Skip to content

פרסומים שונים מחזקים את הסברה שצה"ל מתכונן לכניסה לעזה

האם צה"ל מכין עצמו באופן חצי גלוי לכניסה בעזה? האם אירועי יום האדמה וצעדת המיליון של הפלסטינים ייצרו תגובות שרשרת נפיצות שיובילו להסלמה? פרסומים על אודות תרגולים בחילות ובתחומים שונים מעלה שהתשובה היא חיובית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האם צה"ל מכין עצמו באופן חצי גלוי לכניסה בעזה? האם אירועי יום האדמה  וצעדת המיליון של הפלסטינים ייצרו תגובות שרשרת נפיצות שיובילו להסלמה? פרסומים על אודות תרגולים בחילות ובתחומים שונים מעלה שהתשובה היא חיובית

פרשנות/ מאת אליק מאור

בצה"ל מתרבות ההכנות לקראת מה שנראה כהכנות לכניסה לעזה. תרגולי כוחות סדיר בחטיבות שונות באות על רקע פריצה אפשרית לרצועה,  תוך הדגשה שזה בא מתוך הרצון להיות נכון לעת פקודה. ראשי רשויות בדרום טוענים בגלוי, כי הם מצפים מצה"ל להיכנס לרצועת עזה ולהפסיק גם את טפטוף הטילים הנורים משם. כולם גם אומרים שברור להם שהסבב הבא בדרום קרוב.

ההדממה בפסח בוטלה. הרמטכ"ל גנץ (צילום: דו"צ)
ההדממה בפסח בוטלה. הרמטכ"ל בני גנץ (צילום: דו"צ)

אירועי יום האדמה, הצפויים ביום שישי הקרוב, וצעדת המיליון לעבר ירושלים מהשטחים, מסוריה ומלבנון, מגבירים את החשש להתלהמות, שתעביר את צה"ל לפעילות צבאית. ברקע, צה"ל מתכונן ברצינות לסבב הבא ואומר בבירור: זה יהיה בקרוב. לגבי אירועי יום האדמה והיערכות צה"ל אליו,  דובר צה"ל מסרב להגיב.

אתמול פרסם הרמטכ"ל בני גנץ פקודה לביטול ההדממה של צה"ל בחג הפסח. הדממה פירושה נתינת חופשות לאנשי קבע וסדיר במהלך חופש הפסח. לשאלת מגפון, ענה דובר צה"ל כי מדובר בסה"כ בשינוי הגדרות. "בכל צה"ל לא תינתן הדממה", אמרו בדו"צ,  "יחד עם זאת שמור לכל מפקד  שיקול הדעת  להחליט להתיר חופשה לפקודיו במהלך ימי החג. יודגש כי אין כל משמעות בהיבט פגיעה בימי החופשה של חיילי וקציני צה"ל, אלא רק בשינוי הגדרות". מקורות ביטחוניים הוסיפו, כי חשש שאירועים יזינו אירועים אחרים וייצרו תגובות שרשת, נלקח גם הוא בחשבון.

בעזה משבר האנרגיה מחמיר. האזרחים מתוסכלים. ברקע קיים כל הזמן סכסוך הדמים בין הפת"ח לחמאס. בתפילה האחרונה שהתקיימה במסגד שבמוקטעה, אמר הדרשן שהחמאס חטף את עזה. החמאס עצמו מחפש לו פטרון עשיר אחר, במקום איראן. הליגה הערבית קורצת לו ואומרת: חזור לזרועותינו ועזוב את איראן. איראן מצידה לא רוצה להוציא את טפריה מעזה, המשמשת לה זרוע פעולה צבאית נגד ישראל.

"אנחנו יוצאים מנקודת ההנחה, שהסבב הבא יגיע בזמן קרוב ועלינו להיות במוכנות שיא", אמר סגן מושיקו אליהו,  סמ"פ מגדוד ההנדסה בחטיבה הדרומית, בראיון שפרסם לפני יומיים דובר צה"ל באתרו.  הוא הוסיף: "המקצועיות שלנו חשובה ביותר, כדי שנדע לפעול נכון בעת הכניסה לרצועת עזה".  כותרת הידיעה שפרסם דובר צה"ל הייתה: "הסבב הבא – בקרוב".

כלים חיוניים לחדירה. D9 (צילום: ויקיפדיה)
כלים חיוניים לחדירה. D9 (צילום: ויקיפדיה)

כוחות ההנדסה של החטיבה הדרומית באוגדת עזה סיימו לאחרונה חודש אימון בצאלים. האימון המקצועי נערך על רקע ההסלמה בדרום. דובר צה"ל פרסם, כי האימון החצי שנתי הזה כלל הכשרה מקצועית על דחפורים מסוג D9, המשמשים את צה"ל ליישור תוואי שטח, חשיפת פני קרקע ועוד. נכון לומר שכלים אלו מהווים חלק חיוני, בעת חדירה יבשתית לאזור לחימה כמו רצועת עזה.

לאחרונה, אימוני כוחות המשויכים לחטיבות חי"ר  ועוד, מגיעים עם הסברים מצה"ל שהם פועלים על דגם כניסה יבשתית לרצועה. עוד מפרסם צה"ל, בהקשר לאימון זה שהסתיים לאחרונה, כי "מטרתן של פלוגות  הצוות המכאני ההנדסי, היא להיות  הכוח הראשון שייכנס לרצועה בעת מבצע, ולהכין את השטח לכניסת כוחות רגלים על ידי ישור הקרקע, או פתיחת נתיבי מעבר, כמו גם לפנות את הדרך ממטענים". ד"וצ טורח ומבהיר, כי כוחות ההנדסה האלו הנם חלק מכוחות ח"יר, שריון ותותחנים המוכנים תמיד לקראת כניסה לעזה.

היום מפרסם דובר צה"ל ידיעה נוספת, שמערך כוחות החירום וההצלה של חיל האוויר, סיימו גם הם תרגיל מיוחד. "אף יחידה מבצעית לא יוצאת לפעילות מבצעית ללא מענה רפואי", מצוטט אל"מ גיל הרשהורן, קצין הרפואה החיילי, בגוף הידיעה. מפקד הפלוגה בבסיס חצור בדרום, מצוטט גם הוא בגוף אותה ידיעה, ואומר: "צריך לאמן את הפלוגות הרפואיות, המטרה היא להכינם לזמן אמת". הידיעה מסתיימת באמירה: "בסיס חצור, הנמצא בדרום, נערך כל הזמן ללחימה, גם לירי רקטות לעבר אזור הבסיס".

באחד מאתרי רשת האינטרנט נטען, כי עיקרי התיקולים בין צה"ל לערבים יהיו בגבול סוריה ישראל. לדברי כותבי האתר, ייוצרו פעולות הסחה באזור הבופור בלבנון, כשאיראן כבר הזרימה ותזרים אלפי מפגינים לגבול סוריה לבנון, על מנת לחזור על פעולת הפלישה ההמונית שאירעה באזור גבעת הצעקות בסמוך למג'דל שאמס בחרמון.

גם במשטרת ישראל נערכים לקראת אירועי יום האדמה בדריכות רבה. המשטרה מתכננת להציב כוחות רבים בסמוך לגבול ישראל-סוריה ובסמוך למחסום קלנדיה הסמוך לירושלים. בעניין זה פרסם המרכז למודיעין וטרור, כי צעדה כזו, הקרויה גם "צעדת השיבה", יכולה למעשה להפוך לתחילתה של אינתיפאדה חדשה הכוללת בתוכה מאבק אלים. המשטרה צופה גם התלהמות ביום שישי הקרוב במסגד אל-אקצה בירושלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן