Skip to content

יצירת אומנות המזכירה את דגל החמאס גרמה לביטול התערוכה

יצירתו של האמן הלל רומן שנוצרה לפני כשבע שנים, הובילה למחאת ימין ולהתערבות ראש עיריית שדרות שדרש מהנהלת מכללת ספיר להסיר את היצירה. אוצרת התערוכה לא נענתה לבקשת ההנהלה ובטלה את התערוכה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביטול תערוכה הכוללת יצירת אומנות ששמה "לא", הביאה לכך שיצירת האומנות תוצג במירב כלי התקשורת בישראל. מכללת ספיר הודיעה היום (ראשון) על ביטול התערוכה "בקצה השמים" שהייתה צפויה להיפתח בשטחה, זאת בעקבות מחאת ימין סביב רישום המוצג בה, המזכיר לכאורה את דגל חמאס. במרכז העבודה, ששמה "לא" ונוצרה על ידי האמן הלל רומן ב-2015, מופיעה הכרזת האמונה האיסלאמית באל אחד, לפיה "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו". האמנה חקוקה גם על דגל תנועת חמאס. העבודה אינה כוללת את דגל חמאס עצמו, אלא רק את ההכרזה. זו איננה הפעם הראשונה שהאמן שעבודותיו נמצאות באוספים מרכזיים,  כמו מוזיאון ישראל, מוזיאון תל-אביב, מוזיאון פתח-תקוה, עיתון הארץ ובנק דיסקונט, מעורר סערה.  הנהלת המכללה החליטה להיענות לתביעת מפגיני הימין שערכו הפגנה בשטח המכללה ובקשה מאוצרת התערוכה תמר רודד שבתאי להסיר את המיצג.

צילום: הלל רומן (לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
מכללת ספיר יח"צ. צילום: עידו כהן (לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אל פעילי הימין הצטרף גם ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, שפנה ביום שישי ליו"ר הוועד המנהל של מכללת ספיר, עו"ד גלעד שר, ולמנכ"לית המכללה, אורנה גיגי, כדי להבין את פשר הכוונה להציג בתערוכת אומנות במכללה מוצג הדומה לדגל של ארגון הטרור חמאס. דוידי קיבל מעו"ד שר מסר לפיו הנושא נמצא בבדיקה והתערוכה לא תעלה עד להודעה חדשה. "לא יעלה על הדעת שבמכללה אקדמית בישראל, שסופגת יחד עם שאר יישובי עוטף עזה קסאמים למעלה מ20 שנה, יוצג דגלו של החמאס שאחראי לירי הזה ולמותם של עשרות ישראלים, בהם סטודנט במכללה", אמר דוידי, "אני שמח שהנהלת המכללה הייתה קשובה לביקורת הציבור ולבקשה שלי והודיעה על הקפאת התערוכה. אני מקווה מאוד שהתערוכה תעלה ותכבד את יוצריה ומבקריה, ללא המוצג של דגל החמאס שפוגע באוכלוסייה רבה ובמכללה עצמה". "ביום חמישי האחרון נחשפו סטודנטים לתערוכת אמנות שנמצאת בהקמה", נמסר לתקשורת ממכללת ספיר. "התערוכה, שהייתה אמורה להיפתח ב-4 באפריל, כוללת מיצג שעורר סערת רגשות ותגובות קשות, ולכן הפורום המוסמך החליט פה אחד שהתערוכה כולה לא תיפתח בעקבות הפגיעה ברגשות הציבור. המכללה האקדמית ספיר מהווה בית חם לסטודנטים יהודים וערבים ופועלת בנחישות לשמור על האיזון החיוני בין חופש הביטוי לפגיעה ברגשות הציבור. החיים המשותפים בקמפוס הם ההוכחה לאחדות וכבוד הדדי ונמשיך לעשות כל שביכולתנו לשמור על כך". תמר רודד, אוצרת התערוכה מסרה כי החליטה לבטל את התערוכה היות ואיננה מוכנה לקבל צנזורה. "אני אוצרת התערוכה ואני היא זו שבחרה להציג את היצירה ואני לא מוכנה שישהו יצנזר את האומנות". מנכ"ל ארגון הימין בצלמו שפעל כנגד הצגת יצירת האמנות, שי גליק  הגיב בחיוב להורדת התערוכה ומסר כי "הציונות וזכויות האדם ניצחו.  היום הכריעה מכללת ספיר שאין מקום להסתה ושנאה במקום אקדמי בישראל. תרבות ואמנות זה חשוב, חיי אדם חשוב הרבה יותר. נמשיך לפעול שכל מיזם הסתה וטרור בישראל יצונזר בכל דרך בכל שעה ובכל מקום. כן לחופש ביטוי כן עוד יותר גדול לחופש לחיות."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן