Skip to content

מיליונר בצרות: תושב עזה זכה בטוטו וישלם 30% מס ועוד 2% מס על "הכנסה גבוהה"

תושב רצועת עזה שנכנס לישראל, הימר במשחק טוטו (WINNER 16) וזכה בסכום העולה על 45 מיליון ₪, יאלץ להיפרד מכ-13.5 מיליון ₪. לאחר שערער על המס בטענה שאיננו תושב ישראל "נענש" בתשלום נוסף של 2% מערך הזכייה. ערעורו בבית משפט המחוזי נדחה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (שלישי) את ערעורו של תושב עזה שזכה בטוטו בישראל, על חיובו לשלם מס הכנסה בסך 30% ועל תשלום 2% מס נוספים עקב מס יסף המוטל בגין הכנסה גבוה. הזוכה יאלץ להיפרד מ- 13,583,114 מיליון ₪. כך פסק היום השופט אביגדור דורות בבית המשפט המחוזי.
מדובר בתושב עזה שזכה במשחק טוטו (WINNER16) שהתקיים בשנת 2015, ב – 45,277,045 שקלים. בהתאם להוראות סעיף 124ב לפקודה ובהתאם לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלום בשל הימורים, הגרלות או פעילות נושאת פרסים), נוכו למערער במקור 30% מכספי הזכייה. הזוכה ערער על הניקוי של הסכום מסך זכייתו ואז, כך טען, "נענש" בידי פקיד בשומה על שהעז לערער ונדרש לשלם בנוסף עוד 2% נוספים מס יסף  בהתאם לפקודה בגין מס על הכנסות גבוהות. מסי יסף קובע כי יחיד אשר הכנסתו החייבת בשנת המס עלתה על 640,000 שקלים חדשים, יהיה חייב במס נוסף על חלק הכנסתו החייבת העולה על 640,000 ₪.

צילום אילוסטרציה: FREEPIK

המערער לא ערער על ניכוי מס היסף מזכייתו אלא על 13,583,114 ₪ שהם 30% שנוכו מכספי הזכייה, צריך לזכור כי המערער הנו תושב רצועת עזה ומשכך איננו תושב ישראל לצורכי מס.  הוא טען כי בשל היותו תושב הרשות הפלסטינאית, שאין לו כל עסק או פעילות בישראל, הוא זכאי לפטור מלא מתשלום מס בישראל. הוא הסתמך על "פרוטוקול פריז" שנחתם ב-1995 בין ישראל לאש"פ, ובו נאמר גם כי ישראל תמסה פלסטינאים רק מפעילות כלכלית שהם מבצעים בישראל ותעביר לרשות הפלסטינאית 75% מהמס שתגבה. לטעת המערער, היות ואיננו מקיים בישראל כל פעילות כלכלית, הוא אינו חייב במס על זכייתו בטוטו, שאין חולק כי אינה מהווה פעילות כלכלית ובמסגרת ההסכם, נקבע כי אין למסותו בגין זכייתו. ברשות המיסים סברו אחרת והסבירו בין השאר כי החוק קובע "ברחל בתך הקטנה את שיעור המס הרלוונטי בעת זכיה בהגרלות". ולגבי 2 האחוזים הנוספים, פקיד השומה החליט לגבות אותם רק לאחר שהמערער הגיש דו"ח הכנסה במסגרת ערעורו.
לקריאת פסק הדין במלואו לחצו כאן
שופט בית המשפט החליט לדחות את הערעור וקבע כי החוק קובע בין השאר כי "השתכרות או רווח של אדם תושב חוץ, שהופקו או שנצמחו בישראל, שמקורם בהימורים, בהגרלות או בפעילות נושאת פרסים, יובאו בחשבון בקביעת רווחים או הכנסתו ויראו אותם לעניין פקודה זו כהכנסה". בהקשר לטענת המערער, תושב עזה כי יש להעביר 75% מהמס שנגבה ממנו לרשות הפלסטינית על פי פרוטוקול פריז, "מצאתי כי יש מקום לדחות את טענת המערער בנוגע לפרוטוקול פריז ולקבוע כי אינו רלוונטי לענייננו". בנוגע למס היסף אותו החליט פקיד השומה לגבות לאחר ערעורו של התושב בבית המשפט, קבע שופט דורות כי פקיד השומה פעל כיאות וכי "סמכויותיו של המנהל לפתוח את השומה קבועות באופן ברור". בסיכומו של דבר מצא השופט כי "אני מוצא כי המשיב (פקיד השומה א.מ) פעל כדין בקשר לכך ויש לדחות את טענות המערער הנוגעות לעניין. בסיכומו של דבר לאחר דחיית הערעור פסק השופט כי "לאור התוצאה, המערער ישלם למשיב הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 30,000 ₪ וזאת ;תוך 45 ימים מהיום. לאחר מכן, יתווספו לסכום החיוב הפרשי הצמדה וריבית כחוק, עד למועד התשלום בפועל."

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן