Skip to content

"אמנות בצומת" – התחרות לאמנות וידיאו וקולנוע נסיוני בפסטיבל הקולנוע בירושלים

מי מבין שבעת סרטי הווידיאו ארט יזכה בפרסי התוכנית "אמנות בצומת" ? הפרסים - פרס ראשון על שם ליה ון ליר - כלת פרס ישראל ומקימת סינמטק ירושלים, ופרס שני באדיבות קרן משפחת אוסטרובסקי -נועדו לקדם קולנוע נסיוני ולעודד חדשנות ויצירות פורצות דרך בין אמנות לקולנוע. התחרות היא באוצרות משותפת של ויויאן אוסטרובסקי וקבוצת סלה-מנקה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אמנות בצומת" בפסטיבל הקולנוע ירושלים 2022, שייפתח ב-21.7.2022, היא תחרות לאמנות ווידיאו וקולנוע ניסיוני.

התחרות הוותיקה והחשובה לאמנות וידאו וקולנוע ניסיוני בישראל – מציגה את 7 הסרטים הישראלים שנבחרו להתחרות על הפרס הראשון בפסטיבל (21-31 ביולי) בסך 15 אלף שקלים.

 מטרת תחרות "אמנות בצומת" הינה להתמקד בקולנוע כאמצעי להבעה עצמית, ולבחון את הגבולות החדשניים וחסרי המעצורים, וכאלו הם הסרטים שנבחרו להשתתף בתחרות השנה.

מאחורי השמש, ליד הים

 התוכנית "אמנות בצומת" היא באוצרות משותפת של ויויאן אוסטרובסקי וקבוצת סלה-מנקה ובשיתוף "המרכז לאמנות ומחקר מעמותה", שמטרתה לייצר מרחב בטוח עבור יוצרים ואמנים המבקשים להימלט מן המוסכמות הנוקשות של הקולנוע הנרטיבי והתיעודי. הסרטים שנבחרו להשתתף בתחרות מבטאים חגיגה של קולנוע ניסיוני ואמנות וידאו איכותיים, שנעשו בארץ בשנה האחרונה, ומביאים ריבוי וגיוון של קולות וגישות המרחיבות את הגבולות של הז'אנר.

במסגרת התחרות יחולקו שני פרסים: פרס ראשון על שם ליה ון ליר – כלת פרס ישראל ומקימת סינמטק ירושלים, בתרומתה של רבקה סקר על סך 15,000 ש"ח, ופרס שני באדיבות קרן משפחת אוסטרובסקי על סך 12,000 ש"ח.

ליה ואן ליר, מייסדת הסינמטק, על שמה יוענק הפרס הראשון בתחרות סרטי ווידיאו ארט וקולנוע נסיוני.  מקור צילום ויקיפדיה.

במהלך התחרות תוקרן תוכנית בשני חלקים "Other Textures, Other Pleasures", באוצרותה של ויויאן אוסטרובסקי המורכבת ממגוון יצירות קצרות של קולנוע ניסיוני שנעשו על ידי נשים, החל מתחילתה של המאה הקודמת ועד היום, וביניהן אמילי ריצ'ארדסון וג'סיקה שרה רינלנד.

לאחר הקרנת התוכנית, תתקיים שיחה פתוחה בין ויויאן אוסטרובסקי לבין אמנית הוידאו שרון בלבן. לצד תוכנית קצרים זו, יוקרן סרטו החדש והיפהפה של ארנו דה פאליירArnaud des Pallières, בשם Journal d'Amerique שבאמצעות קטעי יומן וזיכרונות אינטימיים, בוחן את המיתוס האמריקאי מחדש, ומזמין אותנו הצופים להרהר על מה שפעם אהב לכנות "our old homeland".

הסרטים בתחרות לאמנות ווידיאו וקולנוע נסיוני המשתתפים בתחרות

בגוף ראשון
דן רוברט להיאני | 11 דקות | 2022

אמן הוידאו דן רוברט להיאני הגיע לקומה ה-12 של בניין כלל בירושלים כדי לעבור טיפול בקליניקת אוסטאופתיה. במהלך חיפוש אחר קשר, בית וריפוי, הוא נוכח במצבו הרעוע והמתפורר של המבנה, ותהליך האיחוי הפרטי שלו נכרך בזה של הבניין.

73
משי קופלביץ | 13 דקות | 2021

יוצרת הסרט משחזרת בצבעי מים את זיכרונותיו של אביה, ויחד הם חוזרים לשנה שבה החלה מלחמת יום כיפור. הניסיון להתמודד עם זיכרון שאין לו צורה חושף את הפער בין האב הכל־יכול לאב המסתיר עולם שלם של מלחמה, פחד ומוות.

אדרי במאה־שערים
מרסל תהילה ביטון | 13 דקות | 2019–2021

ארבע סצנות מתוך הסרט "ארוחת בוקר בטיפאני" מפורקות ומצולמות מחדש בשכונת מאה־שערים בירושלים. תוך הקפדה על נרטיב ותנועות מצלמה זהות, בוחנת העבודה את תעשיית הקולנוע החרדית הנשית המקומית ועוסקת בשאלות של זוהר וערך, מִגדר, ייחוס ושייכות, איקוניזציה והיררכיה בתוך מערכות פוליטיות, חברתיות ותרבותיות.

אדרי במאה – שערים

באריק
דור זליכה לוי | 10 דקות | 2021–2022

סיפורו של באריק סאלה, פליט מדארפור, שברח מביתו כילד לאחר שכפרו נהרס במלחמת האזרחים הרצחנית שהתחוללה שם. באריק מספר את סיפורו בקולו ומשחזר רגעים ממסעו הטראומטי באמצעות אפקטים קוליים, תוך שימוש בהקלטות אולפן של פוֹלי והקלטות שטח במיקרופון בינאוראלי.

סבתא כרמלה
יואל פלד | 3 דקות | 2021

הוידאו מציג ניסיון כושל לשחזר סיטואציה של חיים שהיו, של שיחה שדוברה ושל סבתא אהובה.

מאחורי השמש, ליד הים
דניאל שופרא | 15 דקות | 2022

זיכרונות של נשים שהיגרו לבת־ים נשזרים בנוף העירוני בעזרת תנועה ובאמצעים פלסטיים. המפגש של הנשים עם העיר מצייר מפגש מורכב, לעתים כואב ולעתים פואטי, עם המרחב ועם הגוף המקומי.

جثمان كلب גופת כלב  
יארא מחאג'נה | 9 דקות | 2022

לאחר 80 שנה, קהל של בעלי חיים ובני אדם מתאסף בסצנה מלכותית כדי להתאבל על כלב, ששכל את חייו במהלך הקרב על חיפה בכפר אל-כפרין.

גופת כלב

על פסטיבל הקולנוע הבינלאומי 2022 בסינמטק ירושלים

מהדורתו ה-39 של פסטיבל הקולנוע ירושלים תיפתח, כמיטב המסורת, באירוע חגיגי בבריכת הסולטן ב-21 ביולי, תחת כיפת השמים, בהשתתפות כ-5,000 צופים ואורחים, ובו יוקרן סרט הפתיחה "משולש העצבות", הזוכה הגדול בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן.

 פסטיבל הקולנוע ירושלים יתקיים השנה בתאריכים 21 ועד 31 ביולי, 2022. כבכל שנה, יציג הפסטיבל תכנית אמנותית עשירה ומקיפה הכוללת יותר מ-200 סרטים מ-50 מדינות, עשרות בכורות חגיגיות של הסרטים הישראליים הבולטים של השנה, כמו גם סרטים מדוברים שזכו בפסטיבלים מובילים בעולם ובהם ברלין, קאן, ונציה, סאנדנס ואחרים.

פסטיבל הקולנוע ירושלים, שהגתה ויזמה כלת פרס ישראל ומקימת סינמטק ירושלים, ליה ון ליר, נחשב למוביל ולחשוב בישראל, ונהנה ממעמד יוקרתי גם בזירה הבינלאומית. בפסטיבל עתידים לבקר כ-70 אלף חובבי קולנוע ותרבות מהארץ ומהעולם, ומוזמנים אליו אנשי קולנוע מישראל ומחו"ל, בהם שחקנים, במאים, מפיקים, מנהלי פסטיבלים, מנהלי קרנות קולנוע ועוד.

בעשרת ימי הפסטיבל יתקיימו הקרנות בכורה נוצצות, הקרנות סרטים, אירועי חוצות ברחבי ירושלים ולצידם שלל אירועים באולמות הקולנוע ובמתחמי הקרנה בעיר. ייערכו תחרויות סרטים נושאות פרסים עם צוותי שיפוט בינלאומיים, מפגשים עם יוצרי קולנוע מהארץ ומהעולם, קבלות פנים ואירועים מקצועיים לאורחי תעשיית הקולנוע מהארץ ומחו"ל ועוד.

 

מנהל הפסטיבל: רוני מהדב-לוין. מנהל אמנותי: אלעד סמורזיק. מנהל המסגרות הישראליות: בן טופח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן