Skip to content

המאהב של מרגריט דיראס ביצירת מחול של מרקו גקה

להקת בלט הנובר מגיעה לארץ עם "המאהב" , יצירת המחווה של הכוריאוגרף מרקו גקה לספרה המפורסם של מרגריט דוראס, שזיכה אותה בפרס הגונקור היוקרתי. הבלט לצלילי מוסיקה מכשפת של קלוד דביסי (הים), מוריס רוול (קונצ'רטו לפסנתר בסול מז'ור), אונסוק צ'ין (אטיוד לפסנתר), שופן (וולסים). 3 מופעים בלבד בארץ. בית האופרה בתל אביב החל ב-2.3.2023.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"המאהב" The lover יצירתו של הכוריאגרף הנודע מרקו גקה Ballet by Marco Goecke הוא עיבוד חופשי לספרה של מרגריט דיראס    Marguerite Duras    בביצוע בלט הנובר Hanover Ballett . המופע מועלה במסגרת עונת המחול בבית האופרה

המאהב , בלט לפי הספר של מרגריט דיראס.      צילום: רולף מור

מרקו גקה, אחד הכוריאוגרפים הבולטים בעולם המחול העולמי בשנים האחרונות, יצר עבור מיטב להקות המחול בעולם, מכהן זו העונה השלישית כמנהל האמנותי וכוריאוגרף הבית של בלט הנובר הפועל לצד בית האופרה בעיר.

"המאהב"´הינה היצירה  הראשונה באורך מלא שיצר גקה עבור הלהקה. בלט המבוסס באופן חופשי על יצירתה החשובה של הסופרת הצרפתיית מרגריט דיראס. בעקובת  "המאהב" זכה גקה בתואר הכוריאוגרף של השנה,  בשנת 2021. והיצירה זכתה לשבחים רבים בעיתונים ועיתוני המחול הנחשבים.

יצירת בלט של מרקו גקה ללהקת המחול של הנובר.  צילום: רולף מור

בשפת התנועה המיוחדת שלו, עשירה, מלאת תפניות ושינויים מצליח גקה לחדור לנבכי נשמתן של הדמויות וחושף רגשות אנושיים. הוא מצליח לתרגם את עולמה של דיראס עם שפה ויזואלית מרשימה.

"המאהב" הוא רומן שפירסמה הסופרת האגדית ובו חלקי זכרונות ביוגרפיים מן התקופה בו גדלה בהודו סין, נערה בת 15 וחצי המתאהבת עד כלות בגבר סיני המבוגר ממנה. הרומן וכך גם הבלט מצליחים לגעת ברגש ובליבו של הקיום האנושי.

על היצירה אמר גקה, "הרעיון לצור בלט מעבודת הספרות הנפלאה הזו מילא אותי באושר גדול , קראתי את הספר הזה שוב ושוב מגיל צעיר ואני מעריץ גדול של יצירתה של דיראס".

סיפור האהבה בין הנערה בת ה-15 לגבר המבוגר ממנה ב 12 שנה הוא סיפור אוניברסלי, הלוכד את ליבם של הקוראים וביצירתו ובכוריאוגרפיה שלו מצליח גקה להעביר את המתח, האירוטיקה, האהבה הגדולה והבדידיות העוטפים את הנערה ואת סביבתה. המחשבה על הפיכת הספר ליצירת מחול רדפה את גקה שנים רבות עד שהצליח להגשים אותה ביצירה סוחפת זו עם רקדני בלט הנובר.

שפת מחול ייחודית מרקו גטה ולהקת מחול הנובר . צילום: רולף מור

העלילה מתרחשת בסייגון, בהודו סין כפי שנקראה אז הקולוניה הצרפתית.  עיר אפופה באירוטיקה, עם ערפלי  לחות קבועים השורים עליה כל הזמן בארץ מלאה ביצות.  נערה לבנה חובשת כובע גברי ורוד ונעלי עקב מוזהבות. היא מגיעה ממשפחה ללא אב, עם נסיבות חיים מורכבות.  אם לא יציבה, ושני אחים פרובלמטיים מאד. על רקע רעשי העיר היא נפגשת עם  סוחר סיני עשיר בלימוזינה שחורה.  המפגש, מלא תשוקה, נוגד את כל הכללים. זהו סיפור אהבה חסר תקוה, הנמשך לאורך כל החיים. אינטראציה אנושית רגשית, שנוצרת למרות ששני הנאהבים לא החליפו מילה ביניהם לאחר שהנערה עברה לחיות בפריז, מלבד שיחת טלפון בודדה בסיום.

אודות מרקו גקה

מרקו גקה מונה למנהל להקת הבלט של הנובר החל מעונת 2019-2020, והביא ללהקה רוח חדשה, עם היצירות האנרגטיות שלו

מרקו גקה נולד בוופרטל, למד בלט במינכן ובקונסרבטוריון המלכותי בהאג, הולנד. ומיד החל לרקוד בלהקות בלט חשובות בגרמניה. בשנת 2000 יצר את עבודת המחול הראשונה שלו והחל ליצור עבודות עם רקדנים שונים. ב 2003 זכתה עבודה שלו בפרס של דום פריניון ,יצירה שהועלתה בבלט שטוטגרט. ואחרי יצר דואט לערב גאלה לבלט שטוטגרט, בעקובת יצירות אלו הוזמן גקה לצור ללהקות מחול רבות. הוא מונה לכוריאוגרף בית בבלט שטוטגרט ויצר עבורם את הבלט המלא הראשון שלו "מפצח האגוזים". במשך שש שנים היה כוריאוגרף הבית של בלט סקפינו בהולנד ובעונה של 2013 מונה לכוריאוגרף בית בנדרלנדס דאנס תיאטר. הוא יצר מעל ל 60 עבודות . יצירותיו הועלו על ידי מיטב להקות המחול בעולם ועד היום נמצאות ברפטואר של להקות בלט בולטות  כמו בלט שטוטגרט, הנדרלנדס דאנס תיאטר, בלט בית האופרה של פריז, בלט מונטה קרלו, השטטס בלט ברלין, בלט ציריך וגם להקת קמע מבאר שבע רוקדת שתי עבודות שלו.

בחודש מאי 2022  הוענק לו הפרס היוקרתי ביותר בגרמניה בעולם המחול , פרס המחול הגרמני.

מן הביקורת

"המאהב" היא מחוה לבלט ומחוה לספרות ומרקו גקה מצליח בשניהם בצורה נפלאה "

דוריאן ויקמן SZ

"זו העבודה הטובה ביותר של מרקו גקה ואתם חייבים לראות  אותה "

ויבקה הוסטר FAZ

"מרקו גקה הצליח להפוך את הלהקה הצעירה הזו לאחת המרתקות ביותר הפועלות בגרמניה."

מנואל ברוג DIE WELT

 

המוסיקה בבלט "המאהב"

מרקו גקה יצר פסקול מרתק המלווה את העבודה עם מגון יצירות הלקוחות מעולמות מוסיקליים שונים

שלושה פרקים מתוך יצירתו של המלחין הצרפתי קלוד דביוסי, "הים" la Mer , אדג'יו מהקונצרט לפסנתר של מוריס רוול, ואלס מאת  שופן בצד הפואמה הסימפונית  "ערב עצוב" מאת המלחינה הצרפתית לילי בולנג'ה, ואטיוד לפסנתר מאת המלחינה הקוריאנית בת זמננו אונסוק צ'ין. ובתוכם משלב גקה קולאז' מוסיקלי – הנקרא "נוסטלגיה ויטנאמית" מאת מלחינים ויטנאמים שונים ומקנח בשירה של הרקדנית, זמרת אמנית הקברט, זיזי ז'נמייר, "הטריק שלי עם נוצות". חגיגה מזויקלית אמיתית.

 אודות בלט הנובר

אנסמבל רקדני בלט הנובר כולל 27 רקדנים המגיעים מ17 ארצות שונות. החל מעונת20 -2019 מנהל אמנותית את להקת הבלט מרקו גקה . הוא הביא להנובר רוח חדשה ואת סגנונו המיוחד המבוקש בכל העולם. סגנון מרגש  ושפת מחול אנרגטית. תחת ניהולו הוזמנו לעבוד עם הלהקה יוצרים צעירים ויוצרים בעלי שם עולמי. זה יצר לקהל המחול המקומי מפגש עם עולם מחול חדש וגישה שונה לגמרי לעולם המרתק הזה. הלהקה גם מפתחת תוכניות מגוונות לחינוך באמצעות המחול ולקהל צעיר ומגוון.

בעונת 2020-2021 הרחיבה הלהקה את הפעילות ואת החשיפה לקהלים שונים בפלטפורמות רבות ומגוונות מעבר למופעים באולם המופעים,  באמצעות פלטפורמות סטרימינג שונות.

"המאהב" ספרה של מרגריט דיראס זכה בפרס היוקרתי הגונקור ותורגם ל-47 שפות

"המאהב" יצא לאור בשנת 1984 והוכתר מיד כאחת מיצירות המופת של זמנו. דיראס חושפת בשפה פיוטית את סיפור אהבת-הבוסר שלה, בהיותה בת חמש-עשרה, שש-עשרה, נערה לבנה במושבת הודו-סין, עם גבר סיני מנוסה ומבוגר ממנה בשנים רבות. פרשת אהבים זו נעה ומתרחשת במקביל לסיפור התפוררותה של משפחתה המושחתת והמנוונת, על רקע ההווי הקולוניאלי בסאיגון של שנות השלושים.

שער הספר "המאהב" בעברית . הספר שזיכה את מרגריט דיראס בפרס הגונקור. עלילת הספר שימשה השראה ליצירת המחול שמבצעת להקת הנובר לכוריאוגרפיה של מרקו גקה

הרומן הקצר זיכה את דיראס זכתה בפרס גוקנור היוקרתי. הספר תורגם ל 47 שפות, בהם גם פעמיים לעברית, התרגום האחרון הנפלא הוא של רמה אייליון.

דיראס פרסמה את הספר כשהיתה כבר בת 70 , 55 שנה לאחר שפגשה את לאו.  לחווית המפגש איתו התייחסה בשלושה ספרים. השנה מציינים 30 שנה לעיבוד הקולנועי של הבמאי הצרפתי ז'אן ז'אק אנו לספר. עיבוד מרשים ואירוטי מאד לספר  שזכה להצלחה גדולה בעולם.

על מרגריט דיראס מחברת הספר "המאהב"

מרגריט דיראס היתה סופרת, תסריטאית, מסאית ויוצרת קולנוע ניסיוני. מועמדת לאוסקר על התסריט לסרט "הירושימה אהובתי" של הבמאי אלן רנה..פמינסטית עוד לפני שהומצא המונח ואישה משוחררת מינית בתקופה שמרנית. דיראס נפטרה בגיל 81 בשנת 1996.

מרגריט דיראס והחתול שלה

מארגריט דיראס, שנולדה ב-1914 בהודו-סין הצרפתית, הייתה אחת הדמויות הבולטות ביותר בחיי הרוח של צרפת מאז מלחמת העולם השנייה. סגנונה המיוחד והתמציתי, הטביע על ספריה – שרבים מהם בעלי צביון אוטוביוגראפי מובהק – חותם של מקוריות ספרותית יוצאת-דופן.

מיצירותיה שראו אור בעברית: “הירושימה אהובתי”, “מודראטו קנטבילה”, “הכאב”, ו”סכר נגד האוקיאנוס השקט”.

 העושים במלאכה בהפקת יצירת המחול "המאהב", בלט מאת מרקו גקה

 על התאורה אודו הברלנד. על התפאורה ותלבושות מיכאלה שפרינגר/ מרוין אוט. דרמטוריה אסתק דרסן – שאבאק, בלט הנובר. 

המאהב. היצירה הטובה ביותר של מרקו גקה.  צילום: רולף מור

מועדי המופעים: 

יום חמישי 2.3 בשעה 20:00

יום שישי 3.3 בשעה 1300

יום שבת 4.3 בשעה 20:00

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן