Skip to content

"האסטרונאוט המזרחי הראשון" תערוכת קומיקס בועטת של אסף חנוכה במוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון

משהו טוב עובר על העיר חולון. תמיד היא היתה אי של תרבות אמנות עיצוב ואופנה. היא אולי התפרסמה בזכות העדלוידע התהלוכה השנתית המרהיבה בפורים שהגיעו אליה מכל הארץ לחזות ביצירתיות על גבי הפלטפורמות שנעו על אחד הכבישים הראשיים של העיר. סיגל גליל כתבת מגפון נסעה עם נכדתה וגילתה מקום קסום, שעושה כבוד לקו הזורם, להומור, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתערוכה "האסטרונאוט המזרחי הראשון" ממשיך אסף חנוכה את מסעו של יוצר, אבא, בן זוג ואזרח ישראלי שמנסה להתמודד עם חרדה קיומית בעזרת הומור, דמיון פרוע וייאוש חרישי. עבודתו עטורת השבחים וזוכת פרס אייזנר יוצרת חוויית קריאה ייחודית, המשלבת סיטואציות אינטימיות טעונות והתבוננות מפוכחת במציאות מורכבת, שיחד הופכים את סיפורי הקומיקס שלו לקלאסיקה מודרנית.

אסף חנוכה , התמודדות עם חרדה קיומית באמצעות הומור.     צילום : סיגל גליל

אסף מספר כי בישראל של תחילת שנות ה-80 לא הורגשה נוכחותם של גיבורי תרבות מזרחיים. בילדותו נעדרו מהמרחב הישראלי-תרבותי השתקפויות שלו ושל בני משפחתו. תחושת הנידוי יצרה אצלו ניכור כלפי התרבות המקומית ודחפה אותו למחוזות אחרים. אחד מהם היה תרבות הפופ האמריקאית ובמיוחד גיבורי העל שלה, שלכל אחד מהם הייתה זהות סודית; קלארק קנט, הפקיד הדהוי, הוא האלטר אגו של סופרמן, ממש כשם שהמזרחיות הישנה היא האלטר אגו של אסף חנוכה.

אמנות קומיקס בועטת. איורי הקומיקס נותנים בוקס בבטן. אסף חנוכה.      צילום: סיגל גליל

אסף חנוכה הוא לא אדם מצחיק. כשיש לו כאב עמום במקום כלשהו, כשהוא מרגיש שמשהו מפריע לו בצורה עיקשת ולא נעלם, הוא מחפש פינה חשוכה לעצור בה, להביט הישר אל תוך הגוף פנימה, לראות מה יש שם, למצוא לכך דימוי חזותי ולצייר זאת.

אמירה נוקבת. תחושות אימה וחרדה קיומית.          צילום: סיגל גליל

טורי הקומיקס שלו בנויים בדרך כלל מתשעה מרובעים המסודרים בשלוש שורות, אך מדי פעם תופס איור בודד את העמוד כולו. מדובר בתמונות מהיום-יום של איש משפחה נורמטיבי, המציגות שגרה ישראלית טיפוסית לכאורה, אלא שמתחת למוכר ולנדוש מבצבצות ללא הרף תחושות אימה וחרדה קיומית. ההצבה של דבר מה יום-יומי ליד משהו אחר, החורג מהשגרה וגדול מהחיים עצמם, יוצרת תעלומה, מעין חידה חזותית מרהיבה שהפיצוח שלה מוליד חוויה רגשית ייחודית.

בחלל הכניסה למוזיאון הקריקטורה והקומיקס, התערוכה של אסף חנוכה. צילום: סיגל גליל

אודות אסף חנוכה

אסף חנוכה, ראש המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, נולד בשנת 1974, הוא אמן קומיקס וקריקטוריסט ישראלי. זוכה פרס אייזנר לשנת 2016 ופרס דוש לקריקטורה לשנת 2019. מתגורר בתל אביב עם אשתו, המאיירת והאוצרת הילית שפר, ושני ילדיהם.

סף חנוכה זכה לפרסום עולמי בזכות עבודתו האוטוביוגרפית בעמוד קומיקס שבועי שמתפרסם ב"מוסף כלכליסט" במשך יותר מעשר שנים, ובו הוא מתעד את העליות והירידות של חיי השגרה בתקופה של חוסר יציבות חברתית, תרבותית ופוליטית.

אסף חנוכה.סצנה ביתית משפחתית.  צילום: סיגל גליל

אסף חנוכה גדל על הפאתוס של גיבורי העל האמריקאים. לאורך שנות ילדותו הוא צייר שרירים, אגרופים וקרבות שנערכו בשמיים, וכשבגר עדכן את עבודותיו. היום יצירותיו מתארות חיים פשוטים וארציים, והוא מצייר את עצמו במקום שבו הוא נמצא, כאן ועכשיו, במציאות הישראלית היום-יומית. לידו שבים ומופיעים גיבורי העל יחד עם רכיבים רחוקים מהקומיקס האמריקאי של ילדותו – מצטרפים לדיוקן עצמי.

חנוכה כותב בעצמו את הטקסט הנלווה לאיורים, אך האיורים אינם מתארים אותו ישירות אלא מספרים סיפור ברובד אחר, חזותי. לכן, בחלק מהרצועות פענוח הקשר בין האיור לטקסט מוטל על הקורא. לאורך השנים שבהן אייר לעיתונים הוא נדרש למצוא דימויים חזותיים קליטים למונחים מופשטים למדי. מיומנות זו משרתת אותו עתה כשהוא תר אחר דימויים חזותיים כדי לתאר רגשות או מערכות יחסים. הוא שואל כלים מסחריים מעולם התקשורת החזותית ומשתמש בהם ככלי עזר ליצירת אוטוביוגרפיה.

אסף חנוכה. סיטואציות בינאישיות. בין מציאות לדמיון  צילום: סיגל גליל

האיורים של אסף חנוכה מעוררי התפעלות, מציאותיים עם הבלחות דמיוניות ומוגזמות. יש לו יכולת טכנית מעולה לבטא בקווים מעטים הבעות פנים מסוימות ומלאות רגש, הממחישות, יחד עם תנוחות הגוף של הדמויות, מצבי רוח בדיוק מפליא.

משהו טוב קורה בחולון: תערוכות, סדנאות, סיורים מודרכים  ואירועים במוזיאון הקריקטורה והקומיקס בעיר

המדיטק והמוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מציעים לרגל חגי תשרי: סיור מיוחד עם צחי פרבר, אוצר התערוכה "האסטרונאוט הישראלי הראשון", סדנת עיצוב כרטיסי ברכה לחג, קומיקס על הבוקר, סדנת "עשו זאת בעצמכם', שבת משפחתית – קומיקס "הכל בראש" וסיורים מודרכים לקהל הרחב בתערוכות המוזיאון

 המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס נותן מענה לעשרות אלפי חובבי המדיום, שזוכים לפעילויות מגוונות ועשירות. המוזיאון חושף את המבקרים לאמנות הקריקטורה על רבדיה, במטרה לקדם את ההכרה בקיומה ונחיצותה של הקריקטורה. בארכיון המוזיאון עשרות אלפי יצירות מקוריות, קטעי עיתונות וספרים פיזיים או דיגיטליים, שמורים ומאורגנים בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של מוזיאונים לאמנות.

סדנאות קומיקס וסיורים מודרכים במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס צילום: מיכל קורמן

סדנת עיצוב כרטיסי ברכה לחג :

הסדנה כוללת עיצוב וציור כרטיסי ברכה אישיים לשנה החדשה. ברכות חג שיוצאות מהקופסה, בהשראת עולמות הקומיקס והקריקטורה בהנחיית צוות המוזיאון.

יום שבת 24.09.22| בשעה 11:00 | גילאי 8 ומעלה הסדנה כוללת סיור מודרך בתערוכות בשעה 10:30

סדנת קומיקס "הכל בראש":

איך הופכים מחשבות לסיפור קומיקס? בסדנה "הכל בראש" נעצב ראש של דמות ונצייר בתוכה רצועת קומיקס קצרה על מה שקורה בראש.

הפעילות תתקיים בכל יום שבת במהלך חודש ספטמבר . בשעה 11:00 . גילאי 7 ומעלה . הסדנה כוללת סיור מודרך בתערוכות בשעה 10:30 ו-12:30

סדנת "עשו זאת בעצמכם":
סבתות, סבים, הורים וילדים מוזמנים להתנסות ביצירת קומיקס לכל המשפחה עם ערכת קומיקס אישית לכל משתתף.

הפעילות תתקיים בכל יום שישי במהלך חודש ספטמבר| בשעה 11:30 | גילאי 3-100 . הסדנה כוללת סיור מודרך בתערוכות בהרשמה מראש בשעות 10:30.

סיור מיוחד עם צחי פרבר, אוצר התערוכה "האסטרונאוט הישראלי הראשון":
במהלך הסיור נבחן את אוסף טורי הקומיקס של אסף חנוכה, מבכירי המאיירים ויוצרי הקומיקס שפועלים היום בישראל. עבודות קומיקס אשר מציגות נקודת מבט הומוריסטית וביקורתית מחיי היומיום של איש משפחה נורמטיבי ומעלות סוגיות מורכבות בחברה הישראלית. בהנחיית אוצר התערוכה, צחי פרבר.

הסיור יתקיים ביום שבת 17.09.22 | בשעה 12:30

סיורים מודרכים לקהל הרחב בתערוכות המוזיאון:

במהלך חודש אוגוסט יתקיימו סיורים מודרכים לקהל המבקרים בתערוכות "אסף חנוכה- האסטרונאוט הישראלי הראשון", "אזהרת צפייה", "גברים, גברים – תחרות ע"ש שטרן פרידל.

הסיורים יתקיימו בימי שישי בשעה 10:30 ושבת בשעות 10:30 ו- 12:30 במהלך חודש ספטמבר 

אודות המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון

"המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס" הוא מוזיאון אמנות המוקדש לתחום הקריקטורה והקומיקס בישראל ובעולם. . המוזיאון נפתח בשנת 2007.

המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס נחנך כיוזמה של איגוד הקריקטוריסטים בישראל ועיריית חולון. מטרתו היא קידום אמנות הקריקטורה, הקומיקס והאנימציה לכדי אמנות מוכרת. המוזיאון שואף לתפקד כסביבה חווייתית–לימודית, תוך שהוא מאפשר מחקר והתנסות עם התחום, לימוד טכניקות שונות ועידוד יצירה חדשה באמצעות תערוכות, תחרויות ופרסים.

מבנה המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון. צילום יאיר טלמור. מקור ויקיפדיה

המוזיאון הוקם בקומתו העליונה של מבנה ותיק,בניין מינהל החינוך, הממוקם במרכז העיר חולון והוא משתרע על פני שטח תצוגה בן 430 מ"ר.  בין תצוגות הקבע המציגות את ההיסטוריה של הקריקטורה והקומיקס בעולם ובישראל , מומחש  "ציר הזמן של הקריקטורה, הקומיקס והאנימציה", המציג את רצף ההתפתחות של התחומים במהלך ההיסטוריה; "קריקטוריסט פובליציסט עברי", המכיל ראיונות וידאו עם שישה צירי קריקטורות ישראלים.

לצד תצוגות קבע אלו מציג המוזיאון מספר תערוכות ותצוגות מתחלפות, על שטח בן כ-250 מ"ר, המוקדשות לקומיקס וקריקטורה ישראלים ובינלאומיים. בין התערוכות שהוצגו במוזיאון בולטות סדרת התערוכות מיצירותיו של זאב; סדרה בת שלוש תערוכות ההיסטוריות בשם "קומיקס עברי" (2008, 2010, 2014) שסקרו את ההיסטוריה של התחום בישראל; "גיבורים" (2012), שהציגה מעבודותיו של ג'ו קיטברט ועוד.

בכניסה למוזיאון הוצבו פסלים של דמויות קומיקס וקריקטורה מאת אמנים ישראלים שונים. בנוסף, בסמוך מצוי גן פסלים מיצירותיו של ההפסל הישראלי יגאל תומרקין שהוקם בשנת 1972.

הקמת המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס הינה הגשמת חלום עבור קהילת הקריקטוריסטים והקומיקסאים בישראל. המוזיאון נותן מענה לעשרות אלפי חובבי המדיום, שזוכים כאן למסגרת קבועה של פעילות ענפה בתחום. המוזיאון חושף את המבקרים לאמנות הקריקטורה על רבדיה, הקשריה ואיכויותיה, במטרה לקדם את ההבנה וההכרה בקיומה ונחיצותה של הקריקטורה ככלי ביקורתי בחברה ואת הקומיקס כסוגה ספרותית בעלת עומק.

המוזיאון מעודד מחקר בנושא הקריקטורה בישראל כמשקפת ומבקרת את הלוך הרוח המקומי .

בארכיון המוזאון עשרות אלפי יצירות מקוריות, קטעי עיתונות וספרים הודות למסירותם ונדיבותם של עשרות תורמים. אוספים שהיו מפעל חיים ואוספים שהיו תחביב משני – הם היום חלק מאוסף הארכיון, פיזי או דיגיטלי, שמור ומאורגן בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של מוזיאונים לאמנות.

הקמת המוזיאון היא פרי יוזמה משותפת של ראש עירית חולון, מוטי ששון, תיאטרון חולון ואיגוד הקריקטוריסטים הישראלי.

כיום, המוזיאון הוא חלק ממתחם תרבות יוצר, מדיטק חולון, הכולל את מוזיאון העיצוב, סינמטק חולון, תיאטרון המדיטק, ספריית החומרים, המרכז לאמנות דיגיטלית ואת הספרייה המרכזית.

מידע ושעות הפתיחה של המוזיאון:

ימי א': המוזיאון סגור
ימים ב' ,ד': 10:00 – 13:00
ימים ג', ה': 17:00 – 20:00
ימי ו': 10:00-14:00
ימי שבת: 10:00 – 15:00

כתובת המוזיאון: חיים ויצמן 61 חולון. 

כתובת המייל – [email protected]

אתר האינטרנט של המוזיאון https://cartoon.org.il

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן