Skip to content

לראשונה בישראל משאית מונעת מימן

כלמוביל מציגה את XCIENT Fuel Cell של יונדאי, המבשרת על סביבה נקייה וטווח נסיעה של מעל 400 ק"מ. בזן תייצר ותשנע את המימן וסונול תקים את תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהמשך להכרזת שיתוף הפעולה הראשון בישראל בין  כלמוביל, בזן וסונול ליישום טכנולוגיית ייצור חשמל ממימן באמצעות תאי דלק ושימוש במשאיות חשמליות, כלמוביל הציגה היום (יום ב'), לראשונה בישראל, את המשאית החשמלית מבוססת תא דלק: יונדאי XCIENT Fuel Cell.

משאית מונעת מימן של יונדאי בקרוב על כבישי הארץ (צילום באדיבות היצרן)
משאית מונעת מימן של יונדאי בקרוב על כבישי הארץ (צילום באדיבות היצרן)

משאית יונדאי XCIENT Fuel Cell הינה המשאית הראשונה בעולם בייצור סדרתי, מונעת מימן. טכנולוגיית תא דלק שהינה הליבה של המשאית מהווה פתרון נקי ויעיל, שצפוי להאיץ מעבר ממנועי בעירה פנימית (דיזל ובנזין) במשאיות כבדות, אוטובוסים תיירותיים ובין עירוניים וציוד כבד, אשר לא יכולים להסתמך על סוללה חשמלית. בשל משקלם, השימוש בסוללות הדורשות טעינה חשמלית מהווה עבורם חסרון משמעותי.

הודות ליישום טכנולוגיה זו, כלי רכב חשמליים מבוססי תא דלק מספקים זמן תדלוק קצר יותר וטווח נסיעה ארוך יותר בהשוואה לטווח מקביל של רכבים חשמליים מבוססי סוללה.  לטכנולוגיית תא דלק פוטנציאל השפעה משמעותי במונחים של קיימות ובעיקר בכל הקשור לצריכת אנרגיה בתעשיית הרכב.

ישראל תהיה המדינה השלישית מחוץ לאירופה, שתפעיל משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell, ומצטרפת בזו השאר לדרום קוריאה ניו-זילנד. באירופה בולטת שוויץ עם 47 משאיות שצברו כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.

תחנת תדלוק ראשונה ברבעון הראשון של 2023 (צילום באדיבות היצרן)
תחנת תדלוק ראשונה ברבעון הראשון של 2023 (צילום באדיבות היצרן)

המשאית מצוידת במערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט. מערכת התדלוק נבנתה בהתאמה לדרישות הספציפיות של ציי רכב מסחריים. המנוע בהספק 350 קילוואט עם מומנט מרבי של 3400 ניוטון/מטר ומאפשר ביצועי נהיגה דינמיים. שבעת מיכלי המימן הגדולים שלו מציעים יכולת אחסון משולבת של כ-31  ק"ג של דלק, בעוד שסט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט תומך בביצועים. טווח הנסיעה הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל בין 8 עד 20 דקות, תלוי בטמפרטורת הסביבה.

בנוסף ל-3 המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 במשקל 19 טון שישרתו את ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול, נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשיה ומזון, למכירת משאיות יונדאי XCIENT Fuel Cell מדגם 6×2 במשקל 27 טון שיעלו על כבישי ישראל ב-2023.

משרד האנרגיה, אשר פועל לקידום תחבורה נקייה, תוך אמירה ברורה שעל המשק לעבור לתחליפים סביבתיים יותר שאינם מבוססי סולר, בעיקר בתחבורה הכבדה, מציין כי בשנת 2021 הגישה חברת כלמוביל בקשה להשתתף בקול קורא חלוץ והדגמה של יחידת המדען הראשי במשרד, במסגרתו קיבלה מענק של 2.25 מיליון ₪ להבאת 3 משאיות המונעות המימן.

השאיפה להגיע לפליטת אפס מזהמים (צילום באדיבות היצרן)
השאיפה להגיע לפליטת אפס מזהמים (צילום באדיבות היצרן)

משרד האנרגיה השקיע בפיילוט במימן בשנים 2019-2021 כ-20 מיליון שקלים, זאת בנוסף להשקעה בסכומים אף גבוהים מאלה לאורך השנים במו"פ ישראלי בתחום. הפיילוטים כללו הקמה של 2 תחנות תדלוק במימן – אחת מהן נבנית בימים אלה – וכן רכבים כבדים מסוגים שונים כגון משאיות, אוטובוסים ומלגזות. המשרד מלווה ומסייע לפיילוטים להגיע למימוש, במסגרתם נדרשת  הגדרה של תקנים, נהלים ורגולציה הקשורים לתחום חדש זה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן