Skip to content

דיווח: ערב הסעודית תתמוך במורדים בסוריה

ערב הסעודית מסירה את הכפפות הדיפלומטיות ואחרי הגינויים הרפים והחזרת השגריר מדמשק עוברת לנקיטת צד של ממש ועל-פי דיווחים שונים הודיעה כי תתמוך במורדים בסוריהה ותחמש אותם. האם הסעודים יהוו את שובר השוויון בסוריה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ערב הסעודית מסירה את הכפפות הדיפלומטיות ואחרי הגינויים הרפים והחזרת השגריר מדמשק עוברת לנקיטת צד של ממש ועל-פי דיווחים שונים הודיעה כי תתמוך במורדים בסוריהה ותחמש אותם. האם הסעודים יהוו את שובר השוויון בסוריה?

מאת סלאמה אבו רביעה

לוחם בשורות "צבא סוריה החופשי" (Flickr/FreedomHouse)
הכדורים על ערב הסעודית? לוחם ב"צבא סוריה החופשי" (Flickr/FreedomHouse)

במהלך אירועי הדמים בסוריה בשנה האחרונה, גילתה ערב הסעודית דאגה פומבית מהיחלשות המורדים בסוריה, בעקבות כיבוש מעוזיהם הבולטים, והזהירה את העולם פעמים רבות מפני הטבח המשתולל במדינה, אך נמנעה מלהודיע על תמיכה רשמית במורדים. לפי דיווח של סוכנות העיתונאות הצרפתית AFP, ייתכן כי מצב זה עומד להשתנות.

גורם ערבי בכיר ששמו אינו מוזכר הודיע שערב הסעודית מזרימה נשק ותחמושת למורדים בסוריה דרך ירדן. שר הפנים הירדני, ראקאן אל-מג'אלי, דחה את הידיעה והודיע שירדן מכחישה של כל מעורבות בסוריה ושהיא לא מתערבות בענייניו הפנימים של העם הסורי ושומרת על היחסים עם סוריה בגלל חשיבותה של סוריה כשכנה ובשל חשיבות השמירה על היציבות במדינה.

ערב הסעודית תמכה במורדים בסוריה והייתה הראשונה שפעלה במרץ להתערבות של מועצת הביטחון של האו"ם באירועים במדינה. משנכשל ניסיון זה, פנתה ערב הסעודית לחיפוש אחר אפשרות אחרת לתמוך במורדים, שבימים האחרונים החלו לאבד את הערים המרכזיות שמהן פעלו כמו אידליב, חומס ודרעא לאחר שצבא המשטר הצליח לכבוש אותן מחדש ולטבוח בתומכי המורדים שחסר להם נשק וציוד צבאי כדי להגן על עצמם.

הדיווחים על תמיכה צבאית של ערב הסעודית במורדים סורים באים על רקע הקריאה הסעודית לחמש את המורדים כדי שיגנו על עצמם בפני צבא סוריה, שמדכא את המרי האזרחי במדינה באמצעות תחמושת שאמורה לשמש במלחמות. שר החוץ של ערב הסעודית, סעוד אל-פייסל, הודיע בוועידת "חברותיה של סוריה", שהתקיימה בתוניסיה ב-24 בפברואר 2012 כי "חימוש המורדים הוא רעיון מצוין".

יחסי ערב הסעודית וסוריה הידרדרו לאחר ההתנקשות בשנת 2005 בחייו של נשיא לבנון רפיק אל-חרירי שהיה מקורב מאוד לשליטי ערב הסעודית, ולמעשה מעולם לא שוקמו ולא חזרו להיות ידידותיים. כשהאירועים בסוריה החלו, במארס 2011, ראו בהם שלטונות ערב הסעודית הזדמנות להיפטר ממשטר אסד, שהברית שכרת עם איראן, מתחרתה הגדולה של ערב הסעודית באזור,הסבה דאגה רבה מאוד לסעודים, החוששים מהתגברות ההגמוניה האיראנית באזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן