Skip to content

לה טרוויאטה של ורדי בהפקה חגיגית של האופרה הירושלמית

הגברת עם הקמליות של אלכסנדר דיומא באופרה של ורדי . מסע ספרותי-מוסיקלי בין פריז, ונציה, וירושלים בביצוע קונצרטנטי חגיגי עם התזמורת הסימפונית ירושלים בניצוחו של עומר אריאלי. על בימת האופרה מתרחש סיפור אהבה סוחף בין ויולטה הקורטיזנה לבין אלפרדו המעריץ הנלהב. יחסיהם מסתבכים בשל התערבות אביו של אלפרדו, ג'ורג'ו ג'רמונט. אך האהבה מנצחת על אף […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האופרה הירושלמית חוגגת עשור עם ״לה טרוויאטה״ מאת ורדי

האופרה הירושלמית מזמינה את אוהבי המוסיקה  לחגוג איתה לציון עשור להיווסדה עם הפקה קונצרטנטית של האופרה ״לה טרוויאטה״ מאת ורדי יחד עם התזמורת הסימפונית ירושלים.

לה טרוויאטה – תמצית העלילה

ויולטה ואלרי היא קורטיזנה בחברה הגבוהה של פריס באמצע המאה ה 19, חולת שחפת אשר מסתירה את מצבה ומתענגת בנשפים. היא מחליטה להיענות לאהבתו של אלפרדו ג'רמונט, צעיר ממשפחה טובה אותו פגשה בנשף שערכה בביתה, זונחת את חיי הזוהר של פריס ומתמסרת לחיים שקטים בכפר עם אהובה. כאשר נודע דבר הקשר ביניהם לאביו של אלפרדו הוא דורש בתקיפות מויולטה לעזוב את בנו על מנת שלא יוכתם שמה הטוב של המשפחה. ויולטה נענית לדרישתו בכאב לב רב ומסתירה מאלפרדו את הסיבה לעזיבתה אותו.  אלפרדו הפגוע מעליב את ויולטה בפומבי ואז עוזב את צרפת.

מחלתה של ויולטה מתגברת. אביו של אלפרדו מגלה לבנו את הסיבה לעזיבתה של ויולטה. אלפרדו ממהר לשוב אליה והם מתאחדים באהבה רבה, אך מחלתה של ויולטה מכריעה אותה והיא צונחת ומתה בזרועות אהובה.

על האופרה "לה טרוויאטה" 

האופרה "לה טרוויאטה" מאת ג'וזפה ורדי הוצגה לראשונה ב 6.3.1853 בבית האופרה "לה פניצ'ה" בונציה.

האופרה מבוססת על ספרו של אלכסנדר דימא הבן Alexandre Dumas fils) ) "הגברת עם הקמליות" ((La dame aux camélias שיצא בשנת 1848. הספר נכתב בעקבות סיפור חייה האמיתי של מארי דיפלסי (Marie Duplessis ), אישה צעירה שהיתה קורטיזנה בחברה הגבוהה של פריס בשנות ה 40  של המאה ה 19, ואשר עימה היתה למחבר מערכת יחסים. לאחר מותה ממחלה בשנת 1847 והיא רק בת 23, כתב דימא את הספר כשהוא ממקם את הסיפור בפריס, באותה חברה ובאותה תקופה. את הגיבורה כינה בשם מרגריט גוטייה ולבן לווייתה קרא בשם שראשי התיבות שלו זהים לשמו שלו.

הספר מהווה מעין מסמך היסטורי המתאר את חיי החברה הגבוהה בפריס על נשפיה הזוהרים, ואת הנוהג של בני האצולה ואנשי המעמד הגבוה להחזיק אישה שהיא יותר מפילגש – אשת לוויה, קורטיזנה או "אישה מוחזקת": אישה יפת תואר, ברמה גבוהה, שהתגוררה בדירה מפוארת ושהיתה בבעלותה כרכרה. בן הזוג תמך בה בסכומי כסף גדולים והעניק לה מתנות יקרות. האישה מצידה שמרה בדרך כלל אמונים לאותו בן זוג כל עוד נמשכו יחסיהם.

בד בבד מגולל הספר בפנינו את התהליך שעברה הגיבורה: אשת לוויה, שאף כי מעמדה בחברה הגבוהה מוכר וגברים רבים חושקים בה, היא איננה נחשבת לאישה מכובדת. גבר ממשפחה טובה  התאהב בה, והיא משיבה לו אהבה. באמצעות האהבה היא נחלצת ממצבה זה והופכת להיות אישה מהוגנת ונאהבת בזכות עצמה. זהו סוג של "חזרה בתשובה", המתאימה לנימה הרגשנית בה כתוב הספר ולאמונה הדתית הנוצרית השורה עליו.

הספר נחל הצלחה מיידית והמחבר אף עיבד אותו למחזה.

ורדי, שהתחייב לחבר אופרה לתיאטרון "לה פניצ'ה" בוונציה, בחר בפרנצ'סקו מריה פיאבה (Francesco Maria Piave)  כמחבר הליברטו. פיאבה היה ליברטיסט, עיתונאי, מתרגם ומשורר, וכתב כבר קודם לכן מספר ליברטי לאופרות של ורדי, ביניהם לאופרות "ריגולטו" ו"מקבת". את הליברטו לאופרה זו חיבר על בסיס הספר, כשויולטה ואלרי היא בת דמותה של אותה קורטיזנה. הליברטו נאמן לספר בדרך כלל, אם כי יש בו מספר שינויים והדגשים אחרים. אווירת הספר טעונת הרגשות והאמונה הדתית המלווה אותו משתקפים הן בליברטו – המהווה יצירה ספרותית בפני עצמה, והן במוסיקה הנפלאה של ורדי.

במרכז האופרה עומדת אישה שסיפור חייה ומותה מהווים את הציר שסביבו סבה העלילה. זוהי אופרה נשית מאוד, אשר האהבה והכמיהה לאהבה היא המוטיב המרכזי שלה, ויש בה מידה רבה של עדינות, אינטימיות והתבוננות פנימית.

הזמרים הראשיים:

זמרת הסופרן אולגה סנדרסקאיה תגלם את ויולטה ואלרי.

זמרת הסופרן אולגה סנדרסקאיה בדמותה של ויולטה.  צילום יח"צ

סנדרסקאיה , היא ישראלית ילידת רוסיה, המופיעה על במות רבות בארץ וברחבי העולם. היא שרה עם האופרה הירושלמית באופרה "דון ג'ובאני", השתתפה בקונצרט מוקלט ומשודר של האופרה הירושלמית עם התזמורת הסימפונית ירושלים בתקופת הקורונה בשנת 2020, ובאירועים נוספים.

זמר הטנור מיגל בוראלו יגלם את אלפרדו ג'רמונט. בוראלו , יליד מדריד, מופיע על במות בספרד וברחבי העולם וזוהי הופעתו הראשונה באופרה הירושלמית. זמר הבאריטון  פלורין אסטפן יגלם את ג'ורג'ו ג'רמונט. אסטפן יליד רומניה הוא גם מנהל האופרה הלאומית של קלוז'-נפוקה, רומניה.

 

 

זמר הבריטון פלורין אסטפן, הוא מנהל האופרה הלאומית של קלוז'-נפוקה ברומניה. צילום יח"צ

האופרה הירושלמית והאופרה של קלוז'-נפוקה החליטו לשתף פעולה זו עם זו בהפקותיהן, והופעה זו של פלורין אסטפן היא הצעד הראשון למימוש שיתוף פעולה זה.

תיאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון: ביום ה׳, 25.11.21 בשעה 20:30 ובמוצ״ש, 27.11.21 בשעה 20:30

היכל התרבות כפר סבא: ביום ב׳, 29.11.21 בשעה 20:30

השירה באיטלקית עם הקרנת כתוביות בעברית ובאנגלית. משך המופע כשעתיים וחצי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן