Skip to content

אנחנו אומה מוכה, בעייתית, אבל אם לא נעשה כלום, המצב ימשיך להידרדר

"צריך לאפשר לנכדים שלנו לגדול במקום נורמלי, מה שקורה פה זה לא נורמלי", ישי הדס, ממנהיגי תנועת המחאה בראיון בלעדי למגפון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישי הדס הוא דמות ידועה מאוד בקרב ציבור המחאה נגד ראש ההמשלה בנימין נתניהו ובקרב הציבור הישראלי בכלל. תמיד כשהוא נלכד במצלמות התקשורת, הוא נראה רגוע, מהורהר משהו, עסוק בסלולרי שבידיו ולא מתלהם. לפני ארבע ימים, בעת הפגנת יום חמישי  בנס ציונה, צילם מאי התנועה שמפריד בין שני חלקי הכביש, את השלט החדש של תנועת כריים מיניסטר שהוא ממנהיגיה. מול המפגינים, פעילי כריים מיניסטר והדגלים השחורים, עמדה קבוצה קטנה של ביביסטים, צעקה, קיללה ולעגה. אחדים מהם, כך סיפר הדס,  אף ירקו לעבר שתי מפגינות שביקשו לחצות את הכביש ולהגיע להפגנה. השוטרים שהיו ערים לפרובוקציות הביביסטים לא התערבו. אבל כשישי ביקש לצלם את שלט ההפגנה החדש של תנועתו מתוך אי התנועה שבכביש, הוא נעצר. מה מניע אדם מהישוב, כזה שהיה מעורב בעשיית או הפקת סרטים דוקומנטריים וסרטי פרסום, לעזוב הכל ולהתייצב למאה ארוכה מול ראש ממשלה שנחוש לשלוט כמעט בכל מחיר, שאוהדיו המושבעים פגעו לא מעט במפגינים, להגיע לבלפור ולמחאות השונות ללא לאות ועל חשבון חייו האישיים – ראיון.

צילום: ציפי מנשה

– בשביל מה אתה מתמיד, עוזב את המשפחה, הילדים ויוצא לרחוב?
כי אני חושב שזה מספיק חשוב, הנה אני יושב עכשיו בסלון, עם שני הנכדים שלי, ש..אתה יודע, אוטוטו הם יגדלו וצרך לדאוג שהם יגדלו בתוך מקום נורמלי. זה הכל, מקום נורמלי, כרגע מה שקורה פה זה לא נורמלי.
– אתה מאמין במה שאה עושה?
"ברור, איזו שאלה"

– נראה לך שפעילות וההפגנות ישנו משהו במצב השלטוני בישראל?
"בטח, כבר, כבר קורה, ועוד איך. אני חושב שזה שגדעון סער קיבל ביצים, אני חושב שזה קשור ישירות להפגנות המחאה, אני חושב שזה.., בוא, עזוב את המחאה הנוכחית, אני חושב שאם אנחנו לא היינו מתחילים בהפגנות בפתח תקווה לעורר את המודעות הציבורית, אני חשב שמזמן היינו הונגריה פה, אני חושב שהיו מטייחים את כל הסיפור"

– אתה חושב שלולא הייתה קמה המחאה, היינו כבר בתוך לבה של דיקטטורה?
"בטח, ..לא דיקטטורה, דמוקטורה. נתניהו היה מתבסס עוד ועוד, ועוד בשלטון, היה הופך לעובדה מוגמרת, והציבור פה הלא ימני לאומי היה צריך להוריד את הראש ועדיין חלקים גדולים ממנו מורידים את הראש, אבל ככה זה אנשים"..

צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

– מה קרה בנס ציונה, למה עצרו אותך?
(בביטול): "שום דבר, שוטר, ביביסט, עצבני…עכשיו אני לא יודע.. אתה יודע, היום הם מסתובבים עם אלבומים של תמונות, אז לך תדע עם זה מעצר הפחדה או לא, קשה להניח הנחות, לא קרה משהו מיוחד, שום דבר, לא באתי לא בטוב, אני הלכתי לצלם את השלט, עמדתי ליד האי תנועה באמצע ה-T, כדי לצלם את השלט החדש שעשינו – 'בחירות עכשיו', והוא החליט שאני לא צריך להיות שמה ובלי סבלנות בכלל, הוא החליט תוך 2 שניות לעצור אותי, כי לא הייתי טטלה, כי… לא מיד איך שהוא אמר לי, אלא 10 שניות אחרי זה,  זה כבר היה יותר מידי בשביל הפקד הביביסט הזה, וזהו, אתה יודע, הם מרגישים חופשי לגמרי לשלוח ידיים ולדחוף מישהו בשבילם זה דבר טריוויאלי.. אתה מבין?, אחרי זה יושב מפקד מחוז מרכז (שזומן לוועדת הפנים בנושא תלונות על המשטרה א.מ),  ואומר כן זה נכון, יש שוטרים שמביאים את האג'נדה האישית שלהם לתוך הסיפור.. ואומר יש חריגים, אז שייקח את הפקד הזה ויראה איך מישהו מביא את האג'נדה שלו ויראה איך יש חריגים ושבמקום אותנו שבאים עם שלט 'בחירות עכשיו' ועומדים בצורה מסודרת  וממול הביביסטים צועקים לסדי: "איפה הילד?", וכותבים 'שמאלנים אויבים, שמאלנים בוגדים' ועף רימון הלם, שיטפל בהם…. לא בנו,  בקיצור, עזוב, נלחמים, מלחמים".

– נאמר לי שהשוטר שעצר אותך היה סמוי….
"עזוב, אסור להגיד סמוי, אתה לא יודע שאסור להגיד סמוי?, צריך להגיד: שוטר באזרחי.. קובי יעקובי (נצ"מ יעקובי, מפקד תחנת מורייה א.מ), לא מרשה להגיד סמוי.. אין סמויים, יש שוטר באזרחי וכשכל בן אדם באזרחי בא אליך ונובח עליך, אתה צריך לציית תוך שניה"

– הוא הציג בפניך תעודות?
"אחרי שביקשתי ממנו ואחרי שהוא כבר הספיק לדחוף אותי, לדחוף אותי פיזית, אני לא אוהב שדוחפים אותי פיזית, אז כשאני דרשתי ממנו תעודות אחרי שהוא דחף אותי ואמרתי לו: מי אתה בכלל?, אז הוא התחיל לנופף לי בתעודת שוטר, אתה מכיר את הטכניקה, להתעקש שאני אקרא את השם שלו"

– ואז, סירבת לזוז או לתת פרטים?
"לא, מה פתאום, אין בעיה, אני נותן פרטים לכל מי שרוצה, קחו.. קחו את הפרטים"
– אז מדוע הוא אמר שהוא מעכב או עוצר אותך?
"אי ציות לשוטר, זה מה שהוא אמר לי שם בשטח… תוך 10 שניות אי ציות לשוטר, לא התנגדות, לא אלימות, לא כלום. הוא צעק לי: תעוף מפה, אמרתי לו מייד, אני מצלם, הוא עמד 5 שניות ונתן לי לצלם, ואז שרציתי עוד 3 שניות לצלם, אז הוא כבר תפס אותי ודחף אותי קיבינימט וכבר התחיל לבקש ממני תעודת זהות .. בזמן שאני עשיתי 3 צילומי סטיל, ככה טיק, טיק, טיק,  כי הוא יושב לי על הראש והוא תופס אותי, מתחיל לדחוף אותי ואני אומר לו: מה קרה לך? ואז אני אומר לו, רק עוד ווידאו קצרצר, זה ווידאו של כמה שניות, אני מצלם ווידאו של 7 שניות ותוך כדי זה הוא כבר מתחיל לשאול אותי מה התעודת זהות שלי ואני מראה לו את התעודת זהות שלי כשאני "און שוט" , אתה מבין?, מה יש לספר? שהם חסרי סבלנות, אלימים, מתנפלים על האנשים הלא נכונים, עזוב.."


הדס על מעצרו

– מה קרה בעצם עם סדי?
תקשיב, הביביסטים עומדים בצד השני וצועקים: סדי, איפה הילד שלך, איפה הילד הקטן שלך ומעומדים עם שלטים: שמאלנים אויבים, שמאלנים בוגדים, אבל ביניהם לא היה עצור. לא היה ביביסט עצור, עו"ד גונן סיפר לי ששתי בנות שרצו להגיע להפגנה, עוברות את הכביש והביבטים יורקים עליהן והשוטרים לא עשו כלום. אני שרוצה לצלם, אותי עוצרים. עזוב, מה יש לדבר, מה להגיד עוד פעם, משטרה פוליטית?, לא אמרנו את זה מספיק פעמים?"

– אתה חושב שתנועת המחאה כולה, תביא לידי שינוי, או שמה שהיה, הוא שיהיה..
"אני לא יודע, אני לא יודע, זה תהליכים, זה תהליכים וזה לוקח זמן, אתה צריך להבין, זו אומה מוכה, אנחנו אומה בעייתית וזה כי הגענו היום למצב מאוד מאוד בעייתי, אבל, אם לא עושים כלום ויושבים בשקט, אז אנחנו רק נדרדר הלאה, אז אנחנו עושים מה שעושים ומקווים שזה ישפיע הלאה ואני רואה שזה משפיע, יש יותר ויותר אני ימין, כאלו שמגדירים עצמם אנשי ימין, שפויים.. כאלו שבזמנו פחדו להזדהות והיום הם מפסיקים לפחד להזדהות וזה תהליך חיובי שהמחאה גרמה לו.. אז זהו, צריך לברך על זה. הנה מורל לוי שהצטרפה וזה הצטרף וזה הצטרף, גדעון סער יצא פתאום אחרי שנים שהוא ישב בפחד ומה אני אגיד לך שגדעון סער הוא הכוס תה שלי? לא, אבל כל דבר אחרי ביבי יהיה קל, כל דבר אחרי הטירוף של ביבי והחונטה שלו המזויינת, יהיה קל.."

– גם אם זה גדעון סער?
כן, תבין, אתם צריכים להבין. מוסוליני יש אחד, פרנקו יש אחד, זה לא, אתה יודע שיש אנשים מופרעים או עם אג'נדות כאלה, מופרעים, קרימינלים, אנשים עם הפרעות אישיות כמו נתניהו שעולים לשלטון אז אלו שיעלו תחתיו לא יהיו מופרעים כמוהו".

– אגב, איך זה שבעיריית תל אביב מאפשרים לכם להניח את פסל 'גיבור ישראל' בכיכר רבין לעומת עיריית ירושלים שהזדרזה לחלל שבת ולפנותו תוך שעות מכיכר פריז?
"נו מה הבעיה? פה בתל אביב הוא  (הפסל א.מ) לא מאיים, פה הוא לא מול העיניים של נתניהו, פה הוא רחוק. שם יש ראש פוליטי וכאן תל אביב, שאמורה לייצג כלל הדעות, אז אהה, מסתדרים עם חולדאי. אבל אני לא חושב שהוא צריך לעמוד שם קבוע, הוא צריך לעמוד קבוע בירושלים, במקום שאליו הוא יועד. אז ניסינו לפנות לעיריית ירושלים ושם יש פרוצדורה, יש וועדההה (מאריך במילותיו בלעג  א.מ), שמחליטההה.. אתה יודע שאומנים יכולים לפנות .. יש תהליך פרוצדורה עלאק מסודרת, האומן, כלומר בשמו יפנו בצורה מסודרת, נקבל סירוב מנומק ואז נראה איך נתקוף את הנימוקים. זה יהיה קרב ארוך".

– יש לך מה לומר לסיום לקהל המחאה?
"קוראי מגפון זה אנשים כמונו.. מה יש להגיד להם?, שיזיזו ת'תחת, שיבוא לבלפור כי אם לא נעבוד לא תהיה תוצרת. צריך להמשיך לעבוד, להתעקש וזהו"
– כבודו, תודה רבה.
" You most welcome"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן