Skip to content

"סיפורי הופמן" – קופרודוקציה של האופרה הישראלית עם בתי האופרה של לוזאן וליאז'

סטפנו פודה הבמאי האיטלקי הנודע חוזר לאופרה הישראלית בבימוי מרהיב של "סיפורי הופמן"  מאת ז'אק אופנבך. סיפור אהבותיו הכושלות של הופמן הנאבק עם אובדן היצירתיות שלו מוצג על רקע חדר פלאות, פסלי ענק, ותפאורה אפקטיבית, שיחד עם המוסיקה יוצרים חוויה מהפנטת של אמנות טוטאלית. מנצח: דן אטינגר. האופרה בהשתתפות זמרים בינלאומיים תועלה בתאריכים 6-18 בנובמבר 2022 […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המשורר הופמן מתאהב בבובה המכנית אולימפיה בפריס, באנטוניה הזמרת החולנית במינכן ובג'ולייטה המארחת מסיבות חשק בוונציה. והפעם "סיפורי הופמן" מגיעה אלינו עם סטפנו פודה.  הבמאי האיטלקי הנודע שהדהים את הקהל הישראלי בהפקה הבלתי נשכחת של "פאוסט" חוזר לאופרה הישראלית עם האופרה הצרפתית של אופנבך. פודה, שכבש את במות העולם, הוא יוצר רב תחומי שמעצב בעצמו את התפאורה, התלבושות הכוריאוגרפיה והתאורה לכל הפקותיו.  לקהל הישראלי מצפה חוויה חובקת עולם של אמנות טוטאלית המביאה אל הבמה מיצגי ענק.  

עיצוב במה מרהיב שמעצים את המוסיקה. אופרה בלתי נשכחת.      צילום: Alan Humerose

האופרה הישראלית פותחת את עונת 2022-2023 עם "סיפורי הופמן" מאת המלחין הצרפתי ז'אק אופנבך בניצוחו של מנהלה המוסיקלי דן אטינגר ובבימויו של הבמאי והמעצב האיטלקי הידוע סטפנו פודה, הזכור מההפקה הבלתי נשכחת של "פאוסט " שהועלתה בישראל בשנת 2017.

סטפנו פודה, אשר כבש את הבמות של בתי אופרה רבים בעולם עם מיצגי ענק בלתי נשכחים, מביא אל "סיפורי הופמן" עולמות חדשניים ומרהיבים של עיצוב, המשרתים את המוסיקה ואת סיפורו של הופמן, והופכים לחלק בלתי נפרד מחוויית הצפייה הטוטאלית.

האופרה שנכתבה לליברית של ז'ול ברבייה, היא היצירה המורכבת והמרתקת ביותר של מלחין האופרטות הצרפתי ז'אק אופנבך, בן החזן מקלן שלמד בפריס והפך להיות מלך האופרטות הצרפתיות במאה ה-,19 שכל חייו רצה גם לכתוב אופרה והגשים את המשאלה פעם אחת בלבד – ב"סיפורי הופמן". ביצירה זו הוא מתגלה גם כמלחין רציני, מקורי ומתוחכם.

אופנבך כתב את האופרה כמחווה ספרותית, דרמתית ומוסיקלית לסופר המשורר והמוסיקאי הגרמני א.ת.א הופמן וביסס אותה על שלושה מסיפוריו. אצל אופנבך מככב הופמן עצמו כגיבור ושלושת הסיפורים שלו נרקמים לעלילה אחת. באמצעות העלילה עוסקת האופרה באמנות ובדמותו של האמן. היא מתארת  את סיפור אהבותיו הכושלות של הופמן הנאבק עם אובדן היצירתיות שלו בעוד המוזה שלו דוחקת בו להתעשת ולחזור ליצור.

אהובות דמיוניות שחומקות אל עולמות חזותיים חמקמקים. עלילה שמתפתחת בין מציאות ודמיון.   צילום: Alan Humerose

סטפנו פודה בונה ארבעה עולמות ויזואליים שונים המייצגים את סיפור המסגרת ואת שלושת הסיפורים שמספר הופמן על שלוש אהובותיו הדמיוניות שחומקות ממנו כמו סטלה, אהובתו המציאותית: אולימפיה הבובה, אנטוניה האמנית וג'ולייטה המארחת מסיבות פאר בוונציה.

לדבריו: 'בעבודה על "סיפורי הופמן" יצאתי לביים אופרה, מוכן להגיע ב"מסע מתוכנן" להודו, ומוצא עצמי מגיע ליבשת אמריקה…  ובהגיעי לשם מצאתי את עצמי חושב על האדם, מבין את תפקיד הכאב שבהגעה לבשלות, בהבנת עצמך ובהבנת האחר והחיים.

לשם כך יצרתי עבור הבמה "חדר פלאות"  שמייצג את המאמץ של הופמן לארגן ולהבין את חייו דרך האמנות והסוד והמסתורין הכרוכים בה. אין בבימוי שלי ייצוג מוחשי. התיאטרון מאפשר לנו את הפריבילגיה ללכת למקום אחר והשירה מאפשרת את החופש שבחוויה".

חדר פלאות על הבמה, דיוות בתוך ויטרינות זכוכית, וגברים בשחור.   צילום: Alan Humerose

גבולות הבמה מתוחמים על ידי מדפי ענק עליהם מונחים מאות פריטים מגוונים, הנדמים כאוסף ענק של פריטי אמנות. במרכז החלל יוצר פודה לכל אחד מהסיפורים עולם משלו אשר בו מופיעות ונעלמות הדמויות. לכל סיפור יש דימויים סמליים ויזואליים יחודיים, הנראים כפסלי ענק מרהיבים, כדוגמת תקליט ויניל גדול מימדים, תמונה מהפנטת של גונדולה, גלגל רולטה ענק, אנטוניה כבובה מכנית המוכפלת בהמון בובות זהות בתוך ויטרינות שקופות, דיוות האופרה הגדולות בארונות זכוכית, נשים החובשות קסדות אופנוע כסופות המעוטרות ביהלומים וזכוכית שבורה וגברים המופיעים באופרה זו כדמויות סיוט שחורות .

ייצוג החיים דרך האמנות הצופנת סוד ומיסתורין. צילום: Alan Humerose

ביחד עם התלבושות המרהיבות שיצר פודה לכל אחד מהעולמות, נוצרים על הבמה מיצגים מרהיבים ובלתי נשכחים.

האופרה בהשתתפות תזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון בניצוחו של דן אטינגר, ומקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של  אסף בנרף.

לביצוע התפקידים הראשיים באופרה המאתגרת הזו התקבצו  סולנים וסולניות בעלי מוניטין מהארץ ומהעולם.

את התפקיד הראשי והתובעני של הופמן יגלמו לסירוגין שני זמרי טנור מובילים המופיעים דרך קבע על במות האופרה החשובות בעולם והמגיעים לראשונה לשיר באופרה הישראלית – ברנרד ריכטר וצ'רלס וורקמן. את תפקידי ארבעת הנבלים, הדמויות המנסות לפגוע בהופמן בכל אחד מהסיפורים יגלמו ניקולס טסטה הצרפתי המגיע לראשונה ארצה ולצידו יונוץ פאסקו. בתפקיד המיוחד של המוזה המתחפשת לניקלאוס, חברו הטוב של הופמן, תופענה ענת צ'רני ושי בלוך. את תפקיד אנטוניה הבובה ישירו אלה וסילביצקי ואירה ברטמן. את תפקיד אולימפיה הבובה ישירו הילה פחימה, זמרת הסופרן הישראלית המככבת על במות האופרה הגדולות בעולם וכן ורוניקה ברוק. את תפקיד ג'ולייטה יחלקו אלינור זון ושקד סטרול.
זמר הטנור הצרפתי המפורסם וינסן אורדנו יבצע את תפקידי ארבעת המשרתים השונים המופעים בסיפורים השונים. כן משתתפים סקוט ויילד ונח בריגר בתפקיד קרספל, אביה של אנטוניה, רונה שרירא וירדן קיפרמן בתפקיד הרוח של האם המתה של אנטוניה, עודד רייך בתפקיד שלמיל ועוד.

אודות הבמאי האיטלקי סטפנו פודה

מאז 1994 העלה סטפנו פודה הבמאי, המעצב שנולד באיטליה, למעלה מ-100 אופרות לרבות שיתופי פעולה וקופרודוקציות בבתי האופרה הגדולים בעולם. הוא עובד בבתי האופרה של פירנצה, טורינו, סאול, בייג'ין, בואנוס איירס, סאו פאולו, בודפשט, ליאז', לוזאן, טולוז, בילבאו, אתונה, פזארו, מוסקבה ועוד. באופרה הישראלית יצר את פאוסט (גונו).

סטפנו פודה, במאי ומעצב, נולד באיטליה. הוא תמיד מביים ומעצב את התפאורה, התלבושות והתאורה לכל ההפקות שלו. בין הפקות האופרה הרבות שיצר רוסלקה (דבוז'ק), אריודנטהאלצ'ינה (הנדל), נורמה (בליני), אדוארדו וכריסטינה (רוסיני), טוסקה, טורנדוט (פוצ'יני), נבוקוהטרובדור, כוחו של גורלדון קרלואותלופלסטףאטילה (ורדי), רומיאו ויוליה (גונו), לוצ'יה די למרמור (דוניצטי), בוריס גודונוב (מוסורגסקי), אנדראה שנייה (ג'ורדנו), תאיס (מסנה), טריסטן ואיזולדה (וגנר) ועוד.

מועדי המופעים

יום ראשון|06/11/2022|שעה 20:00,

יום שני|07/11/2022|שעה 19:30

יום שלישי|08/11/2022|שעה 20:00

יום חמישי|10/11/2022|שעה 20:00

יום שישי|11/11/2022|שעה 13:00

יום שבת|12/11/2022|שעה 20:00

יום ראשון|13/11/2022|שעה 18:00

יום שני|14/11/2022|שעה 20:00

יום רביעי|16/11/2022|שעה 20:00

יום שישי|18/11/2022|שעה 13:00

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן