Skip to content

אפריקה בישראל: כי שחור הוא יפה

מאז מלכת שבא, ועד למלכת היופי טיטי איינהו, עוד לא נראה יופי כזה בארץ. בתערוכת דיוקנאות מרהיבה "מלכותא" מציגה הצלמת והאמנית החזותית כתריאלה בת ישראל את היופי השחור בישראל. דמויות האחים והאחיות בני קהילת העבריים מדימונה בתערוכת חוצות בגן המוזאון בחולון. 9.9-31.12.2020 . פתוח: 24/7. הכניסה חופשית. התערוכה באוויר הפתוח תחת כיפת השמיים. מתאים במיוחד לימי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

" מלכותא" תערוכת חוצות גן המוזיאון החדשה שתפתח בחולון, היא תערוכת היחיד הראשונה של הצלמת והאמנית החזותית כתריאלה בת ישראל מקהילת העבריים מדימונה. את התערוכה אוצרת רוני בן ארי.

מושאי הצילום של בת ישראל הם האחים והאחיות בני קהילת העבריים מדימונה. בצילומים היא מנכיחה אותם בדיוקנאות צבעוניים ומוקפדים שמתמזגים בחזיונות המלכוּת האמנותיים יוצאי הדופן שלה.

השפעה אפריקאית, מלבושי זהב, והסיפורים שמאחורי האריגים, הבדים והצבעים. צילום: כתריאלה בת ישראל

בעבודותיה ניכרת ההשפעה האפריקאית שעל ברכיה התחנכה.  התערוכה מציגה צילומים מבויימים עשירי צבע, טקסטורה ואיקונוגרפיה של דמויות עבר פרי דמיונה. התכשיטים ואבני החן, מאפייני המלבושים והחומרים שמהם עוצבו, וכן הסיפורים שמאחורי האריגים והצבעים.

עושר צבעוני, טקסטורה ואיקונוגרפיה אפריקאית. צילום: כתריאל בת ישראל

כתראילה מספרת כי כבר בילדותה הייתה מדמיינת את לבושן הקדמוני של מלכוֹת עבר כמו נְזִינְגָה מאנגולה ונֵפֵרְטָרי ממצרים. היא הסתקרנה בנוגע לתכשיטים ואבני החן, מאפייני המלבושים והחומרים שמהם עוצבו, וכן הסיפורים שמאחורי האריגים והצבעים. היא מספרת עוד כי למדה כיצד מרחב התרבות האפריקאית שימר את עצמו באמצעות כתבים שנארגו בתוך הבד, ואיך תכני המוזיקה וצלילי כלי הנגינה נצרבו בתודעה כמנטרה קצבית בין-דורית.

"מלכותא" כשעיצוב עכשווי נוגע במסורת הציור. השפעות מציורי פורטרטים, וצילומי אופנה. מדגמנים בני העבריים מדימונה. צילום: כתריאלה בת ישראל.

עבודתה של כתריאלה מושפעת מציוריו של אדוארד שרלמונט, צייר דיוקנאות וינאי מהמאה ה18 ומהצלם האמריקאי מתיו ג'ורדן סמית שמקדיש את זמנו לצילומי יופי ואופנה בת זמננו.

את תפיסת הציור של אדוארד והצילום של מתיו, מיישמת כתריאלה  בגשר שהיא בונה בין חזיון העבר הדמיוני לבין ההווה, בין מלבושי הזהב המלכותיים של תרבות אפריקאית לבין בני קהילתה הלוקחים חלק יצירתי בפרויקט שלה החל בצביעת הבדים, דרך עיצוב הבגדים ותפירתם, וכלה באריגת מִקְלָעות ובליקוט של אקססוריז כמו מצנפות, כובעים תכשיטים וכלי נגינה עתיקים.

כי שחור הוא יפה. מלכת היופי של ישראל לשנת 2013.טיטי איינהו ממוצא אתיופי. מקור הצילום: ויקיפדיה.

התערוכה תתקיים בתאריכים –  9.9.20- 31.12.20 בחצות גן המוזיאון בחולון (כניסה מרח' ויצמן 61 חולון סמוך למוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס) במסגרת העונה הישראלית לעיצוב חולון.

פתוח: 24/7. הכניסה חופשית.

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן