Skip to content

בג"ץ – עד יום שלישי יהיה מותר לאתר בטכנולוגיית שב"כ – למשטרה אסור לאכוף בינתיים

העליון הוציא צו ביניים בעתירות כנגד השימוש באמצעים דיגיטליים ופסק כי בינתיים ניתן להשתמש בהם לאיתור מי ששהה בסביבת חולי קורונה, אבל אם לא תוקם וועדה לפיקוח – השימוש באמצעים אלו יאסר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט העליון פסק הערב (ראשון) כי במידה ולא תוקם וועדת שירותים חשאיים עד יום שלישי הקרוב ה-24 במרץ 2020, לא ניתן יהיה לעשות כל שימוש בכלים הדיגיטליים שבידי שירותי הביטחון, כפי שהחליט ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני יומיים. עם זאת התיר בית המשפט לעשות שימוש באמצעי האיכון עד יום שלישי אך ורק לצורך איתור מי ששהו בסביבת חולי קורונה ותו לא.

נשיאת העליון אסתר חיות (צילום: אלכס קולומויסקי)
פול ידיעות אחרונות

 

פול ידיעות אחרונות
פול ידיעות אחרונות

כזכור, ערב פיזור הכנסת הובאה לפני הועדה לשירותים חשאים בראשות חבר הכנסת גבי אשכנזי, בקשת נתניהו להשתמש באמצעי השב"כ לצורך איתור חולי או מבודדי קורונה. אשכנזי דרש מראש הממשלה הבהרות, אלא שזמן קצר לאחר מכן פוזרה הכנסת ואתה הועדה.
למרות כל אלו, העביר נתניהו עוד באותו לילה החלטת ממשלה לפיה הממשלה מחליטה על השימוש באמצעים אלו ללא אישור הועדה לשירותים חשאיים. הלכה למעשה נתניהו קיבל לידיו את השימוש באמצעי איכון דיגיטליים בהן ניתן לאכן כל אדם ולכאורה אף לחדור למכשיר הסלולרי שלו.
הערב הודיע בית המשפט בהרכב השופטים ובהם נשיאת העליון, אסתר חיות, השופט חנן מלצר והשופט נועם סולברג, כי "ככל שתתקבל החלטה בדבר הטלת סגר כללי לפני יום שלישי, ניתן יהיה אז לשוב ולבחון את הצורך בהפעלת הסמכויות על פי תקנות השב"כ ואת התאמת צו הביניים למצב דברים זה", וכי " בשלב זה ועד החלטה אחרת, אין לעשות שימוש בסמכויות המוקנות מכוח תקנות המשטרה".

תוך כך הודיע נתניהו הערב כי הממשלה תאשר הלילה (בין חמישי לשישי) את הפיכתן של חלק מהנחיות משרד הבריאות לתקנות לשעת חירום למשך חודש. נתניהו אמר כי בשלב זה, התקנות יהיו בתוקף לשבוע: "בהגבלות הללו אתם אזרחי ישראל נדרשים להישאר בבית. עכשיו זאת כבר לא בקשה, זו לא המלצה אלא הנחיה מחייבת שתיאכף על ידי גורמי האכיפה". נתניהו תרץ את מעשיו והזהיר כי " הכפלת מספר החולים בכל כמה ימים עלולה להביא חלילה לקורבנות רבים".
נתניהו הדגיש כי במסגרת התקנות האזרחים נדרשים להישאר בבית, והבהיר כי ההגבלות מגובות משפטית וייכנסו לתוקפן החל מחצות ולמשך שבעה ימים. ראש הממשלה אמר כי ניתן לצאת מהבתים לצורך עבודה חיונית, טיפול רפואי והצטיידות במזון ובתרופות, וביקש מהציבור לשמור על כללי ההיגיינה והמרחק. נתניהו הדגיש כי במסגרת התקנות האזרחים נדרשים להישאר בבית, והבהיר כי ההגבלות מגובות משפטית וייכנסו לתוקפן החל מחצות. הוא הבהיר כי ניתן לצאת מהבתים לצורך עבודה חיונית, טיפול רפואי והצטיידות במזון ובתרופות, וביקש מהציבור לשמור על כללי ההיגיינה והמרחק.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן