Skip to content

סקר רוב הציבור סבור כי יש לאפשר לחיילים להכניס חמץ לתאיהם האישיים בבסיסי צה"ל

הסקר שהוזמן על ידי העמותה לחופש שוויון ודת והפורום החילוני נערך לאחר דיון בעתירה שהוגשה לעליון, בה התבקש בית המשפט להוציא צו שיחייב את צה"ל לאפשר לחיילים הכנסת דברי מאכל בכליהם האישיים ולא לאפשר לצה"ל לערוך חיפוש בכלי החיילים בכניסתם לבסיס או בארונותיהם האישיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רוב הציבור תומך בזכותם של חיילים לאכול חמץ גם בתוך בסיסיהם בצה"ל. כך עולה היום (שני) מסקר שערכה העמותה לחופש, דת ושוויון (חדו"ש). על פי נתוני הסקר % 54 מכלל הציבור תומכים בזכותם של החיילים לאכול חמץ ברשות הפרט בבסיסי צה"ל במהלך החג, וזאת בצד הבטחת כשרות המזון המוגש על ידי הצבא בחדרי האוכל והקנטינות. את הסקר ביצעה העמותה נוכח מאבק ציבורי על זכויותיהם של חיילים שאינם שומרי כשרות להכניס אוכל שהוא מבחינת חמץ לחדריהם בפסח ולאכול שם אותו. הסקר נערך על ידי מכון הסקרים של רפי סמית והשאלה שנשאל הציבור הייתה: "בג"צ דן בעתירה שנועדה לאפשר לחיילים חילונים ולא-יהודים להחזיק ולצרוך חמץ בפסח בבסיסי צה"ל. האם את/ה תומך/ת או מתנגד/ת להכרה בזכותם של החיילים שאינם שומרי כשרות להחזיק ולאכול חמץ ברשות הפרט שלהם (מחוץ למתקני המזון הצבאיים, למשל בחדר המגורים או במתחמים נפרדים ככל שאין בכך כדי לפגוע בכשרות המזון בצבא או בשמירת הכשרות של חיילים דתיים?",  הסקר עצמו נערך ב – 13 במרץ, 2022 בראיונות טלפונים ובפאנל אינטרנטי בקרב 500 איש כמדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה עמדה על – 4.5%±.

הכשרת בסיסים (צילום: דובר צה"ל)

כאמור, מרבית הציבור תומך בגישה ליברלית המאפשרת לכל חייל לאכול כרצונו בחדריו הפרטיים בצבא.  הסקר נערך על רקע מאבק המנהיגות השמרנית הפוליטית והחרדית בכנסת כנגד חופש הדת בישראל, מאבק שהתחדד לאחר הקמת ממשלת שינוי כשנציגי היהדות הרפורמית בכנסת מבקשים להוציא מידי החרדים את הסמכות הבלעדית למתן כשרות והעברתה גם לרבנות רפורמית.

20210084200.01P
לקריאת הסקר לחצו כאן

קודם לסקר התקיים דיון בבית המשפט העליון שדן בעתירה שהגישו 16 עותרים,  וביניהם חדו"ש והפורום החילוני כנגד צה"ל ושר הביטחון. בדיון האחרון שהתקיים בנושא הורה בית המשפט העליון לצה"ל לנמק תוך 60 יום את האיסור הגורף הקיים בצה"ל להכנסת חמץ בפסח לבסיסי הצבא, אשר לפיו החזקת חמץ וצריכתו על ידי חיילים בתחום הבסיס מהווה עבירה על החוק, גם אם הדבר נעשה מחוץ למתחמי האוכל הצבאי. יודגש, כי מדובר במזון פרטי בלבד והעתירה אינה מבקשת לשנות את הכלל הקיים לפיו צה"ל מספק מזון כשר בלבד בפסח וכי מוסכם כי במטבחים הצבאיים ובחדרי האוכל ייאכפו ההגבלות על הכנסת חמץ כפי שהיה בעבר. בנוסף ניתן צו על תנאי ביחס לדרישה נוספת של העותרים, והיא שההגבלות על הכנסת חמץ וצריכתו בבסיסים יחולו רק מיום י"ג בניסן (ערב פסח), כפי שקובעות פקודות הצבא. זאת, מאחר שבפועל בבסיסים רבים מתחילות ההגבלות כבר שבוע ואף יותר לפני החג, למרות שהפקודות אינן מאפשרות זאת. משמעות ההחלטה היא שבג"ץ לא קיבל בשלב זה את טענותיה של המדינה ושל הרבנות הצבאית, ובית המשפט ידון דיון מעמיק בשאלה של האם ואיך מאזנים בין זכויותיהם של חיילים ששומרים כשרות לבין אלו שאינם, תוך שמירה על העיקרון החוקי המחייב שהצבא יספק אוכל כשר לחייליו.
התבטאות בודדת של השופט יצחק עמית שהעיר לפרקליטת המדינה עורכת הדין נטע אורן ממשרד המשפטים ואמר בהמשך להסבריה אודות החובה שלא להחזיק חמץ גם בארון הפרטי של חייל כי יש חשש שעל בגדיו יהיה אפילו פירור של חמץ בכניסתו לחדר האוכל שעבר הכשרה לפני פסח עוררה את חבר הכנסת יעקב מרגי ממפלגת ש"ס לפנות לנשיאת העליון, השופטת אסתר חיות ולדרוש את פסילתו של לוין והחלפתו בשופט אחר. "כלומר אין פתרון לבסיסים מרוחקים, ויש דיאטת מזון למשך 7 ימים", אמר השופט לוין ועורכת הדין אורן השיבה: "זו לא דיאטת מצות, זה בהתאם לכשרות בפסח". זה הספיק למרגי לבקש מחיות את החלפת השופט באחר. בנוסף, לאחרונה גובשה יוזמת חקיקה חדשה של 45 חברי כנסת, מהאופוזיציה ומהקואליציה, לעגן בחקיקה את פקודת המטכ"ל הנוכחית בדבר האיסור להניס חמץ לבסיסים. את העתירה הגישו הרב עו"ד אורי רגב ועו"ד שגיא אגמון מעמותת חדו"ש, המייצגת את כל העותרים. על פי העתירה "מדי שנה, עם התקרב חג הפסח, כחלק מהכשרת הבסיסים במחנות צה"ל – נדרשים חיילי צה"ל לחדול לחלוטין מהבאת מזון שהוא אינו כשר לפסח לבסיסים, וכמובן מצריכתו. נאסר על קבלת חבילות, גם אם אינן מכילות מזון כלל. הם נדרשים לאפשר חיפושים בכליהם ובחפציהם, תוך פגיעה בפרטיותם, לבל יימצא בהם בדל חמץ. ההגבלות למיניהן משתרעות מעבר לחג הפסח עצמו, ומתחילות שבוע ויותר קודם לכן, הכל לפי ציווייהם של מפקדי הבסיס והרבנות הצבאית". בעתירה מדגישים הארגונים וההורים המוחים על הפגיעה בזכויות ילדיהם ובחירותם כי "מדובר בפגיעות חמורות בזכויותיהם של חיילי צה"ל – אשר רבים מהם אינם שומרים כשרות ואינם מעוניינים בה, וחלקם אף אינם יהודים. בכך נפגעת זכותם לצרוך מזון כחפצם, נפגעת זכותם לפרטיות, נפגעת זכותם לקבל חבילות ממשפחתם וחבריהם – תוך שהם עשויים אף להיחשף לעונשים בשל אי הקפדה על דינים דתיים שבהם אין להם עניין, וכל זאת למרות שאין בצריכת חמץ על ידיהם כדי לפגוע בחבריהם לשירות השומרים כשרות".
העתירה מסתמכת בין השאר על פסיקתו התקדימית של בג"צ בשנה שעברה, בעתירה שהוגשה על ידי הפורום החילוני, ובה נקבע כי אסור לבתי החולים לחפש בכליהם של מבקרים בפסח כדי למנוע מהם הכנסת חמץ ואף לא למנוע מחולים ועובדים הרוצים בכך – לצרוך חמץ בפסח באופן פרטי. מתלונות שהגיעו לפורום החילוני ומופיעות בעתירה עולה כי הפגיעה בחיילים עקב איסור הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל מתבטאת בדרכים שונות, בהן מסדרי בידוק בתיקים האישים, בחדרי המגורים, בארוניות ובמקררים פרטיים, שבסופם האוכל שנמצא ברשות החיילים נזרק לפח או מוחרם. חיילים מתלוננים גם על החרמת ציוד חימום ובישול פרטי וצבאי לקראת החג, היעדר אוכל מזין בכמות מספקת במהלך כל ימי החג ומניעת מסירת החבילות מהבית החל מעשרה ימים לפני החג מחשש להימצאות חמץ. עוד תלונות הגיעו בשל תהליך ההכשרה שמתחיל בבסיסים רבים כשבועיים לפני המועד הנקוב בפקודות מטכ"ל.
בעתירה מדגישים העותרים  כי "אין כל חולק על כך, כי צה"ל רשאי להבטיח כי המזון המוגש לחייליו ועובדיו יהיה כשר…דא עקא, שהפרשנות שאותה נוקט צה"ל חורגת מן הסמכות שהוקנתה לו בדין, ויתר על כן – פוגעת באופן שאינו מידתי בזכויות יסוד מוגנות של חיילי צה"ל ועובדיו…הפקודה מחייבת את צה"ל לספק מזון כשר לחיילים, אין בה, או בכל הוראה אחרת בדין, סמכות להתערב בצריכתו של מזון על ידי חיילים, וממילא אין להגביל את זכותם של חיילים המעוניינים לצרוך מזון לא כשר לעשות כן, כל עוד אין הדבר פוגע בשמירת הכשרות של חיילים אחרים". העתירה מדגישה כי אין כל פגיעה הלכתית אמתית בסעד הנדרש בעתירה, וכי ברור שמדיניות הכפייה של הרבנות הצבאית ושל מפקדי הצבא הפועלים לפיה לא נועדה לשמירת כשרות המזון המוגש בצבא אלא לכפיית הכשרות ודיני הדת בניגוד לערכי חופש הדת והמצפון המובטחים במגילת העצמאות.

 

 

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן