Skip to content

הלך לעולמו – אילן גילאון

חבר הכנסת לשעבר ממובילי תנועת מרצ ופעיל חברתי למען המעמד המוחלש, חבר כנסת ואישיות ציבורית אהובה על השמאל והימין כאחד, נפטר היום ממחלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חבר הכנסת לשעבר אילן גילאון מת היום (ראשון) בגיל 65. גילאון כיהן כיו"ר סיעת מרצ והיה מהסמלים החברתיים הבולטים ביותר בכנסת. גילאון היה ידוע ברגישותו למעמד המוחלש ולמרות קשייו הפיזיים הגיע להפגנות והביע תמיכה. בשנים האחרונות עבר אירועים מוחיים ונאלץ לקטוע את התמודדותו על ראשות מפלגת מרצ בשל הידרדרות מצבו הבריאותי. גילאון כיהן כחבר כנסת בין השנים 1999 ל-2003 ואחר כך בין 2009 ל-2021.

גילאון נולד ב-1956 ברומניה. כשהיה תינוק לקה בפוליו ומאז סבל מנכות ברגלו. בגיל תשע עלה לישראל עם הוריו. המשפחה גרה באשדוד. בהמשך עיברת את שמו מפלורין גולדשטיין. גילאון היה חבר ב"שומר הצעיר" ולימים כיהן כסגן ראש עיריית אשדוד, עד 1999, כשנכנס לכנסת לראשונה. במרבית שנות כהונתו מרצ היתה מפלגת אופוזיציה קטנה. גילאון עסק בעיקר בנושאים חברתיים.

"איוולת גמורה וצביעות". ח"כ אילן גילאון (צילום: ויקיפדיה)
"איוולת גמורה וצביעות". ח"כ אילן גילאון (צילום: ויקיפדיה)
שמרית אור (משמאל) ואילן גילאון (צילום: ציפי מנשה)
שמרית אור (משמאל) ואילן גילאון באחת ההפגנות (צילום: ציפי מנשה)
אילן גילאון – צילום: ציפי מנשה
צילום: ציפי מנשה

בינואר 2017 עלה לכותרות המאבק שלו להשוואת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום, לאחר שהצליח להעביר בקריאה טרומית את הצעת החוק שלו בנושא בניגוד לעמדת הממשלה – הישג יוצא דופן לח"כ באופוזיציה. אלא שהחוק נבלם בהמשך, אך הוביל להסכמות עם נציגי הממשלה להעלאת קצבת הנכות.
בביתו הפרטי אהב חבר הכנסת לשעבר להכין ריבות והיה ידוע בטיבן. כל מי שפגש בו ורצה, הוזמן לקבל צנצנת ריבה. הוא שימש כיו"ר ועדת המשנה לנגישות ואמר על כך: "כשהייתי בראש הוועדה, כאילו קיבלתי משרד ממשלתי. אני חושב שזה נכנס לתודעה. התקבל. הסיפור הבא זה נגישיזם. להנגיש הכל. כל בני האדם מוגבלים או מוגבלים לפרקים".


מטעם מפלגתו, מפלגת מרץ נמסר: מרצ מתאבלת על לכתו בטרם עת של ח״כ לשעבר אילן גילאון שהיה מעמודי התווך של השמאל בישראל. מנהיג פורץ דרך, שפעל ללא לאות בכנסת, ברחובות ובמאות הפגנות, למען המוחלשים בחברה. הוא היה המנוע מאחורי העלאת קצבאות הנכות והחקיקה החברתית בישראל. איש עקרונות, לוחם וחבר. הצדק, השיוויון השלום ואהבת האדם – מורשתו.. נמשיך להאבק על העקרונות שהנחיל למרצ בשנות פעילותו".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד הבוקר: ״אילן גילאון, חבר אהוב, משרת ציבור ולוחם חברתי נחרץ הלך הבוקר מאיתנו, כמה עצוב. מטובי שליחי הציבור שידענו. אזכור אותו תמיד כמנהיג חברתי ערכי, ישר, נאמן לדרך ואהוב על הבריות שגבר על מגבלה וכל עכבה, יהי זכרו ברוך".

גם בצד הימני של המפה הוקירו את גילאון וספדו לו – יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ ספד לגילאון: "איש אמת היה אילן. אילן גילאון היה בר פלוגתא כמעט בכל נושא  ובמקביל אחד האנשים הראויים והאהובים בפוליטיקה הישראלית. איש עקרונות, מענטש ומעל הכל איש טוב וראוי. אילן יחסר מאד. יהי זכרו ברוך".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן