Skip to content

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הכריזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, החליטה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר; על עיריית תל אביב-יפו להגיש תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר באזור בתוך שישה חודשים. בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, החליטה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר, בהתאם לסמכותה על פי חוק אוויר נקי. החלטה זו נובעת מעמדה מקצועית של המשרד להגנת הסביבה ושל ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד, לאור זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית.

זיהום אוויר תחבורתי ארוך שנים (צילום דן בר דוב)
זיהום אוויר תחבורתי ארוך שנים (צילום דן בר דוב)

לאחר שהשרה תחתום על הכרזה זו בימים הקרובים, תהיה עיריית תל אביב-יפו מחויבת להגיש לשרה להגנת הסביבה תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר בתוך שישה חודשים מיום ההכרזה. במרכז מטרופולין גוש דן, נמצאת התחנה המרכזית תל אביב. התנועה הערה של כלי רכב מונעי דיזל באזור התחנה המרכזית, מלווה בפליטות של מזהמי אוויר אשר מתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים בסביבה. באזור זה נמדדו ריכוזים של מזהמי אוויר מעל ערכי הסביבה, המהווים זיהום אוויר חזק ובלתי סביר. לאור כך, הציבור באזור זה חשוף לזיהום אוויר באופן מתמשך.

בתחנה לניטור האוויר באזור התחנה המרכזית נמדדו בשנים האחרונות חריגות לעומת הערכים הקבועים בתקנות אוויר נקי, במספר מזהמי אוויר תחבורתיים, ובכללם חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) תחמוצות חנקן (NOx) וחנקן דו חמצני (NO2). בנוסף, נמדדה חריגה גם מערכי הסביבה למזהם חלקיקים נשימים (PM10), הכולל בתוכו את החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5).

על-פי חוות דעת מקצועית של ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, מנהלת מערך ניטור אוויר ארצי במשרד להגנת הסביבה, בסמוך לתחנה המרכזית מתקבל זיהום אוויר מתמשך (חריגות שנתיות) וחוזר ונשנה (חריגות קצרות טווח) לפי חוק אוויר נקי. זיהום אוויר זה נובע מפליטות רבות של כלי רכב מונעי דיזל – אוטובוסים בעיקר ומוניות שירות, הכוללים חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקים נשימים עדינים הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.

על העירייה להגיש תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר (צילום דן בר דוב)
על העירייה להגיש תוכנית פעולה לנקיטת אמצעים לשיפור איכות האוויר (צילום דן בר דוב)

טרם הכרזת השרה, קיימה השרה וגורמי המקצוע במשרד דיונים עם הגורמים הרלוונטיים, בהם שרת התחבורה וראש עיריית תל אביב-יפו. במהלך הפגישות, הוצגו לשרה ולגורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה פעולות וצעדים של משרד התחבורה לפינוי התחנה המרכזית, הכוללים פעולות לטווח קצר שיש בהם, גם לטעם המשרד להגנת הסביבה, כדי להביא לשיפור באיכות האוויר באזור התחנה המרכזית, וכן פעולות לטווח ארוך, שסופם בפינוי מלא של התחנה. השרה החליטה, על סמך העמדה המקצועית של גורמי המשרד להגנת הסביבה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר על מנת להבטיח את יישום הצעדים בפרק זמן תחום, לשיפור מצב איכות האוויר באזור התחנה המרכזית בתל אביב.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "אזור התחנה המרכזית בתל אביב סובל מזיהום אוויר תחבורתי ארוך שנים, מהחמורים במדינת ישראל. לתושבים ולציבור באזור זה הזכות לנשום אוויר נקי, והחובה לדאוג לכך מוטלת על כולנו – עירייה וממשלה. פעולה משותפת של כלל הגורמים היא המפתח להצלחה, ולצמצום זיהום האוויר הגבוה באזור. לאחר ששקלתי את מכלול השיקולים, ובמטרה להוריד את זיהום האוויר הקשה באזור, החלטתי להפעיל את סמכותי ולהכריז על אזור נפגע זיהום אוויר, במטרה להוביל לטיפול מיטבי ולשיפור באיכות החיים של תושבי האזור. אני קוראת לעיריית תל אביב ולמשרד התחבורה להמשיך לפעול לצמצום זיהום האוויר החמור בתחנה המרכזית"

הזיהום כולל חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקים נשימים עדינים הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם (צילום דן בר דוב)
הזיהום כולל חלקיקים ותחמוצות חנקן. חלקיקים נשימים עדינים הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם (צילום דן בר דוב)

לדברי השרה, הפגישות והמסמכים שהועברו ממשרד התחבורה משרטטים תהליך של התקדמות שבוצעה עד כה, שתרם לכינוס הגורמים השונים ולהגעה להסכמות. "גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה ואני רואים תהליך זה באור חיובי וסבורים שיש בו פוטנציאל להוביל לכיוון התוצאה הרצויה. עם זאת, התהליך המוצע על ידי עיריית תל אביב ועל ידי משרד התחבורה נמצא בתחילת הדרך, ומצריך עבודה רצופה, מחויבות לתהליך ושיתוף פעולה של גורמים שונים לשם מימושו". השרה הדגישה לעיריית תל אביב-יפו, כי צעדי הפעולה שהובאו בתוכנית משרד התחבורה יכולים להוות בסיס לתוכנית העירייה שתוגש, כנדרש.

יצוין, כי גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה מקדמים בימים אלה את ההמלצה להכרזה על אזור התעשייה עטרות שבירושלים על אזור נפגע זיהום אוויר, בהתאם לנוהל של המשרד.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן