Skip to content

מדען נאס"א שהביע נכונות לרגל לטובת ישראל נדון ל-13 שנות מאסר

סטיוארט נוזט הודה בפני סוכן סמוי של האף.בי.איי כי נרתם לרגל עבור ישראל וכי "חצה את הרוביקון" עבורה. את שירותיו תימחר בקרוב לשני מיליון דולר מאת אורי קציר סטיוארט נוזט, מדען מנאס"א שסיפק לישראל סודות בנושאי חלל וצבא נדון היום על ידי בית דין אמריקני ל-13 שנות מאסר . האיש נלכד במהלך מבצע עוקץ שביצעה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סטיוארט נוזט הודה בפני סוכן סמוי של האף.בי.איי כי נרתם לרגל עבור ישראל וכי "חצה את הרוביקון" עבורה. את שירותיו תימחר בקרוב לשני מיליון דולר

מאת אורי קציר

נרתם בהתלהבות למשית ריגול. סטיוארט נוזט

סטיוארט נוזט, מדען מנאס"א שסיפק לישראל סודות בנושאי חלל וצבא נדון היום על ידי בית דין אמריקני ל-13 שנות מאסר . האיש נלכד במהלך מבצע עוקץ שביצעה האף.בי.איי.

נוזט (55), שהופיע בפני בית המשפט הפדרלי כשהוא לבוש בבגדי אסיר, הודה כי הוא "משלם על חוסר שיפוט גורלי" שביצע. הוא אמר לשופט פול פרידמן כי הוא נוטל אחריות מלאה על מעשיו ואינו מתכחש להם.

גזר הדין שהוטל על נוזט הוסכם כחלק מעיסקת טיעון. בעיסקה נלקחה בחשבון העובדה שנוזט ריצה כבר שתי שנות מאסר בכלא לאחר שנלכד. נוזט נהנה בעבודתו בנאס"א (סוכנות החלל הלאומית האמריקנית)  – וקודם לכן גם במשרד האנרגיה ובמועצת החלל הלאומית – מסיווג ביטחוני גבוה מאוד ומגישה למידע סודי ביותר. הוא הודה שניסה לספק לישראל מידע סודי ביותר הנוגע ללוויינים, מערכות התראה מוקדמת, שיטות תגובה על מתקפות רחבות היקף, מידע על תקשורת מודיעינית ומרכיבים מרכזיים באסטרטגיות הגנה.

בבית המשפט, הקרינה התביעה קלטת וידיאו שבה נראה נוזט כשהוא מספר לסוכן סמוי של האף.בי.איי כי הוא עובד בשירותה של ישראל ומתבטא במלים "חציתי את הרוביקון", כלומר מודה שעשה צעד שאין ממנו חזרה. הסוכן יצר עימו קשר קודם לכן, בו הציג עצמו כנציג המוסד המנסה להשיג מידע על טכנולוגיות מתקדמות בתחומים שונים. נוזט אמר עוד, כי יתבע מישראל "אחוז אחד לכל היותר" משווייה של תוכנית ממשלתית אמריקנית שאותה העריך בעלות של 200 מיליון דולר בקירוב.  אגב, משרד המשפטים האמריקני נמנעה מלטעון כי ממשלת ישראל הוא גורמים מטעמה הפרו את החוק האמריקני בהקשר זה.

לפי כתב התביעה, העיד נוזט על עצמו כי הוריו יהודים, וכי חוק השבות חל עליו, ולפיכך ביקש, נוסף על שכרו, גם דרכון ישראלי. עוזר התובע אנת'וני אסונסיון, אמר לשופט כי נוזט הוא "בוגד" שנרתם למשימת ריגול ב"התלהבות בלתי מרוסנת".

פרשת הריגול לא הייתה הסתבכותו הראשונה של נוזט עם החוק. בשנת 2009, טרם מעצרו, כבר היה מסובך עד מעל לראשו בעבירות של מירמה והעלמת מס, שבגינן אף הועמד לדין. כאשר נודע על חקירת הריגול נגדו, גזר עליו השופט 37 חודשי מאסר על עבירות המס, שריצויין נחשב לו במקביל לריצוי גזר הדין של 13 השנים שאותו ספג היום בגין הריגול.

נוזט עשה לעצמו שם בעיקר כטכנולוג הגנה בתקופת הנשיא רייגן, שעה שמערכת הביטחון האמריקנית הקימה מערך הגנה מפני טילים שנודע לימים בכינוי "מלחמת הכוכבים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן