיבה שהתקיימה ביום שני ועסקה בנושא, תסריטים של פעולות אפשרויות שניתן לנקוט נגד איראן. גורמים שתודרכו על הפגישה דיווחו כי טראמפ, שאינו מעוניין בסכסוך צבאי רחב עם איראן, ביקש מהם להציג בפניו אפשרויות נוספות.

– במקביל ערב הסעודית הודיעה כי היא תצטרף לקואליציה הימית של ארצות הברית במפרץ הפרסי בעקבות המתקפה ושורת התקריות במפרץ הפרסי.

– בתוך כך, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס אמר שארצו בוחנת את הראיות לתקיפות ומוכנה להגן על האינטרסים ובעלי הברית שלה במזרח התיכון. סגן הנשיא האמריקני נסע לסעודיה, ואמר שאם איראן תערוך מתקפות על מנת ללחוץ על הנשיא טראמפ לסגת מהעיצומים הכלכליים נגדה, היא תיכשל.

– ברשת CNN דווח כי שליחו המיוחד של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח בטלפון עם גורמים בקונגרס האמריקני על תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, ואמר כי הסעודים רואים במתקפה – שגרמה לשיבוש נרחב בייצור הנפט בממלכה – כמו "פיגועי ה-11 בספטמבר שלהם".

רוחאני: תקיפת מתקני הנפט בסעודיה הייתה מסר אזהרה מהמורדים בתימן

נשיא אירן חסן רוחאני התייחס הבוקר (רביעי) לתקיפת מתקני הנפט בסעודיה בסוף השבוע האחרון. בכלי התקשורת המקומיים דווח כי רוחאני ייחס את התקיפה למורדים הח'ותים, ואמר כי הם ביצעו אותה כאקט של "אזהרה", זאת לאחר שורה של התקפות על בתי ספר, בתי חולים ושווקים בתימן בהובלת הקואליציה הסעודית. * על פי הדיווחים, רוחאני הדגיש כי טהרן אינה מעוניינת בהסלמה באזור, והאשים את הקואליציה הצבאית המשותפת של ארה"ב וסעודיה בפתיחת המלחמה בתימן.

לקראת העצרת הכללית של האו"ם: ארה"ב טרם הנפיקה ויזות לאיראנים שמאיימים לבטל את הגעתם

סוכנויות הידיעות האיראניות מדווחות היום (רביעי) כי טרם הונפקו אשרות הכניסה לארצות הברית לחברי המשלחת שאמורים להגיע לכינוס העצרת הכללית של האו"ם. האיראנים מזהירים שהביקור של חבריה, שבראשם עומד הנשיא חסן רוחאני ושר החוץ מוחמד זריף, עלול להתבטל במידה שהוויזות לא יונפקו בשעות הקרובות. * זריף אמור להמריא בשישי הקרוב לניו יורק, ורוחאני אמור להצטרף אליו ביום שני. אם עד למועד ההמראה מטהרן הם לא יקבלו ויזה, הם מתכננים שלא לצאת כלל לעצרת. עצרת האו"ם השנתית תיפתח ביום שני, ואי מתן ויזה לחברי הממשל האיראני עשוי לשנות משמעותית את כל השיח בעצרת.

– אין זו הפעם הראשונה שלבכירי הממשל בטהרן יש בעיות עם סידורי ההגעה שלהם למטה האו"ם בניו יורק. בביקורו האחרון של שר החוץ זריף תנועתו הוגבלה, אך כעת נראה שמדובר בשיא חדש של קשיחות מצד הממשל בוושינגטון.

המנהיג העליון של איראן: "אם ארה"ב לא תשוב למחויבויותיה בהסכם הגרעין, אף בכיר איראני לא ישוחח עם האמריקנים – לא בניו יורק ולא במקום אחר"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, אמר אתמול (שלישי) בכנס במדינה כי איראן לעולם לא תקיים שיחות עם ארצות הברית, ומדיניות הלחץ המקסימלי שמפעילה וושינגטון על טהרן תיכשל". * בהמשך סייג חמינאי את דבריו וכתב כי "רק במידה וארה"ב תחזור להסכם הגרעין ממנו נסוגה, אז היא תוכל לנהל שיחות עם איראן וחברות נוספות בהסכם. במידה ולא, לא יהיו מו"מ בין בכירי המדינות בשום שלב – לא בניו יורק ולא במקום אחר".

אחרי התקיפה נגד סעודיה: טראמפ הורה לשר האוצר להגביר את הסנקציות על איראן; בסעודיה מברכים

על רקע העימות בין וושינגטון לטהרן בעקבות תקיפת מתקני הנפט בסעודיה, נמשך הלחץ על האיראנים: נשיא ארה"ב טראמפ הורה לשר האוצר שלו, סטיבן מנוצ'ין, להגביר את הסנקציות על איראן. משרד החוץ הרוסי מסר בתגובה שההנחיה של טראמפ "הרסנית ולא תפתור שום דבר". בערב הסעודית, מנגד, בירכו על ההחלטה. "ממשל טרמפ עמד מול הממשל האירני והתוקפנות של ארגוני טרור באופן חסר תקדים, ואנו מודים לו על עמדתו זו".

בפעם הרביעית בארבע שנים, והשנייה בתוך פחות משנה: ספרד הולכת לבחירות

הכלכלה הרביעית בגודלה בגוש האירו, תלך לבחירות בפעם הרביעית בתוך ארבע שנים, אחרי שהמפלגות השונות לא הצליחו לפרוץ את המבוי הסתום שנמשך חודשים ארוכים. עם זאת, לא ברור אם הבחירות החדשות, שיתקיימו בעוד פחות מחודשיים, יקלו על מי מהצדדים להקים ממשלה חדשה. * הבחירות האחרונות במדינה נערכו לפני כחמשה חודשים ומאז לא הצליח אף מועמד להקים ממשלה. המפלגה הסוציאליסטית של רה"מ אומנם הוכרזה כמפלגה הגדולה ביותר עם 123 מושבים מתוך 350 המושבים בבית התחתון, אולם זה לא הספיק לה כדי להקים ממשלה לבדה.

– הבחירות בדצמבר 2015 שמו סוף לעידן שבו שתי מפלגות גדולות – הסוציאליסטית והמפלגה "העממית" מהימין המתון – שולטות בפוליטיקה הספרדית. מפלגות חדשות צצו במפה הפוליטית ("פודמוס", "סיודדנוס" ו"ווקס" מהימין הקיצוני) והפכו את הרכבת הקואליציה למשימה קשה מאוד.

– הספרדים חזרו לקלפיות ביוני 2016 אחרי שאף מפלגה לא הצליחה להרכיב ממשלה. בסוף אותה מערכת בחירות עלתה לשלטון המפלגה "העממית" בראשות מריאנו ראחוי. סנצ'ס עלה לשלטון ביוני 2018, כשניצח במפתיע בהצבעת אי אמון נגד הממשלה השמרנית של מריאנו ראחוי, ונהנה מתמיכת "פודמוס" והמפלגות של הבדלנים בקטלוניה ובחבל הבאסקים. הממשלה שלו נפלה בפברואר 2019, אחרי שמונה חודשים בלבד, לאחר שנכשלה בהשגת רוב לפרלמנט להצעת התקציב שלה.

אחרי פיטורי בולטון: מתאם השבויים האמריקאים במחלקת המדינה, מונה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי.

במהלך שיחה עם כתבים על סיפונו של המטוס הנשיאותי, אייר פורס 1. הודיע היום (רביעי) נשיא ארה"ב טראמפ על מינויו של רוברט אובריין, שמשמש כנציג הנשיאותי לענייני בני ערובה במחלקת המדינה האמריקנית, לתפקיד היועץ לביטחון לאומי. * אם המינוי יאושר, יהפוך אובראיין לאדם הרביעי המכהן בתפקיד זה בממשל טראמפ אחרי מייקל פלין, הרברט ריימונד מקמאסטר וג'ון בולטון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן