Skip to content

הצצה נדירה לתערוכת אוסף דורון סבג בגלריה העירונית לאמנות רמת השרון

שיתוף פעולה פורה בין אוצרת האוסף דנה גולן מילר לבין אוצרת הגלריה רוית הררי, הניב אוצרות מרשימה של ליקוט פניני אמנות של אמנים מישראל ומחו"ל. ביקור מומלץ בתערוכה מוזיאלית משובחת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דורון סבג (חברת או. אר.אס בע"מ), הוא אספן אמנות, תומך ומסייע במימון תוכניות שונות בתחום האמנות בישראל. יצירות האוסף מושאלות לתערוכות בארץ ובעולם. שיתוף פעולה חדש שיצר סבג עם תיכון אלון לאמנויות ברמת השרון, הוביל לקשר נוסף – הגלריה העירונית לאמנות עכשווית רמת השרון. אוצרת האוסף ואוצרת הגלריה חברו להקמת תערוכה רב תחומית שאליה הצטרפו עבודות סאונד מלוות של תלמידי המגמה לאמנות של תיכון אלון.

הצצה לתערוכה:

לא פשוט היה לנבור ולבחור באוסף בן 30 שנים, מספרות האוצרות. היו עבודות שאוצרת האוסף מילר בעצמה ראתה אותם בפעם הראשונה. הררי אוצרת הגלריה מספרת כי המיון הראשוני היה דרך צג המחשב ובהמשך דרך ביקור במחסנים. לאט לאט התגבשה תמה מסוימת והבחירה נפלה על אנשים.נשים. אולי כי בעל האוסף הוא גם בעל חברה לכח אדם-משאבי אנוש והעיסוק עם אנשים השפיע על הרכישות שלו.

התערוכה נקראת "ואם נתקרב" ועוסקת בהיבטים פסיכולוגים של נפש האדם. "בכל העבודות דמויות אדם בודדות; דיוקנאות של אנשים יחידים התלושים מרקע מוכר, מהקשר קונקרטי, או מזמן וממקום מסוימים. הניתוק מהקשר חיצוני מובהק מחדד את היכולת להתמקד בעולמן הפנימי והרגשי של הדמויות, תוך עיסוק במהותו ובמשמעותו של המבט בימנו, זה הפנימי וזה הפונה החוצה.

צילום: שרה פלד

ברוח התקופה, העבודות בתערוכה נעות סביב ציר נפשי שקוטבו האחד הוא בדידות, תלישות וניכור, וקוטבו האחר כמיהה, ערגה וגעגוע. חלק מהעבודות הן בעלות נימה יצרית, חושנית ופתיינית. לעתים מתגנבת אליהן נימה ארוטית טורדת מנוחה או צל של אלימות כבושה. מנגד – אחרות משרטטות הלך רוח מהורהר, הגותי, כמעט מדיטטיבי. הדמויות בעבודות אלה הן לעתים נטולות תווי פנים או הבעה רגשית. חלקן מבטאות התכנסות ואיפוק, חלקן נושאות תפילה. וכך, נדמה שהמבט הפרשני העכשווי המוצע בתערוכה, המושפע בוודאי מנקודת הזמן שבה אנו נמצאים, מתאר אוסף מגוון הנע, בין היתר, בין תשוקה ליופי, לצבע לחומר ולגוף, לבין מינימליזם סגנוני, ריקון חומרי ושאיפה להתעלות רוחנית. אוסף שנע בין פיתוי לבין תפילה" מסבירה האוצרת רוית הררי.

צילום: שרה פלד

התערוכה מציגה 40 עבודות מתוך האוסף בסוגי מדיה שונים שנוצרו במהלך 3 עשורים: הראשונה מ-1987 והאחרונה מ-2017. בצמוד לכל עבודה, הסבר עם או בלי ברקוד לסריקה.

את התערוכה מלוות שתי עבודות סאונד חדשות שהוזמנו ונוצרו במיוחד עבורה. העבודות, בשיתוף פעולה עם תלמידי מגמת האמנות החזותית של תיכון אלון ברמת השרון, תחת הנחייתו של האמן ציקי איזנברג, נוצרו מקולות התלמידים עצמם. העבודה "מדברים מהאוסף", שהוזמנה במיוחד ונוצרה על ידי האמנית שרון גלזברג והתלמידים, היא מסע קולי המלווה את הצופה בין חללי התערוכה בעזרת 20 רמקולים. ואילו במסלול הפרשני "כמיהה" מושמעים טקסטים פרשניים לעבודות, שאף הם נכתבו והוקלטו על ידי התלמידים, העוסקים ברגשות אנושים של תשוקה, כמיהה וגעגוע.

אמנים משתתפים: מיכאל בורמנס, עדי ברנדה, דגנית ברסט, נאן גולדין, אקסל גיס, מיכאל גרוס, מרלן דומא, יאן דה מסחלק, נורית דוד, ריינקה דיקסטרה, אנדי הופ, מיכל היימן, אלכסנדרה וליסקובסקה, יורי כץ, סיגלית לנדאו, לורטה לקס, אוהד מרומי, היראקווה נוריטושי, אורי ניר, קיקי סמית, ווילאם ססנל, אולף קונמן, אוסקר קורסאר, טליה קינן, אורי קצנשטיין, מיכל רובנר, הוגו רונדינונה, נטעלי שלוסר.

הגלריה לאמנות עכשווית רמת השרון, שדרות וייצמן 20, רמת השרון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן