Skip to content

התנועה כאתגר קיומי

 ביום ראשון הקרוב (21.3.2021)  יחל סיבוב הופעות ארצי של להקת "ורטיגו" עם יצירתה המרתקת ביפי גיוונה וביכולות הפיזיות שמשכיל הכוריאוגרף שרון פרידמן להפיק מכל תשעת הרקדנים המשתתפים בה, 'Shape On Us' , 'כוח האיזון' 21.3 בתיאטרון ירושלים, 31.3 – 1.4 במרכז סוזן דלל,  29.4 במרכז הבמה גני תקווה פיטר ברויגל הבן, הצייר הפלמי הנודע היטיב לתאר בציוריו את […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ביום ראשון הקרוב (21.3.2021)  יחל סיבוב הופעות ארצי של להקת "ורטיגו" עם יצירתה המרתקת ביפי גיוונה וביכולות הפיזיות שמשכיל הכוריאוגרף שרון פרידמן להפיק מכל תשעת הרקדנים המשתתפים בה, 'Shape On Us' , 'כוח האיזון'

21.3 בתיאטרון ירושלים, 31.3 – 1.4 במרכז סוזן דלל,  29.4 במרכז הבמה גני תקווה

פיטר ברויגל הבן, הצייר הפלמי הנודע היטיב לתאר בציוריו את המציאות של חיי האיכרים של המאה ה-16- על ההומור, האכזריות והגרוטסקיות של מציאות חייהם לפרטי פרטים. אגדה ידועה מייחסת לו את האמרה: "אם רוצים לצייר אנשים כהווייתם יש צורך בעמידת ראש הפוכה". וכך, גם הכוריאוגרף שרון פרידמן ניסה ליצור במחול "Shape on Us"  מעין עולם הפוך, המותאם ומובנה לכל דכפין – עולם המותאם למגבלות המשתתפים ביצירה שחלקם מוגבלים בתנועה בשל שיתוק מוחין וחלקם רקדנים או כלשונו:"…השעות המרובות של השהיה בסטודיו אִפשרו לי ליצור עולם הפוך בו חקרנו יחד עם כל הקבוצה את הצורה, האיכות והתנועה ובעיקר את הזרימה בין המשתתפים".

תמונה של יואל לוי
צילום יואל לוי

את סדנאות "כוח האיזון" מנהלים חי כהן וטלי ורטהיים. את הריקוד "Shape on Us" יצרה הקבוצה לפני שנה וחצי והריקוד הועלה בפסטיבל ישראל האחרון. כבן לאם שסבלה ממגבלה שהפכה כל תנועה טריוויאלית כמו מעבר מתנוחה לתנוחה, או העפלה מהרצפה לכיסא ל"מאבק הישרדות קיומי" – המחול "כוח האיזון" הוא בעצם סיפור חייו האישי של שרון בו הוא מתאר את הקרב על התנועה כמאבק קיומי יומיומי.

את "כוח האיזון" יצר לקבוצה של תשעה משתתפים. עיקר קסמה של היצירה בשילוב שבין גיוון התנועות המעודנות לעוצמההפיזיתוליכולת האלתור של הרקדנים שהגיעו לביראת שפת מחול מקורית בתהליך של מפגשים שארכו חודשים רבים.

צילום דן בן ארי
צילום דן בן ארי

מה שהופך את המפגש עם קבוצת "ורטיגו" לחוויה שנוגעת בצופה הוא המפגש במחול בין הקושי האנושי לבין החתירה לשפה מקורי וחדשנית.

*

וקצת על ביוגרפיה של שרון פרידמן: מ- 2006 פועל פרידמן עם להקתו במדריד שבספרד. בישראל רקד עם להקת עידו תדמור, להקת המחול הקיבוצית ולהקת ורטיגו.

לאורך הקריירה שלו זכו הוא ולהקתו בפרסים שונים, כולל פרס מקס למופע המחול הטוב ביותר לשנת 2015  ופרס מקס לכוריאוגרפיה הטובה ביותר לשנת 2019.

יצירותיו של שרון מככבות ברפרטואר של להקות ברחבי העולם ובהן:

הבלט הלאומי של פרגוואי, להקת המחול ורטיגו, Compagnie Jus de la Vie of Stockholm, Collettivo Cinetico of Italy, Bora Art Project Company of Seoul, Theater Bielefeld, La Mov Dance Company.

באוקטובר 2018  הפך שרון פרידמן לאמן הבית של תיאטרון Francisco Rabal  בספרד.

*

ורטיגו כוח האיזון,  Shape On Us מאת שרון פרידמן, יועצת אמנותית: נעה ורטהיים. רקדנים שותפים ליצירה: מיטלי אהרוני, אמיר אישהר, ענבל אלוני, שירה בן אוריאל, נעם בן ישראל, איתמר בק, שמואל דביר כהן, גרישה לב, תומר נבות. מנכ”ל עמותת ורטיגו למחול: עדי שעל, מנהלי כח האיזון: טלי ורטהיים וחי כהן, מוסיקה מקורית: נעם הלפר, עיצוב תלבושות: ענבל בן זקן, “mizo”,עיצוב תאורה: שרון פרידמן, דני פישוף – מג'נטה

*

לא הייתי מחמיצה הזדמנות זו למפגש עם קבוצת יוצרים מרגשת  שהצליחה באמצעות הקרב על התנועה ליצור מחול מרתק דווקא בעושר השפה התנועתית שלו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן