Skip to content

שישי שגרתי בשיח' גראח' וסילוואן – רימוני הלם, רימוני גז וכמובן עצורים

בשישי הנוכחי החליטו הפלסטינים לרוץ. במקום להפגין ולזעוק כנגד מתנחלים, השתלטות וסילוקם מבתיהם הם החליטו לרוץ. המרוץ השקט שהחל בכפר שיח' ג'ראח והסתיים בשכונת סילוואן, פוזר בסופו של יום "באמצעים לפיזור הפגנות". מגפון תיעד עבורכם את האירוע השגרתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אתמול (שישי) אחר הצהרים התקיימה שוב הפגנה של תושבי הכפר שיח ג'ראח ושכונת סילוואן שבפאתי ירושלים כנגד המתנחלים שבעידוד ממשלת נתניהו ועמותות לרכישת בתים דרך מתווכי קש משתלטים על ביתם ותובעים לסלק מהם את דייריהם הפלסטינים שגרים שם מאז שהסכימו לתביעת מהממשל הירדני לוותר על מעמד פליט ולגור במקום כדיירים מוגנים. בשיח' ג'ראח' נרכש מבנה לא רחוק מקבר שמעון הצדיק בו התיישבו מתנחלים. החל משנות ה-90 פונו משיח' ג'ראח' חלק מהתושבים הערבים, בעקבות פסקי דין של בתי משפט בתביעות שהגישו בעלי הקרקע. פינויים אלה, וחשש מפינויים נוספים, עוררו מאבק ומחאות בשכונה שלא פעם הגיעו לעימותים אלימים. הכפר עצמו קרוא על שם חוסאם א-דין בן שרף א-דין עיסא אל-ג'ראחי, נסיך מאנשי חצרו של צלאח א-דין ורופאו האישי, שבנה במקום זאווייה ונקבר בה לאחר מותו בשנת 1202. היום לאחר הרחבה מדינית פוליטית של ירושלים, הפך לשכונה במזרח העיר. שכונת סילוואן מצויה לא הרחק משיח' ג'ראח' . בסילוואן במכילה יותר מ 20 אלף תושבים פלסטינים שוכנים כ 500 מתנחלים ובשיח' ג'ראח המכילה כ 16 אלף פלסטינים כמה עשרות בודדות מתנחלים.  הרעיון המדיני פוליטי העומד מאחורי הסיפוח לירושלים היא השתלטות והעמקת הביסוס היהודי על חלקי ארץ ישראל השלמה.

צילום: SK
צילום: SK
צילום: SK
צילום: SK

וכך סיילוואן ושיח' ג'ראח, הפכו לפתע שכונות בעירו כמו גם התנחלות כמו פסגת זאב. לא די בכך שעיריית ירושלים בתירוצים שנים ומשונים לא תורמת להתפתחות ה'שכונות', אלא שהימין המתנחלי קיצוני נעשה דורסני יותר בניסיון מכוון לדחוק את הפלסטינים  ממגוריהם החוקיים ושקבלו בשנות ה-50 על ידי ירדן ואונר"א שהושיבו אותם על אדמות אלה בתנאי שיוותרו על זכויות פליטים.

לאחר הכיבוש  בידי ישראל החלה למעשה ההתעוררות להשתלט על השטחים. הכוחות לא היו שווים מלכתחילה. המתנחלים הגיעו עם  גיבוי מדיני וממשלה שרואה אותם חודרים ללב כפרים / שכונות פלסטיניות בעין עצומה לרווחה. המתנחלים נהגו ונוהגים במקום כאדונים, כבעלי  בית שמצפים מאריסיהם הפלסטינים מידות של כניעות והתרפסות. וכך, בשיח' גראח ובסילוואן מנצנצת באורות בהירים, גזענות האפרטהייד 2021 בישראל.


צילום ועריכה: האגודה לזכויות האזרח

נכון להיום הפלסטינים יודעים את זה, המתנחלים פועלים לפי זה, והמשטרה נותנת לסרטן האפרטהייד להתפשט. הפלסטינים שמגובים בכמה עשרות יהודים לא נותר אלא להיאבק בגירושם בידיים חשופות כנגד המתנחלים וגירושם מהכפרים.
ממשלת ישראל בראשות ראש ממשלת המעבר בנימין נתניהו (שמחלק את זמנו בין ריצוי המתנחלים, לבין ניסיונות בלתי נלאים להציג את שופטיו במשפטי הפלילים החמורים בהם הוא חשוד), יודעת שבידיה חומר דליק ונפיץ, אבל בימים אלו בהם השטנה הפכה כל אדם שאיננו ביביסט ואיננו ימין קיצוני לשמאל בוגד ועוכר ישראל. בוחשת היטב במרק הגזעני והרותח הזה ובתוכו  נאלצים הפלסטינים לשחות ולנצח.

צילום: SK
צילום: SK

וכך, אתמול הוחלט להפגין בריצה. המרוץ שכלל ילדים, צעירים, נשים, זקנים, וגם מוגבלים פיזית אליהם הצטרפו גם כמה יהודים, יצא מכיוון שיח' ג'ראח' לסילוואן וחזרה כשהוא בא לומר: אנחנו פה. לא הלכנו ולא נלך לשום מקום.
הרצים לבשו חולצות ועליהן נרשם המספר המבהיל 8750 שהוא כנראה מספר הפלסטינים העומדים להיזרק מידיהם לטובת המתנחלים שחולמים את ארץ ישראל השלמה כמו גם סילוקו של מסגד אל אקצה ממקומו והקמת בית המקדש השלישי תחתיו. ומכאן  זה מובן וברור – הפלסטינים? רק מפריעים לתהליך.

על רקע כל אלו יצא מרוץ שיח ג'ארח – סילואן. המרוץ התנהל למופת. בזוגות, בשלישיות ובבודדים הם רצו על רק חומות העיר העתיקה חלקם מחוייכים וחלקם מתאמצים לרוץ או ללכת וכל זאת עד להגעה לסילואן שם המתין להם מפקד תחנת משטרת שלם סנ"צ חזוט שהחליט להפעיל כוח מופרז בפעולת שיטור כושלת בה הי לפחות פצוע אחד (קל) וככל הנראה 4 מספר עצורים. במקביל בשיח ג'ארח נעצרה מפגינה יהודייה בטענה להעלבת שוטרת. היא קראה לשוטרת: מטומטמת. זה הספיק. היא נעצרה ובסופו של דבר שוחררה לאחר מספר שעות. לקרא למפגינים בוגדים, עוכרי ישראל, זה סביר. לקרא לשוטרים נאצים (ניאוץ חביב במיוחד בפי חרדים מפגינים), זה לא נעים, אבל לקרא לשוטרת – מטומטמת? זו העלבת עובד ציבור. אותה שוטרת חביבה השליכה מאוחר יותר רימון גז לתוך קהל פלסטינים "אלימים", שכל אלימותם התרכזה בעמדם בפתח חצרותיהם.

צילום: SK
מיקי כץ – קראה לשוטרת: מטומטמת ונעצרה (צילום: ציפי מנשה)
צילום: בן כהן

ולכן מרגע שמפקד תחנת משטרת 'שלם' החליט על פיזור ההפגנה הופעל כוח מופרז בפעולת שיטור כושלת שכללה רימוני גז והלם.  פיזור הפגנה בו היה לפחות פצוע אחד (קל) שפונה על ידי הסהר האדום לבית חולים במזרחית, ועד 4 עצורים נוספים.
במקביל בשיח ג'ארח נעצרה מפגינה יהודייה בטענה להעלבת שוטרת (קראה לה מטומטמת – זוכרים?). וכן, היא שוחררה לאחר מספר שעות. את הפלסטינים לקחו לתחנת המשטרה, שם כבר יפחידו אותם במעצרים, ילבישו עליהם תיקים וישחררו אותם בהתניה שלא ישובו להפגין לפחות 14 יום. עד אז תספיק המשטרה לבסס כנגדם תביעות פליליות. על מה? – במשטרה כבר ימצאו את הסיבה הנכונה.

זורקת הרימונים (צילום: SK)
רימון "בקטנה" (צילום: SK)
נבהל מהרימון (צילום: SK)

 

הורה על פיזור ההפגנה – חזוט – מת"ח שלם (צילום: SK)
המפגינים האלימים (צילום: SK)
צופים מחצר ביתם (צילום:SK)
מפגינה אלימה (צילום: SK)

למשטרה היה סיפור שונה, מתמצת ויבש  – מהמשטרה נמסר כי "כוחות משטרה ומשמר הגבול פועלים בשעה זו בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים בעקבות מחאה שמתקיימת במקום", כך המשטרה שידעה להוסיף ולספר כי "במהלך המחאה, חלקם של המשתתפים הפר מעת לעת את הסדר במקום וכי נרשמו מספר אירועים בהם נשמעו קריאות לאומניות והושלכו אבנים וחפצים לעבר כוחות המשטרה, כתוצאה מכך נפצעו 2 שוטרים, והכוחות נאלצו להשתמש באמצעים (גז, רמוני הלם וכדורי "גומי" (שהם כדורי מתכת שעטופים בפיסת ספוג דקיקה)".
"עד כה עצרה המשטרה לפחות 4 חשודים בגין הפרת סדר ויידוי אבנים לעבר השוטרים והם הועברו לחקירה במשטרה", לשון המשטרה.

בטרם תצקצקו בשפתותיכם ו או יו, יו. ותעבור לשגרת חייכם הלאה, מגפון תיעדה עבורכם חלק מההתרחשויות, שאירעו זו אחר זו, מהריצה המחויכת, ועד הרימונים ושאר האמצעים לפיזור הפגנות (שם מכובס לכלי לחימה). הביטו ברצף התמונות ותקבלו איזהו רושם ממה קרה שם באמת. אנחנו רק תעדנו עבורכם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן